M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Berichten: 1.100
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1875 x bedankt in 1000 berichten
(30-Apr-2025, 08:27 AM)Snoek043 schreef: Iemand een intuïtieve eenheid? 4Nm is ongeveer zo strak dat je bang bent dat het nog lang niet vast zit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 561
1956 x bedankt in 933 berichten
30-Apr-2025, 08:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2025, 08:57 AM door datakneder.)
Even gegoogled op "Hoeveel Nm op wielbouten?"
BMW 6-Serie 2011 – 2019 140 Nm
Als je ooit een autowiel gewisseld hebt, geeft dit misschien een indruk.
Berichten: 6.441
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
8656 x bedankt in 4217 berichten
(30-Apr-2025, 08:27 AM)Snoek043 schreef: ![[Afbeelding: 20250429-193602.jpg]](https://i.postimg.cc/FzbTdjj7/20250429-193602.jpg)
Dit is echt wel heftig liggend zeg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.100
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1875 x bedankt in 1000 berichten
30-Apr-2025, 09:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2025, 09:13 AM door melle z.)
Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 732
Topics: 43
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1566 x bedankt in 690 berichten
(30-Apr-2025, 09:12 AM)melle z schreef: Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
+1
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 561
1956 x bedankt in 933 berichten
(30-Apr-2025, 09:12 AM)melle z schreef: Ik weet niet of wielmoeren vastzetten een goede referentie is, 4Nm is amper handvast.
Het was mijn bedoeling om duidelijk te maken dat 140Nm behoorlijk veel is t.o.v. 4Nm. Dus dat 4Nm zeker niet in de buurt komt van heel stevig vastdraaien. Blijkbaar komt dit niet duidelijk over. Sorry.
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9398 x bedankt in 4604 berichten
(30-Apr-2025, 09:39 AM)datakneder schreef: Het was mijn bedoeling om duidelijk te maken dat 140Nm behoorlijk veel is t.o.v. 4Nm. Dus dat 4Nm zeker niet in de buurt komt van heel stevig vastdraaien. Blijkbaar komt dit niet duidelijk over. Sorry. Lastige is ook dat je voor wielmoeren over het algemene een behoorlijke arm gebruikt. Als je momentsleutel 2x zo lang is draai je bij dezelfde hoeveelheid kracht uit je arm ineens 280 Nm ipv 140. Dus het "voelen" is echt lastig.
4 Nm zou ik ook definiëren als "ik kijk wel of ik het straks toch vaster moet draaien als het gaat rammelen".
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 772
2679 x bedankt in 1245 berichten
Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende.
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9398 x bedankt in 4604 berichten
(30-Apr-2025, 11:59 AM)Frutsel schreef: Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende. Dan heb je een hele stapel nodig. Mijn 1-6 Nm is stuk, dan heb ik een 10-70 en een 50-400 Nm.
Zelfs als die eerste niet stuk was had ik dus een gat van 4 Nm gehad.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 772
2679 x bedankt in 1245 berichten
(30-Apr-2025, 12:19 PM)365cycle schreef: (30-Apr-2025, 11:59 AM)Frutsel schreef: Een momentsleutel is best wel een nuttige investering, als je niet proefondervindelijk wil uitvogelen wat 'dat was te strak' betekende.
Dan heb je een hele stapel nodig. Mijn 1-6 Nm is stuk, dan heb ik een 10-70 en een 50-400 Nm.
Zelfs als die eerste niet stuk was had ik dus een gat van 4 Nm gehad.
Je hebt ook meerdere steeksleutels, inbussleutels, schroevendraaiers, etc.
Je kan ook gaan voor "Een kwart slag voordat 'ie afbreekt stoppen" zoals ik al zei
Berichten: 271
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
564 x bedankt in 257 berichten
30-Apr-2025, 04:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2025, 04:17 PM door blokdoorn.)
Ik zou dit soort constructies echt niet proberen op mn m5 chr, carbon is niet bepaald gemaakt voor dit soort belasting, denk ik, maar vooral: er zijn veel betere oplossingen voor zoals tailbags en radical design tassen, aan het stoeltje kun je prima ligfietstassen hangen, mits je een kleine voorziening regelt aan de rechterkant zodat de ketting vrij blijft lopen. Deze oplossinge zijn ook heel veel beter voor je zwaartepunt.
Met een achterspatbord kun je ook een achtertas gebruiken.
Je kunt links onder het zitje ook heel makkelijk een langwerpige framebag monteren met een paar touwtjes over het frame. Ik gebruik zon framebag op mn chr om reserrvebanden,pompje en gereedschap mee te nemen.
Berichten: 131
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 80
237 x bedankt in 120 berichten
, 04:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:07 PM door Snoek043.)
Precies daarom laat ik me liever leiden door de wijsheid van social media – huiswerk? Allang ingeleverd, met bronvermelding en al. Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Maar een tailbag van M5? Die heb ik ooit gehad, erg praktisch, maar... m'n portemonnee had een kleine hartaanval – 8 keer zo duur? Doe ff normaal.
