Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Hoe wordt de snelheid gemeten?
28 mm of 32 mm
Dus 4 mm straal extra.
Dus 8mm diameter extra,
Op 50 cm is dat al 1,6 % die je harder gaat terwijl de km teller hetzelfde aangeeft.
Luchtweerstand / vermogen benodigd gaat met een derde macht.
Kost dus 4.9% extra vermogen.
Antwoord }
Bedankt door:
Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
(05-Sep-2025, 11:06 AM)LigfietsWilsum schreef: Hoe wordt de snelheid gemeten?

Vraag het hem. Ik had een vraag of het ventiel vervangen kon worden.
En daarop reageerde hij heel snel. Kan ook in het Engels. Hoeft niet in het Duits (al zijn er vertaal sites)

Mede naar aanleiding van zijn test heb ik die Revoloop binnenbanden gekocht. Werden sowieso een optie omdat de ventielen uitgedraaid kunnen worden. Laat hij dat ook gedaan hebben en vervangen door Clik valves. Ideaal voor deze test! Verder al eerder goede verhalen er over gelezen door Hovelo. Ook een mooie prijs voor TPU binnenbanden.

Besteld trouwens bij Ginkgo Veloteile https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...fm01ghobs3
Daar kan blijkbaar weer gekocht worden door NL particulieren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.

(weer even afkloppen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 11:30 AM)Willeke_IGKT schreef: Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.

Er is een eenvoudige manier om te controleren of Markus' tests accuraat zijn: schaf de banden aan en voer de tests zelf uit. Het is gemakkelijk om te speculeren over een test en veel mensen vinden dit leuk om te doen, maar het is een heel andere zaak om de tijd te nemen om de tests uit te voeren. Er zijn maar weinig mensen die testen en hun resultaten delen, maar het zou zeker waardevol zijn als meer mensen dit soort tests zouden doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Het gaat er echter ook om dat je testmethode goed is, en dat je de zaken goed meet.
Als er variaties zijn op andere punten, zoals banddiameter, dan zul je die op de een of andere manier moeten compenseren.
Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.
Al is daar de snelheid van de band op het asfalt weer erg laag.
Testen op een rol zijn dan weer beter omdat de snelheid hoger is.
Maar dan moet je eigenlijk ook weer asfalt op de rol hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.

(weer even afkloppen)

Fijn, ben benieuwd hoeveel je er uiteindelijk mee kan rijden.
De mijne heb ik na een kleine 11000km moeten vervangen  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 07:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.

WimS heeft weer een band getest. Een nieuwe Kojak. Blijkbaar valt de band tegen.

https://wimschermer.blogspot.com/2025/09...x-406.html
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Rolweerstand is niet helemaal lineair met stijgende snelheid, zo blijkt uit diverse tests. Als grove richtlijn kun je het aannemen, maar het klopt niet helemaal 100%. Juist het verloop van de stijgende lijn is interessant als je het echt heel precies wilt weten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: (weer even afkloppen)

Niet genoeg afgeklopt. En minimaal lekje; band was zachter in plaats van leeg. Ik zag het pas na waarschuwing batterij snelheidsmeter.
Na bijpompen leek alles goed, maar heb toch maar biba en buba vervangen. Daarna na de band nagekeken en bleek dat er een minimal gaatje in de biba zit, te vinden met water, niet te horen. Bij controle buba zag ik iets heel kleins metaalachtig. Iets van ijzerdraadje? Wellicht wel mijn eigen fout bij niet goed schoonmaken van de garage.

Afijn, Nu kijken met soortgelijke biba en CCU 28-622 buba wat die doet in power gebruik. Daarna kan de GP5000 S TR met nieuwe biba er weer op.
Misschien eens met tubeless proberen? Of rijdt iedereen met biba in het achterwiel?

Vers van de pers:
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.
Ik vind het er maar bewerkelijk en vies uitzien.

En als je een flink stuk glas vind kan je de hele wielkast gaan schoonmaken om deze van de rondgespoten latex-coating te ontdoen.

Maar... Eerlijk is eerlijk: het scheelt minstens 2 watt  Doh
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(1 uur geleden)Arend-Jan schreef: Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.

Ik krijg helemaal de zenuwen als ik naar dit filmpje zit te kijken.

Hij duwt de band er rechts op, dan draait hij het wiel steeds iets verder en dan floept de band er net zo gemakkelijk weer af. Het lijkt gewoon niets op te schieten.

Wat een gedoe zeg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: GHOOGEN, 16 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Bij dat soort punten...Tom Fekkes — 10:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar 250W trappen,...Wim -de roetsende — 09:48 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Bloeiende bermen, op...Willeke_IGKT — 09:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Windkracht 6 met de ...Frutsel — 09:44 PM
Banden, banden en nog eens banden
Pffff, het is maar...Wim -de roetsende — 09:25 PM
Banden, banden en nog eens banden
Pffff, het is maar w...Arend-Jan — 08:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Tot welke windsnel...Gideonaut — 08:42 PM
Banden, banden en nog eens banden
(weer even afklopp...Hoekie — 08:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
6 bft vond ik me...Kapitein Bosui — 07:51 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Ik ben juist blij me...Tom Fekkes — 07:40 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...vanmiddag niet ...TimSch — 07:36 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Ik heb ze maar voo...Wim -de roetsende — 07:35 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Dat lijkt mij ...Joop99 — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...vanmiddag niet ...Bob Hagendijk — 07:08 PM
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
Dit is precies waa...Wim -de roetsende — 07:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...vanmiddag niet ...Wim -de roetsende — 07:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...vanmiddag niet va...LigfietsWilsum — 06:29 PM