Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Berichten: 1.656
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2125
2014 x bedankt in 777 berichten
(20-Dec-2024, 07:22 PM)Wim -de roetsende schreef: (21-Nov-2024, 06:49 PM)Fietsbennie schreef: Er maar geen vervolg komt op de site van Walter.
Weet iemand of hij is thuisgekomen?
Ik lees graag van zijn site namelijk.
Zie hier voor de laatste blog.
Nu wel: https://www.fietsersafstappen.nl/2024/12/18/weerzien/
Ik heb het vanmorgen gelezen. Bedankt Wim.
Berichten: 326
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 5
920 x bedankt in 303 berichten
Ik ben aan het einde van de middag van mijn vouwfiets voorover geduikeld en op mijn linkerknie en rechterschouder geland. Gat in mijn goede regenjas, gat in een mooie trui, en gat in mijn broek. De kunststof borgring die de pal van de sluiting van het wegklapbare stuur op zijn plaats moet houden was op een of andere manier open gedraaid. Ik raakte de controle over het voorwiel kwijt en kukelde voorover.
De pezen van de spieren waarmee ik mijn arm omhoog beweeg hebben een heftige oplawaai gehad. Toen het net gebeurd was heb ik met veel pijn mijn arm maar even alle kanten uit gedraaid, dat ging, dus geen botbreuk denk ik, misschien wel een kneuzing.
Net na de klap voelde ik mij lichtelijk misselijk, ik stond te hijgen en het zweet brak me uit. Eerst heb ik even staan hijgen en kermen, en een paar woorden gewisseld met een toevallige voorbijganger die het zag gebeuren. Toen een stuk gelopen met de fiets aan de linkerhand, daarna toch maar gaan fietsen want ik wilde graag naar huis. Ik was niet vooruit te branden.
Ik zit nu met een spanband als mitella en type met links. Kledingsstukken aan of uittrekken is een marteling. Koken ging moeizaam maar lukte.
Sombere gedachte: vorig jaar of het jaar daarvoor had ik dit ook een keer. Ik had toen de juiste reflex: het stuur omhoog trekken en naar voren duwen zodat je het scharnierpunt recht houdt. Dit keer had ik die reflex niet, dat zie ik als een teken van aftakeling.
Poging tot positieve gedachte: ik had mijn nek wel kunnen breken. En gelukkig rij ik nu meestal een ligger, daarmee kun je niet zo'n gevaarlijke duikeling uit de hoogte met je hoofd voorover maken. Misschien is het feit dat ik op mijn schouder landde en niet op mijn hoofd toch nog een teken van goede reflexen.
Berichten: 2.024
Topics: 33
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1484 x bedankt in 840 berichten
Heb je je arm verstuikt? Kan je deze moeilijk strekken of juist volledig buigen? Heb ik ook eens na een valpartijtje gehad. Kan je een lange tijd plezier van hebben...
Als dit de tweede keer al is, zou ik een extra veiligheid op die ring zetten en er niet meer zomaar op vertrouwen.
Berichten: 1.502
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 309
2911 x bedankt in 1360 berichten
23-Dec-2024, 12:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Dec-2024, 12:19 AM door Jeroen S.)
Pietertrapt 26 inch is tamelijk uit de mode. Dikke bandjes vindt je nog wel maar een 28, 32 of 35 mm? Dat wordt heel erg lastig, of ze moeten er toevallig nog 1 hebben liggen. Online gaat het prima en vouwbandjes zijn ook nog wel mee te nemen op fietsvakantie.
Martin, ik zou eerder die vouwfiets verwijten dat ie aftakelt, dan dat je het jezelf moet verwijten. Ik hoop dat je vlot weer kunt herstellen van wat je allemaal mankeert. Sombere gedachte van mijn kant, meestal is het op dag 2 erger.
Positieve gedachte; misschien eens uitkijken naar een vouwfiets waar dit risico niet is ingebouwd?
Ik heb na twee dagen voor visite zorgen mezelf even teruggetrokken in de garage en de Raleigh voorzien van een andere voorvork, met ander balhoofd wat allemaal prima lijkt te werken. Dat was mooi maar de proefrit werd verstoord door de extra brede achterband die ik erin had gefrummeld. Die liep stiekum toch aan, nadat ik hem echt had opgepompt. Bij 1,5 bar leek het allemaal nog mooi net wel te gaan passen. Daar werd ik dus niet blij van.
