Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Garmin edge: opladen via achterkant
#1
Naar aanleiding van een discussie uit dit topic:een oplader voor (nieuwere) Garmin fietscomputers via de 5 contactjes aan de achterkant ipv via een USB snoertje:

Ik heb sinds kort ook een Garmin en wil deze ook via de pinnen aan de achterkant opladen tijdens het fietsen. Die power-mount vind ik persoonlijk asociaal duur (en niet de juiste voor voor een VM stuur), dus ben er nu zelf een aan het ontwerpen: twee pogo-pinnen, een 12-5V dcdc converter en een 3D-print mount zou moeten werken. Materiaalkosten ruim onder de 10 euro. 

Nu ben ik wel benieuwd of iemand anders ook al zoiets ontworpen heeft voor een velomobiel?

Context:
Garmin verkoopt erg dure mounts en power packs waarmee je Garmin kan opladen via de contactjes aan de achterkant. Nu ik altijd 12V beschikbaar heb in mijn Quest, wil ik mijn Garmin ook aan de oplader kunnen hangen zonder een USB snoertje. Dat gaat tijdens het fietsen trillen en na een paar jaar zou het zomaar kunnen dat de USB-poort van het printplaatje binnenin de Garmin loskomt, of in ieder geval een of meerdere pinnen. Dat zou zonde zijn.


Dan maar zelf maken, mijn korte analyse tot nu toe:

Iemand heeft een kapotte power pack geopend en foto's van gemaakt. Verder heb ik dit project gevonden. Ik heb al een aantal onderdelen (pogo pins en dcdc converter) thuis liggen. 

Binnenkort moet ik eens tijd vinden om de foto's goed te reverse engineeren om te kijken of ik veilig iets kan maken. Zomaar 5V op een van de pinnen zetten ben ik nog wat huiverig voor. Het project hierboven gebruikt de middelste pin niet. Nu zie ik dat deze op de power pack wel gebruikt wordt: hier zit deze via diode aan GND, maar ook via een 1k weerstand en een seriediode aan GND zit. Tussen de 1k en de diode gaat of komt er een controlesignaal van of naar, van de elektronica op deze printplaat (vermoed ik). Mijn eerste gedachte is dat deze twee diode's ESD beveiliging zijn. Stel dat de Garmin zelf een van de 4 buitenste pinnen (zeg 5V) aan de middelste pin zet, kan dit na de weerstand gedetecteerd worden door de power pack: "Kijk, er is een apparaat aangesloten, nu mag je 5V op een of twee pinnen zetten om deze op te laden".
Is de weerstand een stroombegrenzer? Of detecteert de Power Pack dat er een apparaat aangesloten is die de middelste pin verbind naar GND? Hierdoor zou er een (bij 5V signaal van de power-pack) een 5mA stroom lopen door de middelste pin en daarmee de 5V op 2 van de 4 buitenste pinnen schakelt. Dit zou dan een soort kortsluitbeveiliging indien er geen apparaat op gekoppeld is, zodat een losse sleutelbos en een powerpack in een rugzak geen explosief worden?

Enfin, de reverse-engineering is nog niet klaar, maar ik vind dit wel een interessant project.

Edit: mocht er iemand hier zijn met een (defecte) power mount of (defecte) power pack die die wilt opofferen: ik zou graag wat willen meten op de pinnen en op de printplaat om dit nog beter te begrijpen. Het project hierboven zegt dat twee pinnen met 0 en 5V verbinden lijkt te werken, maar op een lage stroom. Ik vermoed dat de middelste pin een hoge oplaadstroom kan schakelen, maar uit de foto's is het mij nog niet direct duidelijk hoe die dat doet. Misschien is het zo simpel als een weerstandje ergens plaatsen, maar dat weet ik nog niet zeker. En ik zou graag de magische rook binnen in de net nieuwe Garmin willen laten zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#2
Tof project!
Ik heb nog wel pogopinnen liggen, als je weet wat de goede pinout is hoor ik het graag, ik zou ook wel een betaalbare powermount willen printen
Antwoord }
#3
(7 uren geleden)Arend-Jan schreef: Aardig idee, zal het daar volgen. Gebruik zelf een USB kabel om tijdens het rijden de Edge bij te kunnen laden. Maar de 1040 doet het zo lang op een lading dat dat zelden nodig is.
Het komt bij mij niet zelden voor dat ik ga fietsen en erachter kom dat de fietscomputer nog maar 5% batterij over heeft.. Bijladen is iets wat ik best vaak vergeet  Shy Nog een reden waarom ik dit systeem aan het ontwerpen ben.

