1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Kapitein Bosui.)
Naar aanleiding van een discussie uit dit topic:een oplader voor (nieuwere) Garmin fietscomputers via de 5 contactjes aan de achterkant ipv via een USB snoertje:
Ik heb sinds kort ook een Garmin en wil deze ook via de pinnen aan de achterkant opladen tijdens het fietsen. Die power-mount vind ik persoonlijk asociaal duur (en niet de juiste voor voor een VM stuur), dus ben er nu zelf een aan het ontwerpen: twee pogo-pinnen, een 12-5V dcdc converter en een 3D-print mount zou moeten werken. Materiaalkosten ruim onder de 10 euro.
Nu ben ik wel benieuwd of iemand anders ook al zoiets ontworpen heeft voor een velomobiel?
Context:
Garmin verkoopt erg dure mounts en power packs waarmee je Garmin kan opladen via de contactjes aan de achterkant. Nu ik altijd 12V beschikbaar heb in mijn Quest, wil ik mijn Garmin ook aan de oplader kunnen hangen zonder een USB snoertje. Dat gaat tijdens het fietsen trillen en na een paar jaar zou het zomaar kunnen dat de USB-poort van het printplaatje binnenin de Garmin loskomt, of in ieder geval een of meerdere pinnen. Dat zou zonde zijn.
Dan maar zelf maken, mijn korte analyse tot nu toe:
Iemand heeft een kapotte power pack geopend en foto's van gemaakt. Verder heb ik dit project gevonden. Ik heb al een aantal onderdelen (pogo pins en dcdc converter) thuis liggen.
Binnenkort moet ik eens tijd vinden om de foto's goed te reverse engineeren om te kijken of ik veilig iets kan maken. Zomaar 5V op een van de pinnen zetten ben ik nog wat huiverig voor. Het project hierboven gebruikt de middelste pin niet. Nu zie ik dat deze op de power pack wel gebruikt wordt: hier zit deze via diode aan GND, maar ook via een 1k weerstand en een seriediode aan GND zit. Tussen de 1k en de diode gaat of komt er een controlesignaal van of naar, van de elektronica op deze printplaat (vermoed ik). Mijn eerste gedachte is dat deze twee diode's ESD beveiliging zijn. Stel dat de Garmin zelf een van de 4 buitenste pinnen (zeg 5V) aan de middelste pin zet, kan dit na de weerstand gedetecteerd worden door de power pack: "Kijk, er is een apparaat aangesloten, nu mag je 5V op een of twee pinnen zetten om deze op te laden".
Is de weerstand een stroombegrenzer? Of detecteert de Power Pack dat er een apparaat aangesloten is die de middelste pin verbind naar GND? Hierdoor zou er een (bij 5V signaal van de power-pack) een 5mA stroom lopen door de middelste pin en daarmee de 5V op 2 van de 4 buitenste pinnen schakelt. Dit zou dan een soort kortsluitbeveiliging indien er geen apparaat op gekoppeld is, zodat een losse sleutelbos en een powerpack in een rugzak geen explosief worden?
Enfin, de reverse-engineering is nog niet klaar, maar ik vind dit wel een interessant project.
Edit: mocht er iemand hier zijn met een (defecte) power mount of (defecte) power pack die die wilt opofferen: ik zou graag wat willen meten op de pinnen en op de printplaat om dit nog beter te begrijpen. Het project hierboven zegt dat twee pinnen met 0 en 5V verbinden lijkt te werken, maar op een lage stroom. Ik vermoed dat de middelste pin een hoge oplaadstroom kan schakelen, maar uit de foto's is het mij nog niet direct duidelijk hoe die dat doet. Misschien is het zo simpel als een weerstandje ergens plaatsen, maar dat weet ik nog niet zeker. En ik zou graag de magische rook binnen in de net nieuwe Garmin willen laten zitten.
Ik heb sinds kort ook een Garmin en wil deze ook via de pinnen aan de achterkant opladen tijdens het fietsen. Die power-mount vind ik persoonlijk asociaal duur (en niet de juiste voor voor een VM stuur), dus ben er nu zelf een aan het ontwerpen: twee pogo-pinnen, een 12-5V dcdc converter en een 3D-print mount zou moeten werken. Materiaalkosten ruim onder de 10 euro.
Nu ben ik wel benieuwd of iemand anders ook al zoiets ontworpen heeft voor een velomobiel?
Context:
Garmin verkoopt erg dure mounts en power packs waarmee je Garmin kan opladen via de contactjes aan de achterkant. Nu ik altijd 12V beschikbaar heb in mijn Quest, wil ik mijn Garmin ook aan de oplader kunnen hangen zonder een USB snoertje. Dat gaat tijdens het fietsen trillen en na een paar jaar zou het zomaar kunnen dat de USB-poort van het printplaatje binnenin de Garmin loskomt, of in ieder geval een of meerdere pinnen. Dat zou zonde zijn.
Dan maar zelf maken, mijn korte analyse tot nu toe:
Iemand heeft een kapotte power pack geopend en foto's van gemaakt. Verder heb ik dit project gevonden. Ik heb al een aantal onderdelen (pogo pins en dcdc converter) thuis liggen.
Binnenkort moet ik eens tijd vinden om de foto's goed te reverse engineeren om te kijken of ik veilig iets kan maken. Zomaar 5V op een van de pinnen zetten ben ik nog wat huiverig voor. Het project hierboven gebruikt de middelste pin niet. Nu zie ik dat deze op de power pack wel gebruikt wordt: hier zit deze via diode aan GND, maar ook via een 1k weerstand en een seriediode aan GND zit. Tussen de 1k en de diode gaat of komt er een controlesignaal van of naar, van de elektronica op deze printplaat (vermoed ik). Mijn eerste gedachte is dat deze twee diode's ESD beveiliging zijn. Stel dat de Garmin zelf een van de 4 buitenste pinnen (zeg 5V) aan de middelste pin zet, kan dit na de weerstand gedetecteerd worden door de power pack: "Kijk, er is een apparaat aangesloten, nu mag je 5V op een of twee pinnen zetten om deze op te laden".
Is de weerstand een stroombegrenzer? Of detecteert de Power Pack dat er een apparaat aangesloten is die de middelste pin verbind naar GND? Hierdoor zou er een (bij 5V signaal van de power-pack) een 5mA stroom lopen door de middelste pin en daarmee de 5V op 2 van de 4 buitenste pinnen schakelt. Dit zou dan een soort kortsluitbeveiliging indien er geen apparaat op gekoppeld is, zodat een losse sleutelbos en een powerpack in een rugzak geen explosief worden?
Enfin, de reverse-engineering is nog niet klaar, maar ik vind dit wel een interessant project.
Edit: mocht er iemand hier zijn met een (defecte) power mount of (defecte) power pack die die wilt opofferen: ik zou graag wat willen meten op de pinnen en op de printplaat om dit nog beter te begrijpen. Het project hierboven zegt dat twee pinnen met 0 en 5V verbinden lijkt te werken, maar op een lage stroom. Ik vermoed dat de middelste pin een hoge oplaadstroom kan schakelen, maar uit de foto's is het mij nog niet direct duidelijk hoe die dat doet. Misschien is het zo simpel als een weerstandje ergens plaatsen, maar dat weet ik nog niet zeker. En ik zou graag de magische rook binnen in de net nieuwe Garmin willen laten zitten.