Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draadloos schakelen
#27
Op mijn fixie heb ik dat probleem niet :-) Op de ligger heb ik gelukkig wel versnellingen, want liggend zware verzetten "stoempen" is niet fijn. Maar op de fixie is het lekker. Ik hoef nergens over na te denken. 1x1 heerst!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#28
(27-Jul-2025, 08:57 PM)PieterTrapt schreef: (...) Maar op de fixie is het lekker. Ik hoef nergens over na te denken. 1x1 heerst!

Hmm... op mijn 'Nixie' (1x1 met vrijloop) moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(31-Jul-2025, 07:37 PM)Tijanus schreef: (1x1 met vrijloop)

met vrijloop? Straks vertel je ons ook nog dat je een rem erop hebt. ;-)

Citaat: moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile

Gewoon een 2-speed ervan maken (duikt weg)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#30
(31-Jul-2025, 07:43 PM)twilwel schreef:
(31-Jul-2025, 07:37 PM)Tijanus schreef: (1x1 met vrijloop)

met vrijloop? Straks vertel je ons ook nog dat je een rem erop hebt. ;-)

Twee remmen zelfs! Dan kan ik er nog legaal mee de grens over...

(31-Jul-2025, 07:43 PM)twilwel schreef:
Citaat: moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile

Gewoon een 2-speed ervan maken (duikt weg)

Voor die nieuwerwetsige derailleurs reed men in de Tour de France bergetappes met wielen met aan beide kanten een tandwiel. Op de top van de Tourmalet gewoon even het achterwiel omdraaien als je een ander verzet wenste. Misschien moet ik eens zo'n wieltje opsnorren, men bouwde toen tenslotte nog voor de eeuwigheid. Maar dan natuurlijk wel eentje met aan beide kanten een vrijloop! Smile
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#31
(31-Jul-2025, 08:49 PM)Tijanus schreef: Misschien moet ik eens zo'n wieltje opsnorren, men bouwde toen tenslotte nog voor de eeuwigheid. Maar dan natuurlijk wel eentje met aan beide kanten een vrijloop! Smile
Dat heet een flip/flop naaf

https://onderdelenhuis.nl/vwp-naaf-set-b...-zwart.htm
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#32
Gisteren eind keuze gemaakt voor draadloos schakelen en gisteravond een uitgebreide rit mee gedaan. Wat kan ik zeggen: had ik eerder moeten doen.
Wat een schakel genot, duidelijk verhoogde efficientie plus vet geluid van de derailleur.

Langer verhaal:
Mijn focus lag op hergebruik aandrijflijn vanaf fabriek. Dus Rotor 12S Cassette + Shimano 12S Deore XT derailleur + 12S HG+ ketting.
Eh, was niet slim: veeeeel te lang gewacht. Vervolgens wil ik ook met voeding via de VM akku. Dus toen de goedkopere Deore XT DI2 derailleur + 12V aansluiting + MTB schakeling er was, heb ik die gelijk besteld. Lang genoeg gewacht.

Blijkt dat Shimano daarop een lock heeft gemaakt: je moet eerst met een Shimano/Bosch moter koppelen voordat de shifter gekoppeld kan worden. ^&^%$#@! Dan maar de versie met accu ondanks dat ik dat liever niet wil? Even zoeken op AXS en 12V converter en zie: dat kan ook op een AXS derailleur. Eerst vreugde momentje. Bleek op het Duitse forum dat mensen dat al zelf gemaakt hadden. Tweede vreugde momentje. Daarna nakijken naar montage, bleek niet al te makkelijk. Volgens een dealer kon het niet en volgens een andere wel. En volgens de eerste kon het later weer wel. Mmmm, toch maar het risico lopen? Er zijn al aardig wat Bülks MK1 met AXS draadloos schakelen. Dan moet het mij ook lukken.

Gisteren knoop doorgehakt voor AXS GX upgradekit. Opgehaald bij het goedkoopste adres ter wereld...op maar 13km afstand en dus per velo opgehaald.
Met de tips van Axel-H https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1822262 aan de slag gegaan.
De montage was wat learning on the job maar is gelukt. Mijn zorgen over 12S SRAM derailleur met 12S Shimano ketting bleken gisteravond wat schakelen betreft totaal ongegrond. Ik was van plan bij tegenvallen schakelen een SRAM ketting te kopen, maar man, wat schakelt dit fantastisch.

Rest het maken en leggen van de voeding van VM akku naar de derailleur.
Is een kant en klare oplossing voor te kopen of ik maak iets zelf zoals dit
https://www.emtbforums.com/threads/sram-...ost-522502

[Afbeelding: 130818-d2c1614c091fd11cfda5bf73d726fb5c.jpg]
Antwoord }
#33
Ik heb voor de kosten van een SRAM AXS - Bosch adapterkabel gekozen in plaats van een doe het zelf oplossing, omdat deze een geïntegreerde 12 naar 8 ? volt converter zou moeten hebben en de betrouwbaarheid van een standaardoplossing. En inderdaad, hij heeft een geïntegreerde converter. Met een gemeten uitgangsspanning van 8,5 volt ( = volle standaard AXS akku) Nu alleen nog de kabels solderen en de boel netjes weg werken.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#34
Schakelt het echt zoveel fijner? Nu heb je immers als nog een derailleur met kabel Wink

Gaat je bediening ook op de accu van de velo zodat je geen extra devices op te laden hebt?
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(, 04:54 PM)blokdoorn schreef: Schakelt het echt zoveel fijner? Nu heb je immers als nog een derailleur met kabel Wink

Voor mij is het no turning back. Zo groot is het verschil. Nu ben ik verwend.

De shifter is ook heerlijk: schakelen met de palm van mijn hand, razendsnel en met duidelijke feedback.

(, 04:54 PM)blokdoorn schreef: Gaat je bediening ook op de accu van de velo zodat je geen extra devices op te laden hebt?

In de shifter zit een standaard CR3023 knoopcel batterij. SRAM zegt 2 jaar met normaal gebruik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(, 09:09 PM)Hoekie schreef:
(, 04:54 PM)blokdoorn schreef: Schakelt het echt zoveel fijner? Nu heb je immers als nog een derailleur met kabel Wink

Voor mij is het no turning back. Zo groot is het verschil. Nu ben ik verwend.

De shifter is ook heerlijk: schakelen met de palm van mijn hand, razendsnel en met duidelijke feedback.

(, 04:54 PM)blokdoorn schreef: Gaat je bediening ook op de accu van de velo zodat je geen extra devices op te laden hebt?

In de shifter zit een standaard CR3023 knoopcel batterij. SRAM zegt 2 jaar met normaal gebruik.

Nou, zo standaard is dat niet hoor.
Maar het zal waarschijnlijk een CR2032 zijn. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Als men 'bij normaal gebruik' zegt word ik altijd achterdochtig. 
Ik fiets (gemiddeld over de afgelopen paar jaar) in drie weken tijd hetzelfde als de gemiddelde Nederlander in een heel jaar Tongue Maar goed, de gemiddelde Nederlander heeft geen elektronisch schakelsysteem, dus wat is hier precies de norm dan? Noem dan gewoon het aantal x schakelen.. (iemand die in de Alpen woont zal iets vaker per km schakelen dan een Hollander). 

De opmerking hierboven vind ik ook wel interessant: de derailleur is nog steeds kabelbediend? Dat klinkt niet ideaal. Voor mij zou dat eigenlijk de enige reden zijn om over te stappen naar elektronisch schakelen: weg met die schakelkabels. Ze geven zelden problemen, maar áls ze het doen is dat meestal wanneer het vrij slecht uitkomt Wink Ik heb trouwens om die reden wel standaard een reserve binnenkabel bij me. 

Heb wel kort gefietst met een vm met elektronisch Di2 schakelsysteem erin en het schakelt inderdaad prachtig. Maar... mijn drie fietsen met mechanische 11-speed setups schakelen ook heel mooi, dus ik zie nog geen grote meerwaarde en heb geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen.

Mijn racefiets schakelt trouwens wel mooier (sneller, lichter, directer) dan mijn velomobielen, en ik denk dat dat primair aan de kortere kabels ligt (en misschien ook aan de afmontage).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Volgens mij bedoelde blokdoorn de elektrische kabel en niet de mechanische.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(7 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Maar het zal waarschijnlijk een CR2032 zijn.

Klopt. Een CR2032. Fijn een veel gebruikte knoopcel batterij formaat die ik nota bene al op reserve heb liggen.
De Shima shifter wordt gevoed door een R1623 knoopcel batterij. Nog een pen Plus voor de SRAM shifter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Maar waarom is ie specifiek voor 12 versnellingen? Als zo'n ding een groot genoege slag heeft, zou je hem toch ook voor 7 - 12 kunnen instellen?
Gewoon een kwestie van grotere stappen, en wat minder?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: Als men 'bij normaal gebruik' zegt word ik altijd achterdochtig. 

Inderdaad. Zal vast geen 2 jaar zijn. Ik las van iemand dat ie de knoopcel batterij ieder jaar uit voorzorg vervangt. Ook goed.

(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: De opmerking hierboven vind ik ook wel interessant: de derailleur is nog steeds kabelbediend?

Nee, alleen power naar de derailleur. Accu is er uit. Schakelen via een draadloos shifter.
[Afbeelding: ec-axs-pod-ult-rght-dis-clamp-concave-c-...ormat=webp]

(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: Heb wel kort gefietst met een vm met elektronisch Di2 schakelsysteem erin en het schakelt inderdaad prachtig. Maar... mijn drie fietsen met mechanische 11-speed setups schakelen ook heel mooi, dus ik zie nog geen grote meerwaarde en heb geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen.

Vandaar de power kabel van de derailleur naar de VM accu. Geen extra accu afhankelijkheid.

(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: Mijn racefiets schakelt trouwens wel mooier (sneller, lichter, directer) dan mijn velomobielen, en ik denk dat dat primair aan de kortere kabels ligt (en misschien ook aan de afmontage).

Precies de woorden die ik voor mijn huidige setup zou gebruiken.
Serieus, ik denk niet dat derailleur schakelen nog beter kan.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom is ie specifiek voor 12 versnellingen? Als zo'n ding een groot genoege slag heeft, zou je hem toch ook voor 7 - 12 kunnen instellen?
Gewoon een kwestie van grotere stappen, en wat minder?

Misschien omdat 12 versnelling derailleurs de reputatie hebben moeilijk goed te stellen te zijn.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(2 uren geleden)Hoekie schreef: Vandaar de power kabel van de derailleur naar de VM accu. Geen extra accu afhankelijkheid.

Jawel, want om te schakelen ben je nu afhankelijk van voldoende spanning in de vm-accu, en óok nog van de CR2032 batterij in je shifter.
Dus je bent om te schakelen nu afhankelijk geworden van 2 accu's/batterijen (en dat is niet zo bij een mechanische setup).

Ik schreef "geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen."
Had het niet over het aantal extra accu's, ik had het over extra afhankelijkheid.
Antwoord }
#44
(2 uren geleden)Willeke_IGKT schreef:
(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom is ie specifiek voor 12 versnellingen? Als zo'n ding een groot genoege slag heeft, zou je hem toch ook voor 7 - 12 kunnen instellen?
Gewoon een kwestie van grotere stappen, en wat minder?

Misschien omdat 12 versnelling derailleurs de reputatie hebben moeilijk goed te stellen te zijn.

Ze maken zo'n ding natuurlijk om te verkopen, niet om problemen op te lossen.
En als je hem toepasbaar maakt voor al die andere versnellingen verkoop je natuurlijk veel meer.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(1 uur geleden)Arend-Jan schreef: Ik schreef "geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen."
Had het niet over het aantal extra accu's, ik had het over extra afhankelijkheid.

Met voeding via VM accu is die er voor mij niet. De VM accu moet sowieso geladen zijn en een reserve VM accu heb ik al mee. Een reserve CR2032 knoopcelbatterijtje neem ik wellicht mee, maar klinkt ook als overkill.
Veel belangrijker voor mij is A. geen range anxiety en B. niet nog weer een accu laden.

In het kader van dat laatste ga ik van de week (vakantietje) spelen met een Garmin Edge power mount; de Edge opladen en vooral het 'ieder keer' aanzetten, liever niet.



(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Maar waarom is ie specifiek voor 12 versnellingen? Als zo'n ding een groot genoege slag heeft, zou je hem toch ook voor 7 - 12 kunnen instellen?
Gewoon een kwestie van grotere stappen, en wat minder?

https://wheeltop.com/products/eds-ox
Wide Compatibility – Supports 3–14-speed drivetrains on most mountain bikes.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Draadloos schakelen
Ik schreef "g...Hoekie — 12:21 PM
Sachs 3x7 naaf
Nouja, of er vier st...Lopopodium — 12:14 PM
Sachs 3x7 naaf
Hmmm, vreemd. Lees ...efrolich — 11:48 AM
Flevobike Greenmachine
Ha allen, Ik ben ...efrolich — 11:42 AM
Sachs 3x7 naaf
Misschien heb ik een...Lopopodium — 11:35 AM
Draadloos schakelen
Maar waarom is i...LigfietsWilsum — 11:34 AM
Sachs 3x7 naaf
Hallo allen, Ik h...efrolich — 11:30 AM
Draadloos schakelen
Vandaar de power k...Arend-Jan — 10:38 AM
Draadloos schakelen
Maar waarom is ie ...Willeke_IGKT — 10:11 AM
Draadloos schakelen
Als men 'bij norma...Hoekie — 10:09 AM
Draadloos schakelen
Maar waarom is ie sp...LigfietsWilsum — 10:05 AM
Draadloos schakelen
Maar het zal waars...Hoekie — 09:45 AM
Draadloos schakelen
Volgens mij bedoelde...LigfietsWilsum — 09:34 AM
Draadloos schakelen
Als men 'bij normaal...Arend-Jan — 09:16 AM
Draadloos schakelen
Schakelt het ech...LigfietsWilsum — 05:30 AM
Draadloos schakelen
Schakelt het echt ...Hoekie — 09:09 PM
Draadloos schakelen
Schakelt het echt zo...blokdoorn — 04:54 PM