Berichten: 544
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 381
1045 x bedankt in 501 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door LigfietsWilsum.)
Hoe wordt de snelheid gemeten?
28 mm of 32 mm
Dus 4 mm straal extra.
Dus 8mm diameter extra,
Op 50 cm is dat al 1,6 % die je harder gaat terwijl de km teller hetzelfde aangeeft.
Luchtweerstand / vermogen benodigd gaat met een derde macht.
Kost dus 4.9% extra vermogen.
Berichten: 2.464
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 37619
3761 x bedankt in 1624 berichten
Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.053
Topics: 117
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8121
3187 x bedankt in 1487 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Hoekie.)
GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.
(weer even afkloppen)
Berichten: 544
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 381
1045 x bedankt in 501 berichten
Het gaat er echter ook om dat je testmethode goed is, en dat je de zaken goed meet.
Als er variaties zijn op andere punten, zoals banddiameter, dan zul je die op de een of andere manier moeten compenseren.
Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.
Al is daar de snelheid van de band op het asfalt weer erg laag.
Testen op een rol zijn dan weer beter omdat de snelheid hoger is.
Maar dan moet je eigenlijk ook weer asfalt op de rol hebben.