Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(08-Feb-2022, 08:32 AM)Bacchus schreef: Dat lijkt me op een Milan met jouw motor, dus snelheid en op jouw routes wel een belangrijk veiligheidspunt voor in het bijzonder het achterwiel.
Klopt, maar met geen biba heb ik dezelfde ervaring; tubeless loopt ook niet in één keer leeg (tenzij de buba scheurt).
Antwoord }
Bedankt door:
Ik vond mijn quest verbazingwekkend stabiel en rijdbaar met lekke banden. Goh waarom trekt dat ding toch zo naar rechts? Blijkt een voorband helemaal plat te zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
(08-Feb-2022, 10:05 PM)berth9999 schreef: Ik vond mijn quest verbazingwekkend stabiel en rijdbaar met lekke banden. Goh waarom trekt dat ding toch zo naar rechts? Blijkt een voorband helemaal plat te zijn.
tip: Probeer eens een klapband achter Wink 

Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie
(08-Feb-2022, 10:49 PM)365cycle schreef: tip: Probeer eens een klapband achter Wink 


Komt die nou mee. Ik heb geen Quest meer. Ik heb alleen langzame leeglopers gehad t.b.h.. 2 stuks in mijn laatste eigen Quest rit. En een lege voorband, en een ketting die eraf lag. Alsof de fiets wist dat ze ingeruild zou worden.  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
Hier wel een klapband achter gehad. Rechtop gehouden, maar spannend was dat wel. Vorige week of 2 weken terug een snelle leegloper.
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Feb-2022, 01:10 AM)365cycle schreef: Hier wel een klapband achter gehad. Rechtop gehouden, maar spannend was dat wel. Vorige week of 2 weken terug een snelle leegloper.

1x een klapband. 

De XS bleef juist keurig recht, ik schrok alleen van de enorme knal net achter mijn hoofd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
(08-Feb-2022, 10:49 PM)365cycle schreef: tip: Probeer eens een klapband achter Wink 
https://www.youtube.com/watch?v=7rsu1Ime1nY
Een goeie voor de velonauten en andere driewielrijders om uit de commentaren te leren:
"It went out of the rim because the tire beads where worn. A velomobile doesn't lean in the curves, so the rear wheel stays always vertical; that creates strong lateral forces on the beads and that can wear them. After inspection, there was very little remaining on the beads."
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
(09-Feb-2022, 09:19 AM)Bacchus schreef: Een goeie voor de velonauten en andere driewielrijders om uit de commentaren te leren:
"It went out of the rim because the tire beads where worn. A velomobile doesn't lean in the curves, so the rear wheel stays always vertical; that creates strong lateral forces on the beads and that can wear them. After inspection, there was very little remaining on the beads."
Klopt! Zeker die driewielers met een brede wielbasis lopen achter een risico. Ik heb ooit een testrit gemaakt op een USVA Racer (tadpole trike met ontzettend fraaie multilink wielophanging voor), daarmee kon ik zo hard door de bocht dat het achterwiel op kurkdroog wegdek grip verloor en ik dus dwars de bocht door ging ( Big Grin is wel op z'n plaats, het was heerlijk scheuren met dat ding). Dat levert wel de nodige stress op de achterband op. Zeker als je met een hele lichte, dunne, snelle achterband rijdt (bv. de Schwalbe Pro One) is het iets om visueel in de gaten te houden; die band wil ook weleens in de lengte scheuren langs de velgrand. Het is ook de band waarmee ik op vlak wegdek harder dan 80 km/h kon - zou bij die snelheid geen klapper willen hebben. 
Met een tadpole trike, en dus zeker met een velomobiel, moet je sowieso regelmatig kijken of de achterband zichtbare schade heeft (bv. canvasplekken, droogtescheuren etc., maar ook wat aanlopen in bochten kan gedoe opleveren). 

Nog een voorbeeldje van wat een knaller achter kan opleveren (Dit keer met een Milan. waarschuwing: niet voor tere zieltjes)
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , ThijsR
(07-Feb-2022, 01:53 PM)Hoekie schreef: Van voren 406-32 vanwege draaicirkel. Wil eens 406-42 van voren proberen op aangeven van een andere QV rijder dat het heel erg meevalt wat draaicirkel betreft. Ben nog te lui geweest om dat uit te proberen.

Vandaag de 406-42 van voren er op gelegd. Wat draaicirkel betreft valt het inderdaad erg mee. Zelfs mijn scherpste draaiing lukt. Net.
Zie dun geel lijntje in ongeveer het midden

[Afbeelding: Draaiiing-Kattendijksedijk.jpg]

Buiten om de draaicirkel is het slechts gissen. Na een enkele rit van 35 km. Ik denk iets comfortabeler en sneller. 406-32 op 5 en 406-42 op 4.5 bar. Na een week woon-werk weet ik meer. Het belangrijkst voor nu is dat ik denk dat alle bochten op mijn woon-werk rit gaan lukken.
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , 365cycle
Het is een beetje lastig meten, maar de CCU 42-406 is maximaal 40 mm breed: https://www.dropbox.com/s/f3sztxt5oy8pa6...5.jpg?dl=0
Draaicirkel met de Milan GT is prima, niet groter dan de Quest met 40 mm. Het bandje op de foto heeft 550 km gerold en is als nieuw.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle
(12-Feb-2022, 09:25 PM)pietandringa schreef: Het is een beetje lastig meten, maar de CCU 42-406 is maximaal 40 mm breed: https://www.dropbox.com/s/f3sztxt5oy8pa6...5.jpg?dl=0
Draaicirkel met de Milan GT is prima, niet groter dan de Quest met 40 mm. Het bandje op de foto heeft 550 km gerold en is als nieuw.
Dat geldt voor de Schwalbe G-One ook; officieel is die 40-406, maar in werkelijkheid is het iets van 37mm.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb er vanochtend onderweg eens over zitten denken over mijn bandenwissel:
Vóór heb ik 25mm velgen, wat volgens de boekjes groot is voor een 32mm band (de Conti). Er zit maar weinig bolling in de wang vergeleken met de 35mm Kojak.

Achter (19mm velg) zat beduidend méér bolling in de wang. Ik kan het verschil daar ook minder goed voelen, al heeft dat ook te maken met de achtervering, die zorgt ervoor dat er niet veel fijnmazig gevoel van het achterwiel naar de bips komt.

Onder de streep voelen de Kojaks duidelijk fijner op 25mm en is er op 19mm niet een groot merkbaar verschil.


Qua draaicirkel btw totaal geen last van die paar mm extra
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Bij mijn QV is de velg 22mm. Voor de 42-406 meet ik 43mm. 4.5 bar. Gemeten met een schuifmaat.
Lijkt over een te komen met ervaringen in het Continental Contact Urban in 406 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de) topic.

@pietandringa Je hebt een smalle velg dan zeker?
Antwoord }
Bedankt door:
@Hoekie, klopt een smalle velg (had dit bericht niet gezien) en dan is hij minder breed. Ik heb geen schuifmaat om het nauwkeurig te meten, maar de draaicirkel is geen probleem voor mij.

Vandaag de eerste lekke band na 750 km, dat had ik zo snel niet verwacht. Ik kon niks vinden en de buitenband heeft nauwelijks slijtage. Dan maar hopen dat de volgende lekke band een hele tijd gaat duren, want ik heb de CCU mede gekozen vanwege de verwachte goede lekbestendigheid.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Wellicht was het een nietje of iets anders van metaal. Dat gaat nog steeds door een antilekband. Althans, in ieder geval door een Schwalbe Martahon (waarschijnlijk niet door de Marathon Plus). Gelukkig kom je zo'n metalen dingetje zelden tegen.
Antwoord }
Bedankt door:
Ervaringsdeskundige hier: Een vishaak gaat óók door een Marathon Plus.
Ben daarna maar weer overgestapt op GoCycle (ten tijde van de Quest). Als vishaken m'n probleem zijn maakt het toch niks meer uit Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Met de Quest heb ik de laatste 4.500 km met Trykers gereden zonder lek rijden. De laatste Trykers zijn behoorlijk snelle banden, ze worden al een paar jaar niet meer gemaakt. Maar, ik heb nog wel een voorraadje, zelfs nog een paar Shredda’s Smile Maar ik ga wel verder met de CCU, prima bandjes.
Antwoord }
Bedankt door:
Voer voor discussie. Trisled bandentest. Inclusief temp, binnenbanden en carbon velg.

Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle
Deze bandjes heb ik onder de Aero liggen.

Snel en snel lek.

Dit is mijn 'Fun-Bike' dus lekrijden is niet zo'n probleem.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Ik heb jaren geleden een tijdje met Scorchers met gereden onder mijn Quest. Snelheid in het dagelijkse verkeer vergelijkbaar met F-Lites. Ik reed er ongelofelijk vaak mee lek en dat in de zomer. Grip op nat wegdek zeer beroerd. Ik ga eerst verder met de Continental Contact Urban en neem het snelheidsverschil voor lief. Een band verwisselen van de Milan GT is net wat lastiger dan de Quest. En al die banden verwisselen en plakken begint op een gegeven moment vervelend te worden. Met mijn Quest was ik al met de F-Lites gestopt, om de haverklap lek, in de winter al gauw 4x per 1000 km.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Ik zou ze ook niet onder de SL leggen.

Dan kan ik trouwens ook alleen maar rechtuit Shy
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Vanavond 2x de Michelin (achter) lek! Met sneeuw en hagel wordt het al gauw een plakrommel en dan blijven die steentjes hangen. Heb de indruk dat ie na al die kilometers echt wat te dun aan het worden is. Hoorde m met een enorme zucht in 1x leeglopen. Hij plakt wel als een bezetene aan de velg, bleef weer perfect liggen. Ik ben tevreden, maar ga wel nieuwe bestellen + een nieuwe monteren.
Antwoord }
Bedankt door:
(24-Feb-2022, 09:56 PM)Hoekie schreef: Voer voor discussie. Trisled bandentest. Inclusief temp, binnenbanden en carbon velg.
https://www.youtube.com/watch?v=wpsManLaUm0
Wat mij opvalt:
Als die machine inderdaad in de orde van grootte van 25 W eigen weerstand heeft, dan is de spreiding echt enorm, dan geeft de Marathon Plus bijna de dubbele rolweerstand van een Scorcher 120.
Het effect van de velgbreedte. Ik kan in mijn hoofd niet zo goed verklaren waarom een bredere velg (een beetje) minder rolweerstand zou moeten geven. Ik zou zeggen dat de band er juist stijver van wordt en dus minder makkelijk rolt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
Heeft Wim Schermer ook al vastgesteld.

Met de pendel: Scorcher 85,4 - Marathon GreenSpeed 49,9

De Marathon+ zie ik niet staan, maar die is nog trager.

http://wimschermer.blogspot.com/2022/01/...speed.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
Het interessante voor mij is dat dit, zover ik weet, de eerste test is met de CCU. (Contact Urban)
De, in mijn praktijk, zeer lekbestendige band. Ook met kou en regen. En ook weer niet traag. Zeker niet bij minder lage temperaturen.

De Schwalbe One (non pro) lijkt ook een goede kandidaat. Alleen die is door de jaren zo vaak verandert van compound, dat je niet welke je krijgt. 

Verder het resultaat FOSS vs Schwalbe binnenbanden. In de testopstelling van Trisled minder en in die van Wim schemer meer rolweerstand.

Zelf maak ik sinds iets van een half jaar gebruik van Continental binnenbanden. Nadat een Schwalbe binnenband me de laatste keer een lek aan de binnenzijde velg gaf in plaats van op het loopvlak waar ik het zou verwachten. Bovendien is het met Continental dezelfde binnenband voor zowel 406-32 als 406-42. Kosten allebei geen drol.
Antwoord }
Bedankt door:
(25-Feb-2022, 10:43 AM)Hoekie schreef: Het interessante voor mij is dat dit, zover ik weet, de eerste test is met de CCU. (Contact Urban)
De, in mijn praktijk, zeer lekbestendige band. Ook met kou en regen. En ook weer niet traag. Zeker niet bij hogere temperaturen.

De vraag is wat de resultaten zouden zijn bij b.v. 5 graden C. De bandjes die dan het lichtst rollen rijden waarschijnlijk ook het vaakst lek. En licht rollen is meegenomen, maar er zijn meer kwaliteiten van belang. Ik denk dat de CCU een hele goede allrounder is en voordelig bovendien.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM