Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 4.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat vind ik wel echt heel snel met een qv!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 06:16 AM)Wim -de roetsende schreef:
(, 12:28 AM)ZoefZoef schreef: Tevens blij dat er inmiddels weer tafelpoten aan de muur hangen waardoor ik de fietsen weer twee hoog kan stallen in de schuur.

Hoeveel fietsen hangen er bij jou aan één stel tafelpoten? Of heb je ze ingekort?

Ik loop altijd met m'n kop tegen dit soort uitstekende dingen aan in de schuur.

De M5 hangt aan 1 kort L-vormig haakje en staat op een balkje. 
Staat daardoor dus een beetje schuin, maar komt aan de onderkant minder ver de ruimte in.

De poten dienen als steun, waar de fietsen met de wielen op staan.  In mn vorige woning waren 2 voldoende voor 2 fietsen, omdat ik de muur toen gebruikte om het achterwiel te blokkeren. 

Nu zijn het 3 poten. Twee die het achterwiel klemzetten (voor en achter het midden van het wiel, zodat de fiets niet weg kan rollen) en een derde waar het voorwiel op steunt, maar ik denk dat ik daar 4 van maak omdat niet elke fiets dezelfde wielen en wielafstand heeft. Ik wil bijv de chr naast de shockrpoof kunnen plaatsen.

Drie fietsen naast elkaar zou misschien ook kunnen, maar ik vind 2 de max. Weet ook niet of de tafelpoten het gewicht van 3 fietsen kunnen dragen, gezien de poten natuurlijk niet ontworpen zijn voor deze functie.
Antwoord }
Ook een stukje vurenhout van 4x4 kan best wat hebben. De bevestiging aan de muur is een kwetsbare plek, omdat er best een lange hefboom werkt.
Antwoord }
(, 06:51 PM)blokdoorn schreef: Dat vind ik wel echt heel snel met een qv!

Ik behoor denk ik wel bij de krachtigere rijders, ik heb zelfs ooit bij een avondrit van ongeveer 130 km een gemiddelde snelheid van 41 km/h gehaald (op voornamelijk overzichtelijke landelijke wegen door de Peel). Ik rijd ook geregeld mee met toertochten van onze lokale ligfietsclub, en hoewel ik me goed kan inhouden qua kruissnelheid trek ik blijkbaar wel snel op als we ergens vertrekken (al doe ik het naar mijn gevoel op het gemak, was wel met de Fujin die zo'n 20 kg lichter is dan de QV...) Van kinds af aan veel gefietst, eerst met de gewone fiets en koersfiets en vanaf de Mango steeds meer de ligfiets (al heb ik ook nog een hybride die toch ook nog een paar duizend km/jaar haalt). Over mijn hele leven zit ik intussen zeker over de 500000 km over alle fietsen geteld, met enkel de ligfietsen zit ik nu ergens tussen 285000 en 290000 km. Ik durf te stellen dat mijn lichaam ingesteld is op fietsen Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
(, 12:28 AM)ZoefZoef schreef: ..Met dit soort windstoten ben ik altijd een beetje bang dat de wind grip op de velomobiel krijgt. Dat is al een keer gebeurd in het verleden namelijk.

Bij mij maandag ook Cry Wind is er onder geslagen en heeft hem omgegooid (hielp niet mee dat het klusje aan de veerpoten van ~10-15 minuten door wat problemen al enkele dagen duurt. Daarvoor stond de fiets aan de voorkant zonder wielen op een blok waardoor die èn lichter was èn hoger.)
Antwoord }
(5 uren geleden)Boyd Maduro schreef:
(, 12:28 AM)ZoefZoef schreef: ..Met dit soort windstoten ben ik altijd een beetje bang dat de wind grip op de velomobiel krijgt. Dat is al een keer gebeurd in het verleden namelijk.

Bij mij maandag ook Cry Wind is er onder geslagen en heeft hem omgegooid (hielp niet mee dat het klusje aan de veerpoten van ~10-15 minuten door wat problemen al enkele dagen duurt. Daarvoor stond de fiets aan de voorkant zonder wielen op een blok waardoor die èn lichter was èn hoger.)

Is er wel eens iemand omgewaaid, terwijl ie in de fiets zat?
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
(4 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Is er wel eens iemand omgewaaid, terwijl ie in de fiets zat?

Als ik mij niet vergis ging op die dag die ik eerder beschreef waarop ik een aantal keer op 2 wielen ging door de wind, @Kapitein Bosui ergens bij een vlaag rondom hoogbouw compleet om...
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
Ik weet niet of er echt mensen zijn omgewaaid, maar (bijna) van de weg gewaaid zeker wel. Het probleem bij sommige velomobielen is ook dat deze een onderdruk situatie aan de lijzijde (waar de wind naar toe waait) creëert. Aan de Loefzijde heb je al druk van de wind. Beide werken dan samen, de ene trekt, de ander duwt. Soms nog in samenhang met een wat nerveuze besturing. Dit kan zorgen voor forse richtingsveranderingen, je stuurt ineens een stuk van de wind af.

Met de houten vm been ik ooit bijna om gegaan in een bochtje in de woonwerkroute. Aan de rand van het dorp. Ik zat al op 2 wielen, maar ruim binnen de veilige marge, toen ineens door een windstoot de fiets nog wat verder werd opgetild. Dat liep goed af, maar ik ben sindsdien wel iets voorzicxtiger. Ook met plotseling wisselende wind, in een dicht bos aan de wind zijde ineens een brede zijweg, hup wordt je zo naar het midden van de weg geblazen.

Hier het bochtje achter de boom langs, voor de Geluidswal. Ik moet daar rechts-links. https://www.google.nl/maps/@51.8882281,6...FQAw%3D%3D

Ook op de open dijkjes kan het wel eens spannend worden. Maar dan zit je wel op zo'n dag dat er code oranje is, voor windstoten wordt gewaarschuwd etc.

In de Milan heb ik echt nergens last van, hooguit waait daar de kap een beetje op, maar die wordt door de elastiekjes wel tegen gehouden. De wind zuigt dan echt de kap omhoog, wat het aanstroom profiel voor de wind verslechterd en dan daalt de kap weer. De eerste keer was het even schrikken. Ik rijd echter meestal met de open kap, dan merk je dat niet zo.

Op mijn woonwerk route komt de wind meestal van rechts, tussen deze gebouwen door. Daar heb je dan ook ineens windstoten, terwijl je bij het gebouw even uit de wind bent. Ook even opletten. https://www.google.nl/maps/@51.8739298,6...FQAw%3D%3D
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb een keer gehad dat de Mango was omgewaaid terwijl die geparkeerd stond op het werk. Gelukkig hing hij vast aan een paal met een ketting en stond ie zodanig geparkeerd dat ie in het gras is gerold bij het omvallen. Geen schade dus... Tegenwoordig hebben we een binnenruimte om de fiets te zetten, dus nu geen risico meer op een rondvliegende fiets Wink

Ik meen me wel te herinneren dat ik een keer had bij een forse windstoot van een winterse bui dat de QV een beetje zijwaarts begon te glijden, maar dat was heel beperkt en vereiste geen grote stuurcorrectie.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Fietsbennie, 14 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ik heb een keer geha...qv-tester — 08:39 AM
Ik weet niet of er e...Jeroen S — 08:20 AM
Is er wel eens i...TimSch — 08:01 AM
..Met dit soort ...LigfietsWilsum — 07:45 AM
..Met dit soort wi...Boyd Maduro — 06:57 AM
Dat vind ik wel ec...qv-tester — 11:53 PM
Ook een stukje vuren...Jeroen S — 10:06 PM
Tevens blij dat er...ZoefZoef — 09:01 PM
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
Dit is precies...Wim -de roetsende — 08:46 PM
Dat vind ik wel echt...blokdoorn — 06:51 PM
Mijn QV doet het w...-Nico- — 06:24 PM
Bewogen gemiddelde n...PieterTrapt — 03:50 PM
Zomercompetitie Assen 21 september
Aanstaande zondag wo...TimSch — 02:07 PM
Mijn QV doet het wee...qv-tester — 01:43 PM
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
Dit is precies w...Gideonaut — 01:07 PM
ik heb een quattrove...Veloquest — 12:10 PM
..de conditie, na de...Hoekie — 09:11 AM