De persoon die z'n Snoek L order heeft gecanceld, en nu heel blij is met een Tuna, moet toch nog even reageren ;-)
Marketing speelt hier trouwens al een rol: velomobiel.nl had een redelijk hippe kleurencombo op hun eerste rijdend prototype/demo, en een leuke loesje-sticker op de zijkant.
Ymte koos voor een net niet lekker knallend roze fiets met witte wielkappen, om dat voordeel te accentueren... ik kon er doorheen kijken maar veel mensen die ik spreek vinden 'm spuuglelijk. De wit/rode die nu van Pieter is is al een stuk beter, het aantal mensen dat uitsprak verrast te zijn door de schoonheid van mijn rood/zwarte fiets is al niet meer op 1 hand te tellen.
Daarnaast had het de Tuna denk ik goed gedaan als die er op diverse punten anders uit zou zien dan de DF deed. Nu is de verbetering in werkelijkheid veel groter dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten.
Klik hier bijvoorbeeld eens om een kijkje te nemen in de configurator voor de Porsche Taycan. Kies de 20-inch Turbo Sport Aero wielen. Selecteer 1 van de iets van 150 beschikbare lakkleuren. Kijk hoe die Porsche eruit ziet op het plaatje... ik heb geen auto nodig en zeker geen Porsche, maar ik krijg zin om de bank te bellen.
Een Tuna op die manier configureren, met twotone Amethyst metallic en Centenaire silver (als je het wil weten, paars en zilver boven elkaar in Exclusive Manufaktur) lijkt me fantastisch.
Take my money, Ymte! Ik verkoop m'n oude zelf wel.
Maar behalve dat? Toen we onderstaand filmpje maakten zat er tussen de Snoek (niet-L) en de Tuna op de stukken die ertoe doen ongeveer 10% verschil in vermogen.
Het stuk naar Montfoort toe (vanaf 2:30 ongeveer) trapte ik gemiddeld 310W, Arend-Jan zat als ik het me goed herinner tegen de 290W. Aan het einde versnel ik ook nog. Kijk linksonder even hoe hard het gaat
My 2 cents? De Quest 3 is een gaaf ding geworden die zeker z'n schare fans gaat vinden. Hij is kleiner dan ik verwacht had, en heeft een hoop nieuwe innovaties. Als ie net zo snel is als de Tuna gaat de Snoek er ook ruimte voor moeten maken, want dan heeft velomobiel.nl zelf ineens een fiets met een hoop voordelen, tegen een heel klein nadeel.
Ik ben wat dingen aan het veranderen aan m'n Tuna en daardoor deze week met de DF gegaan. Een DF is nog altijd geen stakker, maar zonder hosen is het verschil als het tempo hoog wordt (en/of de wind stevig) fors. Wat ik eigenlijk in m'n artikel ook al beschreef: Met de DF ging ik gisteren flink op de pedalen staand iets van 54 km/h. Zo hard trappen als ik gisteren deed in de DF doe ik in de Tuna nooit, want dan ga ik over de 60 en is het niet meer echt verantwoord op het stuk waar ik dat deed. Toen ik een keer haast had onderweg naar huis zat ik aan de 70 km/h op een snelfietspad. Zonder toerkap. Ik ben best sterk maar echt niet superhuman. Het is leuk om te kunnen zeggen dat je de snelste hebt, maar de meeste van ons rijden er mee van A naar B en/of toertochtjes. Dan zijn die wielkappen o.a. echt ontzettend handig.
Want sleutelen zoals hieronder is echt alleen maar leuk voor de toeschouwers
(, 12:27 PM)Frutsel schreef:Ja, over smaak valt inderdaad niet te twisten. De Snoek vind ik een fraai gelijnde fiets, heerlijk eenvoudig ontwerp. De Snoek L vind ik minder mooi dan z'n kleine broertje.(, 12:25 PM)LigfietsWilsum schreef: De Snoek is veel mooier.Over smaak valt niet te twisten zal ik maar zeggen...
Marketing speelt hier trouwens al een rol: velomobiel.nl had een redelijk hippe kleurencombo op hun eerste rijdend prototype/demo, en een leuke loesje-sticker op de zijkant.
