Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met een velomobiel op de rijbaan [split] Oud maar goud...
#53
In mijn 'grote' stad pak ik tegenwoordig regelmatig de max 50 km/u rond weg als ik tijd gebonden ben.
Rij ik op de rondweg 40-45 km/u (speed pedelec/scooter snelheid) dan krijg ik al geen commentaar.

Komt misschien ook door de 4 wiel vorm van de QuattroVelo. Ik heb al eens gehad dat 2 jonge mannen in een "stoere BMW" een 100 Euro weddenschap deden met de vraag of mijn QuattroVelo een fiets of auto was. En ik moest vertellen wat de uitslag was Big Grin  

Ik heb al gekeken, maar is er überhaupt een specifieke partij voor bredere fietspaden? Of in ieder geval die zogenaamde beloftes doet?
Antwoord }
Bedankt door:
#54
(25-Feb-2021, 09:06 PM)Hoekie schreef: Ik heb al gekeken, maar is er überhaupt een specifieke partij voor bredere fietspaden? Of in ieder geval die zogenaamde beloftes doet?


Waarschijnlijk zit je met die wens het beste bij Groen Links. Een senator (1e kamerlid) is Saskia Kluit; zij was voorheen directeur van de fietsersbond.
Veel fietsers, en ook ligfietsers, zijn actief binnen of voor deze partij.

Niels, stemadviseur, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#55
Ik ken de meeste politieke partijen die veel beloven voor ruim baan voor de auto. Groen Links is voor een verbod van voertuigen met verbrandingsmotoren op de fietspaden en de Partij voor de Dieren is grote voorstander van het bevorderen van het fietsgebruik. Als veganist en ligfietser is mijn keus gemaakt.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wat-d...kiezingen/

Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Ik ben eigenlijk wel voor een verbod van gemotoriseerde voertuigen op fietspaden. Een elektromotor is ook een motor immers, op de rijbaan met die zooi! ;-)
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Nou inderdaad, helemaal mee eens. Ik las ooit ergens "het fietspad is altijd het afvoerputje voor alles wat niet op de weg mag" en daar zit wel wat in.

Eerst had je alleen fietsen, toen fietsen met hulpmotor (jaren 50), dat werd een bromfiets en groeide uiteindelijk steeds verder naar een volwaardige motorfiets toe. Die zijn toen in 1999 naar de rijbaan verwezen. Diezelfde geschiedenis is zich nu weer aan het herhalen met elektrische fietsen en speed-pedelecs en e-steps en alles wat wordt bedacht.

Van mij mag er ook wel duidelijkheid komen in de zin van dat een fietspad alleen bestemd is voor door eigen spierkracht aangedreven voertuigen. Maar dat lukt nooit meer nu heel Nederland op de elektrische fiets zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Ik vind die snellere voertuigen op het fietspad juist helemaal niet zo erg; ik maak er zelf tenslotte deel van uit. Ook vind ik het onderscheid tussen (elektrisch) gemotoriseerde snelle voertuigen en "gewone" snelle voertuigen een beetje irritant.

Alleen zullen we wel regels op moeten opstellen om te zorgen dat daar ook goed mee omgegaan kan worden, en de infra aan moeten passen.
Wat suggesties die ik nu zomaar evne uit m'n dikke duim zuig:
- doorgaande fietspaden bij voorkeur 2,5m breed, of 4m wanneer ze in twee richtingen gebruikt mogen worden;
- inhalen met voldoende afstand (1,5m) verplichten en erop handhaven, ook voor snelle fietsers;
- wanneer voldoende afstand niet mogelijk is, dan een maximumsnelheid(sverschil) instellen voor het inhaalmanoeuvre;
- fietsen met een groot snelheidspotentieel verplicht voorzien van een correct werkende snelheidsindicatie (regel zoals bij auto's);
- infra aanpassen op hoge snelheid, dus geen plotselinge scherpe slingers of drempels in het snelfietspad, geen onnodige omwegen etc.;
- maximumsnelheid in de bebouwde kom omlaag naar 30 km/h, snelle fietsers en lichte motorvoertuigen op de weg tenzij er max. 25 km/h gereden wordt (ja, moeilijk te handhaven, ik weet het);
- regel dat de plek op de weg voor een fietser uiterst rechts is binnen de bebouwde kom en op smalle wegen laten vervallen - een fietser kan zichzelf vaak beschermen door z'n plek op de weg op te eisen;
Antwoord }
Bedankt door:
#59
(26-Feb-2021, 10:32 AM)PietV* schreef: Ik ken de meeste politieke partijen die veel beloven voor ruim baan voor de auto. Groen Links is voor een verbod van voertuigen met verbrandingsmotoren op de fietspaden en de Partij voor de Dieren is grote voorstander van het bevorderen van het fietsgebruik. Als veganist en ligfietser is mijn keus gemaakt.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wat-d...kiezingen/

Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.  Smile

Bij mijn stem kijk ik naar meer dan wat een partij wil qua fietsen/auto's.

GroenLinks met jochie Klaver is een partij waar mijn stem nimmer naar toe zal gaan. Ook al hebben ze misschien het beste voor met fietsers..
Antwoord }
Bedankt door:
#60
Iedereen bepaalt zelf op welke basis hij of zij kiest.
De argumenten daarvoor zullen zeer verschillend zijn.

Leven en laten leven dus. Oftewel: bepaal zelf je keuze of niet. Ook goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#61
(26-Feb-2021, 03:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Iedereen bepaalt zelf op welke basis hij of zij kiest.
De argumenten daarvoor zullen zeer verschillend zijn.

Leven en laten leven dus. Oftewel: bepaal zelf je keuze of niet. Ook goed.

Duh.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
Mag het onderwerp politieke partijen / vekiezingen in een ander topic gezet worden. Lijkt mij niet passend in een draadje over velomobielen.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle , Hoekie
#63
(23-Feb-2021, 11:19 AM)Niels van der Wal schreef: Dit staat niet in die wet.......

Niels, maas, van der Wal
Dit wel. Ik weet niet of dit een "maas" in de wet mag noemen. Maar een trike of quad is een gehandicaptenvoertuig met of zonder motor.

Dit is de omschrijving:
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is; (of brommobiel)

En dit is je de plaats op de weg;
Artikel 7 RVV 1990
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Het soort voertuig bepaalt de plaats. De bestuurder hoeft niet gehandicapt te zijn.

Je kiest zelf je plaats op de weg en je parkeert waar dit het beste uit komt. Is ie kort en de deur breed genoeg, dan rij je de AH binnen voor je boodschappen. Smile

Zonder motor geen WA verzekering nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#64
Mijn vrouw vindt mij, geloof ik, geestelijk gehandicapt omdat ik ligfiets en velomobiel rij, dus met bovenstaande wetgeving kan ik wel iets. ;-)
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#65
(26-Feb-2021, 05:02 PM)Niels van der Wal schreef: Mag het onderwerp politieke partijen / vekiezingen in een ander topic gezet worden. Lijkt mij niet passend in een draadje over velomobielen.
Jup, sorry. Ik dacht nog; laat ik alleen plaatsen dat het voor ons bestwil goed is om te kijken naar wat je stemt, dan maak ik geen discussie over politieke voorkeur los.
Het valt nu nog mee, maar ik had beter moeten weten  Wink

Und jetzt: Verderrr over skeur'n op de rijbaan!  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#66
Weet iemand ook wat de Duitse wetgeving hierover zegt, daar heb je weinig fietspaden, en die er zijn. Nou daar wil je bijna niet op rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#67
(26-Feb-2021, 08:02 PM)365cycle schreef:
(26-Feb-2021, 05:02 PM)Niels van der Wal schreef: Mag het onderwerp politieke partijen / vekiezingen in een ander topic gezet worden. Lijkt mij niet passend in een draadje over velomobielen.
Jup, sorry. Ik dacht nog; laat ik alleen plaatsen dat het voor ons bestwil goed is om te kijken naar wat je stemt, dan maak ik geen discussie over politieke voorkeur los.
Het valt nu nog mee, maar ik had beter moeten weten  Wink

