Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
#53
(10-May-2020, 07:58 PM)Hoekie schreef: Hoeveel bar gebruik je met de Contact Speed (het antwoord staat al hierboven) en zover je weet, hoeveel km heb je er meer gereden?

Ik heb nog 2x Pro One liggen, destijds bij de Strada gekregen. Misschoen moet ik ook maar eens omwisselen.
De One doe je ook weer 6 bar in?

De One staan op 8 bar. 

Ik schat ruim 6000km. 
Schade aan de banden is vooral door hard remmen ontstaan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#54
(10-May-2020, 07:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Gisteren heb ik de wielkasten van de DF schoongemaakt en nieuwe One banden eronder gelegd.

De Contact Speed waren flink versleten. Het canvas was op meerdere plaatsen al goed zichtbaar.


Het eerste rondje van 20km met een av van 34,3km/u gereden.

Kruissnelheid 75% van de rit >40km/u.

Merk je verschil tussen de Contact Speed en de one's? Zijn het oude ones of de nieuwe budget ones van dit jaar.
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#55
(25-Sep-2020, 01:11 AM)Rowing Erwin schreef: Merk je verschil tussen de Contact Speed en de one's? Zijn het oude ones of de nieuwe budget ones van dit jaar.

Het zijn de oude One's. Ik heb nog 2 nieuwe oude One's op de plank liggen.

Ik heb nu ook 1 nieuwe One. Ik was bij ICB voor een onderhoudsbeurt en toen zagen we bij van de 1 oude One's een flinke slijtplek veroorzaakt door hard remmen. Links ligt nu een nieuwe en rechts een oude. Tja, dat is lastig vergelijken  Big Grin 

De oude One's zijn wel iets sneller dan de Speed, maar het verschil in de praktijk is niet zo groot.
Op een traject zonder oponthoud en mooi glad asfalt, merk je wel verschil.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#56
(25-Sep-2020, 08:22 AM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Sep-2020, 01:11 AM)Rowing Erwin schreef: Merk je verschil tussen de Contact Speed en de one's? Zijn het oude ones of de nieuwe budget ones van dit jaar.

Het zijn de oude One's. Ik heb nog 2 nieuwe oude One's op de plank liggen.

Ik heb nu ook 1 nieuwe One. Ik was bij ICB voor een onderhoudsbeurt en toen zagen we bij van de 1 oude One's een flinke slijtplek veroorzaakt door hard remmen. Links ligt nu een nieuwe en rechts een oude. Tja, dat is lastig vergelijken  Big Grin 

De oude One's zijn wel iets sneller dan de Speed, maar het verschil in de praktijk is niet zo groot.
Op een traject zonder oponthoud en mooi glad asfalt, merk je wel verschil.

Ik heb afgelopen winter op de hurricane uitroltesten met verschillende banden gedaan. Namelijk Kojak, Marathon Racer, oude Schwalbe one en Primo band. Allemaal op de maximaal toegestane druk op de zijkant van de band. Kojak en Marathon waren de langzaamste. Schwalbe one op 8 bar liep langzamer dan de Primo op 7 bar. Afgelopen zomer heb ik met de Primo's op de DF XL gereden totdat er 1 kapot ging. Nu rijd ik met de Conti Speed. Soms heb ik de indruk dat ze iets zwaarder rijden op mooi asfalt maar op ruw asfalt lijken ze beter te rijden door de lagere druk van 6 Bar. 

