23-May-2023, 02:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-May-2023, 02:33 PM door 365cycle.)
(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Hoe breed de band is, maakt maar een klein deel uit van de rolweerstand. Bij een identieke opbouw kan een bredere band sneller zijn, dan de smalle versie van dezelfde band. Een bredere band wordt echter ook zwaarder. Het verschil tussen 500 gram of 1000 gram op gang brengen merk je echt wel. Verder speelt de rubber compound een grote rol, hoe hard of flexibel dat is. Ook de vezels die het rubber in model houden zijn van belang. Soepeler is beter.Een zwaardere band merk je onder een velomobiel inderdaad vooral bij het accelereren, verder helemaal niet. Die GP5000 test laat overigens wel iets grappigs zien; iedereen vroeg zich af waarom ik met een 32-622 GP5000 rijd onder hoge druk. Ik ben echter vrij zwaar en rijd vaak met veel bagage; er moet daardoor ook een vrij hoge druk in m'n achterband. De 32mm GP5000 blijft dan comfortabel en ook ontzettend snel. Als laatste heeft ie meer grip dan een 28mm band.
https://www.bicyclerollingresistance.com...comparison
(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Racefietsbandjes met 7 watt per band 170-200 gram, snelle Gravel/Mtb/Tour banden zitten zo rond de 15 watt. 400-600 gram. De Urban zit in die groep. Fatbike zit je met de allerbeste aan 30 watt. 1000gram. En dat is de positieve uitschieter. Dik 40 watt is goed mogelijk. In 406 vind je volgens mij geen hoge kwaliteit Fatbike band, maar ik heb er ook niet naar gezocht.Klopt, maar even voor degenen die niet goed lezen; die wattjes kan je niet letterlijk vertalen naar jouw situatie. De rolweerstand loopt recht evenredig op met de snelheid; als je langzaam rijdt is er ook minder rolweerstand. In tegenstelling tot wat veel mensen vinden, vind ik langzaam rijden echter júist een reden om voor snelle banden te kijken. Als je snelheid verdubbelt in een velomobiel, verdubbelt ook je rolweerstand, maar mag je het vermogen dat je moet leveren om de luchtweerstand te overwinnen met 8 vermenigvuldigen. De luchtweerstand is bij een velomobiel tot bij zeer hoge snelheden zó klein dat snellere banden direct winst opleveren. Mijn motto: Als je niet boven de 40 km/h kruissnelheid kan rijden, zijn banden voor je snelheid de beste investering (tenzij je altijd tegenwind hebt ofzo).
(22-May-2023, 10:48 PM)Jeroen S schreef: In 406 zou ik zeggen ga voor een 2.0 zoals de Go cycle of de breedste Contact Urban. Beide vlotte soepele en zeer comfortabele banden, zonder onbenullig veel gewicht.Schwalbe is mijns inziens de weg behoorlijk kwijt als het om lekker lopende banden gaat. De Marathon Almotion was een kneiterbrede, zware band die ontzettend lekker liep, maar die is er niet meer in 559 (schijnbaar nog wel in 584 en 622, maar dat past niet onder een Quest). De Marathon Racer is niet echt traag, maar ook niet uitzonderlijk betrouwbaar.
Hier een test van Wim Schermer met de 26er van de Big Apple en dan nog een soepele Lite skin versie, die er in 406 niet is. http://1.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S7...rafiek.png
Inmiddels is zijn testmethode wat veranderd maar de band is duidelijk de traagste van alles wat ie op dat moment getest heeft. De Big Apple en Big Ben doen het vooral in de marketing van Schwalbe goed met hun rolweerstand. Op basis van de testresultaten van Wim en andere vergelijkbare Schwalbe banden vermoed ik dat ze ergens richting de 25 watt uitkomen. Doordat ze gebruik maken van goedkoop en hard, slijtvast rubber zijn ze niet zo soepel, en ze zijn ook duidelijk zwaarder dan de beide anderen.
De hele One en G-One serie vind ik eerlijk gezegd een tikkeltje "meh". Niet écht snel, niet écht betrouwbaar, de grip is wel oké. Ik heb een G-One Speed in 40-584 onder m'n DF en dat loopt niet meer dan redelijk. Tubeless redelijk tot goed.
M'n Pro One setje is wél echt snel (en de TT Record Edition is nog sneller), maar ook écht onbetrouwbaar. Als je dan toch een onbetrouwbare band neemt en je kan 40mm kwijt, kan je beter een Scorcher pakken. Ik heb dus nog 2 setjes Pro One in 406 (TT's en gewone); de 28-622 heb ik inmiddels weggegeven, want m'n GP5000 loopt net zo hard én blijft beter heel.
(23-May-2023, 11:50 AM)twilwel schreef: Als je het bij ETRTO 406 over extremen wilt hebben qua rolweerstand en comfort, met als randvoorwaarden verkrijgbaarheid en dat je nog wel enigszins kunt sturen, dan is dit je band: Michelin Blue Flange in 44-406. Beslist mijn eerste keuze voor een 24uurs op een gesloten parcours, zolang het niet regent. Als het regent gaat ie waarschijnlijk lek. En in zeer snel genomen bochten gaat ie nogal wobbelig door de bocht door de zeer lage maximale druk van 3,5bar.Zelf geen ervaring mee maar als ik de Strava-resultaten van bekenden met een powermeter er meer zie lijkt het me echt waanzinnig om er eens mee te rijden......in een wedstrijd ofzo. Als je ook gewoon ergens heen moet is zoiets als je het mij vraagt niet echt bruikbaar. Korte levensduur, enorm gevoelig (niet alleen voor "gewoon" lek rijden, maar ook voor een noodstop met een blokkerend wiel), en kneiterduur als je ze überhaupt al kan vinden.
Stop er een latex binnenband in en hij rolt haast vanzelf. Door de hele lage druk en brede profiel is dit een heerlijk rijdende band, nog afgezien van dat dit de lichtst rollende band is. Zomers rij ik er weleens mee, gewoon voor de kick die het geeft om zonder moeite heel snel en comfy te rijden :-) Uiteraard neem ik dan extra buba's mee, want de kans op lekrijden is vrij groot.
Volgens mij heeft een bekende overigens een smallere versie liggen, 35-406 ofzo, kan dat? Zolang je de bocht niet om hoeft schijnt het onder een Milan SL te passen, en dan zit je ongeveer op die maat