Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Ondanks al deze mooie ervaringsverhalen over allerlei banden, die deels al niet meer worden gemaakt, zie ik door de bomen het bos niet meer echt als kersverse velonaut :-( Voorlopig hoef ik me nog geen zorgen te maken want de huidige Marathons+ zullen het nog wel even uithouden op mijn Quest. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of er banden zijn die niet heel veel minder duurzaam (slijtvast/lekbestendig) zijn dan de Marathons maar wel met wat meer comfort en minder rolweerstand? Betrouwbaarheid vindt ik wel belangrijker dan snelheid (heb weinig zin om regelmatig een band te plakken/wisselen onderweg).

Achtergrond: Ik heb op mijn Santos zitfiets (die ik voor alles gebruik behalve sinds ik de Quest heb voor woonwerk verkeer) de erg fijne Schwalbe Allmotions (28"), die ervaar ik als de perfecte band voor die fiets. Maar die bestaan er niet in 20" en 26" helaas.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
De Marathon Almotion bestaat wel degelijk in 55-559, maar zijn wel uit het assortiment gehaald. Het is idd een erg snelle band, en ook betrouwbaar. Zo hier en daar vind je nog voorraad.
De GoCycle in 50-406 is veel comfortabeler en sneller dan een Marathon, en hoewel minder lek bestendig is het zeker niet rampzalig. Die kan je bestellen via velomobielonderdelen.nl
Extra voordeeltje van de GoCycle is dat ie zich super makkelijk laat monteren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben wel te spreken over die Conti Contact Urban. Ik heb er 1 in 28 inch voor de Highracer en soms op de Trekkingfiets. Goede grip, ook als het nat is. Het is een redelijk soepele band, wat je van de Marathon plus niet zeggen kunt. Wel zijn ze erg lastig te vinden, uitverkocht.

Voorbandje wisselen gaat redelijk snel met de velomobiel. Ik heb altijd ook een reserve buitenband bij, dat bespaart je het zoeken naar de oorzaak, als je langs de weg staat.

Ik vermoed dat je in de extra reistijd die de marathon plus oplevert, heel wat bandjes kan plakken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
De contact urban is in 42-406 toch nog goed te krijgen? Dacht dat alleen de 32 moeilijk was.
Dat laatste klopt idd Jeroen, zo’n Marathon scheelt zoveel snelheid dat je iedere 100 km een lek kan hebben en een biba kan wisselen ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dank voor de tips zover!

(02-Jul-2022, 08:56 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed dat je in de extra reistijd die de marathon plus oplevert, heel wat bandjes kan plakken.

Zou kunnen. Maar het gaat me niet alleen om de tijd in minuten, maar meer om de ervaren tijd. Minuten die je in het donker in de regen langs een drukke weg midden in de bebouwde kom moet prutsen met je velomobiel op z'n kant om een band te wisselen ervaar ik toch wel als erg lange minuten ;-) (om maar iets te noemen).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik ben toch wel erg blij met mijn Schwalbe Marathon (zonder Plus)-banden. Vorige week bij Hoek van Holland met beide banden vol door een flinke berg glas gereden (je kon het horen knersen), maar de banden bleven heel. En ook vandaag weer een dosis glas dat ik net te laat zag. Die banden zijn echt de dertig euro per stuk waard.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben ook tevreden met de Conti Contact Urban, ik heb de 32-406 variant op mijn open ligger.
Ik zie het als een band met goede grip, ook in de winter, en goede anti-lekbescherming, die daarnaast ook nog best aardig scoort op rolweerstand.
Ik rij er nu ruim een jaar mee en nog nooit lekgereden.
Behalve die ene keer toen ik over een weg fietste die eigenlijk afgezet was omdat ze wat stukken asfalt aan het vervangen waren, en heel lomp met een flinke vaart op een scherpe rand inreed waar ze de boel weggeslepen hadden. Ik denk dat ik met zo'n marathon band toen ook wel een lekke band had gehad. Er was trouwens aan de buitenband niets te zien, maar de binnenband was gescheurd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(02-Jul-2022, 11:05 PM)Lopopodium schreef: Ik ben toch wel erg blij met mijn Schwalbe Marathon (zonder Plus)-banden. Vorige week bij Hoek van Holland met beide banden vol door een flinke berg glas gereden (je kon het horen knersen), maar de banden bleven heel. En ook vandaag weer een dosis glas dat ik net te laat zag. Die banden zijn echt de dertig euro per stuk waard.
Dat lukt met de Maxxis die ik heb ook wel, en die zijn een stuk sneller. Glas is niet zo'n probleem. Eén van de drie punaises (van die pushpins van 15mm) die ik vandaag in m'n achterband reed helaas wel. Een Marathon Plus had dat denk ik ook niet gered; het ding zat er tot aan het knopje in, precies op het loopvlak. De andere 2 hingen er een beetje naast. Vraag me dan toch altijd af wie het nou grappig vindt om een bak punaises op het fietspad te gooien.