Op de site van Wim Schermer zijn de speed en lang geleden ook de primo (op 5 Bar) getest. Beide banden kwamen er daar slecht uit. Ik was daarom ook verrast dat op de hurricane de Primo beter dan de One presteerde. De ones heb ik nog nooit op de DF XL gezet.
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Ik ben wel tevreden over de Continental Contact Speed onder mijn QV.
Vandaag na ruim zevenduizend km pas de eerste lekke band door een zeer scherp langwerpig steentje.
Zo'n steentje dat ook door de Marathon Plus gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#58
Mijn Quest rijdt nu 2 maanden met Trykers (voor) en Almotion (achter). Daarvoor reed ik met F-Lites (voor) en Almotion (achter). De Trykers komen denk ik dicht in de buurt van de Shredda's (snelheid, comfort), maar zijn veel lekbestendiger. De F-Lites rollen wel een stukje lichter, maar rijden bij mij erg vaak lek. Daarnaast als nadeel een grote draaicirkel en de Quest staat hoger op zijn "pootjes". De nieuwste Trykers zijn enorm verbeterd tov de oude. Helaas worden ze niet meer gemaakt, maar je kan ze hier en daar vinden op internet.
Antwoord }
Bedankt door:
#59
(05-May-2020, 05:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Rolweerstand van de band heeft vooral met de compound van het rubber te maken. Dat bepaalt de hoeveelheid wrijving die de band heeft met het asfalt.

Met te zachte banden rijden is, zoals Piet ook aangeeft, niet verstandig, want dan gaan de wangen te veel indeuken.
Te harde banden levert ook zeker geen voordelen op. Wim Schermer heeft heel veel bandentesten gedaan en altijd ging de rolweerstand omhoog als de banden te hard worden opgepompt.

Ik pomp ze echter niet TE hard op, maar maximaal. Iedere dag worden de banden iets zachter en na een week is de druk nog oké, maar na meer dan twee weken wordt de druk te laag.

Als je met banden rijdt waar maximaal 2,5 bar in mag, dan duurt dat uiteraard veel langer.
Bij hoge druk banden merk je het verschil al duidelijk na een week.

Bij de banden van mijn Handbike was de maximale druk 12 bar. Ik pompte er meestal 11,5 in. Na een week was dat nog ongeveer 9 bar. Te 'zacht' voor zulke smalle bandjes. Dus pompte ik 1x per week de banden op.

Wat voor verloop heb je dan in die 2 weken? En welke binnen en buitenband heb je dan? Die extra lichte binnenband van Schwalbe Big Grin ?
Antwoord }
Bedankt door:
#60
Ik rijd met One banden.

Maximale druk 8 bar. Er gaat 8 in en na 2 weken is dat 7. Soms nog iets minder.

Gewoon normale biba's.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#61
(10-May-2020, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Schade aan de banden is vooral door hard remmen ontstaan.
Heb jij ook van die enorme bijtremmen onder je DF? Dat vond ik wel een groot voordeel aan die fiets, maar bij een noodstop soms wel wat lastig te doseren.
In de QV moet ik de boel echt platknijpen om een noodstop te kunnen doen, maar hij remt dan volgens mij niet minder hard.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
Schade aan de banden is vooral door hard remmen ontstaan.



Bij een velomobiel zijn de zijkanten van een band kwetsbaar. Je kantelt nl. niet. Hierdoor snijdt iets hards, zoals een stoeprand, door de zijkant heen. Ik heb dit 2 dit 2 keer gehad met vouwbanden; het loopvlak was prima; er zat een scheur in de wang. Voor mij sindsdien geen vouwbanden meer. (Vouwbanden hebben een te zwakke wang, draadbanden zijn sterk genoeg).

Schade door hard remmen ontstaat alleen als de wielen blokkeren; het rubber slijt dan weg op het asfalt. Dit gebeurd bij een noodrem. Het blokkeren is echter niet de meest efficiënte manier van remmen, omdat de wielen gaan glijden en er hierdoor minder weerstand is. Het meest efficiënt is de wielen laten draaien maar op de trommelremmen afremmen. (En je kan ook niet meer sturen met glijdende banden.)

Niels, fiets op 2 of 3 banden, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#63
Ik vind de remmen prima. Ze bijten niet echt, maar remmen wel goed.
Het is precies zoals Niels zegt. Ik had een blokkerend linker voorwiel. Tja, daar kunnen de One's niet echt goed tegen. Oftewel echt niet. Je kunt er echt in één keer doorheen remmen. 