Ymte koos voor een net niet lekker knallend roze fiets met witte wielkappen, om dat voordeel te accentueren... ik kon er doorheen kijken maar veel mensen die ik spreek vinden 'm spuuglelijk. De wit/rode die nu van Pieter is is al een stuk beter, het aantal mensen dat uitsprak verrast te zijn door de schoonheid van mijn rood/zwarte fiets is al niet meer op 1 hand te tellen.
Daarnaast had het de Tuna denk ik goed gedaan als die er op diverse punten anders uit zou zien dan de DF deed. Nu is de verbetering in werkelijkheid veel groter dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten.
(, 02:21 PM)Niels van der Wal schreef:Ik vind Gideonaut hier wel degelijk een argument hebben. Sterker nog, ik denk dat we met een gelikter platform meer potentiele velonauten richting de eindstreep zouden trekken. Als ik ooit weer maanden vrij heb zou ik die best willen besteden om een goede configurator te bouwen voor ligfietsland.(, 01:52 PM)Gideonaut schreef: Als ik naar de website van ICB ga dan kan ik een Tuna bestellen, als ik naar VelomobielNL ga dan raak ik in de war want ik kan niet vinden waar ik een velomobiel kan bestellen. Als ik naar Velomobileworld ga dan krijg ik een onduidelijke website met plaatjes en lapjes text en een berg dezelfde velo's die er net ietsjes anders uitzien.Ik vermoed dat een velomobiel geen impuls aankoop is. Hierop zal de bestelprocedure ingesteld zijn.
Klik hier bijvoorbeeld eens om een kijkje te nemen in de configurator voor de Porsche Taycan. Kies de 20-inch Turbo Sport Aero wielen. Selecteer 1 van de iets van 150 beschikbare lakkleuren. Kijk hoe die Porsche eruit ziet op het plaatje... ik heb geen auto nodig en zeker geen Porsche, maar ik krijg zin om de bank te bellen.
Een Tuna op die manier configureren, met twotone Amethyst metallic en Centenaire silver (als je het wil weten, paars en zilver boven elkaar in Exclusive Manufaktur) lijkt me fantastisch.
Take my money, Ymte! Ik verkoop m'n oude zelf wel.
(, 04:28 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat de Snoek net wat meer op snelheid geoptimaliseerd is en de Tuna iets meer geoptimaliseerd is op dagelijks gebruik.Zeker, maar ik denk dat de verschillen veel kleiner zijn dan mensen weten. Zeker als je zonder toerkap en bij wat lekkerder weer wil rijden denk ik dat je met de koop van een Snoek L een hoop betaalt voor snelheidspotentieel dat je nooit gaat benutten. De toerkap van de Snoek maakt een flink verschil, daar laat de Tuna wat punten vallen. En ja, voor de Snoek L kan je snellere banden vinden, want o.a. de Pro One TT Record Edition is er wel in 28-406, en niet in 30-349.
Maar behalve dat? Toen we onderstaand filmpje maakten zat er tussen de Snoek (niet-L) en de Tuna op de stukken die ertoe doen ongeveer 10% verschil in vermogen.
Het stuk naar Montfoort toe (vanaf 2:30 ongeveer) trapte ik gemiddeld 310W, Arend-Jan zat als ik het me goed herinner tegen de 290W. Aan het einde versnel ik ook nog. Kijk linksonder even hoe hard het gaat
My 2 cents? De Quest 3 is een gaaf ding geworden die zeker z'n schare fans gaat vinden. Hij is kleiner dan ik verwacht had, en heeft een hoop nieuwe innovaties. Als ie net zo snel is als de Tuna gaat de Snoek er ook ruimte voor moeten maken, want dan heeft velomobiel.nl zelf ineens een fiets met een hoop voordelen, tegen een heel klein nadeel.
(, 04:28 PM)Jeroen S schreef: De Snoek is echt een nieuw ontwerp, de Tuna een doorontwikkeling van een bestaand ontwerp.Dat is echt niet zo. De Snoek ziet er flink anders uit, maar is ontwikkeld uit de Quest XS. Wat ik eerder al zei: ICB had er goed aan gedaan optisch meer te wijzigen aan de Tuna.
(, 09:52 PM)mvdriel schreef: Ik denk dat er bij de introductie van de Tuna best wat scepsis was ten aanzien van de 16" wielen (349) en dat daardoor de verkoop relatief langzaam op gang kwam. Inmiddels zijn die zorgen aardig weerlegt door de ervaringen van Tuna-rijders en de testen van Wim Schermer. Volgens mij zijn de verkopen daarna ook aangetrokken en zijn er inmiddels aardig wat ervaren rijders op overgestapt.Klopt, en je moet het met zo'n nieuw model ook juist van de hype in het begin hebben. Velomobiel.nl is geen Daniel Fenn, maar wel duidelijk beter in het creeren van die hype dan ICB.
(, 10:06 PM)Tijanus schreef: +1Dat is juist de USP: Heel veel snelheid gecombineerd met heel veel praktisch gemak.
De Snoek-L is de snelste fiets voor mensen die niet passen in een Snoek / Milan SL (RS)/ Alpha W9(s), dus de snelst verkrijgbare fiets voor heel veel mensen tussen 1,85 en 1,98 o.i.d. Dat lijkt misschien een vrij nauwe bandbreedte, maar grofweg een derde van de Nederlandese mannen valt in die categorie. Ik zie een duidelijke markt...
De Tuna is een prima alleskunner, maar heeft geen evident unique selling point voor wie dan ook. Buiten de prijs zie ik weinig (objectieve) redenen om een Tuna te verkiezen boven een M9 bijvoorbeeld. Gelukkig voor ICB is dat prijsverschil wel tamelijk substantieel...
Ik ben wat dingen aan het veranderen aan m'n Tuna en daardoor deze week met de DF gegaan. Een DF is nog altijd geen stakker, maar zonder hosen is het verschil als het tempo hoog wordt (en/of de wind stevig) fors. Wat ik eigenlijk in m'n artikel ook al beschreef: Met de DF ging ik gisteren flink op de pedalen staand iets van 54 km/h. Zo hard trappen als ik gisteren deed in de DF doe ik in de Tuna nooit, want dan ga ik over de 60 en is het niet meer echt verantwoord op het stuk waar ik dat deed. Toen ik een keer haast had onderweg naar huis zat ik aan de 70 km/h op een snelfietspad. Zonder toerkap. Ik ben best sterk maar echt niet superhuman. Het is leuk om te kunnen zeggen dat je de snelste hebt, maar de meeste van ons rijden er mee van A naar B en/of toertochtjes. Dan zijn die wielkappen o.a. echt ontzettend handig.
(, 07:51 AM)Jeroen S schreef: Marketing doet ook wel wat. Maar ook een hype die wel of niet ontstaat. Bij laag toervermogen, rond de 100 watt zal het allemaal geen spectaculair verschil maken. Maar bij 50 plus km/h wel. Maar zelfs hier zijn er weinig die dat lang volhouden. En als de dealer binnen een uurtje rijden zit, dan maakt het voor velen ook niet zo veel uit dat het onderhoud iets lastiger is.Dat doet denk ik het meest.
(, 07:51 AM)Jeroen S schreef: Maar goed als ik dan op Velomobil forum lees van mensen die 1000km rijden om bij de dealer hun versnellingskabeltje te laten vervangen, dan is het toch wel fijn als je zoiets zelf kan. De toegang tot de brug en de wielen is bij de Tuna echt prima, en dat zie je dan ook in de wielkasten van de quest 3 die eraf kunnen. Anyway, als je ooit in je wielkasten aan het klooien bent geweest met iets waar je niet lekker bij kunt, dan gaan al snel zulke ideeën door je hoofd.Dit ja. Als je het mij vraagt zijn de meeste (aspirant-)velonauten echt het best af met een Tuna of een Quest 3.
Bij de Snoek zijn de wielkasten in de vm kleiner/smaller door de andere voorwielophanging, bij de Tuna komen ze minder ver omhoog door de kleinere wielen. De draai van de weg naar de smalle poort van de binnenplaats waar ik mijn Milan stal, redt ik echt net. Er loopt regelmatig even een bandje aan, zo krap moet ik sturen. Met een Tuna zou dat misschien makkelijker kunnen. Met een Snoek L redt ik het misschien net niet.
Want sleutelen zoals hieronder is echt alleen maar leuk voor de toeschouwers
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.