(7 uren geleden)Arend-Jan schreef: Tof project!
Ik heb nog wel pogopinnen liggen, als je weet wat de goede pinout is hoor ik het graag, ik zou ook wel een betaalbare powermount willen printen

Mocht je iets moois kunnen ontwerpen qua 3D print wat past op het midden van een stuur ben ik ook erg geïnteresseerd, mijn 3D print vaardigheden zijn nog niet zo heel gevorderd (ongeveer 0 nog  Tongue )
Mijn idee is om niet puur twee pogo-pinnen aan de boordaccu te koppelen, maar ook nog een mini anti-kortsluit / aan/uit  en overspanning beveiliging ertussen te zetten. Een klein printplaatje van zeg 20x20mm met een dikte inc onderdelen van 4mm zou hiervoor ruim voldoende moeten zijn. 't Zou zonde zijn als er opeens 12V op een dure Garmin komt, want ik weet niet welke beveiliging er in het toestel zelf ingebouwd is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Inspiratie voor de powered mount kreeg ik in deze thread
https://www.emtbforums.com/threads/sram-...474/page-2
Citaat:It's a bit of a custom hodgepodge. So I had to Dremel out the center of the K-edge mount to make room for the 3d printed pogo pin holder and then purchased the garmin power pack mount. Garmin does now sell an off the shelf solution for this part though.

Bij de linker pogo pin staat een +.
[Afbeelding: img_8235-jpg.130933]

De Garmin Edge powered mount krijg ik straks binnen om te kijken of een andere mount mogelijk is.
Dan bepaal ik of ik 'm hou of retourneer en ik het via een 3D print oplossing wil doen. Heb er geen haast mee.

Edit: als ik de power mount binnen heb kan ik kijken of ik materiaal heb om te testen. Ik heb geen multimeter.
Waar bij mij de vraagteken is: als je een Edge 180 graden in de mount op de foto hierboven doet, zou plus min worden en min plus. Toch?
Of een Edge kan bij hem op maar 1 stand in die mount.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Zou het kunnen zijn dat de stroom kabels redunant zijn uitgevoerd:

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/...5A186.html schreef:Wire Color Wire Function
Red Power
Yellow Power
Blue Ground
Black Ground
Nog verder gekeken:
https://burlycross.wordpress.com/2023/10...-pin-outs/ schreef:Het maken van je eigen power mount is mogelijk, en hier zijn printbare patronen voor. Je kunt DIY Info vinden hier https://www.thingiverse.com/thing:4806657 en afdrukbare bestanden hier https://www.printables.com/model/136674-...-usb-mount
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(3 uren geleden)Hardloper schreef: Zou het kunnen zijn dat de stroom kabels redunant zijn uitgevoerd:

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/...5A186.html schreef:Wire Color Wire Function
Red Power
Yellow Power
Blue Ground
Black Ground

Klopt. Alleen met welke pogo pins komt dat overeen?

[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2Fgpsradler.de%2Fwp-conte...c8f4078ec4]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Dat zie je op die Thingiverse en Printables pagina's Smile
Die eerste had ik ook net gevonden Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Qua pinout: het maakt geen klap uit (is mijn hele sterke vermoeden):
[Afbeelding: gQb4nWN.png]
Bron

Linksboven is GND (0V) en rechtsonder is verbonden met een positieve spanning. In dit (powerpack) geval is dit 5.07V. Eigenlijk 5.07-0.02=5.05V, want bij 775mA is er over de stroommeetweerstand van 25mOhm een spanningsval van ~20mV. Een klein beetje reverse engineeren zegt me dat dit komt door een ACT2804, een batterij laad- en ontlaad IC wat ervoor zorgt dat de interne batterij in de power pack opgeladen kan worden door USB. Verder is het een boost converter die de variabele spanning van de batterij naar 5.07V brengt en via een paar componenten, zoals een stroommeetweerstand en een zekering (denk ik) naar de pad rechtsonder brengt. Mocht iemand het interessant vinden kan ik de rest van dit circuit ook uitleggen, maar dan zou ik het van mijn aantekeningen eerst even moeten overtekenen op de PC. Zit best wel leuk in elkaar, voor wat ik van de foto's alleen al heb kunnen ontdekken

