Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 562
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 416
1081 x bedankt in 518 berichten
05-Sep-2025, 11:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2025, 11:06 AM door LigfietsWilsum.)
Hoe wordt de snelheid gemeten?
28 mm of 32 mm
Dus 4 mm straal extra.
Dus 8mm diameter extra,
Op 50 cm is dat al 1,6 % die je harder gaat terwijl de km teller hetzelfde aangeeft.
Luchtweerstand / vermogen benodigd gaat met een derde macht.
Kost dus 4.9% extra vermogen.
Berichten: 2.517
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38240
3829 x bedankt in 1657 berichten
Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.082
Topics: 120
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8154
3233 x bedankt in 1514 berichten
05-Sep-2025, 11:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2025, 12:36 PM door Hoekie.)
(05-Sep-2025, 11:06 AM)LigfietsWilsum schreef: Hoe wordt de snelheid gemeten?
Vraag het hem. Ik had een vraag of het ventiel vervangen kon worden.
En daarop reageerde hij heel snel. Kan ook in het Engels. Hoeft niet in het Duits (al zijn er vertaal sites)
Mede naar aanleiding van zijn test heb ik die Revoloop binnenbanden gekocht. Werden sowieso een optie omdat de ventielen uitgedraaid kunnen worden. Laat hij dat ook gedaan hebben en vervangen door Clik valves. Ideaal voor deze test! Verder al eerder goede verhalen er over gelezen door Hovelo. Ook een mooie prijs voor TPU binnenbanden.
Besteld trouwens bij Ginkgo Veloteile https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...fm01ghobs3
Daar kan blijkbaar weer gekocht worden door NL particulieren.
Berichten: 2.082
Topics: 120
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8154
3233 x bedankt in 1514 berichten
05-Sep-2025, 02:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Sep-2025, 02:07 PM door Hoekie.)
GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.
(weer even afkloppen)
Berichten: 31
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 33
168 x bedankt in 31 berichten
(05-Sep-2025, 11:30 AM)Willeke_IGKT schreef: Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.
Er is een eenvoudige manier om te controleren of Markus' tests accuraat zijn: schaf de banden aan en voer de tests zelf uit. Het is gemakkelijk om te speculeren over een test en veel mensen vinden dit leuk om te doen, maar het is een heel andere zaak om de tijd te nemen om de tests uit te voeren. Er zijn maar weinig mensen die testen en hun resultaten delen, maar het zou zeker waardevol zijn als meer mensen dit soort tests zouden doen.
Berichten: 562
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 416
1081 x bedankt in 518 berichten
Het gaat er echter ook om dat je testmethode goed is, en dat je de zaken goed meet.
Als er variaties zijn op andere punten, zoals banddiameter, dan zul je die op de een of andere manier moeten compenseren.
Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.
Al is daar de snelheid van de band op het asfalt weer erg laag.
Testen op een rol zijn dan weer beter omdat de snelheid hoger is.
Maar dan moet je eigenlijk ook weer asfalt op de rol hebben.
Berichten: 336
Topics: 21
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1333
806 x bedankt in 331 berichten
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.
(weer even afkloppen)
Fijn, ben benieuwd hoeveel je er uiteindelijk mee kan rijden.
De mijne heb ik na een kleine 11000km moeten vervangen
Berichten: 6.858
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2959
9554 x bedankt in 4623 berichten
(05-Sep-2025, 07:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.
WimS heeft weer een band getest. Een nieuwe Kojak. Blijkbaar valt de band tegen.
https://wimschermer.blogspot.com/2025/09...x-406.html
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.007
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 786
3943 x bedankt in 1854 berichten
Rolweerstand is niet helemaal lineair met stijgende snelheid, zo blijkt uit diverse tests. Als grove richtlijn kun je het aannemen, maar het klopt niet helemaal 100%. Juist het verloop van de stijgende lijn is interessant als je het echt heel precies wilt weten.
Berichten: 2.082
Topics: 120
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8154
3233 x bedankt in 1514 berichten
15-Sep-2025, 08:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Sep-2025, 08:13 PM door Hoekie.)
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: (weer even afkloppen)
Niet genoeg afgeklopt. En minimaal lekje; band was zachter in plaats van leeg. Ik zag het pas na waarschuwing batterij snelheidsmeter.
Na bijpompen leek alles goed, maar heb toch maar biba en buba vervangen. Daarna na de band nagekeken en bleek dat er een minimal gaatje in de biba zit, te vinden met water, niet te horen. Bij controle buba zag ik iets heel kleins metaalachtig. Iets van ijzerdraadje? Wellicht wel mijn eigen fout bij niet goed schoonmaken van de garage.
Afijn, Nu kijken met soortgelijke biba en CCU 28-622 buba wat die doet in power gebruik. Daarna kan de GP5000 S TR met nieuwe biba er weer op.
Misschien eens met tubeless proberen? Of rijdt iedereen met biba in het achterwiel?
Vers van de pers:
Berichten: 510
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 250
1583 x bedankt in 503 berichten
Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.
Ik vind het er maar bewerkelijk en vies uitzien.
En als je een flink stuk glas vind kan je de hele wielkast gaan schoonmaken om deze van de rondgespoten latex-coating te ontdoen.
Maar... Eerlijk is eerlijk: het scheelt minstens 2 watt
Berichten: 6.858
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2959
9554 x bedankt in 4623 berichten
15-Sep-2025, 09:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Sep-2025, 09:25 PM door Wim -de roetsende.)
(15-Sep-2025, 08:44 PM)Arend-Jan schreef: Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.
Ik krijg helemaal de zenuwen als ik naar dit filmpje zit te kijken.
Hij duwt de band er rechts op, dan draait hij het wiel steeds iets verder en dan floept de band er net zo gemakkelijk weer af. Het lijkt gewoon niets op te schieten.
Wat een gedoe zeg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.007
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 786
3943 x bedankt in 1854 berichten
En als je onderweg bandje moet wisselen heb je helemaal prijs. Nee bedankt. Hoewel het wel lekke banden schijnt te voorkomen.
Berichten: 510
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 250
1583 x bedankt in 503 berichten
, 05:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:56 PM door Arend-Jan.)
(30-Jun-2025, 08:36 AM)Arend-Jan schreef: Ik heb gisteren een set Schwalbe One gemonteerd (zonder 'Pro' dus). 28-406 vouwbanden. Eerste indruk was goed (tijdens de race), en vanmorgen naar kantoor ook. Ze lijken prima te rollen, en dat ze iets smaller zijn dan CCU32 is toch wel fijn voor de draaicirkel.
One stuurde prettig, rolt best ok (net zoals CCU schat ik) maar gaan nóg veel korter mee.
Ik heb ze er na 1500km afgehaald, rechts was bijna helemaal rondom op het loopvlak het canvas zichtbaar en al beschadigd  ik was dus nog maar nét op tijd...
Ben dus weer terug bij CCU, die dan 2 a 3x zo lang mee
Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?
Berichten: 1.213
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2096 x bedankt in 1106 berichten
(, 05:52 PM)Arend-Jan schreef: Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub? Goed plan, al was het maar omdat het dagkoersen zijn en de informatie dus binnen de kortste keren achterhaald is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 6.858
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2959
9554 x bedankt in 4623 berichten
(, 05:52 PM)Arend-Jan schreef: Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?
Zit ik nou zo slecht te lezen of kijk ik eroverheen
Waar gaat het hier over geld? Ik heb net nog even terug gekeken, maar ik zie het gewoon niet
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 708
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 830
1949 x bedankt in 661 berichten
, 07:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:13 PM door TimSch.)
Vorige pagina en die ervoor n.a.v. een concrete vraag. Discussie onbedoeld mede door mij aangezwengeld door het woord 'prijsgarantie' aan te halen
Dit alles speelde zich trouwens begin juli af
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 336
Topics: 21
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1333
806 x bedankt in 331 berichten
(, 05:52 PM)Arend-Jan schreef: (30-Jun-2025, 08:36 AM)Arend-Jan schreef: Ik heb gisteren een set Schwalbe One gemonteerd (zonder 'Pro' dus). 28-406 vouwbanden. Eerste indruk was goed (tijdens de race), en vanmorgen naar kantoor ook. Ze lijken prima te rollen, en dat ze iets smaller zijn dan CCU32 is toch wel fijn voor de draaicirkel.
One stuurde prettig, rolt best ok (net zoals CCU schat ik) maar gaan nóg veel korter mee.
Ik heb ze er na 1500km afgehaald, rechts was bijna helemaal rondom op het loopvlak het canvas zichtbaar en al beschadigd ik was dus nog maar nét op tijd...
Ben dus weer terug bij CCU, die dan 2 a 3x zo lang mee
Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?
Hmm, met mijn lichte gewicht en waarschijnlijk iets rustigere rijgedrag gaat de CCU bij mij zo'n 12-13 duizend km mee (~ laatste duizend ben ik vooral aan het uitstellen om te vervangen maar moet het eigenlijk wel al) ff ongegeneerd extrapoleren geeft dan zo'n 3-4 duizend km voor de One. Waarschijnlijk nog iets extra's uit te persen als ik ze halverwege omwissel. Stuk minder dan CCU maar als ik dan op voor anderen de standaard CCU afstand kom is het dus ook niet bagger.
Wat vond je van de grip ten opzichte van de CCU? (met het komende seizoen zeker ook met nat wegdek interessant)
Berichten: 510
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 250
1583 x bedankt in 503 berichten
Ik heb daar geen actieve herinnering aan
Het was echt zomer, toen ik ermee reed.
Berichten: 336
Topics: 21
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1333
806 x bedankt in 331 berichten
(2 uren geleden)Arend-Jan schreef: Ik heb daar geen actieve herinnering aan 
Het was echt zomer, toen ik ermee reed.
 dan ook zeker geen vergelijking met CCU in koude temperaturen dus.
Als die minder snelheidsverlies dan de CCU maar wel prima grip met nat wegdek klinkt het wel als een prima winterband. (zodra ik velgen heb waar ze op kunnen)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|