Op de Roeifiets heb ik schijfremmen, die bijten meer.
Op de Taifun heb ik hydraulische velgremmen, die bijten ook meer.
Op de Aero zitten ook trommelremmen, daarmee staat dat lichte Trikeje heel snel stil.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#64
Een merk die hier niet genoemd is: Continental. Vind ik ook prima rijden. Maar ik zeg erbij dat ik nogal vlug tevreden ben. Ik heb er 2 velgremmen op zitten voor en achter. Als ik ook maar iets merk dat de remmen het niet goed doen, vervang ik de blokjes en laat ik ze afstellen door een fietsenmaker, ik krijg dat niet zelf niet goed voor elkaar. In heuvellandschap en normaal verkeer wil ik geen twijfel over de remmen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#65
Continental maakt inderdaad goede banden, op de Nazca heb ik nu grand prix's en dat loopt nog lekkerder dan de allmotions die er eerder op lagen.
Ligfietsers (of eigenlijk VM-ers) kijken vaak alleen maar naar 20" banden en de weerstandstesten van Wim Schermer. Voor grotere maten is de website https://www.bicyclerollingresistance.com ook erg interessant.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#66
(02-Oct-2020, 01:50 PM)voodoo schreef: Ligfietsers (of eigenlijk VM-ers) kijken vaak alleen maar naar 20" banden en de weerstandstesten van Wim Schermer. Voor grotere maten is de website https://www.bicyclerollingresistance.com ook erg interessant.


Bikerollingresistance is een betrouwbare site waar ik meer vertrouwen in heb dan de testen van Wim Schermer.
Het pendelen zegt niet zo heel veel. Een lage rolweerstand word in de praktijk bekomen door dat een band vervormd. Doordat pendelen met dermate trage snelheid gaat is van vervorming geen sprake. Om die reden zullen de draadbanden waar hij het steeds over heeft niet onderdoen voor een vouwband.
Ook zie je dat om die reden het effect van tubeless niet zichtbaar is.
De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden.  Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.

Daarbij heeft Wim Schermer diverse banden getest op een foute wijze,
Een tubeless band testen met een binnenband 
Een tube monteren op een clincher velg en deze ook niet lijmen zoals het echt hoort. Nu is dat ook moeilijk doordat een tubevelg een ander soort bed heeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#67
(02-Oct-2020, 09:40 AM)365cycle schreef:
(10-May-2020, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Schade aan de banden is vooral door hard remmen ontstaan.
Heb jij ook van die enorme bijtremmen onder je DF? Dat vond ik wel een groot voordeel aan die fiets, maar bij een noodstop soms wel wat lastig te doseren.
In de QV moet ik de boel echt platknijpen om een noodstop te kunnen doen, maar hij remt dan volgens mij niet minder hard.

Een QV en DF hebben dezelfde remmen voor zover ik weet. Alleen optioneel verschil 70 of 90 mm.

(langere versie) QV209 heeft een mooiere balans in dosering dan QV22. Met QV22 moest ik hard knijpen.
Het verschil heeft naar mijn idee te maken in hoeverre de remmen 'verglaasd' zijn. Met de Strada had ik daar behoorlijk veel hinder van. Remde niet echt lekker meer.
Met als gevolg dat ik de remmen moest opschuren. Met fantastisch resultaat.
Velomobiel heeft inmiddels een reminstallatie. Wellicht een idee om je remmen na te laten lijken mocht je niet tevreden zijn (kan ik niet uit je tekst opmaken).
Antwoord }
Bedankt door:
#68
(02-Oct-2020, 01:31 PM)Fietsbennie schreef: Een merk die hier niet genoemd is: Continental. Vind ik ook prima rijden. Maar ik zeg erbij dat ik nogal vlug tevreden ben. Ik heb er 2 velgremmen op zitten voor en achter. Als ik ook maar iets merk dat de remmen het niet goed doen, vervang ik de blokjes en laat ik ze afstellen door een fietsenmaker, ik krijg dat niet zelf niet goed voor elkaar. In heuvellandschap en normaal verkeer wil ik geen twijfel over de remmen.

