Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
#79
Voor alle duidelijkheid. Ik vind het niet oké als mensen hier schrijven dat anderen niet meer op hen mogen reageren.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , 365cycle , wim harwig
#80
Jongens, we hebben hier duidelijk te maken met verschillende testmethoden en voorstanders van deze methoden. Ik heb er veel te weinig verstand van om de methoden te kunnen beoordelen. 

Ik bekijk beide sites af en toe en heb soms ook mijn twijfels over de testresultaten. Ik ga vooral af op mijn eigen ervaringen en op de (langdurige) ervaringen van anderen. Als ik zelf merk dat de bijvoorbeeld de Maxxis DTH een fijne, vlotte band is en ook mensen als Harry Lieben hem aanbevelen dan hecht ik daar persoonlijk meer waarde aan dan aan testresultaten van wie dan ook.

Ik zou dan ook willen voorstellen om de discussie rondom het testen door Wim en bikerollingresistance hiermee af te ronden en in dit topic voor ONZE ervaringen met bepaalde banden te beschrijven. Iedereen kan dan voor zich kiezen om ook één of beide testsites en referentie te raadplegen.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , 365cycle
#81
Dan maak ik daar direct gebruik van om de Continental Speed 28-406 aan te raden om onder de vm te leggen. 

Vooral onder een DF, omdat daar geen brede banden onder passen. Onder de nieuwere DF's trouwens wel heb ik ergens gelezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#82
(04-Oct-2020, 01:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Dan maak ik daar direct gebruik van om de Continental Speed 28-406 aan te raden om onder de vm te leggen. 
Heb ik ook goede ervaringen mee onder de Mango - vorige winter gereden, geen lekages en - voor mijn gevoel - sneller dan de Marathon Greenguards. Wel iets - weer gevoeld - iets langzamer dan de Schwalbe One of Nutrak. Wat met trouwens opvalt: in het Velomobilforum zijn er veel mensen die met Nutrak of de Conti Speed slechte ervaringen met de grip op nat wegdek gemaakt hebben. Op de Mango heb ik er echter nooit last van gehad. Misschien rijd ik te langzaam... Wink
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#83
(04-Oct-2020, 01:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Vooral onder een DF, omdat daar geen brede banden onder passen. Onder de nieuwere DF's trouwens wel heb ik ergens gelezen.
Klopt, de wielkasten zijn vergroot.

Ymte schreef:Df's met grotere wielkasten voor zijn pas halverwege dit jaar geleverd
Vanaf 2020 dus. Deze fietsen worden als ik me niet vergis standaard geleverd op G-One ipv Contact Speed. In mijn beleving is de G-One geen héle snelle band, maar wel sneller dan de Contact Speed, en met betere grip bij nat weer. Wat mij betreft een win-win.
Of een naar de andere kant uitgevallen 40-406 ook in die wielkasten past durf ik niet te zeggen: de Maxxis DTH en nog een paar andere snelle BMX-bandjes zitten meer aan 44-48mm dan aan 40. De G-One is juist opvallend klein, ~38mm.
Groot voordeel aan veel straatbanden voor BMX-en vind ik dat ze wél op hoge druk mogen (7 of soms zelfs 8 bar). Ik heb nog weleens last van stootlekken (ook met de Continentals, als de druk wat lager stond). Een snelle brede band die onder relatief hoge druk nog voldoende flexibel is is voor mij persoonlijk  Heart
Antwoord }
Bedankt door:
#84
(05-Oct-2020, 01:18 AM)365cycle schreef:
Ymte schreef:Df's met grotere wielkasten voor zijn pas halverwege dit jaar geleverd