Het rack weegt nog geen kilo. Het is niet de bedoeling om ermee naar de bouwmarkt te fietsen en 20 kilo stoeptegels te halen. Bandenlichters, binnenbandje, misschien een vers shirtje of een banaan voor onderweg... dat gaat 'm heus wel worden. Geen survivalpakket, gewoon praktisch.
Kwam ik nog iets tegen op youtube: iemand kwam nog even zwaaiend met de rode vlag van garantiepaniek: “Ja maar, Specialized trekt je garantie in als je iets op je fiets schroeft dat niet officieel goedgekeurd is!”
Waarop Aeroe zei: “Relax, de carbon nerds van Specialized zelf hebben onze racks getest voor hun eigen ambassadeurs die op trip gingen — vonden ze top trouwens, staat nog op The Radavist ook. Dus ja, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar wij hebben al jarenlang klanten die met onze racks van alles en nog wat meemaken op alle soorten fietsen. Geen issues. En eerlijk: de meeste mensen gebruiken dit spul op MTB’s en gravelbikes, niet om een piano mee te verhuizen.
Jammer dat sommigen het hoofdkantoor spelen, dat schrikt bepaalde kopers natuurlijk af. Schitterend vind ik dan dat dit gecounterd wordt door feiten.
Berichten: 271
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
564 x bedankt in 257 berichten
Ik geef je slechts mijn ervaringen en gedachten, ja die tailbags zijn erg duur, ik gebruik de geote voor kamperen. een framebag van een paar tientjes lost meenemen van wat kleinigheden ook prima op en onder het stoeltje is een veel betere plek.
Berichten: 2.329
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3538 x bedankt in 1944 berichten
Ik heb een tailbag op de m5 chr. Eerder had ik er eentje op een M5 451. Ze zijn praktisch misschien als je volgepakt op pad bent, maar als je dr losse dingen in hebt liggen en een beetje slecht wegdek hebt, dan is zo'n ding een grote rammelbak en klankkast.
Zo'n klein tasje op de chr lijkt me best praktisch.
Berichten: 53
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2018
Bedankt: 0
81 x bedankt in 47 berichten
Ik zat net even te neuzen op de site van M-Gineering en die heeft er als gekend framebouwer aardig wat verstand van en zijn commentaar bij dit rek was:
‘Even griezelen: deze hefboom voor maximaal wiebelen en tevens frame slopen moet een bagagedrager voorstellen’
https://www.m-gineering.nl/prikbord2024.htm
Berichten: 271
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 80
564 x bedankt in 257 berichten
(, 10:05 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb een tailbag op de m5 chr. Eerder had ik er eentje op een M5 451. Ze zijn praktisch misschien als je volgepakt op pad bent, maar als je dr losse dingen in hebt liggen en een beetje slecht wegdek hebt, dan is zo'n ding een grote rammelbak en klankkast. Ik vind de grote lelijk, maar echt ideaal voor kamperen, super makkelijk er af te halen in trein of boot b.v. en volledig waterdicht, dus hoeft niet de tent in. Ervaar, anders dan bij andere grote tassen geen snelheidverlies, eerder winst, en dat maakt grotere afstanden makkelijker.
Berichten: 6.441
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
8656 x bedankt in 4217 berichten
, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:05 PM door Wim -de roetsende.)
(, 10:16 PM)karimov schreef: Ik zat net even te neuzen op de site van M-Gineering en die heeft er als gekend framebouwer aardig wat verstand van en zijn commentaar bij dit rek was:
‘Even griezelen: deze hefboom voor maximaal wiebelen en tevens frame slopen moet een bagagedrager voorstellen’
https://www.m-gineering.nl/prikbord2024.htm
Je moet wel ver naar beneden scrollen.
(, 10:05 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb een tailbag op de m5 chr. Eerder had ik er eentje op een M5 451. Ze zijn praktisch misschien als je volgepakt op pad bent, maar als je dr losse dingen in hebt liggen en een beetje slecht wegdek hebt, dan is zo'n ding een grote rammelbak en klankkast.
Wie gooit er nou losse zooi in een Tailbag
Gewoon in tasjes doen.
Bij die van mij kleppert soms het dekseltje. Ik moet nog even wat zachte velcro op de juiste plaats plakken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.329
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3538 x bedankt in 1944 berichten
(, 11:03 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 10:16 PM)karimov schreef: Ik zat net even te neuzen op de site van M-Gineering en die heeft er als gekend framebouwer aardig wat verstand van en zijn commentaar bij dit rek was:
‘Even griezelen: deze hefboom voor maximaal wiebelen en tevens frame slopen moet een bagagedrager voorstellen’
https://www.m-gineering.nl/prikbord2024.htm
Je moet wel ver naar beneden scrollen.
(, 10:05 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb een tailbag op de m5 chr. Eerder had ik er eentje op een M5 451. Ze zijn praktisch misschien als je volgepakt op pad bent, maar als je dr losse dingen in hebt liggen en een beetje slecht wegdek hebt, dan is zo'n ding een grote rammelbak en klankkast.
Wie gooit er nou losse zooi in een Tailbag
Gewoon in tasjes doen.
Bij die van mij kleppert soms het dekseltje. Ik moet nog even wat zachte velcro op de juiste plaats plakken.
Losse zooi kan vanalles zijn. Een fiets bandje, plaksetje, boodschappen. Zomaar een paar dingen.
Je kan onmogelijk alles eerst in bubbeltjesplastic inpakken. Alles wat kan bewegen, rammelt gewoon in zo'n klankkast.
Waarbij jij een ander tailbag hebt dan ik en dat kan ook een behoorlijk verschil opleveren natuurlijk. Jij hebt een relatief kleine, ik had zo'n 55 liter tailbag.
Berichten: 6.441
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2527
8656 x bedankt in 4217 berichten
(, 11:37 PM)ZoefZoef schreef: Je kan onmogelijk alles eerst in bubbeltjesplastic inpakken. Alles wat kan bewegen, rammelt gewoon in zo'n klankkast.
Ik heb uiteraard ook een soort foam op de bodem gelegd
Ik heb echter niets los liggen. Alles zit in tasjes. En dan strak oprollen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 131
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 80
237 x bedankt in 120 berichten
@wim Als iemand z’n review beperkt tot drie woorden zoals ‘Slecht. Niet kopen.’ dan denk ik vooral: bedankt voor je diepgravende analyse, Einstein. Je kunt van elk product wel ergens een zure review vinden—er is altijd wel iemand met een slechte dag en te veel WiFi. Maar als 98% van de mensen laaiend enthousiast is, dan hebben we het niet meer over smaak, maar gewoon over feiten.
Berichten: 1.685
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 465
3310 x bedankt in 1538 berichten
Als mensen blind de marketing achterna hollen en iemand die bijvoorbeeld voor ingenieur gestudeerd heeft en al zo'n 20 jaar fietsen bouwt heeft ie misschien een beetje meer verstand van wat er kapot kan. "Deze hefboom voor maximaal wiebelen en tevens frame slopen moet een bagagedrager voorstellen."
Een Tubes Fly kost de helft en weegt ongeveer 1/3.
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9398 x bedankt in 4604 berichten
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Maar als 98% van de mensen laaiend enthousiast is, dan hebben we het niet meer over smaak, maar gewoon over feiten. Klopt, maar dan wel over het feit dat 98% van de mensen enthousiast is, niet over het feit dat het ook daadwerkelijk een goed product is.
Mensen doen en kopen zo ontzettend veel dat eigenlijk gewoon bagger slecht voor ze is...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.100
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1875 x bedankt in 1000 berichten
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Maar als 98% van de mensen laaiend enthousiast is, dan hebben we het niet meer over smaak, maar gewoon over feiten. Dat is een drogreden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.329
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3538 x bedankt in 1944 berichten
Het enige feit is dan dat 98% van de mensen enthousiast is.
Waaruit die 98% bestaan en waarvoor ze het ding gebruiken wordt vast niet vermeld. Hetzelfde geldt voor de overige 2%.
Dat dragertje lijkt mij ook wel een praktisch ding. M-gineering kan 'm slecht vinden, maar hij kijkt er met een hele andere blik op dan jij.
Ik snap je redenering wel  Mijn idee zou ook zijn dat het ding wel prima is verder als 98% tevreden is ermee.
Berichten: 209
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
413 x bedankt in 203 berichten
Ik zweer bij een staart stroomlijn, en snap niet waarom ze niet polulairder zijn. Ze hebben een joekel van een bagage capaciteit, en maken de fiets ten opzichte van grote fietstassen een stuk sneller. Meestal worden en fiets kaal en met staartpunt vergeleken, en dan is het verschil beperkt, maar op een kale fiets ga je niet op vakantie.
Die van mij kleppert nauwelijks, maar dat komt misschien doordat hij op een dunne balsahouten mal gemaakt is die ik gewoon heb laten zitten. Dat zou het geluid nog wel een flink kunnen dempen. Lijkt me een kwestie van goed ontwerpen.
Dat hij helemaal waterdicht is, is ook fijn. En mijn drink zak zit erin met een slangetje over mijn schouder. En in het vliegtuig kan hij tussen de koffers mee, daar is hij degelijk genoeg voor.
Ik maak geen fiets meer zonder. Voor de volgende overweeg ik van zitje en stroomlijn 1 geheel te maken dat verschuifbaar is op het frame.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9398 x bedankt in 4604 berichten
(5 uren geleden)ZoefZoef schreef: Het enige feit is dan dat 98% van de mensen enthousiast is.
Waaruit die 98% bestaan en waarvoor ze het ding gebruiken wordt vast niet vermeld. Hetzelfde geldt voor de overige 2%. Je kan je ook afvragen hoeveel van die 98% teneerste al de schuld geeft aan de drager als het frame op die plek breekt.
Met andere woorden; als ze al een review plaatsen, plaatsen ze hier dan "die *&$#!-drager is de oorzaak dat m'n carbon frame nu aan puin is"? Of gaan ze naar CervéloTrekPinarelloColnago.com om daar te online te klagen over de kwalitatief uitermate teleurstellende frames?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: John70, 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|