Ik rijd ook met Continental Speed banden. Zijn prima, goedkoop en snel genoeg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#69
(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden.  Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.
Tenzij je van mening bent dat Wim echt zou moeten stoppen met z'n testen om de velomobielwereld geen geweld aan te doen, vind ik dat je 'm hier een beetje tekort doet.
Hij is zich niet alleen bewust van het feit dat z'n testen zeker niet alle variabelen op de juiste manier registreren, maar geeft dat ook ruiterlijk toe. Ja, op andere momenten brengt hij het weer wat stelliger dan mijns inziens zou moeten, maar ik gun 'm het voordeel van de twijfel, en ben 'm dankbaar voor alle moeite die hij steekt in het maken van een reproduceerbare testcyclus van 20 inch banden; zoals je een band eigenlijk niet met loopsnelheid zou moeten testen, kan je er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat een band in 584 of 622 hetzelfde gedrag vertoont als diezelfde band in 406. Uitroltests zijn alleen nauwkeuriger mits je ze allemaal op hetzelfde stukje asfalt onder exact dezelfde weersomstandigheden kan doen.
Voor vergelijkbare testresultaten van 20 inch banden is er voor zover ik weet heel weinig, en (helaas?) heeft Wim tot nu toe een redelijk tot goede indicatie kunnen bieden van de banden waar ik op gereden heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#70
(02-Oct-2020, 04:01 PM)365cycle schreef:
(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden.  Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.
Tenzij je van mening bent dat Wim Schermer  echt zou moeten stoppen met z'n testen om de velomobielwereld geen geweld aan te doen, vind ik dat je 'm hier een beetje tekort doet.
Hij is zich niet alleen bewust van het feit dat z'n testen zeker niet alle variabelen op de juiste manier registreren, maar geeft dat ook ruiterlijk toe. Ja, op andere momenten brengt hij het weer wat stelliger dan mijns inziens zou moeten, maar ik gun 'm het voordeel van de twijfel, en ben 'm dankbaar voor alle moeite die hij steekt in het maken van een reproduceerbare testcyclus van 20 inch banden; zoals je een band eigenlijk niet met loopsnelheid zou moeten testen, kan je er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat een band in 584 of 622 hetzelfde gedrag vertoont als diezelfde band in 406. Uitroltests zijn alleen nauwkeuriger mits je ze allemaal op hetzelfde stukje asfalt onder exact dezelfde weersomstandigheden kan doen.
Voor vergelijkbare testresultaten van 20 inch banden is er voor zover ik weet heel weinig, en (helaas?) heeft Wim tot nu toe een redelijk tot goede indicatie kunnen bieden van de banden waar ik op gereden heb.


Tuurlijk begrijp ik dat een band van 599, 584 of 622 anders zich anders zal gedragen. Het heeft ook met de velgbreedte te maken hoe een band zich gedraagt.
Ik zeg niet dat Wim Schermer  moet stoppen met testen, ik en ook een aantal anderen die reageren op de blog van hem en de reacties op ligfiets.net hebben twijfels over de manier van testen . 

Hij reageert ook vaak niet als mensen er op reageren omdat hij vind dat je vanuit gevoel reageert. 
Ik werd er een aantal jaar geleden op gewezen door Piet Andringa (welke ik erg bewonder  qua prestaties) dat een vouwband van de schwalbe schredda een heel andere band is dan de draadbandversie. 
Het lijkt me dan toch dat Wim Schermer die moeite kan nemen om dit te onderzoeken.
Maar als het om reproduceerbaar gaat, het starten en stoppen handmatig van de stopwatch geeft afwijking want de menselijke reactie zit op een variabele vertraging in.
Ook in fietswereld zijn er veranderingen, velgen worden steeds breder en ook in een 406 maar heb je velgen met een binnenbreedte van 25 mm. 
Het lijkt me interessant om te kijken hoe een brede band zich hier op bewijst. 

Maar als ik dan lees dat de beste man testen uitvoert anders dan hoe het daadwerkelijk bedoeld is, (een tube op een clincher velg) een tubeless band met binnenband ) en daaruit concludeerd dat het niks is , is erg kort door de bocht.

Dat een uitroltest ook afwijking heeft daar ben ik mij van bewust, echter heb je daar ook apparaten voor , zoals ook te vinden is. Kijk zoals ook al eerder aangegeven is op bikerollingresistance. Je kan evt de rol met traanplaat vervangen door een rol met asfalt.

Meerdere mensen hebben aangegeven dat banden die getest zijn door Wim Schermer totaal anders uitpakken. 
Dan is het toch de moeite waard als er diverse mensen zijn die dit constateren het verder te onderzoeken en evt de test methode aan te passen of evt te behouden?
Antwoord }
Bedankt door:
#71
Dat een vouwband totaal anders kan zijn (of misschien zelfs wel is) dan een draadband weet ik al sinds de Marathon Racer.

De draadband was traag en verschrikkelijk om mee te fietsen en de vouwband was lekker snel en had een totaal ander compound. Alleen de naam was hetzelfde, de band echt niet.

Mijn ervaringen met de Speed zijn ook echt anders dan zijn testresulaten. Erik geeft onder het blogbericht van WimS ook aan dat hij zich niet helemaal kan vinden in de testresultaten. 


NB: Zet aub een S achter de naam Wim, ik heb liever niet dat mensen denken dat het over mij gaat  Confused
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#72
(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef: Tuurlijk begrijp ik dat een band van 599, 584 of 622 anders zich anders zal gedragen. Het heeft ook met de velgbreedte te maken hoe een band zich gedraagt.
Ik zeg niet dat Wim Schermer  moet stoppen met testen, ik en ook een aantal anderen die reageren op de blog van hem en de reacties op ligfiets.net hebben twijfels over de manier van testen . 

Hij reageert ook vaak niet als mensen er op reageren omdat hij vind dat je vanuit gevoel reageert. 
Ik werd er een aantal jaar geleden op gewezen door Piet Andringa (welke ik erg bewonder  qua prestaties) dat een vouwband van de schwalbe schredda een heel andere band is dan de draadbandversie. 
Het lijkt me dan toch dat Wim Schermer die moeite kan nemen om dit te onderzoeken.
Dit doet hij ook wel hoor. Maar het is voor sommigen idd makkelijk om bij hem op de verkeerde knoppen te drukken. Ieder z'n dingetje - ik neem het maar voor lief in ons ligfietswereldje ;-)

Overigens ben ik kortgeleden nog even bij hem langs gereden om mijn banden op te halen die hij getest had. We hebben daar toen ook weer banden achtergelaten omdat hij de draadversie wilde vergelijken met de vouwband. In dit geval was het sowieso bijzonder, want de band in kwestie bestaat volgens de leverancier niet in vouw-versie  Big Grin


(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Maar als het om reproduceerbaar gaat, het starten en stoppen handmatig van de stopwatch geeft afwijking want de menselijke reactie zit op een variabele vertraging in.
Ik denk dat dat verwaarloosbaar is. Is per test nooit meer dan een seconde, en gezien hij meerdere testen per band doet en daar uit middelt vermoed ik dat de afwijking vanwege de stopwatch zelfs ruim binnen een halve seconde gaat vallen. Hooguit niet over de jaren, want hij wordt natuurlijk wel een dagje ouder ;-)

(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Ook in fietswereld zijn er veranderingen, velgen worden steeds breder en ook in een 406 maar heb je velgen met een binnenbreedte van 25 mm. 
Het lijkt me interessant om te kijken hoe een brede band zich hier op bewijst. 
Wim S. test met 19mm en 25mm velgen, maar alleen banden die in het grensbereik zitten op allebei (de Schwalbe G-One is volgens mij op beide getest).

(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Maar als ik dan lees dat de beste man testen uitvoert anders dan hoe het daadwerkelijk bedoeld is, (een tube op een clincher velg) een tubeless band met binnenband ) en daaruit concludeerd dat het niks is , is erg kort door de bocht.
Jep, eens. Da's niet fraai. Ook al is tubeless met biba op zich nog wel interessant om te weten, een andere conclusie dan dat je langzaam rijdt als je met een binnenband verder moet kan je daar niet aan verbinden.