Ik zie Ymte niet bij de leden staan. Hoe kun jij hem dan Quoten?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#85
(05-Oct-2020, 06:11 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik zie Ymte niet bij de leden staan. Hoe kun jij hem dan Quoten?
Ik gebruikte gewoon de BBcode quote-tag en heb zijn naam daarin geplaatst. De quote komt echter uit een mailtje (van Ymte, uiteraard).
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#86
Ik heb zojuist de Conti Contact Urbans (32-406) vervangen met Schwalbe Kojaks (35-406) en een minirondje kunnen testen (en dat alles droog, nu regent het weer pijpenstelen).
Nog geen idee of ze sneller zijn, maar het verschil in comfort is al enorm! Hoe het zich in de praktijk gaat vertalen zien we morgen dan weer.
Er was ook een heel duidelijk verschil in omleg-gemak. Ik hoop er in de praktijk nóóit van te hoeven profiteren, maar de Kojak was echt véél makkelijker om te leggen, en dan heb ik de draadversie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#87
(06-Feb-2022, 06:01 PM)ThijsR schreef: Ik heb zojuist de Conti Contact Urbans (32-406) vervangen met Schwalbe Kojaks (35-406) en een minirondje kunnen testen (en dat alles droog, nu regent het weer pijpenstelen).
Nog geen idee of ze sneller zijn, maar het verschil in comfort is al enorm! Hoe het zich in de praktijk gaat vertalen zien we morgen dan weer.
Er was ook een heel duidelijk verschil in omleg-gemak. Ik hoop er in de praktijk nóóit van te hoeven profiteren, maar de Kojak was echt véél makkelijker om te leggen, en dan heb ik de draadversie.

Banden, banden en nog eens banden. Heerlijk.

Ik heb ooit de Kojaks eraf gegooid omdat het steentjesrapers waren in de regen.

De Urbans werden zaterdag nog geroemd bij Intercitybike vanwege de de positieve eigenschappen bij nat weer. Veel meer grip dan de Contact Speed blijkbaar. Helaas wel langzamer bij koud weer. Ik heb echter nog nooit het gevoel gehad dat ik geen grip meer had met de Speed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#88
Ik denk niet dat ik tegen een griplimiet aan ga komen als ik zie wat voor snelheden sommige mensen rijden... Mij zie je niet met 30+ een bocht doorkomen. Maar goed, morgen lekker uittesten!
Antwoord }
Bedankt door:
#89
(06-Feb-2022, 08:43 PM)Wim -de roetsende schreef: De Urbans werden zaterdag nog geroemd bij Intercitybike vanwege de de positieve eigenschappen bij nat weer. Veel meer grip dan de Contact Speed blijkbaar. Helaas wel langzamer bij koud weer. Ik heb echter nog nooit het gevoel gehad dat ik geen grip meer had met de Speed.
Ik ben al ooit bijna de sloot in gereden omdat de grip gewoon weg was met die Contact Speed, en nog wel wat andere billenknijpmomentjes gehad, waar ik met de KHE's of m'n huidige Maxxis nooit last van heb. Ben zéker geen fan van de Speed. De Urban heeft idd veel grip.
Antwoord }
Bedankt door:
#90
Als je geen grip hebt, dan ga je schuiven en is het afwachten waar je stopt.

Als je veel grip hebt, dan kunnen de banden na een kort schuifmomentje plotseling weer grip krijgen en dan ga je dus om met een vm.

Ideaal is dus iets er tussenin.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#91
Ik heb de laatste berichten uit het draadje "Vandaag ben ik blij omdat" maar hier naartoe verplaatst
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#92
Ik heb de Urban bandjes in 42 mm onder mijn Milan, alleen geen referentiekader met andere banden. Hoeveel snelheid je inlevert , vooral als het koud is, weet ik niet. Echt langzaam zijn ze niet denk ik. Wel lekbestendig, comfortabel, veel grip en behoorlijke levensduur bij een lage prijs.

Hier worden de Urbans uitgebreid besproken: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...406.59124/
Antwoord }
Bedankt door:
#93
Ik voel niet echt een duidelijk verschil in snelheid, maar het verschil in souplesse van de band is echt te merken. Maak véél minder harde knallen wanneer ik gekke zaken tegenkom onderweg.

De Urbans zijn zeker niet slecht hoor, maar duidelijk harder in de huidige omstandigheden
Antwoord }
Bedankt door:
#94
En op welke druk reed je met de Urbans? Ik rijd de voorbanden [42-406] met 4.5 tot 5 bar en achter [42-584] met 3.5 tot 4 bar.
Antwoord }
Bedankt door:
#95
(07-Feb-2022, 10:28 AM)pietandringa schreef: En op welke druk reed je met de Urbans? Ik rijd de voorbanden [42-406] met 4.5 tot 5 bar en achter [42-584] met 3.5 tot 4 bar.

Voor ben ik van 6 naar 6 gegaan, een stukje onder de max aangegeven spanning is mijn nattevingerwerk Smile Mijn Urbans zijn overigens 32-406 dus flink smaller dan de 42-versie.

Achter 5.5 bar gedaan, ik doe de achterkant, wederom op nattevingerwerk, altijd iets zachter voor het comfort.

Ik heb het gevoel dat ik nu meer deining op het achterwiel heb trouwens. Misschien dat ik het makkelijker opmerk? Omdat de feedback van de voorwielen het niet meer overstemt? Ik weet het niet, maar het gevoel is wel duidelijker.
(Deining zoals ik het bedoel: het inveren van de achtervering door trap- en lichaamsbewegingen.)
Antwoord }
Bedankt door:
#96
De Contact Urbans staan bekend dat ze trager zijn bij lagere temperaturen. Ik rij er nu anderhalf jaar mee.
Met name vanwege grip en lekbestendig. Beide heel goed. Dat is het belangrijkst bij < 10 graden.

Toevallig onlangs van achteren 406-42 van 3.5 naar 5 bar gegaan. Was vergeten de banden weer eens bij te pompen. En dat was duidelijk voelbaar. Nu op 4.5 en weer even aankijken. Het kan ook zijn dat de luchtvering iets te hard staat.

Van voren 406-32 vanwege draaicirkel. Wil eens 406-42 van voren proberen op aangeven van een andere QV rijder dat het heel erg meevalt wat draaicirkel betreft. Ben nog te lui geweest om dat uit te proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#97
(07-Feb-2022, 01:53 PM)Hoekie schreef: De Contact Urbans staan bekend dat ze trager zijn bij lagere temperaturen. Ik rij er nu anderhalf jaar mee.
Met name vanwege grip en lekbestendig. Beide heel goed. Dat is het belangrijkst bij < 10 graden.
Mwah... ik ben daar toch niet zo stellig over. Rijd zelf op vrij snelle banden door, en hoewel het irritant is wanneer ik lek rijd valt het aantal keren dat dat gebeurt heel erg mee. Als dat 2 km/h scheelt, en ik gemiddeld 38 km/h rijd ipv 36 km/h, bespaar ik 4,5 minuut door op snellere banden te rijden; dan betekent het dat ik iedere rit van of naar m'n werk lek moet rijden voordat het me tijd gaat kosten.
Nu heb ik dan ook nog relatief betrouwbare snelle banden (Maxxis, met SilkWorm antileklaag, en een Michelin slick achter), en valt het aantal lekken heel erg mee. Behalve wanneer je er Foss biba's in stopt trouwens, want die dingen lopen inderdaad langzamer leeg... maar bij mij ook wel heel vaak!  Angry

(07-Feb-2022, 01:53 PM)Hoekie schreef: Toevallig onlangs van achteren 406-42 van 3.5 naar 5 bar gegaan. Was vergeten de banden weer eens bij te pompen. En dat was duidelijk voelbaar. Nu op 4.5 en weer even aankijken. Het kan ook zijn dat de luchtvering iets te hard staat.
Bij de QV heb ik overwogen zo'n drukmeetsysteem in te bouwen, omdat je het zo slecht voelt als je zachte banden hebt. Die dan ook op de balgjes inbouwen is wel prettig.

(07-Feb-2022, 01:53 PM)Hoekie schreef: Van voren 406-32 vanwege draaicirkel. Wil eens 406-42 van voren proberen op aangeven van een andere QV rijder dat het heel erg meevalt wat draaicirkel betreft. Ben nog te lui geweest om dat uit te proberen.
Vond het ook meevallen (met 43-406), maar 38-406 is wel fijner.
Antwoord }
Bedankt door:
#98
(07-Feb-2022, 11:39 AM)ThijsR schreef: Voor ben ik van 6 naar 6 gegaan, een stukje onder de max aangegeven spanning is mijn nattevingerwerk Smile Mijn Urbans zijn overigens 32-406 dus flink smaller dan de 42-versie.

Waarom de 32-406 Urbans niet op lagere druk? Hij kan op 7 bar maar dat is niet omdat het moet. Alleen op glad asfalt is max druk sneller. Op iets minder goed asfalt is iets minder druk sneller. Ik gebruik de 406-32 met 'maar' 5 bar afzakkende naar iets 4 bar. In de zomer komt daar een halve bar bij.

(07-Feb-2022, 02:15 PM)365cycle schreef: Mwah... ik ben daar toch niet zo stellig over. Rijd zelf op vrij snelle banden door, en hoewel het irritant is wanneer ik lek rijd valt het aantal keren dat dat gebeurt heel erg mee. Als dat 2 km/h scheelt, en ik gemiddeld 38 km/h rijd ipv 36 km/h, bespaar ik 4,5 minuut door op snellere banden te rijden; dan betekent het dat ik iedere rit van of naar m'n werk lek moet rijden voordat het me tijd gaat kosten.

Uiteraard ook geen trage banden.
Wellicht zijn de Maxxis DTH een nog beter compromis dan Urbans. Weet ik niet. Kan ik altijd nog eens proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
#99
Ik vond ze onder de 5 niet fijn rijden, tussen 5 en 6 zat niet veel verschil in beleving. Ik zeg zeker niet dat het een slechte band is hoor, de kojaks zijn niet merkbaar sneller in ieder geval.
Ik was vooral benieuwd naar het verschil, en ging toch al onderdelen bestellen, dus toen kwamen deze ook ineens in de winkelmand Smile
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa
Citaat:365cycle: Behalve wanneer je er Foss biba's in stopt trouwens, want die dingen lopen inderdaad langzamer leeg... maar bij mij ook wel heel vaak!  Angry

Heb jij Foss biba's?

Waar heb je die gekocht?

Bevallen ze?

Voor-/nadelen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(07-Feb-2022, 08:03 PM)ThijsR schreef: Ik vond ze onder de 5 niet fijn rijden, tussen 5 en 6 zat niet veel verschil in beleving.

Ik merk nauwelijks verschil van 4 tot 6. Ja, iets in snelheid en comfort maar niet in weggedrag. In beide gevallen stuurt het heerlijk strak. Heeft wellicht te maken met dat ze bij mij onder een QuattroVelo liggen. En achter ook Urbans. Alles van hetzelfde lijkt me het beste.

(07-Feb-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Als je geen grip hebt, dan ga je schuiven en is het afwachten waar je stopt.

Precies, bij regen bijna in de sloot met Contact Speeds.
Het is dat ik handmatig ABS nadeed, het scheelde een metertje, anders was ik rechtdoor de sloot in gegleden.
https://www.google.com/maps/@51.4406411,...312!8i6656

Bij droog weer zijn Contact Speeds prima.
Bij regen een flinke marge inbouwen. Als dat nog kan.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(07-Feb-2022, 11:16 PM)Hoekie schreef: Precies, bij regen bijna in de sloot met Contact Speeds.
+1  Shy 

(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb jij Foss biba's?
Ja! Big Grin 

(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Waar heb je die gekocht?
LeCyclo.com --> Chambre à air increvable Presta 20x28C-38C Foss

(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Bevallen ze?
Rolleyes Nee.

(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor-
  • Ze lopen onwijs licht, beter dan de Schwalbe SV7C die ik normaal gebruik. Vergelijkbaar met Latex, maar houdt langer druk;
  • Als ze lek gaan blijft er ongeveer 1,5 a 2 bar over in de band. Dat zorgt voor veel rolweerstand, maar je hoeft ook weer niet direct te stoppen; doorrijden tot waar dat veilig kan is mogelijk zonder je velg stuk te stoten, en de band blijft vooral ook gewoon op de velg.
  • Plakken is écht makkelijk, namelijk; doe een (niet vergeten - los bij te bestellen) stickertje op het gaatje en stop de band terug.
  • Er zit een (voor een Milan ietwat lang, maar) erg mooi donkerblauw geanodiseerd ventiel in.
(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: /nadelen?
  • De 406-maat is eigenlijk nét te klein en verkeerd gevormd om fijn om te leggen; het ventiel zit in de vouwnaad zeg maar. Let dus goed op dat ze echt OM je velg liggen en er nergens een randje tussen de buitenband en de velgrand uit piept, want als je 'm dan oppompt ben je gauw klaar.
  • De 559-maat is juist wat aan de forse kant. Ik had biba over, en heb echt moeite gehad om 'm vouw- en hobbelloos te monteren. 
  • Als ze lek gaan blijft er ongeveer 1,5 a 2 bar over in de band. Dat weet ik, omdat ik van de 6 die ik er besteld had al 5 stuk heb gehad. 
  • Van die 7 lekken in 5 banden waren er 6 aan de bóvenkant van de biba. Tegen het velglint dus. Nee, m'n spaken prikken niet door de velg heen in de band.
Nu is dit zéker niet gelijk aan de ervaringen die o.a. je naamgenoot met deze biba's had, de meeste mensen die ik sprak zijn er best enthousiast over op één na.
Eén ding wat ik gemeen heb met de andere persoon die er niet blij mee is, is dat ik met hoge druk in m'n banden rijd. M'n Milan loopt lekker bij 6 bar en iets rauwer + iets harder bij 7.5, wat ook meteen het maximum is dat in m'n voorbanden mag (achter 7.0). Het zal me wel weer op commentaar komen te staan, want banden hoeven niet zo hard... maar vergeet niet dat ik meer weeg dan de meeste andere velonauten en doorgaans met behoorlijk wat bagage rijd. M'n GT is niet voor niets verstevigd tot 125 kg laadvermogen. M'n theorie is dat er bij die hoge drukken iets gebeurt in de bovenste vouwnaad van de biba waardoor er kleine gaatjes ontstaan. Conclusie: Niet mijn biba.

Ik heb wél een goede oplossing voor je om ze eens te proberen: Ik heb nog één goeie, weet niet hoeveel gebruikte ik nog heb maar daar zal je even een paar van die stickertjes moeten kopen. En van mij mag je ze kostenloos proberen. Als jij er wel blij van wordt wil ik er wel één goeie biba van je terug Smile
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Hoekie
(08-Feb-2022, 12:47 AM)365cycle schreef:
(07-Feb-2022, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor-
  • Als ze lek gaan blijft er ongeveer 1,5 a 2 bar over in de band. Dat zorgt voor veel rolweerstand, maar je hoeft ook weer niet direct te stoppen; doorrijden tot waar dat veilig kan is mogelijk zonder je velg stuk te stoten, en de band blijft vooral ook gewoon op de velg.
Dat lijkt me op een Milan met jouw motor, dus snelheid en op jouw routes wel een belangrijk veiligheidspunt voor in het bijzonder het achterwiel.

Bedankt voor het uitgebreide ervaringsbericht.
Antwoord }
Bedankt door:
Citaat:LeCyclo.com --> Chambre à air increvable Presta 20x28C-38C Foss

Die had ik inderdaad al gevonden en er ook al wat besteld.

We gaan het zien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM