Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Berichten: 1.058
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 259
1985 x bedankt in 785 berichten
(05-Sep-2025, 03:36 PM)LigfietsWilsum schreef: (05-Sep-2025, 03:16 PM)Lopopodium schreef: Maar hoeveel van die cursisten (op leeftijd) willen nog wel gered worden na een hartstilstand?
Veel.
Maar eigenlijk zou iedereen dat moeten kunnen, gewoon op de middelbare school een vak EHBO en/of levensreddend handelen.
Leer ook maar hoe je checkt op DNR.
Een hartstilstand op leeftijd kan hersenschade betekenen. Dit kan een opname in een verpleegtehuis inhouden en een persoonlijkheidsverandering geven. Je red daarmee niet een leven maar je maakt stuk waar mensen voor geleefd hebben.
Veel mensen willen dit niet en hebben hierom een niet reanimeer verklaring.
Dit zijn heftige keuzes en waarschijnlijk hierom de reden dat de vaardigheden niet aangeleerd worden op de middelbare school.
Niels, humanist?, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 70
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 226
149 x bedankt in 63 berichten
Juist vanwege de heftige keuze hoef je als particulier geen rekening te houden met de DNR verklaring, omdat je hopelijk weinig ervaring hebt kan het lastig zijn een penning oid te vinden. Als het lukt er een te vinden is het mooi, maar vaak is het beter te beginnen dan op zoek te gaan, naar iets waarvan je niet weet of het er überhaupt is.
Een professionele hulpverlener moet hier wel rekening mee houden.
OO Oo Oo oo Ooo
Berichten: 1.058
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 259
1985 x bedankt in 785 berichten
Een grote angst van mensen met een DNR is dat ze gereanimeerd worden door iemand die niet naar de DNR kijkt maar gelijk start met het hart weer aan de praat te krijgen. Deze mens wordt dan patiënt en kan dan nog jaren een wegkwijnend bestaan in een verpleegtehuis leiden. Het beeld van een kwijnend hoopje mens is dan wat ze achterlaten. Dit hoeft niet, maar mensen met een DNR hebben besloten dit risico niet te willen lopen.
Deze WIL wordt soms op de borst getatoeëerd; het hoort hoop ik bij de cursus op dit te bekijken voordat je start. Je weet dan dat je niet zelf de keuze hoeft te maken maar dat deze voor je gemaakt is.
Niels, humanist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 544
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 381
1054 x bedankt in 503 berichten
Alleen als er overduidelijk een niet reanimeren wens is, beginnen we niet, in alle andere gevallen beginnen we.
En we stoppen pas als een professionele hulpverlener zegt dat we moeten stoppen, of als we er zelf bij neervallen.
Als jij niet gereanimeerd wil worden dien je dat dus heel erg duidelijk te maken.
Berichten: 1.058
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 259
1985 x bedankt in 785 berichten
(05-Sep-2025, 07:22 PM)LigfietsWilsum schreef: Als jij niet gereanimeerd wil worden dien je dat dus heel erg duidelijk te maken.
Hoe?
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 544
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 381
1054 x bedankt in 503 berichten
Dat is aan jou.
Op je borst tatoeëren is misschien niet genoeg, als er geen AED is, gaan we je nog niet uitkleden.
Alhoewel zonder AED is de slagingskans wel infinitesimaal klein. Dus ja, dat zou je kunnen overwegen. Dan zullen de ambubroeders het wel opgeven.
Berichten: 1.058
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 259
1985 x bedankt in 785 berichten
Een laffe opstelling dus.
De verantwoordelijkheid van het toebrengen van schade neerleggen bij het slachtoffer.
Neem het niet persoonlijk; reanimatie is vaak goed.
Zullen we het weer over ligfietsen hebben?
Niels
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 544
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 381
1054 x bedankt in 503 berichten
Wij werken volgens protocollen, juist om discussies te voorkomen. Dat is niet laf, dat is professioneel.
Berichten: 37
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
16 x bedankt in 10 berichten
Vandaag heb ik na 9,5 jaar zonder (maar nooit helemaal uit mijn gedachten) eindelijk weer een VM gekocht! Het is een mooie en behoorlijk complete gebruikte DF XL geworden. Na wat kleine aanpassingen/reparaties kan ik deze binnenkort ophalen.
Berichten: 1.961
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 736
3872 x bedankt in 1810 berichten
Het was dus toch een XL.
Ik ben blij dat ik de knipperlichten van de Milan weer aan de gang gekregen heb. En de kingcycle schakelt weer lekker, er zat een knikje in de achterderrailleurkabel omdat het best lastig is die te monteren. Omdat de kabel er dan toch uit moest heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Simplex duimschakelaars erop te zetten, die ik in de vakantie bij een lokale fietsenmaker had gevonden.
Zoals deze; https://velobase.com/Pages/ViewComponent...ed89a9432b
Berichten: 1.058
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 259
1985 x bedankt in 785 berichten
(05-Sep-2025, 08:50 PM)LigfietsWilsum schreef: Wij werken volgens protocollen, juist om discussies te voorkomen. Dat is niet laf, dat is professioneel.
Het gaat niet om jullie werk; het gaat om hoe die protocollen opgesteld zijn.
Dit lijkt erg op het euthanasie-vraagstuk. Hulp bij zelfdoding was verboden totdat de 2e kamer na jarenlang bespreken de moed had te besluiten dat dit onmenselijk kon zijn.
Dit is een politiek-progresief standpunt; een discussie hierover past niet op een platform over ligfietsen.
Niels
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 37
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
16 x bedankt in 10 berichten
(, 12:28 AM)Jeroen S schreef: Het was dus toch een XL. Wat bedoel je precies? Misschien verwar je me met iemand anders?
Berichten: 6.792
Topics: 172
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2908
9414 x bedankt in 4555 berichten
, 02:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:38 PM door Wim -de roetsende.)
(05-Sep-2025, 10:31 PM)-Nico- schreef: Vandaag heb ik na 9,5 jaar zonder (maar nooit helemaal uit mijn gedachten) eindelijk weer een VM gekocht! Het is een mooie en behoorlijk complete gebruikte DF XL geworden. Na wat kleine aanpassingen/reparaties kan ik deze binnenkort ophalen.
Gefeliciteerd met deze aanschaf. Blijft een mooie vm.
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
Welke kleur(en)?
(, 12:28 AM)Jeroen S schreef: Het was dus toch een XL.
Dat was Gideon uit dit draadje: https://ligfietsers.nl/thread-2849-post-...l#pid67368
Hij heeft trouwens de DFxl ook gekocht.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 830
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1502 x bedankt in 804 berichten
Beide Gideons met een Raptobike en DFxl
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 711
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 784
565 x bedankt in 315 berichten
(, 03:47 PM)Gideonaut schreef: Beide Gideons met een Raptobike en DFxl  Mijn Raptobike is vandaag naar een andere ligfanaat gegaan.
Berichten: 37
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
16 x bedankt in 10 berichten
(, 02:47 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Sep-2025, 10:31 PM)-Nico- schreef: Vandaag heb ik na 9,5 jaar zonder (maar nooit helemaal uit mijn gedachten) eindelijk weer een VM gekocht! Het is een mooie en behoorlijk complete gebruikte DF XL geworden. Na wat kleine aanpassingen/reparaties kan ik deze binnenkort ophalen.
Gefeliciteerd met deze aanschaf. Blijft een mooie vm.
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
Welke kleur(en)?
(, 12:28 AM)Jeroen S schreef: Het was dus toch een XL.
Dat was Gideon uit dit draadje: https://ligfietsers.nl/thread-2849-post-...l#pid67368
Hij heeft trouwens de DFxl ook gekocht.
Ah, vandaar de verwarring
Dank je wel! Bij de dame en heren van vm.nl.
Het is een geel met zwarte (zichtcarbon).
Ik was eigenlijk van plan voor een Snoek-L of Tuna te gaan. In de laatste heb ik uiteindelijk geen proefrit gedaan want ICB was lastig te pakken te krijgen.
Maar de DF past me goed en het is een mooie (de DF is nog steeds één van de mooiste VMen wat mij betreft) en complete VM voor een nette prijs.
Berichten: 711
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 784
565 x bedankt in 315 berichten
, 08:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:51 PM door gideon.)
@nico, gefeliciteerd met je DF.
ik belde afgelopen donderdag aan het einde van de middag met ICB, voor Ymte was het helemaal geen probleem dat ik dezelfde dag nog langs kwam. Na verschillende geprobeerd te hebben zag ik net voordat ik om 19.15 uur weer weg wilde gaan een super mooie turquoise/blauwe DF in de showroom staan, maar ik dacht meteen, die is boven mijn budget. Niet dus. Vandaag dus meteen de knoop doorgehakt.
Ik heb ook nog contact gehad met vm.nl maar die hadden het druk en stelden voor om volgende week langs te komen.
Berichten: 6.792
Topics: 172
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2908
9414 x bedankt in 4555 berichten
, 08:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:52 PM door Wim -de roetsende.)
(, 08:30 PM)-Nico- schreef: Dank je wel! Bij de dame en heren van vm.nl.
Het is een geel met zwarte (zichtcarbon).
Die zwart/gele is inderdaad heel mooi. Is een Friese DF zo te zien.
Ik vind die hoge scheidslijn van de 2 kleuren erg mooi.
Bij ICB kun je er een paar mooie Hosen in zichtcarbon bij kopen. Wordt die flink veel sneller en stabieler van.
https://www.intercitybike.nl/nl/brede-hosen.html
Kost €700,- (de DF op de foto is van mij)
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 3.429
Topics: 115
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3917
4307 x bedankt in 2868 berichten
(, 08:30 PM)-Nico- schreef: (, 02:47 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Sep-2025, 10:31 PM)-Nico- schreef: Vandaag heb ik na 9,5 jaar zonder (maar nooit helemaal uit mijn gedachten) eindelijk weer een VM gekocht! Het is een mooie en behoorlijk complete gebruikte DF XL geworden. Na wat kleine aanpassingen/reparaties kan ik deze binnenkort ophalen.
Gefeliciteerd met deze aanschaf. Blijft een mooie vm.
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
Welke kleur(en)?
(, 12:28 AM)Jeroen S schreef: Het was dus toch een XL.
Dat was Gideon uit dit draadje: https://ligfietsers.nl/thread-2849-post-...l#pid67368
Hij heeft trouwens de DFxl ook gekocht.
Ah, vandaar de verwarring 
Dank je wel! Bij de dame en heren van vm.nl.
Het is een geel met zwarte (zichtcarbon).
Ik was eigenlijk van plan voor een Snoek-L of Tuna te gaan. In de laatste heb ik uiteindelijk geen proefrit gedaan want ICB was lastig te pakken te krijgen.
Maar de DF past me goed en het is een mooie (de DF is nog steeds één van de mooiste VMen wat mij betreft) en complete VM voor een nette prijs.
Deze toch:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 37
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
16 x bedankt in 10 berichten
, 10:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:02 PM door -Nico-.)
(, 08:46 PM)gideon schreef: @nico, gefeliciteerd met je DF.
ik belde afgelopen donderdag aan het einde van de middag met ICB, voor Ymte was het helemaal geen probleem dat ik dezelfde dag nog langs kwam. Na verschillende geprobeerd te hebben zag ik net voordat ik om 19.15 uur weer weg wilde gaan een super mooie turquoise/blauwe DF in de showroom staan, maar ik dacht meteen, die is boven mijn budget. Niet dus. Vandaag dus meteen de knoop doorgehakt.
Ik heb ook nog contact gehad met vm.nl maar die hadden het druk en stelden voor om volgende week langs te komen. Dank je en jij ook gefeliciteerd! Heb je ook een foto? Turquoise/blauw klinkt erg mooi!
(, 08:49 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 08:30 PM)-Nico- schreef: Dank je wel! Bij de dame en heren van vm.nl.
Het is een geel met zwarte (zichtcarbon).
Die zwart/gele is inderdaad heel mooi. Is een Friese DF zo te zien.
Ik vind die hoge scheidslijn van de 2 kleuren erg mooi.
Bij ICB kun je er een paar mooie Hosen in zichtcarbon bij kopen. Wordt die flink veel sneller en stabieler van.
https://www.intercitybike.nl/nl/brede-hosen.html
Kost €700,- (de DF op de foto is van mij) Klopt, hij heeft in Friesland rond gereden. Ik had die hoge scheidslijn nog nooit eerder gezien en twijfelde wel een beetje op basis van de foto maar in het echt was ik direct overtuigd, zeker in combinatie met het zichtcarbon. Ook zijn de reflectorstickers aan de voor en achterkant anders dan ik gewend ben van een DF maar het staat erg mooi.
Ik had al verwacht dat je met het hosen-advies zou komen gezien je enthousiasme over de brede hosen  Ik vind ze zeker een optie en overweeg het serieus maar ik twijfel een beetje hoe het zou staan. Misschien i.c.m. het zichtcarbon van de fiets en de hoge scheidslijn misschien niet eens zo verkeerd. Ook twijfel ik over de bevestiging, om er nou direct gaten in te gaan boren maar tape lijkt me ook niet geweldig.
Zitten de hosen met het elastiek en schroefje wel naadloos op de vm? En beschadigd de lak niet en het trilt ook niet (geluid)?
Ik had overigens niet eerder in een DF gereden en ik had verwacht dat het stuurgedrag wat nerveus was op basis van de berichten maar dat viel me alles mee. Het gedrag met veel wind heb ik natuurlijk niet kunnen testen.
(, 10:06 PM)Hardloper schreef: Deze toch: ![[Afbeelding: img-4559.jpeg]](https://velomobiel.nl/images/458/img-4559.jpeg) Klopt!
Berichten: 711
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 784
565 x bedankt in 315 berichten
, 11:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door gideon.)
Berichten: 37
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
16 x bedankt in 10 berichten
, 11:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:06 AM door -Nico-.)
(, 11:02 PM)gideon schreef: https://postimg.cc/hh1k41nR Mooie DF! Het zonnedak lijkt me ook handig.
Berichten: 6.792
Topics: 172
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2908
9414 x bedankt in 4555 berichten
Leuk hoor.
Twee forumleden die bijna tegelijk een bijna even oude DF hebben gekocht.
Allebei zien ze er erg mooi uit. Totaal verschillend, maar erg mooi.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 711
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 784
565 x bedankt in 315 berichten
(, 11:34 PM)-Nico- schreef: Mooie DF! Het zonnedak lijkt me ook handig.
Volgens Ymte minimaliseerd het zonnedakje ook het windgeruis.
Berichten: 6.792
Topics: 172
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2908
9414 x bedankt in 4555 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(, 10:27 PM)-Nico- schreef: Ik had al verwacht dat je met het hosen-advies zou komen gezien je enthousiasme over de brede hosen Ik vind ze zeker een optie en overweeg het serieus maar ik twijfel een beetje hoe het zou staan. Misschien i.c.m. het zichtcarbon van de fiets en de hoge scheidslijn misschien niet eens zo verkeerd. Ook twijfel ik over de bevestiging, om er nou direct gaten in te gaan boren maar tape lijkt me ook niet geweldig.
Zitten de hosen met het elastiek en schroefje wel naadloos op de vm? En beschadigd de lak niet en het trilt ook niet (geluid)?
Ik had overigens niet eerder in een DF gereden en ik had verwacht dat het stuurgedrag wat nerveus was op basis van de berichten maar dat viel me alles mee. Het gedrag met veel wind heb ik natuurlijk niet kunnen testen.
Bij jou komen de Hosen onder de scheidslijn.
Omdat bij jouw DF het zwart ook zichtcarbon is, staat het zeker mooier dan bij het gespoten zwart van mijn DF.
Er hoeft maar 1 gaatjes aan beide zijkanten geboord te worden. Wil je zonder Hosen rijden, dan doe je er even een stukje tape op of je draait er even een boutje in of je doet gewoon niets. Onder de body komen aan beide kanten 2 gaatjes.
De Hosen zitten muurvast op de DF. Zelfs bij harde storm zijn ze niet verschoven. De Duitsers vinden dat het niet naadloos zit, omdat je natuurlijk het minimale opstaande randje van het carbon kunt voelen. Maar de Hosen sluiten echt wonderbaarlijk mooi aan. Was ik zeer verbaasd over. Het voordeel is zo ontzettend vele malen groter dan het wervelende windje dat heel misschien gaat ontstaan bij dat ieniemienie opstaande randje.
Ik rijd er nu ruim 3000km mee en ik kan geen beschadigingen vinden. Wel wordt de body onder de Hosen vies en als je het gaat schoonmaken, dan moet je dat wel met beleid doen. Als het fijn zand is, dan moet je het er dus niet lomp met een doek gaan afvegen want dan krijg je krassen.
Ik had verwacht dat de Hosen soms een soort van zouden gaan klapperen. Doen ze ook niet. Het is gewoon een geluidloos feest van snelheid en minder zijwindgevoeligheid. Nog minder dus dan jij nu hebt ervaren.
Als ik de banden ga oppompen dan leg ik de DF gewoon op de zijkant, op de Hosen dus. Ik heb nu 1x meegemaakt dat er eentje iets naar binnen klapte. Kon ik via de binnenkant heel simpel weer terugploppen. Geen schade.
Oh ja, er is dus toch één nadeeltje. Je hebt iets minder ruimte voor de pompkop. Eigenlijk moet ik die zwarte carbon platen nog van de wielen afhalen, dan kan ik de banden iets gemakkelijker oppompen. Die platen hebben nu toch geen functie meer.
Persoonlijk maak ik mij ook geen enkele zorgen over gaten, schade of iets dergelijks. Die Hosen gaan er echt nooit meer af.
Ik mag nu legaal op de rijbaan rijden.
De DF is minder zijwindgevoelig en de snelheid ligt als je boven de 30 gaat, wel zo'n 10/15% hoger. Dus 43km/u ipv 38km/u en de DF blijf beter bollen zoals de Vlamingen zeggen. Dat betekent dat de vm beter blijft doorrollen. Je DF wordt op die manier echt een gesloten vm en die zijn gewoon sneller dan de versies met open wielkasten.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.468
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 37683
3761 x bedankt in 1624 berichten
Wat betreft kleur, het zomer dakje bij ICB is zichtcarbon, dat kleurt dus goed bij deze fiets.
Je kunt het in kleur krijgen, die van mij gaat gewrapped worden omdat Roemenië steeds vergeet om een wit gespoten te sturen. Maar blanco zichtcarbon is de norm.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
|
Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|