(02-Jul-2022, 11:18 PM)Martin van Mourik schreef: Ik ben ook tevreden met de Conti Contact Urban, ik heb de 32-406 variant op mijn open ligger.
Ik zie het als een band met goede grip, ook in de winter, en goede anti-lekbescherming, die daarnaast ook nog best aardig scoort op rolweerstand.
Klopt, die zijn goed. Wel traag bij koud weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik reed met de DF en rijd met de SL met achter de Continental GP 28-559 en voor de Speed 28-406.

Bevalt mij goed. Veel mensen vinden de Speed niet fijn als het wegdek nat is. De band zou dan weinig grip hebben. Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Maar....het regent dan ook bijna nooit in Nederland.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(03-Jul-2022, 04:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Bevalt mij goed. Veel mensen vinden de Speed niet fijn als het wegdek nat is. De band zou dan weinig grip hebben. Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Maar....het regent dan ook bijna nooit in Nederland.
Wat weeg jij eigenlijk Wim? Wat me opvalt is dat veel wat lichtere rijders (65-70 kg) zowel weinig last hebben van de mijns inziens toch wel mindere aandrijflijn van de Milan als het gebrek aan grip van de Continental Contact Speed. Alsof de grenzen wat sneller bereikt zijn met een totaalmassa van 130 kg dan met 95 kg ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[Afbeelding: 7-A26-ABF4-70-DA-4401-930-A-8-E8-A38-ABE1-F0.jpg]
[Afbeelding: BE4-F489-A-B4-A2-4-FB3-997-B-E4-B389001-B63.jpg]

De continental contact urban 406x32 na 1750km. Nog niet lek gereden.
Antwoord }
(04-Jul-2022, 09:39 PM)Bas_ligfiets schreef: De continental contact urban 406x32 na 1750km. Nog niet lek gereden.

Ziet er niet verkeerd uit. Klopt het dat de binnenkant al wat meer versleten is dan de buitenkant?
Verwissel je ook wel eens links en rechts om de banden gelijkmatig te laten slijten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Jul-2022, 07:37 AM)365cycle schreef: Wat weeg jij eigenlijk Wim? Wat me opvalt is dat veel wat lichtere rijders (65-70 kg) zowel weinig last hebben van de mijns inziens toch wel mindere aandrijflijn van de Milan als het gebrek aan grip van de Continental Contact Speed. Alsof de grenzen wat sneller bereikt zijn met een totaalmassa van 130 kg dan met 95 kg ofzo.

77kg

Is de aandrijflijn niet ook verbeterd t.o.v. jouw Milan MK4?

Ik was een keer bij velomobiel.nl en daar stond ook een MK4 en toen Allert erin ging zitten en druk zette op de pedalen zag ik het crankstel bewegen. Daarheeft mijn Milan echt geen last van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , Willeke_IGKT , Hoekie
(04-Jul-2022, 10:29 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:
(04-Jul-2022, 09:39 PM)Bas_ligfiets schreef: De continental contact urban 406x32 na 1750km. Nog niet lek gereden.