Aangezien je de powerpack inderdaad 180 graden kan draaien en Garmin weet dat er gebruikers zijn die dit zullen doen, moeten ze in de fietscomputers zelf wel een reverse polarity beveiliging hebben ingebouwd. Het kan al heel simpel met een diode, of met 4 diodes in een brugschakeling zodat intern de positieve en negatieve voedingslijn altijd op de juiste plek komen, onafhankelijk van hoe men de power pack, of wat wij willen: een externe mount, aansluit.

De ingangsspanning moet inderdaad tegen de 5V zijn, lees ik nu op Garmin's eigen website. Het lijkt alsof de Edge een stroom van 775mA vraagt.
Citaat:
  • Ingangsvermogen: 4-14V, 1A max.

  • Uitgangsvermogen: 5V, 775mA max.
Dat laatste wordt echter wel weerlegd door iemand die zelf eentje heeft ontworpen, zie de link van Hoekie
Citaat:The connection to the Garmin via the power mount pins seems to restrict the current taken to 0.5A,

Eerst wilde ik kijken of ik het snel opladen ook kon realiseren maar -500 of 775mA is niet een heel groot verschil, en -meestal als ik de Edge wil opladen tijdens het fietsen ben ik toch lang onderweg, dan maakt de snelheid minder uit.

Conclusie: linksboven en rechtsonder kunnen naar wens aangesloten worden op 0V en 5.0V. ik kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een kapotte Garmin Smile

(3 uren geleden)Hardloper schreef: Klopt. Alleen met welke pogo pins komt dat overeen?

Mijn vermoeden is dat alleen misschien de 0V overeen komt met twee diagonale pogo pins, maar de positieve spanning niet. Zie het citaat van Garmin hierboven: deze mount accepteert een ingangsspanning van 4 tot 14 V, en genereert een uitgangsspanning van 5V. Als er dus geen USB stekker aan zit, zit er een buck-boost converter oid in verwerkt, om de spanning van die 4 tot 14 naar 5V te maken.
Reden: ze kunnen ook aangesloten worden op E-bike systemen van onder andere Bosch, en die werken met een hogere spanning dan 5V.

Maar je zou kunnen meten of er ergens een lage weerstand is tussen de blauw/zwarte draden en twee diagonale pogo pinnen, om deze vraag te beantwoorden.
Al gaat mijn analyse van deze post nog steeds op: ik ben overtuigd nu dat het niet uitmaakt hoe je 'm aansluit, als je maar linksboven en rechtsonder aansluit op 0V en 5V.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Jeroen S, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Sachs 3x7 naaf
Ik had ooit ook een ...Jeroen S — 10:07 PM
Flevobike Greenmachine
Hallo Ernst Jan, Wel...Jeroen S — 09:52 PM
Nieuwe Quest 3.0
Zo, dat duurt nog ev...Lig-ger — 09:40 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Qua pinout: het maak...Kapitein Bosui — 08:31 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Dat zie je op die Th...Arend-Jan — 07:25 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Zou het kunnen zij...Hoekie — 06:56 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Zou het kunnen zijn ...Hardloper — 06:40 PM
Draadloos schakelen
Bij deze  :D ...Hoekie — 05:16 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Inspiratie voor de p...Hoekie — 05:07 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Aardig idee, zal h...Kapitein Bosui — 03:19 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Tof project! Ik he...Arend-Jan — 02:50 PM
Draadloos schakelen
Aardig idee, zal het...Arend-Jan — 02:47 PM
Sachs 3x7 naaf
Nouja, of er vier s...efrolich — 02:15 PM
Draadloos schakelen
Maak even een nieu...Kapitein Bosui — 01:27 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Naar aanleiding van ...Kapitein Bosui — 01:26 PM
Draadloos schakelen
In het kader v...Hoekie — 01:03 PM
Draadloos schakelen
In het kader van...Kapitein Bosui — 12:58 PM