Ervaringen met de Milan
|
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Nou, tussen Rotterdam en Amsterdam regent het ook weleens zo hard dat ik met vizier dicht en open allebei niet fatsoenlijk zie
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(13-Feb-2022, 03:35 PM)365cycle schreef: Nou, tussen Rotterdam en Amsterdam regent het ook weleens zo hard dat ik met vizier dicht en open allebei niet fatsoenlijk zie
Daarom rijd ik zonder kap. Heb ik ook dat gedoe met dat vizier niet.
Vond ik met de racekap op de XS en de DF altijd erg vervelend.
Als ik dan op mijn plaats van bestemming aan kwam, dan bleek ik onder dezelfde weersomstandigheden met kap vaak net zo nat te zijn als zonder kap.
Met mijn langere kap komt er al bijna geen water meer op mijn lijf. Ik heb een heel goed waterdicht petje met een erg fijne klep waardoor er weinig water op mijn bril komt. Als het echt snoeihard regent, dan doe ik een op maat geknipte poncho om, dan word ik echt niet meer nat
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Ik heb de kap met name tegen kou, niet tegen regen. Nat word ik toch wel.
Maar gewoon altijd in een T-shirt kunnen rijden, en zonder muts/das bevalt me wel.
Dagen dat ik echt lást van het vizier heb zijn heel beperkt.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(13-Feb-2022, 04:01 PM)Wim -de roetsende schreef: [...]
Als het echt snoeihard regent, dan doe ik een op maat geknipte poncho om, dan word regen ik echt niet meer nat FTFY
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
14-Feb-2022, 11:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 11:21 AM door 365cycle.)
Nou... ik was gisteren ook echt zeiknat (niet van de regen). Maar een gemiddelde van 46.7 over dik 75 km mag best wel in "Ervaringen met de Milan"
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
14-Feb-2022, 12:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 12:42 PM door Hoekie.)
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
14-Feb-2022, 01:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 01:20 PM door 365cycle.)
(14-Feb-2022, 12:41 PM)Hoekie schreef: Valt toch maar tegen dan
The first longer ride in the Milan SL Mk 4 in 2022. 190 km at 6°C with Pro One TLE in the front, GP 5000 TL in the rear. The averages were 48.7 kph and 180 W over 3h 54m
Da's een Duitser. Die rijden altijd harder
Zonder grollen, het totale gebrek aan 30-zones en drempels, en het surplus aan 70- en 100 km/h-wegen daar helpt het gemiddelde fors, zeker in het Noorden waar het ook nog lekker rustig is. Zie daar soms ritten voorbij komen tegen de 60 km/h gemiddeld, maar dan met een maximum van 62 ofzo. Ik heb gisteren een paar stukken 62-63 km/h gekruist, veel stukken 55+, en dan krijg je dus nog geen gemiddelde van 50 op de klok (wel een tijd 49.5 gehad, tot Nieuwerkerk geloof ik). Met dit tempo ga ik al met 3 wielen los van de grond op de drempels op de Grevelingendam.
Verbaast me overigens altijd hoe ze in Duitsland met retesnelle en dunne banden kunnen rijden in winterweer. Ik houd Pro One TLE echt niet heel met deze omstandigheden, en zowel de banden als route en de SL schelen hier wel, want ik moet veel hogere gemiddeldes trappen voor vrijwel dezelfde snelheid.
Ga er deze zomer wel rondom tubeless Pro One onder zetten. Die accelereren ook heerlijk, ik denk dat ik 'm dan wel door de 50 gemiddeld trap op dit traject.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(14-Feb-2022, 01:19 PM)365cycle schreef: Zonder grollen, het totale gebrek aan 30-zones en drempels, en het surplus aan 70- en 100 km/h-wegen daar helpt het gemiddelde fors
Inderdaad. Dat scheelt alles. Merkte ik al als ik 80 km wegen + rotonde's meenam. Het gemiddelde schoot omhoog.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(14-Feb-2022, 02:16 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Dat scheelt alles. Merkte ik al als ik 80 km wegen + rotonde's meenam. Het gemiddelde schoot omhoog. Klopt. Ik vind dat rijkelijk strooien met klinkerdrempels op 60-wegen trouwens enorm storend. Je kan er vaak echt niet met een beetje tempo overheen, met als gevolg dat auto's op je bumper hangen na de drempel óf je vlak vantevoren inhalen en dan keihard afremmen.
Leg er dan liever een vette wegversmalling met aan twee kanten een (fysiek) gescheiden bromfietspad neer (zónder gevaarlijke slinger!), dan kan de scooter/snelfietser tenminste door.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(14-Feb-2022, 03:16 PM)365cycle schreef: Ik vind dat rijkelijk strooien met klinkerdrempels op 60-wegen trouwens enorm storend. Je kan er vaak echt niet met een beetje tempo overheen, met als gevolg dat auto's op je bumper hangen na de drempel óf je vlak van tevoren inhalen en dan keihard afremmen. Ik ga met een normale snelheid over klinker drempels, maar ik rij geen Milan GT. Heb jij onder die Milan GT ook van die simpele wrijvingsdempers. Die een redelijk kleef hebben in rust en in beweging doorschieten. Zoals deze: https://www.velomobileworld.com/wp-conte..._AA000.pdf
Die ophanging is bij een kleine bodemvrijheid vaak niet toereikend over drempels.
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
(14-Feb-2022, 04:53 PM)PietV* schreef: (14-Feb-2022, 03:16 PM)365cycle schreef: Ik vind dat rijkelijk strooien met klinkerdrempels op 60-wegen trouwens enorm storend. Je kan er vaak echt niet met een beetje tempo overheen, met als gevolg dat auto's op je bumper hangen na de drempel óf je vlak van tevoren inhalen en dan keihard afremmen. Ik ga met een normale snelheid over klinker drempels, maar ik rij geen Milan GT. Heb jij onder die Milan GT ook van die simpele wrijvingsdempers. Die een redelijk kleef hebben in rust en in beweging doorschieten. Zoals deze: https://www.velomobileworld.com/wp-conte..._AA000.pdf
Die ophanging is bij een kleine bodemvrijheid vaak niet toereikend over drempels.
Wat voor jou een normale snelheid is, is voor iemand anders misschien een slakkengang/rotvaart (gezien dit 365cycle betreft gok ik op het eerste overigens )
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
14-Feb-2022, 06:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 06:12 PM door 365cycle.)
(14-Feb-2022, 04:53 PM)PietV* schreef: Ik ga met een normale snelheid over klinker drempels, maar ik rij geen Milan GT. Op een weg met een maximumsnelheid van 60 km/h vind ik het niet horen dat ik als ik met 55-56 km/h over een drempel rijd ik met drie wielen van de grond los raak, terwijl de fiets een totaalgewicht van zo'n 140 kg heeft. We willen in Nederland onze uitstoot beperken en fietsen stimuleren (althans, dat zegt onze overheid); dan is dit soort dingen oplossen een quick win.
De neus raakt de drempel overigens net niet zolang ik in het midden blijf. Aan de zijkanten (in de fietsstrook) zijn die drempels (schandalig genoeg) hoger.
(14-Feb-2022, 04:53 PM)PietV* schreef: Heb jij onder die Milan GT ook van die simpele wrijvingsdempers. Die een redelijk kleef hebben in rust en in beweging doorschieten. Zoals deze: https://www.velomobileworld.com/wp-conte..._AA000.pdf Die heb ik idd, maar de SL reageert op dit soort drempels ook wel heftig. Die staat rondom op elastomeren. M'n Quest was destijds het rustigst, met voor wrijvingsdempers en achter een Risse. Als ik groot onderhoud aan de GT moet gaan doen denk ik dat hier ook elastomeren onder komen. Minste onderhoud, minder gewicht, veert beter dan wrijving.
(14-Feb-2022, 04:53 PM)PietV* schreef: Die ophanging is bij een kleine bodemvrijheid vaak niet toereikend over drempels. Mijn GT staat redelijk hoog, met name ivm de 38mm banden ipv de standaard 28mm.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Ik denk dat Marco Te Brommelstroet een dergelijk rijdende Milan als snelverkeer zou aanmerken en die vallen niet onder zijn pleidooi voor langzaam verkeer. Er worden hier gemiddelden gehaald die voor een auto niet onderdoen en de pleidooien hier voor minder drempels e.d. vallen onder het recht van de snelste.
Groet,
Marco -Ligfietsen is niet gelijk aan snel fietsen- Roepers
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
14-Feb-2022, 06:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 06:26 PM door 365cycle.)
(14-Feb-2022, 06:22 PM)Roepers schreef: Ik denk dat Marco Te Brommelstroet een dergelijk rijdende Milan als snelverkeer zou aanmerken en die vallen niet onder zijn pleidooi voor langzaam verkeer. Er worden hier gemiddelden gehaald die voor een auto niet onderdoen en de pleidooien hier voor minder drempels e.d. vallen onder het recht van de snelste. Klopt grotendeels. Ik heb het met hem specifiek over de Milan gehad, daarbij heeft de Milan zoals ik 'm inzet nog steeds zijn voorkeur boven de auto (net als bij mij trouwens ), maar dan wel gescheiden van langzaam verkeer (dus alweer zoals ik 'm gebruik: liever op de weg, want dat gaat sneller... op het fietspad met een aangepaste snelheid).
Overigens is je naamgenoot zelf ook een fervent bukfietser.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(14-Feb-2022, 05:01 PM)Frutsel schreef: Wat voor jou een normale snelheid is, is voor iemand anders misschien een slakkengang/rotvaart (gezien dit 365cycle betreft gok ik op het eerste overigens )
Ik rij niet in een Milan GT met springveren. Maar wel leuk voor het schansspringen.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
14-Feb-2022, 09:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 09:25 PM door Hoekie.)
Ik heb een paar weken met oliedempers van velomobiel.nl gereden. Zoals eerder hier geschreven. En ja, dat rijdt soepeler dan wrijfdemping. Alleen was er te veel geluid. Toen. Wellicht is dat inmiddels beter.
Met elastomeren heb ik (nog) geen ervaring.
Over drempels: Rij met willekeurig welke auto (proefondervindelijk ervaren) ongeveer dubbel de toegestane snelheid en je hoort alleen even de schokbrekers. Voor velen alleen maar leuk. Dan zijn betonnen bloembakken al beter, maar als je daar op knalt. Ook in het kader "wie dat verzonnen heeft.."
Dan beter zoals hier en is iedereen blij denk ik
https://www.google.nl/maps/@51.5436249,3...384!8i8192
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Feb-2022, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 09:33 PM door PietV*.)
(14-Feb-2022, 06:09 PM)365cycle schreef: (14-Feb-2022, 04:53 PM)PietV* schreef: Heb jij onder die Milan GT ook van die simpele wrijvingsdempers. Die een redelijk kleef hebben in rust en in beweging doorschieten. Zoals deze: https://www.velomobileworld.com/wp-conte..._AA000.pdf
Die heb ik idd, maar de SL reageert op dit soort drempels ook wel heftig. Die staat rondom op elastomeren. M'n Quest was destijds het rustigst, met voor wrijvingsdempers en achter een Risse. Als ik groot onderhoud aan de GT moet gaan doen denk ik dat hier ook elastomeren onder komen. Minste onderhoud, minder gewicht, veert beter dan wrijving.
Vering verhoogt het comfort, maar verziekt de wegligging. Veerdemping ook wel schokdemping of schokbreker genoemd, verbetert het wegcontact en verhoogt de wegligging, maar doet het comfort geweld aan.
Het grote voordeel van veerdemping is dat ongewenste verticale bewegingen wordt voorkomen. Ongewenste veerbewegingen slurpen energie en dat scheelt in horizontale snelheid en bandenslijtage omdat de luchtband als luchtveer ook wordt gedempt en niet gaat "gummen". Schokdempers zorgen dat de veerbewegingen tussen het onafgeveerde onderstel en het afgeveerde deel van het voertuig wordt begeleid.
Schroefveren hebben als groot nadeel dat actie ook reactie is. Elastomeren zijn progressieve (rubber)veren. Naarmate de elastomeer wordt belast neemt de veerweg af. Ook neemt die elastomeer wat wrijvingsenergie op bij vervorming. Maar nog steeds actie/reactie. Dat progressieve veerkarakter geldt ook voor luchtveren, maar met nagenoeg dezelfde actie/reactie.
Wrijvingsdempers hebben als groot nadeel dat in stilstand de wrijving redelijk groot is en in beweging nauwelijks meer dempt.
Het mooiste systeem blijft een soepele veer, met naar wens een progressief karakter, i.c.m. instelbare hydraulische veerdempers rondom. Hydraulische dempers hebben namelijk een progressieve vloeistofweerstand. Vergelijkbaar met de luchtweerstand. De weerstand neem kwadratisch toe met de stroomsnelheid in de demper.
https://www.youtube.com/watch?v=7NspRY63...imSchermer
https://www.youtube.com/watch?v=R_nuEfFR...imSchermer
http://wimschermer.blogspot.com/2019/11/...mping.html
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
14-Feb-2022, 09:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 09:47 PM door Hoekie.)
Voor steile en/of hoge drempels is volgens mij geen veeroplossing. Daar is een velomobiel te licht voor. Lagere drempels zijn geen bezwaar. Eigenlijk wel leuk.
We zouden een constructie moeten hebben die na een drempel de kont naar beneden trekt. Zoals ik destijds met een Ford C-Max gehad heb. Eerste keer raar, daarna prettig.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Feb-2022, 09:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 09:49 PM door PietV*.)
Er is voor elk voertuig en voor elke weg en/of drempel een oplossing. Met beperkingen. De uitdaging ligt bij het verschil in een leeg velomobiel en een belast velomobiel. Een rijder van 60 kg is een groot verschil met een zware rijder + bagage.
Belangrijk blijft de gelijke afstemming vóór en achter voor de veren en de demping.
Instelling van de demper is goed mogelijk.
En hoe hoger de snelheid hoe belangrijker de vering en demping is. Voor een optimaal wegcontact band/wegdek. Met stuiterende banden is het slecht remmen.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
We gaan verder off topic..
Gewicht is van groot belang. Geen enkele velomobiel of wat voor licht vervoersmiddel dan ook, gaat een drempel zo snel kunnen nemen als een auto. (Over) gewicht is essentieel. Het beste is een vrachtauto
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(14-Feb-2022, 09:16 PM)Hoekie schreef:
Over drempels: Rij met willekeurig welke auto (proefondervindelijk ervaren) ongeveer dubbel de toegestane snelheid en je hoort alleen even de schokbrekers. Voor velen alleen maar leuk. Dan zijn betonnen bloembakken al beter, maar als je daar op knalt. Ook in het kader "wie dat verzonnen heeft.."
Heeft ook te maken met de lengte van de wielbasis en het type veren dat eronder zit. Met m'n Citroën kon ik echt met een totaal belachelijke snelheid over stoterige drempels. Merkte je binnenin niet heel veel van (als je normaal deed eigenlijk niets). Een SUV met luchtvering kan dat nog wel langer volhouden, door de langere veerweg. Wegluis zoals de Peugeot 107/108 is dan weer stoterig. En wie rijden er vaak het hardst op drempels? Juist, mensen met grote dikke bakken. De drempels missen hun doel.
(14-Feb-2022, 09:16 PM)Hoekie schreef: Dan beter zoals hier en is iedereen blij denk ik
https://www.google.nl/maps/@51.5436249,3...384!8i8192
Ik word juist niet blij van die dingen. Automobilisten verwachten dat je als fietser er rechts langs gaat, maar wie kom je tegen als een automobilist precies náást je weer naar z'n eigen weghelft gaat...? Dit kan alleen maar als er een fysiek afgescheiden fietspad ligt, dus met een stevige rand. En da's dan ook weer niet heel veilig, want als je daar als fietser overheen zou vallen, belemmert het bord het zicht achter de wegversmalling, en ziet die appende automobilist die met een noodvaart aankomt je misschien niet eens liggen.
(14-Feb-2022, 09:29 PM)Hoekie schreef:
We zouden een constructie moeten hebben die na een drempel de kont naar beneden trekt. Zoals ik destijds met een Ford C-Max gehad heb. Eerste keer raar, daarna prettig.
Moet zeggen dat die Risse-demper het eigenlijk vrij goed deed, al zijn er idd wel grenzen aan dat bereik.
(14-Feb-2022, 09:21 PM)PietV* schreef: Vering verhoogt het comfort, maar verziekt de wegligging. Veerdemping ook wel schokdemping of schokbreker genoemd, verbetert het wegcontact en verhoogt de wegligging, maar doet het comfort geweld aan.
Het grote voordeel van veerdemping is dat ongewenste verticale bewegingen wordt voorkomen. Ongewenste veerbewegingen slurpen energie en dat scheelt in horizontale snelheid en bandenslijtage omdat de luchtband als luchtveer ook wordt gedempt en niet gaat "gummen". Schokdempers zorgen dat de veerbewegingen tussen het onafgeveerde onderstel en het afgeveerde deel van het voertuig wordt begeleid.
Schroefveren hebben als groot nadeel dat actie ook reactie is. Elastomeren zijn progressieve (rubber)veren. Naarmate de elastomeer wordt belast neemt de veerweg af. Ook neemt die elastomeer wat wrijvingsenergie op bij vervorming. Maar nog steeds actie/reactie. Dat progressieve veerkarakter geldt ook voor luchtveren, maar met nagenoeg dezelfde actie/reactie.
Wrijvingsdempers hebben als groot nadeel dat in stilstand de wrijving redelijk groot is en in beweging nauwelijks meer dempt.
Het mooiste systeem blijft een soepele veer, met naar wens een progressief karakter, i.c.m. instelbare hydraulische veerdempers rondom. Hydraulische dempers hebben namelijk een progressieve vloeistofweerstand. Vergelijkbaar met de luchtweerstand. De weerstand neem kwadratisch toe met de stroomsnelheid in de demper. Denk dat uiteindelijk de enige manier om het écht goed te doen met een actief hydraulisch of pneumatisch veersysteem is, ook voor wegligging in de bochten (al trek je met zo'n veersysteem wel echt het koord uit je band in bochten ). Maar dat is duur, zwaar, en onderhoudsgevoelig.
De Citroën Xantia Activa heeft met zo'n systeem heel veel indruk gemaakt. Niet alleen op mij, ook op de rest van de autowereld; Ze zijn heerlijk comfortabel als je rustig rechtuit rijdt, ook als het wegdek slechter wordt, maar het record op de elandproef staat nog steeds op naam van die auto.
Wat uitleg/beelden
Op het circuit - let hierbij ook op hoe vlak het beeld van de dashcam blijft. De 924S die er een tijd voor zit heeft in principe de betere kaarten, want betere vermogen/gewichtverhouding, betere gewichtverdeling (50/50), minder gewicht, lager, geen turbogat, en achterwielaandrijving ipv voor.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
14-Feb-2022, 10:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 10:12 PM door PietV*.)
Dat afdwalen valt wel mee. Een vrachtauto heeft het grote voordeel van een lange wielbasis. Die gaat as voor as over een drempel.
In het dorp waar ik woon liggen de z.g. prefab sinus drempels. Ik ga daar op volle snelheid over heen op m'n Nazca Fuego L. Zonder voorvering, maar met hydraulisch instelbare demper onder het zitje.
Elk motorvoertuig heeft de vering en demping goed voor elkaar. Ook voor het dynamisch remvermogen. Dat kan zeker ook op lichte voertuigen als een velomobiel.
Als een velomobiel rondom goede vering en demping heeft en voor in de bochten een stabilisator tegen het hellen, krijg je het gevoel in een compleet ander voertuig te rijden. Gaat zelfs gemakkelijker door de bochten. Nadeel is de gewichtstoename.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(14-Feb-2022, 10:11 PM)PietV* schreef: Als een velomobiel rondom goede vering en demping heeft en voor in de bochten een stabilisator tegen het hellen, krijg je het gevoel in een compleet ander voertuig te rijden. Gaat zelfs gemakkelijker door de bochten. Nadeel is de gewichtstoename. Stabilisator is heel moeilijk, maar zou ik zeker op prijs stellen. Had 'm vandaag in een onbewaakt moment ook even op twee wielen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
We dwalen wat af. Ik ken de luchtvering van de grotere Citroëns met hydraulische hoogteregeling. Met de ingenieuze lastafhankelijke remkrachtregeling op de achterwielen. De hydraulisch druk op de achteras werd rechtstreeks doorgegeven aan de achter remmen, waardoor blokkeren van de achterwielen zo goed als onmogelijk was. Die Citroëns hadden ook center point steering. Bij een klapband kon veilig worden gestopt.
Kreeg daarvoor een speciale opleiding in theorie en de praktijk bij de importeur.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
14-Feb-2022, 10:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2022, 10:53 PM door pietandringa.)
De “simpele vering” in mijn Milan is comfortabeler dan de oliedempers die ik in mijn Quest had. Ik had de indruk dat die oliedempers niet soepel genoeg waren in combinatie met de korte rode veren. Het was mijn tweede set oliedempers, de eerste exemplaren gingen snel stuk. De Snoek schijnt erg comfortabel te zijn met oliedempers, maar die ervaring had ik dus niet. En toen ik mijn oliedempers kreeg werd gezegd dat ze na een paar jaar waarschijnlijk vervangen moesten worden, ik weet niet of dat nog zo is. Elastomeren blijven ook niet jaren goed, de “simpele vering” is het meest onderhoudsarm.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|