Und jetzt: Verderrr over skeur'n op de rijbaan!  Big Grin

Ik hoop dat die skeur'n zo snel mogelijk hersteld worden. Even waardeloos als tramrails en boomwortels die asfalt omhoog drukken en een wegdek onnodig hobbelig maken Sad

(26-Feb-2021, 08:02 PM)365cycle schreef:
(26-Feb-2021, 05:02 PM)Niels van der Wal schreef: Mag het onderwerp politieke partijen / vekiezingen in een ander topic gezet worden. Lijkt mij niet passend in een draadje over velomobielen.
Jup, sorry. Ik dacht nog; laat ik alleen plaatsen dat het voor ons bestwil goed is om te kijken naar wat je stemt, dan maak ik geen discussie over politieke voorkeur los.
Het valt nu nog mee, maar ik had beter moeten weten  Wink

Und jetzt: Verderrr over skeur'n op de rijbaan!  Big Grin

Ik hoop dat die skeur'n zo snel mogelijk hersteld worden. Even waardeloos als tramrails en boomwortels die asfalt omhoog drukken en een wegdek onnodig hobbelig maken Sad


Dat art 7 RVV vind ik wel een heel leuke trouwens. Dat betekent dat ik met mn naar trike aangepaste M5 lowracer trike* gewoon over de voetpaden zou mogen scheuren.

*Of M5 m-racer, ik weet het nog steeds niet wat het nou is. Behalve een sta-in-de-weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#68
Dit zijn meer skeur'n in de rijbaan.

@365cycle scheurt graag OP de rijbaan ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#69
(26-Feb-2021, 08:51 PM)Peter de Rond schreef: Weet iemand ook wat de Duitse wetgeving hierover zegt, daar heb je weinig fietspaden, en die er zijn. Nou daar wil je bijna niet op rijden.
Half. Had het er laatst over, want mijn Milan komt uit Duitsland.
Daar mag je schijnbaar op de weg rijden als het fietspad in onvoldoende staat is. 
Zal het eens nauwkeurig voor je navragen (inclusief linkjes)
Antwoord }
Bedankt door:
#70
(26-Feb-2021, 11:34 PM)365cycle schreef:
(26-Feb-2021, 08:51 PM)Peter de Rond schreef: Weet iemand ook wat de Duitse wetgeving hierover zegt, daar heb je weinig fietspaden, en die er zijn. Nou daar wil je bijna niet op rijden.
Half. Had het er laatst over, want mijn Milan komt uit Duitsland.
Daar mag je schijnbaar op de weg rijden als het fietspad in onvoldoende staat is. 
Zal het eens nauwkeurig voor je navragen (inclusief linkjes)

Ja, dat is mij ook altijd nog een beetje onduidelijk. Er staat wel eens een bordje met een fiets en een wandelaar erop, en daaronder staat dan 'frei'. Maar het is mij niet duidelijk waarin je vrij bent. Daar wèl te fietsen of juist ergens anders dan daar te fietsen.

Als zo'n pad te doen is en er niet van die vervelende overgangen tussen fietspad en oprijlanen of zijwegen zijn en je dus elke tien meter over een wegverhoging moet fietsen, dan blijf ik wel op zo'n pad. Anders ga ik gewoon op de weg fietsen.

Gelukkig zijn de fietspaden in het buitengebied altijd wel prima. Het is meestal binnen de bebouwde kom een probleem.
Antwoord }
Bedankt door:
#71
(26-Feb-2021, 08:02 PM)365cycle schreef: [quote="Niels van der Wal" pid='14557' dateline='1614351752']
Mag het onderwerp politieke partijen / vekiezingen in een ander topic gezet worden. Lijkt mij niet passend in een draadje over velomobielen.
Jup, sorry. Ik dacht nog; laat ik alleen plaatsen dat het voor ons bestwil goed is om te kijken naar wat je stemt, dan maak ik geen discussie over politieke voorkeur los.
Het valt nu nog mee, maar ik had beter moeten weten  Wink


Geen probleem hoor; en ik reageerde in die trend. Ik vind het prettig als mensen associëren naar zaken die hen bezig houden.
Alleen kwam er nu gescheld los op wat ik ken van andere fora's.
Geen behoefte aan.

Niels, back on topic, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#72
(26-Feb-2021, 09:01 PM)ZoefZoef schreef: Dat art 7 RVV vind ik wel een heel leuke trouwens. Dat betekent dat ik met m'n naar trike aangepaste M5 lowracer trike* gewoon over de voetpaden zou mogen scheuren.
Jammer. Bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met en zonder motor zijn bevoorrecht met de plaats op de weg, maar ten alle tijden te gast tussen de desbetreffende verkeersdeelnemers. Ofschoon geen maximumsnelheid voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen zonder motor is vastgesteld, wordt verwacht dat zij de maximumsnelheden van die met motor nooit zullen overschrijden. Dat is de geest van de Wet.
Maximumsnelheid gehandicaptenvoertuigen:
Op trottoirs, voetpaden en in voetgangersgebieden 6 km/h.;
Op fietspaden en fiets/bromfietspaden binnen de bebouwde kom 30 km/h en buiten de bebouwde kom 40 km/h.;
Op de rijbaan 45 km/h.
Op erven 15 km/h en in 30 km zones 30 km/is ook van toepassing.
Antwoord }
Bedankt door:
#73
(27-Feb-2021, 09:53 AM)PietV* schreef:
(26-Feb-2021, 09:01 PM)ZoefZoef schreef: Dat art 7 RVV vind ik wel een heel leuke trouwens. Dat betekent dat ik met m'n naar trike aangepaste M5 lowracer trike* gewoon over de voetpaden zou mogen scheuren.
Jammer. Bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met en zonder motor zijn bevoorrecht met de plaats op de weg, maar ten alle tijden te gast tussen de desbetreffende verkeersdeelnemers. Ofschoon geen maximumsnelheid voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen zonder motor is vastgesteld, wordt verwacht dat zij de maximumsnelheden van die met motor nooit zullen overschrijden. Dat is de geest van de Wet.
Maximumsnelheid gehandicaptenvoertuigen:
Op trottoirs, voetpaden en in voetgangersgebieden 6 km/h.;
Op fietspaden en fiets/bromfietspaden binnen de bebouwde kom 30 km/h en buiten de bebouwde kom 40 km/h.;
Op de rijbaan 45 km/h.
Op erven 15 km/h en in 30 km zones 30 km/is ook van toepassing.

Het interessante vind ik, dat ik met zo;n ding daar dus kennelijk gewoon mag fietsen.  En dat ik dus lekker bijdehandt tegen zo'n mislukte agent aka boa of agent kan zeggen: sorry meneer, maar dit is een gehandicaptenvoertuig en conform art 7 RVV mag ik hier gewoon rijden. Lees: fietsen, als deze mij vermelden dat ik hier niet mag fietsen.

Want met een gehandicaptenvoertuig mag je je gewoon in voetgangersgebied voortbewegen, zo begrijp ik. Ongeacht de lichamelijke conditie van de bestuurder dus in dit geval, want zoals je schrijft: het gaat om het voertuig dat daar mag rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#74
Ik reed met de Handbike ook gewoon door het voetgangersgebied. Niemand die iets zei. Ik wilde het gewoon een keer uitproberen.

Een goed vriend vond dat ik ook gewoon naar binnen moest gaan bij winkels. Voor de lol dus.

Zo'n kneesit is echt nog een stukje langer dan een gemiddelde Trike en heeft een draaicirkel van een vrachtwagen. Niet echt verstandig dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#75
(26-Feb-2021, 08:51 PM)Peter de Rond schreef: Weet iemand ook wat de Duitse wetgeving hierover zegt, daar heb je weinig fietspaden, en die er zijn. Nou daar wil je bijna niet op rijden.

Hallo Peter,

Net als jij woon ik ongeveer op de grens, ik fiets veel in Duitsland en ben ook al jaren aktief op het Duitse forum. Mijn Duits zit echter maar op middelbare school niveau, en zeker als het juridsich wordt is mijn kennis niet toereikend.

In Duitsland heb je ook fietspaden waarop je moet fietsen. er zit echter een hele grote maas in het juridische net. Dat betreft de " unzumutbare radweg" Unzumutbar laat zich met onredelijk, onaanvaardbaar vertalen. Je moet op het fietspad, maar als het niet redelijk is dat je dat fietspad moet benutten, dan hoeft het niet.

Goede redenen kunnen zijn dat het fietspad vol met auto's geparkeerd is, dat het een smal fietspad is, Dat het een smal 2 richtingen fietspad is. Dat het gevaarlijk is om de straat over te moeten steken om het linkszijdige fietspad te moeten gebruiken. Dat je niet tussen eventuele hekjes door past kan ook een goede reden zijn. En nog meer.

“Die Führer anderer Fahrräder [wie mehrspurige Lastenfahrräder und Fahrräder mit Anhänger] sollen in der Regel dann, wenn die Benutzung des Radweges nach den Umständen des Einzelfalles unzumutbar ist, nicht beanstandet werden, wenn sie den Radweg nicht benutzen.”

Quelle: Allgemeine Verwaltungsvorschrift zur Straßenverkehrsordnung (VvW-StVO), Randnummer 23 zu § 2


Hier nog even een linkje naar een duitse site met wat verkeersrechtelijke zaken.
http://bernd.sluka.de/Radfahren/rechtlich.html

https://www.adfc-ffb.de/radverkehr/radve...der-nicht/

Tot op heden ben ik nog niet door een Duitse Politie agent aangesproken als ik niet op het fietspad reed. Ik vermoed dat ze in het redelijk dun bevolkte deel van Duitsland waar ik veel fiets, ze daar niet zo'n probleem van maken. Doordat je bepaalde stukken redelijk goed kent weet je mogelijk ook wel een aantal redenen te bedenken waarom je daar het fietspad niet redelijkerwijs kan benutten.

Zo heb ik in Elten een stukje waar een huis een heel stuk in het fietspad steekt, er blijft daar maar 1,5 meter over. Een stukje verder zit de uitgang van een restaurant op het fietspad. Effectieve ruimte tussen muur en andere kant van het fietspad nog geen meter. En dat voor 2 richtingen... Slechte kwaliteit van het wegdek, gebrekkig zicht bij kruisingen. Als er bij de zijstraat geen fietspad bordje staat is het vanaf daar niet meer verplicht. Kortom ik kan me voorstellen dat veel agenten geen zin hebben om deze discussie aan te gaan.

Ook is met de gebrekkige fietspaden in Duitsland duidelijk dat je op een fietspad daar veel meer kans op een ongeluk hebt, als op de rijbaan. Ongeveer 12x zoveel !

Volgens mij mag je op de Duitse B wegen ( vergelijkbaar met de Nederlandse N wegen) gewoon fietsen als er geen verbodsbord staat. Het voelt raar, maar het mag gewoon.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#76
(03-Mar-2021, 09:10 PM)Jeroen S schreef: Zo heb ik in Elten een stukje waar een huis een heel stuk in het fietspad steekt, er blijft daar maar 1,5 meter over. Een stukje verder zit de uitgang van een restaurant op het fietspad. Effectieve ruimte tussen muur en andere kant van het fietspad nog geen meter. En dat voor 2 richtingen...

Denk dat je het Griekse restaurant (of er zit ondertussen al wat anders in?) Artemis, middenin Hüthem bedoelt, op de doorgaande weg tussen Elten en Emmerich (https://www.google.nl/maps/place/Elten,+...d6.1623348)?

Ja, dat is inderdaad een verradelijk stuk. Je moet echt even goed 'om het hoekje' kijken of er niet net iemand naar je toe komt lopen of fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#77
Nog te veel fietspaden/fietsverbindingen lijken te zijn aangelegd met de achterliggende gedachte dat fietsers daar voor hun plezier en ontspanning rijden.

Dat de fiets ook gewoon een vervoermiddel is om van A naar B te komen lijken deze planners/ontwikkelaars maar niet te begrijpen.

Gelukkig zijn er in Nederland ook enorm veel goede voorbeelden te vinden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#78
Ik moet wel zeggen dat afgelopen jaren de fietspaden behoorlijk verbeterd zijn in Duitsland.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM