Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draadloos schakelen
#27
Op mijn fixie heb ik dat probleem niet :-) Op de ligger heb ik gelukkig wel versnellingen, want liggend zware verzetten "stoempen" is niet fijn. Maar op de fixie is het lekker. Ik hoef nergens over na te denken. 1x1 heerst!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#28
(27-Jul-2025, 08:57 PM)PieterTrapt schreef: (...) Maar op de fixie is het lekker. Ik hoef nergens over na te denken. 1x1 heerst!

Hmm... op mijn 'Nixie' (1x1 met vrijloop) moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(31-Jul-2025, 07:37 PM)Tijanus schreef: (1x1 met vrijloop)

met vrijloop? Straks vertel je ons ook nog dat je een rem erop hebt. ;-)

Citaat: moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile

Gewoon een 2-speed ervan maken (duikt weg)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#30
(31-Jul-2025, 07:43 PM)twilwel schreef:
(31-Jul-2025, 07:37 PM)Tijanus schreef: (1x1 met vrijloop)

met vrijloop? Straks vertel je ons ook nog dat je een rem erop hebt. ;-)

Twee remmen zelfs! Dan kan ik er nog legaal mee de grens over...

(31-Jul-2025, 07:43 PM)twilwel schreef:
Citaat: moet ik thuis nog even nadenken of ik het achterwiel met 14 of 18 tandjes erin steek. Meer keuzevrijheid heeft een mens niet nodig Smile

Gewoon een 2-speed ervan maken (duikt weg)

Voor die nieuwerwetsige derailleurs reed men in de Tour de France bergetappes met wielen met aan beide kanten een tandwiel. Op de top van de Tourmalet gewoon even het achterwiel omdraaien als je een ander verzet wenste. Misschien moet ik eens zo'n wieltje opsnorren, men bouwde toen tenslotte nog voor de eeuwigheid. Maar dan natuurlijk wel eentje met aan beide kanten een vrijloop! Smile
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#31
(31-Jul-2025, 08:49 PM)Tijanus schreef: Misschien moet ik eens zo'n wieltje opsnorren, men bouwde toen tenslotte nog voor de eeuwigheid. Maar dan natuurlijk wel eentje met aan beide kanten een vrijloop! Smile
Dat heet een flip/flop naaf

https://onderdelenhuis.nl/vwp-naaf-set-b...-zwart.htm
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#32
Gisteren eind keuze gemaakt voor draadloos schakelen en gisteravond een uitgebreide rit mee gedaan. Wat kan ik zeggen: had ik eerder moeten doen.
Wat een schakel genot, duidelijk verhoogde efficientie plus vet geluid van de derailleur.

Langer verhaal:
Mijn focus lag op hergebruik aandrijflijn vanaf fabriek. Dus Rotor 12S Cassette + Shimano 12S Deore XT derailleur + 12S HG+ ketting.
Eh, was niet slim: veeeeel te lang gewacht. Vervolgens wil ik ook met voeding via de VM akku. Dus toen de goedkopere Deore XT DI2 derailleur + 12V aansluiting + MTB schakeling er was, heb ik die gelijk besteld. Lang genoeg gewacht.

Blijkt dat Shimano daarop een lock heeft gemaakt: je moet eerst met een Shimano/Bosch moter koppelen voordat de shifter gekoppeld kan worden. ^&^%$#@! Dan maar de versie met accu ondanks dat ik dat liever niet wil? Even zoeken op AXS en 12V converter en zie: dat kan ook op een AXS derailleur. Eerst vreugde momentje. Bleek op het Duitse forum dat mensen dat al zelf gemaakt hadden. Tweede vreugde momentje. Daarna nakijken naar montage, bleek niet al te makkelijk. Volgens een dealer kon het niet en volgens een andere wel. En volgens de eerste kon het later weer wel. Mmmm, toch maar het risico lopen? Er zijn al aardig wat Bülks MK1 met AXS draadloos schakelen. Dan moet het mij ook lukken.

Gisteren knoop doorgehakt voor AXS GX upgradekit. Opgehaald bij het goedkoopste adres ter wereld...op maar 13km afstand en dus per velo opgehaald.
Met de tips van Axel-H https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1822262 aan de slag gegaan.
De montage was wat learning on the job maar is gelukt. Mijn zorgen over 12S SRAM derailleur met 12S Shimano ketting bleken gisteravond wat schakelen betreft totaal ongegrond. Ik was van plan bij tegenvallen schakelen een SRAM ketting te kopen, maar man, wat schakelt dit fantastisch.

Rest het maken en leggen van de voeding van VM akku naar de derailleur.
Is een kant en klare oplossing voor te kopen of ik maak iets zelf zoals dit
https://www.emtbforums.com/threads/sram-...ost-522502

[Afbeelding: 130818-d2c1614c091fd11cfda5bf73d726fb5c.jpg]
Antwoord }
#33
Ik heb voor de kosten van een SRAM AXS - Bosch adapterkabel gekozen in plaats van een doe het zelf oplossing, omdat deze een geïntegreerde 12 naar 8 ? volt converter zou moeten hebben en de betrouwbaarheid van een standaardoplossing. En inderdaad, hij heeft een geïntegreerde converter. Met een gemeten uitgangsspanning van 8,5 volt ( = volle standaard AXS akku) Nu alleen nog de kabels solderen en de boel netjes weg werken.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#34
Schakelt het echt zoveel fijner? Nu heb je immers als nog een derailleur met kabel Wink

Gaat je bediening ook op de accu van de velo zodat je geen extra devices op te laden hebt?
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(4 uren geleden)blokdoorn schreef: Schakelt het echt zoveel fijner? Nu heb je immers als nog een derailleur met kabel Wink

Voor mij is het no turning back. Zo groot is het verschil. Nu ben ik verwend.

De shifter is ook heerlijk: schakelen met de palm van mijn hand, razendsnel en met duidelijke feedback.

(4 uren geleden)blokdoorn schreef: Gaat je bediening ook op de accu van de velo zodat je geen extra devices op te laden hebt?

In de shifter zit een standaard CR3023 knoopcel batterij. SRAM zegt 2 jaar met normaal gebruik.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Niels van der Wal, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Draadloos schakelen
Schakelt het echt ...Hoekie — 09:09 PM
Draadloos schakelen
Schakelt het echt zo...blokdoorn — 04:54 PM
Draadloos schakelen
Ik heb voor de koste...Hoekie — 03:17 PM
wat ze zeggen
Mij zeggen ze vaak...Boyd Maduro — 06:45 AM
Nieuwe Quest 3.0
Laatste wat ik heb m...Boyd Maduro — 06:42 AM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Maar bij de DF wor...Wim -de roetsende — 06:16 AM
Nieuwe Quest 3.0
Wanneer gaat deze in...Lig-ger — 09:58 PM
wat ze zeggen
Mij zeggen ze vaak &...Willeke_IGKT — 08:49 PM
wat ze zeggen
Na gevraagd te heb...Hardloper — 08:38 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik vandaag,...TimSch — 08:19 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Nog maar eens een po...Gideonaut — 07:50 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Flink verhitten maak...Arend-Jan — 07:30 PM
wat ze zeggen
Na gevraagd te hebbe...datakneder — 07:24 PM
Kilometer topic
In augustus een mooi...Kapitein Bosui — 06:59 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Tijdens het verw...Wim -de roetsende — 06:58 PM
Kilometer topic
Zag bij opgeven decl...blokdoorn — 03:07 PM
Ruitenwisser?
Ik zou haast nog paa...Hardloper — 01:10 PM