Berichten: 5.505
Topics: 107
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10873
8424 x bedankt in 4147 berichten
23-Dec-2024, 12:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Dec-2024, 12:36 AM door 365cycle.)
(23-Dec-2024, 12:19 AM)Jeroen S schreef: extra brede achterband die ik erin had gefrummeld. Die liep stiekum toch aan, nadat ik hem echt had opgepompt. Bij 1,5 bar leek het allemaal nog mooi net wel te gaan passen. Daar werd ik dus niet blij van. Dat heb ik ooit met m'n laatste DF XL gehad. 40-584 Marathon die ik met veel moeite in een lokale winkel in Goes gevonden had gemonteerd na een klapband, ding op z'n wielen gezet, rolde prima, er even óp gezeten (maar niet erin, want ik ging uit eten en had geen tijd meer). Toen ik 's avonds aan m'n wekelijkse 100 km wilde beginnen de bagage erin gesmeten, erin gesprongen, ik reed weg en hoorde meteen *KGGGGGGGGGGGGG*.
Dat werd één van m'n kortste ritjes ooit, na 30 meter gestopt want ik het was geen gevalletje "even het eerste randje eraf slijten", ik kwam niet eens fatsoenlijk op gang
Juist om die reden rijd ik nu dus 622. een 28-622 is altijd wel érgens te vinden, denk dat je zelfs met willekeurig aanbellen nog wel wat gaat vinden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.965
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2174
7656 x bedankt in 3756 berichten
(22-Dec-2024, 10:55 PM)Martin van Mourik schreef: Ik zit nu met een spanband als mitella en type met links. Kledingsstukken aan of uittrekken is een marteling. Koken ging moeizaam maar lukte.
Veel sterkte gewenst. Even flink wat pijnstillers slikken, dan ontspant de boel vaak iets en is het wat draaglijker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.039
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3036 x bedankt in 1678 berichten
31-Dec-2024, 06:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Dec-2024, 06:11 AM door ZoefZoef.)
..omdat ik het vervangen van de gripshift een intern onderdeel van de gripshift lijk te hebben gemold. De hele gripshift moet dus vervangen worden. Dit is niet zo erg, maar het betekent ook dat ik de derailleur moet afstellen waarschijnlijk.
.. ik de kabel van de achterderailleur ook maar ga vervangen, waarbij ik dus waarschijnlijk ook de achterderailleur opnieuw moet afstellen.
.. bovenstaande dingen niet bepaald tot mijn vaardigheden horen en ik daar gigantisch mee zal kloten. Vooral de achterderailleur wordt een ramp.
.. de eergisteren naar mn huisje gereden fiets gelijk de eerste of tweede dag dat ie er staat al is verzet door iemand. Hij stond nu tegen een boompje 2 meter verderop. Dat is dus op dezelfde plaats waar dus mn andere fiets 2x een leeggelopen band heeft gekregen en later gejat is. Benieuwd hoelang het duurt eer deze fiets spoorloos verdwijnt :/
Die fiets staat dus hierzo, keurig naast/tegen de bossages aan evenwijdig aan de weg. Precies waar nu dat pijljtje van Googlemaps staat. Lijkt me dat ie daar voor niemand hinderlijk in de weg staat. De QuestXS zou ik evt aan de andere kant van de weg willen plaatsen, vastgeketennd aan de lantaarnpaal maar daar pas ik maar voor Niet zo blij mee dat het me geen goed gevoel meer geeft als ie hier buiten voor de deur gestald zou worden.
..De QuestXS zal hier dus niet voor de deur zal komen te staan. Durf het hier gewoon niet aan
Berichten: 85
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
234 x bedankt in 85 berichten
Twee keer van de weg gewaaid vandaag, ik kan weer gaan plamuren/schuren/spuiten
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 1.489
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 682
2468 x bedankt in 1150 berichten
(01-Jan-2025, 10:38 PM)Tegelfanaat schreef: Twee keer van de weg gewaaid vandaag, ik kan weer gaan plamuren/schuren/spuiten
Tja, ze hadden een windwaarschuwing gegeven...
Maar ik hoop dat de schade beperkt is gebleven.
Berichten: 2.039
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3036 x bedankt in 1678 berichten
..ik geloof dat ik een beetje ziekjes aan het raken ben. Veel niezen, regelmatig hoesten en behoorlijk snotterig
..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Berichten: 5.965
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2174
7656 x bedankt in 3756 berichten
(, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.505
Topics: 107
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10873
8424 x bedankt in 4147 berichten
, 10:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:18 AM door 365cycle.)
(, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad. In de breedte of de hoogte? Kan je de vering niet een paar mm bijstellen? Beinvloedt de wegligging maar als het maar een paar mm is...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.965
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2174
7656 x bedankt in 3756 berichten
(, 10:18 AM)365cycle schreef: In de breedte of de hoogte? Kan je de vering niet een paar mm bijstellen? Beinvloedt de wegligging maar als het maar een paar mm is...
Vering? Je hebt toch ook een Roeifiets gehad? Die heeft nooit vering.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 212
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 595
404 x bedankt in 204 berichten
(, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Nu ben ik even kwijt wat alle overwegingen precies waren, maar als het om snelheid gaat is er ook een Grand Prix nix in 28-559 beschikbaar.
Die moet ruimschoots passen, lijkt me dan?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.505
Topics: 107
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10873
8424 x bedankt in 4147 berichten
, 11:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:59 AM door 365cycle.)
(, 10:51 AM)Wim -de roetsende schreef: Vering? Je hebt toch ook een Roeifiets gehad? Die heeft nooit vering. Oh, ik dacht dat de 209 dat wel had My bad. Ik had een oude 222.
Nu kan ik geen foto's van de 209 vinden zonder dat er een fles aan hangt, maar kan je op geen enkele manier ruimte maken? Eventueel door één of twee ringen tussen de bevestiging van het stoeltje te leggen? Zonder vering zou 1-2mm toch genoeg moeten zijn?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.039
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3036 x bedankt in 1678 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door ZoefZoef.)
(, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Dat klopt, met de primo comet die 40mm had ik ook niet zoveel ruimte over,maar ik kon tussen frame en band nog wel een potlood schuiven.
Nu is de 47-559 dus 47mm, maar in inchmaat wordt ie ook genoemd als 1,75” 26" en dan kom je met die 1.75inch uit op 44.45mm als je die naam mm omrekent. Het was een gok, het past net wel of het past net niet.
Volledig opgepompt past het dus net niet, maar als ie net wat minder op druk was pastte het net wel.
Tenzij..ik de velg dus wat lager in het derailleurpad weet vast te zetten. Dat kan maar dan er daar een busje voor gemaakt worden en die mogelijkheid heb ik niet. Maar technisch gezien zou dat een oplossing kunnen zijn om.m toch te kunnen gebruiken op de roets. Op de 209 past het niet, op de 222 waarschijnlijk wel
(, 10:18 AM)365cycle schreef: (, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad. In de breedte of de hoogte? Kan je de vering niet een paar mm bijstellen? Beinvloedt de wegligging maar als het maar een paar mm is...
In de hoogte. Zodra ie echt volledig op spanning is past het niet meer en loopt ie aan.
De roeifietsen hebben geen vering, dus dat is helaas geen optie. Enige oplossing is om het achterwiel wat lager in de achtervork vast te zetten. Dat kan, heb ik geprobeerd, maar dan zou je wel een busje ofzo moeten hebben om 'm ook echt te verankeren erin, zodat het wiel en recht erin staat, maar ook niet alsnog naar zn oorspronkelijke positie terug kan zakken. Ik
(, 11:16 AM)Tijanus schreef: (, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef: (, 06:54 AM)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
Ik heb er een 40mm onder liggen en dan is er al niet eens veel ruimte over.
Nu ben ik even kwijt wat alle overwegingen precies waren, maar als het om snelheid gaat is er ook een Grand Prix nix in 28-559 beschikbaar.
Die moet ruimschoots passen, lijkt me dan?
De overweging lag vooral in het feit dat de CCU een goede naam heeft en ik dat hier ook bevestigd zie op dit forum. Snel, lekbestendig en een goede grip. Wat voor een velomobiel geldt, geldt dan voor op de roets, dus het proberen waard.
Nu heb ik een QuestXS gekocht paar maanden terug waar kojak en contact speed onder liggen en er was nog wel wat budget over om deze van nieuwe sloffen te voorzien. Daarom heb ik bewust gekozen voor de 47mm CCU met het idee deze eerst op de roets te gaan zetten om te kijken of dat past. Heb het al nagevraagd en niemand wist het. Nu is daar echt het verlossende woord: het past net niet op de 209 en dat is echt mm-werk. Voor de questxs zou de keuze naar de 47 of 50mm CCU gaan zonder de roets. Doordat de 47-559 CCU niet op de roets past, zal nu de QuestXS deze als achterslof krijgen.
Berichten: 212
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 595
404 x bedankt in 204 berichten
(7 uren geleden)ZoefZoef schreef: ..de 47-559 toch niet op de thys 209 past. Volledig op spanning loopt ie toch aan. Balen, die paar km/u extra tov de primo comet had ik graag gehad.
(...)
Volledig opgepompt past het dus net niet, maar als ie net wat minder op druk was pastte het net wel.
Tenzij..ik de velg dus wat lager in het derailleurpad weet vast te zetten. Dat kan maar dan er daar een busje voor gemaakt worden en die mogelijkheid heb ik niet. Maar technisch gezien zou dat een oplossing kunnen zijn om.m toch te kunnen gebruiken op de roets. Op de 209 past het niet, op de 222 waarschijnlijk wel
Hmmm... hoeveel wijkt die QR constructie bij een 209 af van een doorsnee (race)fiets? Zou je er met een paar simpele kettingspanners niet al een heel eind op weg zijn? Overbodige hoeveelheden draadeind natuurlijk wel afzagen zodat je 209 niet te veel zwaarder wordt
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.965
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2174
7656 x bedankt in 3756 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 11:59 AM)365cycle schreef: Eventueel door één of twee ringen tussen de bevestiging van het stoeltje te leggen? Zonder vering zou 1-2mm toch genoeg moeten zijn?
De zitting is één geheel met het frame. Je kunt echt nergens iets onder of tussen leggen.
(6 uren geleden)Tijanus schreef: Hmmm... hoeveel wijkt die QR constructie bij een 209 af van een doorsnee (race)fiets? Zou je er met een paar simpele kettingspanners niet al een heel eind op weg zijn? Overbodige hoeveelheden draadeind natuurlijk wel afzagen zodat je 209 niet te veel zwaarder wordt
Wat is een QR-constructie?
Dan lees ik daarna het woord 'kettingspanners'?? Hoe en op welke manier wil je die dan gaan gebruiken?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.001
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1687 x bedankt in 905 berichten
QR = quick release.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 212
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 595
404 x bedankt in 204 berichten
Euh, met QR bedoelde ik quickrelease. Sinds het bestaan van QR-codes misschien niet zo'n handige afkorting meer . Maar ik doelde dus op de sleuf (denk ik, en ik hoop verticaal, maar dat kan ik allemaal niet goed zien op foto's van de 209) waar de quickrelease a.k.a. snelspanner van het achterwiel in het frame geklemd zit.
Bij een klassieke stadsfiets (1 versnellling) wordt de kettingspanning bepaald door de afstand tussen crankstel en achtertandwiel. Om de juiste spanning te bereiken wordt het wiel door een vergelijkbare -maar horizontale- sleuf naar achter getrokken middels een 'kettingspanner', in dit geval niet veel meer dan een schroefdraadje met een ring aan een kant (waar de achteras doorheen komt) en stukje blik wat mooi over het uiteinde van de sleuf valt met een moertje erachter voor het feitelijke spannen. (Dus geen kettingspanner in de vorm van tandwieltje-met-veer).
Als dat stukje blik (met eventueel wat handwerk om het pas te maken) onderop een 209 (als de sleuf daar verticaal loopt) past, zou daarmee het achterwiel net iets naar beneden getrokken kunnen worden, waarmee er (boven althans) meer ruimte komt voor een grotere band.
De juiste term voor de sleuf lijkt te zijn uitvaleinde.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|