Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(08-Feb-2022, 08:32 AM)Bacchus schreef: Dat lijkt me op een Milan met jouw motor, dus snelheid en op jouw routes wel een belangrijk veiligheidspunt voor in het bijzonder het achterwiel. Klopt, maar met geen biba heb ik dezelfde ervaring; tubeless loopt ook niet in één keer leeg (tenzij de buba scheurt).
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Ik vond mijn quest verbazingwekkend stabiel en rijdbaar met lekke banden. Goh waarom trekt dat ding toch zo naar rechts? Blijkt een voorband helemaal plat te zijn.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(08-Feb-2022, 10:05 PM)berth9999 schreef: Ik vond mijn quest verbazingwekkend stabiel en rijdbaar met lekke banden. Goh waarom trekt dat ding toch zo naar rechts? Blijkt een voorband helemaal plat te zijn. tip: Probeer eens een klapband achter
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(08-Feb-2022, 10:49 PM)365cycle schreef: tip: Probeer eens een klapband achter
Komt die nou mee. Ik heb geen Quest meer. Ik heb alleen langzame leeglopers gehad t.b.h.. 2 stuks in mijn laatste eigen Quest rit. En een lege voorband, en een ketting die eraf lag. Alsof de fiets wist dat ze ingeruild zou worden.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Hier wel een klapband achter gehad. Rechtop gehouden, maar spannend was dat wel. Vorige week of 2 weken terug een snelle leegloper.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(09-Feb-2022, 01:10 AM)365cycle schreef: Hier wel een klapband achter gehad. Rechtop gehouden, maar spannend was dat wel. Vorige week of 2 weken terug een snelle leegloper.
1x een klapband.
De XS bleef juist keurig recht, ik schrok alleen van de enorme knal net achter mijn hoofd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(08-Feb-2022, 10:49 PM)365cycle schreef: tip: Probeer eens een klapband achter
https://www.youtube.com/watch?v=7rsu1Ime1nY Een goeie voor de velonauten en andere driewielrijders om uit de commentaren te leren:
"It went out of the rim because the tire beads where worn. A velomobile doesn't lean in the curves, so the rear wheel stays always vertical; that creates strong lateral forces on the beads and that can wear them. After inspection, there was very little remaining on the beads."
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(09-Feb-2022, 09:19 AM)Bacchus schreef: Een goeie voor de velonauten en andere driewielrijders om uit de commentaren te leren:
"It went out of the rim because the tire beads where worn. A velomobile doesn't lean in the curves, so the rear wheel stays always vertical; that creates strong lateral forces on the beads and that can wear them. After inspection, there was very little remaining on the beads." Klopt! Zeker die driewielers met een brede wielbasis lopen achter een risico. Ik heb ooit een testrit gemaakt op een USVA Racer (tadpole trike met ontzettend fraaie multilink wielophanging voor), daarmee kon ik zo hard door de bocht dat het achterwiel op kurkdroog wegdek grip verloor en ik dus dwars de bocht door ging ( is wel op z'n plaats, het was heerlijk scheuren met dat ding). Dat levert wel de nodige stress op de achterband op. Zeker als je met een hele lichte, dunne, snelle achterband rijdt (bv. de Schwalbe Pro One) is het iets om visueel in de gaten te houden; die band wil ook weleens in de lengte scheuren langs de velgrand. Het is ook de band waarmee ik op vlak wegdek harder dan 80 km/h kon - zou bij die snelheid geen klapper willen hebben.
Met een tadpole trike, en dus zeker met een velomobiel, moet je sowieso regelmatig kijken of de achterband zichtbare schade heeft (bv. canvasplekken, droogtescheuren etc., maar ook wat aanlopen in bochten kan gedoe opleveren).
Nog een voorbeeldje van wat een knaller achter kan opleveren (Dit keer met een Milan. waarschuwing: niet voor tere zieltjes)
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(07-Feb-2022, 01:53 PM)Hoekie schreef: Van voren 406-32 vanwege draaicirkel. Wil eens 406-42 van voren proberen op aangeven van een andere QV rijder dat het heel erg meevalt wat draaicirkel betreft. Ben nog te lui geweest om dat uit te proberen.
Vandaag de 406-42 van voren er op gelegd. Wat draaicirkel betreft valt het inderdaad erg mee. Zelfs mijn scherpste draaiing lukt. Net.
Zie dun geel lijntje in ongeveer het midden
Buiten om de draaicirkel is het slechts gissen. Na een enkele rit van 35 km. Ik denk iets comfortabeler en sneller. 406-32 op 5 en 406-42 op 4.5 bar. Na een week woon-werk weet ik meer. Het belangrijkst voor nu is dat ik denk dat alle bochten op mijn woon-werk rit gaan lukken.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
12-Feb-2022, 09:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2022, 09:47 PM door pietandringa.)
Het is een beetje lastig meten, maar de CCU 42-406 is maximaal 40 mm breed: https://www.dropbox.com/s/f3sztxt5oy8pa6...5.jpg?dl=0
Draaicirkel met de Milan GT is prima, niet groter dan de Quest met 40 mm. Het bandje op de foto heeft 550 km gerold en is als nieuw.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(12-Feb-2022, 09:25 PM)pietandringa schreef: Het is een beetje lastig meten, maar de CCU 42-406 is maximaal 40 mm breed: https://www.dropbox.com/s/f3sztxt5oy8pa6...5.jpg?dl=0
Draaicirkel met de Milan GT is prima, niet groter dan de Quest met 40 mm. Het bandje op de foto heeft 550 km gerold en is als nieuw. Dat geldt voor de Schwalbe G-One ook; officieel is die 40-406, maar in werkelijkheid is het iets van 37mm.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik heb er vanochtend onderweg eens over zitten denken over mijn bandenwissel:
Vóór heb ik 25mm velgen, wat volgens de boekjes groot is voor een 32mm band (de Conti). Er zit maar weinig bolling in de wang vergeleken met de 35mm Kojak.
Achter (19mm velg) zat beduidend méér bolling in de wang. Ik kan het verschil daar ook minder goed voelen, al heeft dat ook te maken met de achtervering, die zorgt ervoor dat er niet veel fijnmazig gevoel van het achterwiel naar de bips komt.
Onder de streep voelen de Kojaks duidelijk fijner op 25mm en is er op 19mm niet een groot merkbaar verschil.
Qua draaicirkel btw totaal geen last van die paar mm extra
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
14-Feb-2022, 09:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 10:45 PM door Hoekie.)
Bij mijn QV is de velg 22mm. Voor de 42-406 meet ik 43mm. 4.5 bar. Gemeten met een schuifmaat.
Lijkt over een te komen met ervaringen in het Continental Contact Urban in 406 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de) topic.
@pietandringa Je hebt een smalle velg dan zeker?
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
@Hoekie, klopt een smalle velg (had dit bericht niet gezien) en dan is hij minder breed. Ik heb geen schuifmaat om het nauwkeurig te meten, maar de draaicirkel is geen probleem voor mij.
Vandaag de eerste lekke band na 750 km, dat had ik zo snel niet verwacht. Ik kon niks vinden en de buitenband heeft nauwelijks slijtage. Dan maar hopen dat de volgende lekke band een hele tijd gaat duren, want ik heb de CCU mede gekozen vanwege de verwachte goede lekbestendigheid.
Berichten: 2.003
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
Wellicht was het een nietje of iets anders van metaal. Dat gaat nog steeds door een antilekband. Althans, in ieder geval door een Schwalbe Martahon (waarschijnlijk niet door de Marathon Plus). Gelukkig kom je zo'n metalen dingetje zelden tegen.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Ervaringsdeskundige hier: Een vishaak gaat óók door een Marathon Plus.
Ben daarna maar weer overgestapt op GoCycle (ten tijde van de Quest). Als vishaken m'n probleem zijn maakt het toch niks meer uit
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
19-Feb-2022, 08:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 09:24 PM door pietandringa.)
Met de Quest heb ik de laatste 4.500 km met Trykers gereden zonder lek rijden. De laatste Trykers zijn behoorlijk snelle banden, ze worden al een paar jaar niet meer gemaakt. Maar, ik heb nog wel een voorraadje, zelfs nog een paar Shredda’s Maar ik ga wel verder met de CCU, prima bandjes.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Voer voor discussie. Trisled bandentest. Inclusief temp, binnenbanden en carbon velg.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Deze bandjes heb ik onder de Aero liggen.
Snel en snel lek.
Dit is mijn 'Fun-Bike' dus lekrijden is niet zo'n probleem.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
24-Feb-2022, 10:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Feb-2022, 10:55 PM door pietandringa.)
Ik heb jaren geleden een tijdje met Scorchers met gereden onder mijn Quest. Snelheid in het dagelijkse verkeer vergelijkbaar met F-Lites. Ik reed er ongelofelijk vaak mee lek en dat in de zomer. Grip op nat wegdek zeer beroerd. Ik ga eerst verder met de Continental Contact Urban en neem het snelheidsverschil voor lief. Een band verwisselen van de Milan GT is net wat lastiger dan de Quest. En al die banden verwisselen en plakken begint op een gegeven moment vervelend te worden. Met mijn Quest was ik al met de F-Lites gestopt, om de haverklap lek, in de winter al gauw 4x per 1000 km.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Ik zou ze ook niet onder de SL leggen.
Dan kan ik trouwens ook alleen maar rechtuit
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
25-Feb-2022, 02:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 02:17 AM door 365cycle.)
Vanavond 2x de Michelin (achter) lek! Met sneeuw en hagel wordt het al gauw een plakrommel en dan blijven die steentjes hangen. Heb de indruk dat ie na al die kilometers echt wat te dun aan het worden is. Hoorde m met een enorme zucht in 1x leeglopen. Hij plakt wel als een bezetene aan de velg, bleef weer perfect liggen. Ik ben tevreden, maar ga wel nieuwe bestellen + een nieuwe monteren.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(24-Feb-2022, 09:56 PM)Hoekie schreef: Voer voor discussie. Trisled bandentest. Inclusief temp, binnenbanden en carbon velg.
https://www.youtube.com/watch?v=wpsManLaUm0 Wat mij opvalt:
Als die machine inderdaad in de orde van grootte van 25 W eigen weerstand heeft, dan is de spreiding echt enorm, dan geeft de Marathon Plus bijna de dubbele rolweerstand van een Scorcher 120.
Het effect van de velgbreedte. Ik kan in mijn hoofd niet zo goed verklaren waarom een bredere velg (een beetje) minder rolweerstand zou moeten geven. Ik zou zeggen dat de band er juist stijver van wordt en dus minder makkelijk rolt.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
25-Feb-2022, 09:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 09:15 AM door Wim -de roetsende.)
Heeft Wim Schermer ook al vastgesteld.
Met de pendel: Scorcher 85,4 - Marathon GreenSpeed 49,9
De Marathon+ zie ik niet staan, maar die is nog trager.
http://wimschermer.blogspot.com/2022/01/...speed.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
25-Feb-2022, 10:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 11:15 AM door Hoekie.)
Het interessante voor mij is dat dit, zover ik weet, de eerste test is met de CCU. (Contact Urban)
De, in mijn praktijk, zeer lekbestendige band. Ook met kou en regen. En ook weer niet traag. Zeker niet bij minder lage temperaturen.
De Schwalbe One (non pro) lijkt ook een goede kandidaat. Alleen die is door de jaren zo vaak verandert van compound, dat je niet welke je krijgt.
Verder het resultaat FOSS vs Schwalbe binnenbanden. In de testopstelling van Trisled minder en in die van Wim schemer meer rolweerstand.
Zelf maak ik sinds iets van een half jaar gebruik van Continental binnenbanden. Nadat een Schwalbe binnenband me de laatste keer een lek aan de binnenzijde velg gaf in plaats van op het loopvlak waar ik het zou verwachten. Bovendien is het met Continental dezelfde binnenband voor zowel 406-32 als 406-42. Kosten allebei geen drol.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
25-Feb-2022, 11:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Feb-2022, 11:24 AM door pietandringa.)
(25-Feb-2022, 10:43 AM)Hoekie schreef: Het interessante voor mij is dat dit, zover ik weet, de eerste test is met de CCU. (Contact Urban)
De, in mijn praktijk, zeer lekbestendige band. Ook met kou en regen. En ook weer niet traag. Zeker niet bij hogere temperaturen.
De vraag is wat de resultaten zouden zijn bij b.v. 5 graden C. De bandjes die dan het lichtst rollen rijden waarschijnlijk ook het vaakst lek. En licht rollen is meegenomen, maar er zijn meer kwaliteiten van belang. Ik denk dat de CCU een hele goede allrounder is en voordelig bovendien.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|