(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Dat een uitroltest ook afwijking heeft daar ben ik mij van bewust, echter heb je daar ook apparaten voor , zoals ook te vinden is. Kijk zoals ook al eerder aangegeven is op bikerollingresistance. Je kan evt de rol met traanplaat vervangen door een rol met asfalt.
Wim S. gebruikt tegenwoordig asfaltstroken voor z'n tests. Aan traanplaat heb je idd niets. Hooguit kunnen tegels nog handig zijn om te testen, gezien er ook veel fietspaden daarvan voorzien zijn.
 
(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Meerdere mensen hebben aangegeven dat banden die getest zijn door Wim Schermer totaal anders uitpakken. 

Eén klein puntje wat ik daarbij wil maken: Banden verschillen van jaar tot jaar. Ik had op m'n vroegere tweewieler een loeisnelle PanaRacer (28?-)451 band die nooit lek ging, maar die was op een gegeven moment gewoon op (met dat afdalen zonder remmen in de Ardennen gaat dat vrij snel  Big Grin ). Heb toen bewust een paar stuks diezelfde band besteld, had een uitdaging verwacht want moeilijk leverbaar maar ze waren er eigenlijk heel snel. Dit bleek een nieuwe batch... en die reed zowel supersnel lek, als dat de fiets gewoon een paar kilometer langzamer reed  Huh Bleek een nieuwe batch te zijn.

(02-Oct-2020, 06:16 PM)Burley1979 schreef:
Dan is het toch de moeite waard als er diverse mensen zijn die dit constateren het verder te onderzoeken en evt de test methode aan te passen of evt te behouden?

Daar wordt ook wel aan gewerkt, maar het blijft - net als de webwinkel - een hobbyding (waarbij de shop nog de functie heeft dat hij bepaalde artikelen gewoon beschikbaar wil houden voor de ligfietswereld). Ik zou er dan ook niet al teveel eisen aan willen stellen, en neem de resultaten als een indicatie; ik haal er een leuke tip voor een band uit, koop die en ga 'm zelf proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#73
Mij bevallen de Contact speeds goed. Ik vind ze duidelijk vlotter dan sommige andere banden. Ik ga daarbij ook af op reviews van veel fietsende velomobilisten op het duitse forum die over het algemeen zeer te spreken zijn over de lage rolweerstand/snelheid. Idem overigens voor de Nutracs. Een deel van die rijders rijdt ook met een vermogensmeter, dus iets verder dan gevoelsmatig gaat het wel.

De grip bij natte weg is wel beperkt. Helaas passen de Contact Urbans bij mijn velomobiel niet, anders ging ik die eens proberen. De volgende bandjes worden weer Speeds, hoewel ik nog kojaks en durano plus heb liggen. Pro one's en dergelijke vind ik gewoon te kwetsbaar en duur om ze na 1 keer remmen af te schrijven.

De tests van Wim S zijn zeer reproduceerbaar, hij doet dit volledig in zijn eigen tijd, voor eigen kosten. Er is niemand die hem dat nadoet. Toch denk ik ook dat de test bij lage snelheid niet helemaal representatief zijn voor de rolweerstand bij hoge snelheid.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#74
(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: Bikerollingresistance is een betrouwbare site waar ik meer vertrouwen in heb dan de testen van Wim Schermer.
Het testen op een cilinder met traanplaat benadert de werkelijk nooit. De vervorming op een cilinder is compleet anders dan op een vlak weg of vlakke teststrook. De manier waarop Bikerollingresistance test is verre van de werkelijkheid. En ja, het is een vorm van testen.

(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: Het pendelen zegt niet zo heel veel. Een lage rolweerstand word in de praktijk bekomen door dat een band vervormd.
Rolweerstand is een lineaire weerstand en neemt evenredig toe met de snelheid. Alleen bij hoge snelheden zullen onder invloed van centrifugale krachten die rolweerstand wat worden beïnvloed. Pendelen is een prima meetmethode. Wat een lage rolweerstand in de praktijk wordt bekomen doordat de band vervormt is voor mij een raadsel.

(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: Doordat pendelen met dermate trage snelheid gaat is van vervorming geen sprake. Om die reden zullen de draadbanden waar hij het steeds over heeft niet onderdoen voor een vouwband.
Ook zie je dat om die reden het effect van tubeless niet zichtbaar is.

Deze mening deel ik niet. Ook bij trage snelheden worden de banden van belaste wielen vervormd. Dat de uitkomsten van sommige testen dezelfde resultaten tussen vouw- en draadband opleveren is in de praktijk mogelijk. Pendelen op teststroken benadert de praktijk beter dan een testrol met traanplaat.

(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden. Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.

Deel die maning absoluut niet.

(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: Daarbij heeft Wim Schermer diverse banden getest op een foute wijze,
Een tubeless band testen met een binnenband.

Laat mij een voorbeeld zien dat Wim Schermer fout heeft getest. Dus de meting heeft beïnvloed zonder vermelding van de geteste vorm, type band, type binneband en bandenspanning.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#75
PietV, ik heb al naar aanleiding van een eerdere discussie gezegd dat ik verder niet meer in discussie ga.
We hoeven het verder ook niet eens te zijn, maar respecteer ook dat anderen een andere mening over iets hebben.
Dit is zowel door andere forumleden als gisteren door Marco Roepers benadrukt.
Aangezien er hier meerdere mensen twijfels hebben valt het op dat je alleen op mijn antwoorden reageert.

Na het stukje wat ik er nu opzet ga ik alsnog niet meer op jou reageren. Het zou fijn zijn als u hetzelfde zou doen.


De rolweerstand wordt o.a. door de bandenspanning, banddiameter, bandbreedte, bandopbouw en het profiel beïnvloed.

Bij een volledig egale ondergrond geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te geringer is de vervorming van de band, des te geringer is de rolweerstand.

In het terrein is het precies andersom: hoe geringer de bandenspanning, des te geringer de rolweerstand. Dat geldt voor harde pisten net zo goed als voor zachte bos- en weidegrond. De verklaring: een band met een geringe bandenspanning kan oneffenheden beter het hoofd bieden. Hij zakt minder diep weg en de fiets wordt minder door oneffenheden afgeremd.

Banden met een kleinere diameter hebben bij gelijke luchtdruk een hogere rolweerstand omdat de vervorming van de band hier in verhouding groter is. De band vlakt sterker af. Hij wordt minder rond.

Brede banden rollen lichter dan smalle banden! Deze stelling stuit vaak op scepsis, echter bij een gelijke luchtdruk veert een smalle band dieper in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen.

Natuurlijk heeft ook de samenstelling van een band invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal zich kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal is (bv. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door vervorming verloren.

In de regel rijdt een fijn profiel lichter dan een grof profiel. Hoge noppen en grote tussenruimten hebben een ongunstige uitwerking op de rolweerstand.
Antwoord }
Bedankt door:
#76
(03-Oct-2020, 12:16 PM)Burley1979 schreef: 1 Banden met een kleinere diameter hebben bij gelijke luchtdruk een hogere rolweerstand omdat de vervorming van de band hier in verhouding groter is. De band vlakt sterker af. Hij wordt minder rond.

2 Brede banden rollen lichter dan smalle banden! Deze stelling stuit vaak op scepsis, echter bij een gelijke luchtdruk veert een smalle band dieper in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen.

3 Natuurlijk heeft ook de samenstelling van een band invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal zich kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal is (bv. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door vervorming verloren.

4 In de regel rijdt een fijn profiel lichter dan een grof profiel. Hoge noppen en grote tussenruimten hebben een ongunstige uitwerking op de rolweerstand.

Ik heb even nummers voor je opmerkingen gezet, dan kan ik er gemakkelijker op reageren.

Ad 1: Deze opmerking zie ik altijd staan bij banden die getest zijn. Ik vind het zo raar dat ze banden met een verschillende diameter op DEZELFDE druk vergelijken. Schwalbe One hebben een maximale druk van 8 bar, die kun je toch niet op 4 bar zetten om de band te vergelijken met een brede slof die maximaal op 4 bar mag?
Gewoon iedere band op de maximale druk zetten en dan vergelijken, lijkt mij.

Ad 2: Gaat ook weer uit van diezelfde druk. Smalle banden moeten eigenlijk altijd een hogere luchtdruk hebben. Brede banden rollen inderdaad licht, dat klopt sowieso. Op mijn Handbike Kneesit had ik 28mm banden die op 10 bar stonden en die liepen echt extreem licht.

Ad 3: Het compound is inderdaad zeer bepalend voor hoe licht de band loopt.

Ad 4: Geen profiel vind ik eigenlijk ook prima.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#77
(03-Oct-2020, 12:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb even nummers voor je opmerkingen gezet, dan kan ik er gemakkelijker op reageren.

Ad 1: Deze opmerking zie ik altijd staan bij banden die getest zijn. Ik vind het zo raar dat ze banden met een verschillende diameter op DEZELFDE druk vergelijken. Schwalbe One hebben een maximale druk van 8 bar, die kun je toch niet op 4 bar zetten om de band te vergelijken met een brede slof die maximaal op 4 bar mag?
Gewoon iedere band op de maximale druk zetten en dan vergelijken, lijkt mij.

Ad 2: Gaat ook weer uit van diezelfde druk. Smalle banden moeten eigenlijk altijd een hogere luchtdruk hebben. Brede banden rollen inderdaad licht, dat klopt sowieso. Op mijn Handbike Kneesit had ik 28mm banden die op 10 bar stonden en die liepen echt extreem licht.

Ad 3: Het compound is inderdaad zeer bepalend voor hoe licht de band loopt.

Ad 4: Geen profiel vind ik eigenlijk ook prima.

1. Dat klopt, vaak hebben banden verschillende diameters dus de vergelijking geld voor dezelfde banden maar in verschillende diameters.

2. Hierbij word ook weer uitgegaan van dezelfde band in verschillende diameters. Elk merk en type heeft een eigen drukrange waar de band binnen gebruikt word. 
Als voorbeeld een Vredestein duralite 25 mm die loopt perfect op 6,5 bar terwijl een 25 mm maxxis highroad de laagste rolweerstand heeft op 8 bar. Allebei even breed.

10 bar op 28 mm banden is een zeldzaamheid de meeste velgen zijn ook niet meer geschikt voor dergelijke hoge druk. Zeker nu tubeless gemeengoed is is de druk op een velg vaak maar maximaal 7 bar.
Offroad banden die ik tubeless gebruikte hadden maar één druk van 1.5-2 bar. Mijn 28 inch wegbranden hebben een druk van 5.5 bar. 
De perfecte druk in een band is natuurlijk ook afhankelijk van het systeemgewicht van de fiets berijder en bagage.

3 niet alleen het compound maar ook het TPI vaker geld hoe hoger het TPI gehalte hoe soepeler een band. Al gebruiken veel fabrikanten een hoge tpi waarde die is opgebouwd uit 3 lagen. Een 180 tpi kan ook dus 3x60 TPI betekenen. Het is wel terug te vinden bij de maker.

4. Er zijn zeker in de ligfiets wereld ook een heleboel mensen die banden met profiel gebruiken vandaar dat ik het erbij had gezet.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
#78
(03-Oct-2020, 12:16 PM)Burley1979 schreef: PietV, ik heb al naar aanleiding van een eerdere discussie gezegd dat ik verder niet meer in discussie ga.
Dat respecteer ik.

(03-Oct-2020, 12:16 PM)Burley1979 schreef: We hoeven het verder ook niet eens te zijn, maar respecteer ook dat anderen een andere mening over iets hebben.
Ben ik volkomen met je eens. Ik respecteer jouw mening. Respecteer jij ook mijn mening?

(03-Oct-2020, 12:16 PM)Burley1979 schreef: Aangezien er hier meerdere mensen twijfels hebben valt het op dat je alleen op mijn antwoorden reageert.
Misschien maakt het anderen niet uit en reageren ze niet over twijfels of onjuistheden in jouw berichten. Onderdelen van jouw berichten zijn niet onderbouwd.

(03-Oct-2020, 12:16 PM)Burley1979 schreef: Na het stukje wat ik er nu opzet ga ik alsnog niet meer op jou reageren. Het zou fijn zijn als u hetzelfde zou doen.
Geen commentaar.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 25 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en Sno...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM