Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Hoe wordt de snelheid gemeten?
28 mm of 32 mm
Dus 4 mm straal extra.
Dus 8mm diameter extra,
Op 50 cm is dat al 1,6 % die je harder gaat terwijl de km teller hetzelfde aangeeft.
Luchtweerstand / vermogen benodigd gaat met een derde macht.
Kost dus 4.9% extra vermogen.
Antwoord }
Bedankt door:
Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
(05-Sep-2025, 11:06 AM)LigfietsWilsum schreef: Hoe wordt de snelheid gemeten?

Vraag het hem. Ik had een vraag of het ventiel vervangen kon worden.
En daarop reageerde hij heel snel. Kan ook in het Engels. Hoeft niet in het Duits (al zijn er vertaal sites)

Mede naar aanleiding van zijn test heb ik die Revoloop binnenbanden gekocht. Werden sowieso een optie omdat de ventielen uitgedraaid kunnen worden. Laat hij dat ook gedaan hebben en vervangen door Clik valves. Ideaal voor deze test! Verder al eerder goede verhalen er over gelezen door Hovelo. Ook een mooie prijs voor TPU binnenbanden.

Besteld trouwens bij Ginkgo Veloteile https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...fm01ghobs3
Daar kan blijkbaar weer gekocht worden door NL particulieren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.

(weer even afkloppen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 11:30 AM)Willeke_IGKT schreef: Als de snelheid rechtlijnig omhooggaat mag je verwachten dat de rolweerstand in een zelfde rechte lijn veranderd. Dat was, volgens degene die de test bekeken had, bij tenminste een type banden totaal niet het geval.

Er is een eenvoudige manier om te controleren of Markus' tests accuraat zijn: schaf de banden aan en voer de tests zelf uit. Het is gemakkelijk om te speculeren over een test en veel mensen vinden dit leuk om te doen, maar het is een heel andere zaak om de tijd te nemen om de tests uit te voeren. Er zijn maar weinig mensen die testen en hun resultaten delen, maar het zou zeker waardevol zijn als meer mensen dit soort tests zouden doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , Boyd Maduro
Het gaat er echter ook om dat je testmethode goed is, en dat je de zaken goed meet.
Als er variaties zijn op andere punten, zoals banddiameter, dan zul je die op de een of andere manier moeten compenseren.
Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.
Al is daar de snelheid van de band op het asfalt weer erg laag.
Testen op een rol zijn dan weer beter omdat de snelheid hoger is.
Maar dan moet je eigenlijk ook weer asfalt op de rol hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: GP5000 S TR 28-622 met Continental Race Wide is still going strong trouwens.
Ook na letterlijk takken weer en net boven de 10 graden.

(weer even afkloppen)

Fijn, ben benieuwd hoeveel je er uiteindelijk mee kan rijden.
De mijne heb ik na een kleine 11000km moeten vervangen  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 07:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Een methode zoals Wim Schermer doet op asfaltstroken op een en dezelfde temperatuur is al best wel goed.

WimS heeft weer een band getest. Een nieuwe Kojak. Blijkbaar valt de band tegen.

https://wimschermer.blogspot.com/2025/09...x-406.html
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Rolweerstand is niet helemaal lineair met stijgende snelheid, zo blijkt uit diverse tests. Als grove richtlijn kun je het aannemen, maar het klopt niet helemaal 100%. Juist het verloop van de stijgende lijn is interessant als je het echt heel precies wilt weten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(05-Sep-2025, 02:05 PM)Hoekie schreef: (weer even afkloppen)

Niet genoeg afgeklopt. En minimaal lekje; band was zachter in plaats van leeg. Ik zag het pas na waarschuwing batterij snelheidsmeter.
Na bijpompen leek alles goed, maar heb toch maar biba en buba vervangen. Daarna na de band nagekeken en bleek dat er een minimal gaatje in de biba zit, te vinden met water, niet te horen. Bij controle buba zag ik iets heel kleins metaalachtig. Iets van ijzerdraadje? Wellicht wel mijn eigen fout bij niet goed schoonmaken van de garage.

Afijn, Nu kijken met soortgelijke biba en CCU 28-622 buba wat die doet in power gebruik. Daarna kan de GP5000 S TR met nieuwe biba er weer op.
Misschien eens met tubeless proberen? Of rijdt iedereen met biba in het achterwiel?

Vers van de pers:
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.
Ik vind het er maar bewerkelijk en vies uitzien.

En als je een flink stuk glas vind kan je de hele wielkast gaan schoonmaken om deze van de rondgespoten latex-coating te ontdoen.

Maar... Eerlijk is eerlijk: het scheelt minstens 2 watt  Doh
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(15-Sep-2025, 08:44 PM)Arend-Jan schreef: Pffff, het is maar wat je 'ganz einfach' noemt.

Ik krijg helemaal de zenuwen als ik naar dit filmpje zit te kijken.

Hij duwt de band er rechts op, dan draait hij het wiel steeds iets verder en dan floept de band er net zo gemakkelijk weer af. Het lijkt gewoon niets op te schieten.

Wat een gedoe zeg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
En als je onderweg bandje moet wisselen heb je helemaal prijs. Nee bedankt. Hoewel het wel lekke banden schijnt te voorkomen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(30-Jun-2025, 08:36 AM)Arend-Jan schreef: Ik heb gisteren een set Schwalbe One gemonteerd (zonder 'Pro' dus). 28-406 vouwbanden. Eerste indruk was goed (tijdens de race), en vanmorgen naar kantoor ook. Ze lijken prima te rollen, en dat ze iets smaller zijn dan CCU32 is toch wel fijn voor de draaicirkel.

One stuurde prettig, rolt best ok (net zoals CCU schat ik) maar gaan nóg veel korter mee.

Ik heb ze er na 1500km afgehaald, rechts was bijna helemaal rondom op het loopvlak het canvas zichtbaar en al beschadigd Exclamation ik was dus nog maar nét op tijd...

Ben dus weer terug bij CCU, die dan 2 a 3x zo lang mee


Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , mvdriel
(30-Sep-2025, 05:52 PM)Arend-Jan schreef: Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?
Goed plan, al was het maar omdat het dagkoersen zijn en de informatie dus binnen de kortste keren achterhaald is.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(30-Sep-2025, 05:52 PM)Arend-Jan schreef: Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?

Zit ik nou zo slecht te lezen of kijk ik eroverheen  Huh 

Waar gaat het hier over geld? Ik heb net nog even terug gekeken, maar ik zie het gewoon niet  Huh
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vorige pagina en die ervoor n.a.v. een concrete vraag. Discussie onbedoeld mede door mij aangezwengeld door het woord 'prijsgarantie' aan te halen  Tongue

Dit alles speelde zich trouwens begin juli af  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
(30-Sep-2025, 05:52 PM)Arend-Jan schreef:
(30-Jun-2025, 08:36 AM)Arend-Jan schreef: Ik heb gisteren een set Schwalbe One gemonteerd (zonder 'Pro' dus). 28-406 vouwbanden. Eerste indruk was goed (tijdens de race), en vanmorgen naar kantoor ook. Ze lijken prima te rollen, en dat ze iets smaller zijn dan CCU32 is toch wel fijn voor de draaicirkel.

One stuurde prettig, rolt best ok (net zoals CCU schat ik) maar gaan nóg veel korter mee.

Ik heb ze er na 1500km afgehaald, rechts was bijna helemaal rondom op het loopvlak het canvas zichtbaar en al beschadigd Exclamation ik was dus nog maar nét op tijd...

Ben dus weer terug bij CCU, die dan 2 a 3x zo lang mee


Zullen we het geneuzel over waar je het allerlaatste dubbeltje kan besparen gewoon uit dit topic houden aub?

Hmm, met mijn lichte gewicht en waarschijnlijk iets rustigere rijgedrag gaat de CCU bij mij zo'n 12-13 duizend km mee (~ laatste duizend ben ik vooral aan het uitstellen om te vervangen maar moet het eigenlijk wel al) ff ongegeneerd extrapoleren geeft dan zo'n 3-4 duizend km voor de One. Waarschijnlijk nog iets extra's uit te persen als ik ze halverwege omwissel. Stuk minder dan CCU maar als ik dan op voor anderen de standaard CCU afstand kom is het dus ook niet bagger.

Wat vond je van de grip ten opzichte van de CCU? (met het komende seizoen zeker ook met nat wegdek interessant)
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT
Ik heb daar geen actieve herinnering aan Wink

Het was echt zomer, toen ik ermee reed.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT
(01-Oct-2025, 03:52 PM)Arend-Jan schreef: Ik heb daar geen actieve herinnering aan Wink

Het was echt zomer, toen ik ermee reed.

Tongue dan ook zeker geen vergelijking met CCU in koude temperaturen dus.
Als die minder snelheidsverlies dan de CCU maar wel prima grip met nat wegdek klinkt het wel als een prima winterband. (zodra ik velgen heb waar ze op kunnen)
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT
Ik heb ook een stel One's. De grip op nat wegdek was niet zo schokkend slecht als van de Contact Speed. maar wel een tikje minder als bij de Urbans. Ze zijn lekker licht en het kan goed zijn dat ze iets beter rollen als de Urbans bij koude weersomstandigheden.

Ik rijd nogal veel op wat mindere wegen, en ik miste vooral op het gebied van comfort teveel. Ze zijn echt fors smaller en lager en dus moet je ze wel goed op druk houden. 7-8 in plaats van 6-7 voor de Urban. Lijkt niet zoveel maar maakt toch een behoorlijk verschil. In zo'n stadskern met ouderwetse Basaltblokken in de straat, dacht ik een keer dat ik spontaan 2 lekke banden had gereden, zo hard rammelde en schokte de Milan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Citaat:Hmm, met mijn lichte gewicht en waarschijnlijk iets rustigere rijgedrag gaat de CCU bij mij zo'n 12-13 duizend km mee

Nog even mijn afgesleten band gewogen: 260gram, op basis van de lijst van Wim Schermer dus 20gram verloren gedurende het jaar
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Beste mensen,
laatste tijd loop ik steeds vaker tegen een verschrikkelijk probleem aan. Ik kan namelijk gewoon geen banden wisselen! geen binnenband wisselen onderweg, geen buitenband wisselen bij een race en zelfs geen Urbans monteren voor woon-werk. omdat logischer wijs hier instructies over te vinden zijn, op internet in het algemeen maar ook op dit forum zal ik uitleggen wat ik doe. ik laat de band leeglopen, ik "masseer"de band tegenover het ventiel en ook rondom de hele band, ik knijp en probeer de band naar het midden van de velg te drukken. maar geen resultaat! met de kronan en di blasi's noot problemen gehad. Lekke band met de Quest? Tim moest helpen, Lekke band met de Milan? Tim moest helpen! en CCU wisselen voor POSR's? Henk moest helpen! het is ongelofelijk frustrerend. ik druk, trek en duw met de kracht die ik heb maar het lukt gewoon niet. (en anderen dus wel). nu is het fijn dat bewezen is dat ik omringd ben door uiterst behulpzame ligvrienden. maar het idee dat ik onderweg zelf niks voor elkaar krijg zorgt er voor dat ik niet alleen ver op pad durf. Heb ik te zwakke vingers? zo ja, hoe dan verder te gaan?  is er een advies, wat ik over het hoofd zie ondanks dat ik alles wel gelezen dacht te hebben? 

met kruisende vingers wacht ik hoopvol op respons.

Niels, Niet van der Wal, Kooistra
Antwoord }
Beste Niels,

Dat probleem herken ik; er bleken tubles velgen onder mijn velomobiel te zitten. Alleen met een grote tang kreeg ik de band er af.

Niels, NietKo, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Ja, de ene ene velg is de andere niet, er bestaan behoorlijk rottige velgen waar het een behoorlijke uitdaging bij kan zijn.

De standaard velgen die onder Snoeken zitten (groot en klein) van het merk Remerx is een uitstekend voorbeeld hiervan. Ik heb écht flink kracht in mijn handen maar vond het geen doen. Zomers zonder haast ok dat gaat, maar ik heb andere velgen geregeld voordat de kou kwam.

De makkelijkste velgen die ik ken zijn die van een QV, staan op Gingko als '25mm disc' geloof ik. Maar liggen dus in Dronten gewoon op voorraad. Het nadeel: ze zijn breed, dus een urban van 32mm wordt 35 breed op die velg en dat levert je een extra grote draaicirkel op.
Maar CCU leg ik erop en pak ik eraf zonder bandenlichters. Zelfs bij Pro One lukt me dat op die velgen (maar niet met haast bij kou in de regen in het donker buiten).

Er zijn inderdaad best handige tangen te koop, en ook de tyreglider werkt best fijn
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo , Willeke_IGKT , 365cycle
(8 uren geleden)NielsKo schreef: is er een advies, wat ik over het hoofd zie ondanks dat ik alles wel gelezen dacht te hebben? 

Welke velgen heb je?
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
QV 171 te koop
Ik vind de Waw eerli...Gideonaut — 12:29 AM
Banden, banden en nog eens banden
Beste mensen, laa...twilwel — 11:50 PM
QV 171 te koop
Dit klopt helemaal. ...benparke — 10:54 PM
LEL 2025
Maar ik wil mezelf w...Arend-Jan — 10:17 PM
Banden, banden en nog eens banden
Je kan ook je knijpk...Frutsel — 10:04 PM
Remlicht voor Quest 107 - 12V
Klopt, alledrie in 1...TimSch — 10:01 PM
LEL 2025
Ik heb als het goed ...Frutsel — 09:53 PM
Remlicht voor Quest 107 - 12V
Bekijk ook zeker ...Richard107 — 09:43 PM
LEL 2025
Hoekie denkt hardop...Arend-Jan — 09:33 PM
Ervaringen met de Tuna
Wellicht inkoppertje...Hoekie — 09:21 PM
Remlicht voor Quest 107 - 12V
Schakelaar voor je r...TimSch — 09:10 PM
QV 171 te koop
Ik had in de Strada ...Willeke_IGKT — 09:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Het helpt om velgen ...blokdoorn — 08:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Het zou mij niets ve...blokdoorn — 08:52 PM
Remlicht voor Quest 107 - 12V
Ik heb recentelijk e...Willeke_IGKT — 08:49 PM
Ervaringen met de Tuna
In de L kon ik dat o...Arend-Jan — 07:53 PM
QV 171 te koop
Het zitje van de qv ...blokdoorn — 07:51 PM