Ziet er niet verkeerd uit. Klopt het dat de binnenkant al wat meer versleten is dan de buitenkant?
Verwissel je ook wel eens links en rechts om de banden gelijkmatig te laten slijten?

Slijtage valt nog aardig mee. De binnenkant is idd al wat vlak geworden.
Ik heb al een setje CCU’s weg en als het profiel weggesleten is gaat het ineens hard. Dat heb ik in dit draadje in februari al laten zien….
Ik wissel de banden L-R eigenlijk nooit. Gemakzucht?

Ik vraag me altijd af hoe groot het verschil is tussen vermogensmetingen zoals hierboven getoond word en de werkelijke wereld. Ik heb een vermogensmeter in de fiets, die moet een goede indicatie geven van mijn kunnen, en die geeft aan het eind van mijn woon/werk rit meestal tussen 130 en 150 watt gemiddeld. De rit is 38km enkele reis. Mijn kruissnelheid ligt over het algemeen tussen 32 en 37, met een enkel stukje 40+. Er zitten een paar klimmetjes in de tocht maar toch. Mij hoogste gemiddelde snelheid is net boven de 34 maar meestal is het tussen 30 en 32.
Volgens de grafiekjes zou ik toch dik boven de 40 moeten rijden met dit vermogen….
Antwoord }
(05-Jul-2022, 06:03 PM)Bas_ligfiets schreef:
(04-Jul-2022, 10:29 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:
(04-Jul-2022, 09:39 PM)Bas_ligfiets schreef: De continental contact urban 406x32 na 1750km. Nog niet lek gereden.
Ziet er niet verkeerd uit. Klopt het dat de binnenkant al wat meer versleten is dan de buitenkant?
Verwissel je ook wel eens links en rechts om de banden gelijkmatig te laten slijten?
Slijtage valt nog aardig mee. De binnenkant is idd al wat vlak geworden.
Ik heb al een setje CCU’s weg en als het profiel weggesleten is gaat het ineens hard. Dat heb ik in dit draadje in februari al laten zien….
Ik wissel de banden L-R eigenlijk nooit. Gemakzucht?
De meeste tadpole driewielers hebben een negatief camber of wielvlucht. Dat leidt meestal tot iets meer slijtage over de binnenkant van het loopvlak. Maar dat verschil is zeer klein.
Wat op de foto's te zien is lijkt op teveel uitspoor, waarbij het loopvlak voortdurend wringt op het wegdek. Kost banden, snelheid en trapenergie. Controle op de sporing kan nooit kwaad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Nee hoor Piet. Dat verschil is best groot.

Ik heb met toespoor, uitspoor en neutraal gereden.

Toch slijten de banden altijd zo. Heeft echt met het camber te maken.

Bij jouw vm zal dat niet zo zijn als het goed is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De sporing doe ik regelmatig controleren en als ik een keer bij ICB ben dan vraag ik dat daar ook meteen en doen we dat samen. Zit altijd binnen de toelaatbare waardes, rond de 0 of een klein beetje toespoor. In de 13000km die ik er nu op heb slijten de banden altijd zo af. Na verloop van de km ontstaat er een vlakke kant aan de binnenkant van de banden. Wat wel raar is, is dat het altijd rechts iets meer is dan links. Dat zie je nu ook op de foto’s. Daar heb ik van niemand nog een verklaring voor kunnen krijgen. Misschien hier iemand een idee over?
Antwoord }
(05-Jul-2022, 06:03 PM)Bas_ligfiets schreef: Volgens de grafiekjes zou ik toch dik boven de 40 moeten rijden met dit vermogen….
  • bij constante snelheid. Als je optrekt is je vermogen een veelvoud daarvan, 400 zit je echt zo aan. Als ik echt hard optrek schiet ik zo over de 1000 heen, met de aanhanger erachter ben ik ongetwijfeld een paar keer door de 1500 watt gegaan om snel op tempo te komen. Natuurlijk zijn dat korte stukjes, maar zelfs als je langzaam versnelt is je vermogen fors hoger dan bij echt constante snelheid.
  • op de beste banden die je kan vinden
  • met een optimaal afgestelde fiets
  • onder de meest ideale omstandigheden
Ik ken maar een paar mensen die hun velomobielen zo hebben ingericht dat ze de vermogens en snelheden uit de "fabrieksopgave" halen. Dan krijg je dit soort (woon-werk, is maar net over de 6 km) ritjes:

[Afbeelding: bumm.png]

Je ziet het goed, 65 km/h gemiddeld bij 220 watt. Het kan dus zeker wel. Maar we hebben het hier over een Milan SL Mk4 die;
  • verlaagd is voor minder luchtweerstand, en kaarsrecht gezet zodat er geen overdruk of onderdruk ontstaat aan de onderkant;
  • met aerodynamische verbeteringen (o.a. koplamp dicht);
  • met een speciale racekap (aerodynamisch beter dan de battle mountain kap) inclusief NACAduct;
  • op Schwalbe Pro One TT Record Edition banden voor (in 28-406 al 67,40/stuk; maak één noodstop en je kan ze weggooien);
  • een grotere velg achter met de Conti GP5000 TL (voor en achter uiteraard tubeless);
  • een gewaxte, geoptimaliseerde kaarsrechte kettinglijn met grotere, efficiëntere kettingwielen en maar één (80T) kettingblad;
  • aangepaste vering (hybride harde veren/elastomeer)
Ik vergeet vast nog wel wat dingetjes. De vraag is of je dit er allemaal voor over hebt om een keer een stukje echt hard te kunnen; over onze drempels rijden behoort niet meer tot de mogelijkheden en met banden die zo snel slijten én zo duur zijn wordt naar je werk fietsen toch nog duur. 

Ik in ieder geval niet, dan rijd ik wel wat minder hard Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , emgaron
Mijn CCU na 3.500 km met de Milan GT. Weinig slijtage vind ik: https://www.dropbox.com/s/k1mt5pyc5u4996...4.jpg?dl=0
Een keer lek gereden na 700 km.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(05-Jul-2022, 08:25 PM)Bas_ligfiets schreef: De sporing doe ik regelmatig controleren en als ik een keer bij ICB ben dan vraag ik dat daar ook meteen en doen we dat samen. Zit altijd binnen de toelaatbare waardes, rond de 0 of een klein beetje toespoor. In de 13000km die ik er nu op heb slijten de banden altijd zo af. Na verloop van de km ontstaat er een vlakke kant aan de binnenkant van de banden. Wat wel raar is, is dat het altijd rechts iets meer is dan links. Dat zie je nu ook op de foto’s. Daar heb ik van niemand nog een verklaring voor kunnen krijgen. Misschien hier iemand een idee over?

De wegen in Nederland willen nog wel eens rond lopen (de bermen zijn lager dan het midden van de weg). Hierdoor hang je vaak wat naar rechts, en dat betekent dat de rechterband meer gewicht te verduren krijgt en harder slijt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie , emgaron
Ik heb, op verzoek, even opruiming gehouden in dit topic. Ik hoop dat ik genoeg en niet te veel verplaatst heb.
Je kunt de verplaatste berichten in dit topic vinden:
https://ligfietsers.nl/thread-1316.html
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
(05-Jul-2022, 09:39 PM)pietandringa schreef: Mijn CCU na 3.500 km met de Milan GT. Weinig slijtage vind ik: https://www.dropbox.com/s/k1mt5pyc5u4996...4.jpg?dl=0
Een keer lek gereden na 700 km.

Dat ziet er idd anders uit dan bij mij….
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa
(05-Jul-2022, 06:03 PM)Bas_ligfiets schreef:
(04-Jul-2022, 10:29 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:
(04-Jul-2022, 09:39 PM)Bas_ligfiets schreef: De continental contact urban 406x32 na 1750km. Nog niet lek gereden.

Ziet er niet verkeerd uit. Klopt het dat de binnenkant al wat meer versleten is dan de buitenkant?
Verwissel je ook wel eens links en rechts om de banden gelijkmatig te laten slijten?

Slijtage valt nog aardig mee. De binnenkant is idd al wat vlak geworden.
Ik heb al een setje CCU’s weg en als het profiel weggesleten is gaat het ineens hard. Dat heb ik in dit draadje in februari al laten zien….
Ik wissel de banden L-R eigenlijk nooit. Gemakzucht?


Volgens de grafiekjes zou ik toch dik boven de 40 moeten rijden met dit vermogen….

Ik twijfelde na het zien van dat grafiekje ook aan mijn eigen conditie. Toen ik het net nog een keer bekeek zag ik pas goed wat er weergegeven wordt. De luchtweerstand in watt wordt uitgezet tegen de snelheid. Als je het totale vermogen wilt hebben moet je ook nog de rolweerstand en aandrijvingsverlies meenemen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
(06-Jul-2022, 10:56 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik twijfelde na het zien van dat grafiekje ook aan mijn eigen conditie. Toen ik het net nog een keer bekeek zag ik pas goed wat er weergegeven wordt. De luchtweerstand in watt wordt uitgezet tegen de snelheid. Als je het totale vermogen wilt hebben moet je ook nog de rolweerstand en aandrijvingsverlies meenemen.
Klopt. Het is een windtunneltest. Er zijn ook wel testen voor rolweerstand, maar die zijn ook weer niet zomaar één op één toepasbaar op een velomobiel, want met name de voorbanden worden door ons nogal anders gebruikt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Dat zou wel een goede verklaring zijn, dat niet alle weerstanden in de grafiek zitten. Vraag is dan wel een beetje wat je er aan hebt. Je krijgt wel een eerlijk vergelijk tussen de diverse velomobielen maar hebt er niks aan als vergelijk met de praktijk.
De rolweerstand erbij optellen zou helpvol zijn. Iemand een idee? Er zijn voldoende bandjes op de testbank geweest.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Jul-2022, 09:39 PM)pietandringa schreef: Mijn CCU na 3.500 km met de Milan GT. Weinig slijtage vind ik: https://www.dropbox.com/s/k1mt5pyc5u4996...4.jpg?dl=0
Een keer lek gereden na 700 km.

Fiets jij wel echt met de Milan? Of draai je gewoon de wielen rond, terwijl de Milan ergens op ligt  Big Grin 

Hoe kan die body ze schoon zijn én die banden zien er nog als nieuw uit  Huh Hoe kan dit?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuwe VM
Leuk 3-wielig snelhe...ZoefZoef — 03:40 AM
Nieuwe VM
Gefeliciteerd! En we...365cycle — 02:07 AM
Nieuwe VM
Hallo, Wil graag mi...Alain De Maesschalck — 01:53 AM
hoe krijg ik het rechter voorwiel uit m...
Stap 2) schroe...Boyd Maduro — 01:10 AM
OBT 2025 Groningen
Ja dankjewel kevin!Veloquest — 01:00 AM
OBT 2025 Groningen
Zal het stokje dan m...365cycle — 11:40 PM
OBT 2024 Rotterdam
Verrassend hoe gro...365cycle — 11:39 PM
hoe krijg ik het rechter voorwiel uit m...
Stap 1) maak de 2 mo...pieterz — 11:01 PM
hoe krijg ik het rechter voorwiel uit m...
hoe krijg ik het r...Wim -de roetsende — 10:50 PM
hoe krijg ik het rechter voorwiel uit m...
Denk dat het redelij...ZoefZoef — 10:15 PM
hoe krijg ik het rechter voorwiel uit mn...
hoe krijg ik het rec...=oNNo= — 10:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt organisatie....de Boer — 09:49 PM
OBT 2024 Rotterdam
Toch wel lekker,...ZoefZoef — 08:52 PM
OBT 2024 Rotterdam
De obt van dit jaar ...Pphaan34 — 08:47 PM
OBT 2024 Rotterdam
Organisatie bedankt!...Thijs OO — 08:39 PM
OBT 2024 Rotterdam
Toch wel lekker, z...ZoefZoef — 08:37 PM
OBT 2024 Rotterdam
Dankjewel voor de or...LigfietsWilsum — 08:36 PM