Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
Bedankt voor de heldere toelichting Jan.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle
Citaat:De afgelopen maand heb ik bewezen dat mijn reistijd betrouwbaarder is dan het o.v. (en vaak nog sneller ook) en dat heeft bij mij op het werk al indruk gemaakt.

Kijk, dit is echt een positief bericht. Indruk maken met je betrouwbare reistijd.


Als het soms heel hard regent of zelfs heeft gesneeuwd, dan zegt soms een collega die mij in mijn fietskloffie binnen ziet komen: "Oh ja, jij bent natuurlijk wel met de fiets."

Het zit 'm dan in dat woordje 'natuurlijk'. Ze vinden het dus ergens wel logisch en vanzelfsprekend want ze zijn niet anders gewend, maar er spreekt toch ook een soort waardering in door. 







Of ze vinden mij gewoon een idioot, dat kan natuurlijk ook  Confused
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Ik snap de anderen op het werk niet die met koud of nat weer meteen de auto pakken.
Ik heb geen rijbewijs dus ook geen auto en ik ben nog nooit gesmolten onderweg.

Ze staan liever te krabben, zoeken minuten lang naar een parkeerplek en lopen dan door de regen naar het bedrijf terwijl een regenbroek aandoen thuis een minuutje extra kost.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Jan van Ochten
Ik zie dat draagvlak ook nog niet zo snel komen Bart maar je moet ergens beginnen. Een snelheidsbeperking beperkt ieder in gelijke mate. Je kunt niet je milieuschade afkopen. Ik vind het wel een mooi idee dat de velomobilisten de pioniers van het toekomstig vervoer zijn. Dan kijk je met andere ogen naar het filmpje van de oliebollentocht. Wanneer al die ontwikkelkracht van de auto industrie zich zou richten op ultralicht vervoer dan worden alle onvolkomenheden zoals eerder in deze draad genoemd, in rap tempo opgelost. En de velomobielen en onderdelen veel goedkoper. Ik kan wel dromen van zo'n ontwikkeling.
Antwoord }
(06-Jan-2023, 11:31 AM)Hans Schipper schreef: Ik vind het wel een mooi idee dat de velomobilisten de pioniers van het toekomstig vervoer zijn. Dan kijk je met andere ogen naar het filmpje van de oliebollentocht. Wanneer al die ontwikkelkracht van de auto industrie zich zou richten op ultralicht vervoer dan worden alle onvolkomenheden zoals eerder in deze draad genoemd, in rap tempo opgelost. En de velomobielen en onderdelen veel goedkoper. Ik kan wel dromen van zo'n ontwikkeling.

Ik droom met je mee. 'What a wonderful world this would be...'
Antwoord }
(06-Jan-2023, 11:31 AM)Hans Schipper schreef: Een snelheidsbeperking beperkt ieder in gelijke mate. 

Ik vind het niet zo logisch. Dit dwingt mensen dichter bij hun werk te wonen. Of men is langer onderweg. Allemaal bijwerkingen die je niet wilt. 

Als iemand kans ziet in een kwartiertje van Amsterdam naar Parijs te komen met weinig milieuschade, dan kan het me niet schelen hoe hard ie gaat. Snelheid verdient geen straf. Milieuschade wel.

Aan de andere kant heb je misschien gelijk dat er zoiets bestaat als een menselijke maat. Het is duidelijk dat we die met auto's overschrijden. Sinds ik me per ligfiets verplaats, is mijn leven rustiger geworden.

Dat is voor de maatschappij moeilijk te accepteren. We leggen elkaar en onszelf liever een grote druk op. We zijn drukverslaafden geworden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
(06-Jan-2023, 10:10 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:De afgelopen maand heb ik bewezen dat mijn reistijd betrouwbaarder is dan het o.v. (en vaak nog sneller ook) en dat heeft bij mij op het werk al indruk gemaakt.
Kijk, dit is echt een positief bericht. Indruk maken met je betrouwbare reistijd.

Als het soms heel hard regent of zelfs heeft gesneeuwd, dan zegt soms een collega die mij in mijn fietskloffie binnen ziet komen: "Oh ja, jij bent natuurlijk wel met de fiets."

Het zit 'm dan in dat woordje 'natuurlijk'. Ze vinden het dus ergens wel logisch en vanzelfsprekend want ze zijn niet anders gewend, maar er spreekt toch ook een soort waardering in door. 

Of ze vinden mij gewoon een idioot, dat kan natuurlijk ook  Confused
Die strakke reistijd herken ik ook wel. Ook met slecht weer kan ik gewoon met 5 - oké 10 - minuten marge vertrekken.
Dat mensen het raar vinden ook. Ze zijn vooral ook verrast als ik na 100 km doortrappen na een douche nog gewoon nog zin in en energie voor een feestje tot in de kleine uurtjes heb. Op de een of andere manier valt het kwartje niet (vanzelf), dat dat juist komt dóór het fietsen. Op twee manieren; endorfinen van de net afgelegde fietstocht, en conditie/gewenning van alle eerder gereden fietstochten.

(06-Jan-2023, 11:18 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik snap de anderen op het werk niet die met koud of nat weer meteen de auto pakken. 
Ik heb geen rijbewijs dus ook geen auto en ik ben nog nooit gesmolten onderweg.

Ze staan liever te krabben, zoeken minuten lang naar een parkeerplek en lopen dan door de regen naar het bedrijf terwijl een regenbroek aandoen thuis een minuutje extra kost.
Wat ik hier moeilijk aan vind is c.q. niet aan begrijp, is dat ze het niet vanzelf gaan zien. Ik snap niet hoe dat kan. Een kennis die eerder vergroeid was met z'n Tesla (het gezin had er twéé, een X en een 3) is nu net zo verknocht aan z'n Strömer als ik aan m'n velomobiel. Hij was ooit verrast door mijn reistijd; we reden destijds vaak dezelfde route (~10 km), en toen het een keer iets minder druk was op de weg was hij bijna even snel als ik (hij heeft stoplichten en een druk stuk snelweg, ik heb bromfietspaden en ventweg). Daardoor raakten we aan de praat. Hem in een velomobiel krijgen zat er niet in, en daar zou met z'n conditie van toen ook geen winst in gezeten hebben, maar de speed pedelec ging wel, en - moet gezegd - hij heeft ook wel een fijne (de ST5 mét ABS).

Het is iemand die intelligent en berekenend is; ondernemer, de beide Tesla's kocht toen het fiscaal voordelig was om dat te doen etc. Toch hebben we wel een aantal keer gepraat voordat hij de stap zette om te gaan proefrijden. Tegenwoordig hebben ze één Tesla minder, fietst hij zonder zeuren door weer en wind, ziet er stukken beter uit (hij "staat wat mooier", en een kilootje of 10-15 eraf denk ik? Als je overgewicht hebt, maar nauwelijks beweegt helpt zelfs fietsen op een E-bike!), zit lekkerder in z'n vel en rijdt hij ook gewoon met de fiets naar klanten.

Op de een of andere manier gaat die fiets zichzelf dus verkopen als je er eenmaal aan begonnen bent. Waarom is - vanaf de auto gezien - het gras dan niet groener aan de overkant?
Antwoord }
Ik denk dat het al helpt om de fiets/velomobiel niet als vervanging van de auto op te gooien.
Laat mensen wennen aan het idee van een efficiënte fiets naast de auto. Dan pakken ze makkelijker even de fiets in plaats van de auto, en daardoor wordt hun conditie beter, en krijg je een positieve feedback loop.

Cold turkey van een auto op een fiets overstappen zou funest zijn voor veel van mijn collega's Smile
Antwoord }
(06-Jan-2023, 01:15 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat het al helpt om de fiets/velomobiel niet als vervanging van de auto op te gooien.
Laat mensen wennen aan het idee van een efficiënte fiets naast de auto.
Dan krijg je wel weer de discussie dat een goede fiets zo duur is. Efficiënte en hele efficiënte nieuwe fietsen (en zelfs sommige tweedehandse) zijn in aanschaf niet veel goedkoper dan matige tweedehands auto's. En dan vinden veel mensen toch makkelijk dat je weinig (waarschijnlijk vrij letterlijk in kilogrammen of liters gedacht) krijgt voor dat geld.

Maar ik ben het ermee eens dat rustig aan beginnen en langzaamaan grenzen blijven verleggen, qua tijd/afstand, qua fietsweer en misschien qua "raarheid" van de fiets, een grotere kans op succes heeft dan de koude kalkoen van je auto inruilen en een een velomobiel gaan rijden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
(06-Jan-2023, 01:15 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat het al helpt om de fiets/velomobiel niet als vervanging van de auto op te gooien.
Laat mensen wennen aan het idee van een efficiënte fiets naast de auto. Dan pakken ze makkelijker even de fiets in plaats van de auto, en daardoor wordt hun conditie beter, en krijg je een positieve feedback loop.

Cold turkey van een auto op een fiets overstappen zou funest zijn voor veel van mijn collega's Smile
(06-Jan-2023, 01:51 PM)Bacchus schreef: Maar ik ben het ermee eens dat rustig aan beginnen en langzaamaan grenzen blijven verleggen, qua tijd/afstand, qua fietsweer en misschien qua "raarheid" van de fiets, een grotere kans op succes heeft dan de koude kalkoen van je auto inruilen en een een velomobiel gaan rijden.
Dan is het dus juist wél de fiets/velomobiel als vervanging van de auto, maar op een andere manier; voor de stukken waarvoor je de auto eigenlijk niet nodig hebt. Het duurt wat langer, maar uiteindelijk bespaart dat óók geld, en in bepaalde gevallen zal een tweede of derde auto in een gezin het veld kunnen ruimen.
Ik kan me herinneren dat ik toen ik mijn DF nog had ooit eens tegen een andere ligfietser (zonder auto) zei dat ik me al veel beter voelde en veel ritten kon vervangen, maar dat ik mijn auto echt niet kon missen. Hij zei "nog niet", ik kwam met argumenten waarom dat nooit zou kunnen.
Heb hem begin vorig jaar gelukkig gelijk moeten geven Big Grin

(06-Jan-2023, 01:51 PM)Bacchus schreef: Dan krijg je wel weer de discussie dat een goede fiets zo duur is. Efficiënte en hele efficiënte nieuwe fietsen (en zelfs sommige tweedehandse) zijn in aanschaf niet veel goedkoper dan matige tweedehands auto's. En dan vinden veel mensen toch makkelijk dat je weinig (waarschijnlijk vrij letterlijk in kilogrammen of liters gedacht) krijgt voor dat geld.
Dat is precies waarom ik denk dat mijn "doelgroep" zo goed werkt als early adopters. Het meest spreek ik ondernemers, en medewerkers met relatief goed betaalde banen bij die ondernemingen. Het type mens zoals de Strömer-rijder hierboven; iemand die een Tesla van €90.000 least of koopt in plaats van een Volkswagen Passat van €45.000, omdat de Tesla over vijf jaar total cost of ownership gerekend een stuk goedkoper is, omdat het een leukere gadget is dan die Passat, en misschien ook wel omdat je er groen(-gewassen) mee voor de dag komt.
Een topmodel Strömer (de ST7, vanaf €12000,-) of een DF of Bülk (vanaf €9800,-) is voor die groep mensen één a twee weken werken. Niet als ze 'm privé kopen, wel als zakelijke investering. Bekijk de restwaarde van een vijf jaar oude Milan of DF en je weet dat je na zakelijk afschrijven ongeveer gratis gereden hebt. Sterker nog: Zelfs als je 'm in de schuur laat staan heb je gewoon je investering terug, en dan is de fiscale trukendoos nog niet eens écht open geweest.

Wat ik een stuk terug echter al aankaartte: de speed pedelec marketeers hebben dat door en spelen er redelijk op in. In ieder geval Velomobile World, ICB en velomobiel.nl moeten op dat gebied écht actie gaan ondernemen.
Antwoord }
(06-Jan-2023, 01:15 PM)Frutsel schreef: Cold turkey van een auto op een fiets overstappen zou funest zijn voor veel van mijn collega's Smile

Dat lukt mij ook niet... er zijn best veel dingen in mijn leven die ik anders moet inrichten om autoloos (grappig dat de autocorect van mijn telefoon van autoloos autonoom wil maken  Wink ) door het leven te kunnen gaan. Maar het uitsparen van een tweede auto en de eerste als een luxegoed te zien lukt wel steeds beter.


(06-Jan-2023, 03:08 PM)365cycle schreef: Dan is het dus juist wél de fiets/velomobiel als vervanging van de auto, maar op een andere manier; voor de stukken waarvoor je de auto eigenlijk niet nodig hebt. Het duurt wat langer, maar uiteindelijk bespaart dat óók geld, [...] 

Als je voor iedere gereden kilometer alleen de brandstof en slijtage onderdelen rekent, zo'n €0,23 , heb je een nieuwe velomobiel terug verdiend in nog geen 45.000 km. En dan is je return on investment de extra conditie en gezondheid die je er voor terug krijgt (Met bijbehorende looks voor wie dat belangrijk vind Angel ). 
Door het niet rijden van een (tweede) auto bespaar je al snel €200,- per maand en heb je een twedeehands velomobiel in ongeveer een tot twee jaar terug verdient.

Citaat:Ik kan me herinneren dat ik toen ik mijn DF nog had ooit eens tegen een andere ligfietser (zonder auto) zei dat ik me al veel beter voelde en veel ritten kon vervangen, maar dat ik mijn auto echt niet kon missen. Hij zei "nog niet", ik kwam met argumenten waarom dat nooit zou kunnen.
Heb hem begin vorig jaar gelukkig gelijk moeten geven Big Grin

Kilometers vervanging is een veel realistischer doel dan een autoloos Nederland.....

Citaat:Wat ik een stuk terug echter al aankaartte: de speed pedelec marketeers hebben dat door en spelen er redelijk op in. In ieder geval Velomobile World, ICB en velomobiel.nl moeten op dat gebied écht actie gaan ondernemen.

Als ze tenminste de ambitie hebben zoveel mogelijk mensen in de velomobiel te krijgen....
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
(06-Jan-2023, 12:11 PM)Bart Verbeek schreef: [quote="Hans Schipper" pid='28612' dateline='1672997505']
Een snelheidsbeperking beperkt ieder in gelijke mate. 

Ik vind het niet zo logisch. Dit dwingt mensen dichter bij hun werk te wonen. Of men is langer onderweg. Allemaal bijwerkingen die je niet wilt. 

Als iemand kans ziet in een kwartiertje van Amsterdam naar Parijs te komen met weinig milieuschade, dan kan het me niet schelen hoe hard ie gaat. Snelheid verdient geen straf. Milieuschade wel.

Auto's zijn alleen zo zwaar om bij hoge snelheid comfortabel te kunnen zijn. Ik zag eens en filmpje op YouTube van een lichte electrische driewieler van Toyota die je in Japan kon huren en goed liet zien hoe dat hobbelt. Is denk ik om die reden nooit op de markt gekomen.Daardoor is er m.i. een directe relatie tussen vervoersnelheid en milieuschade. Volgens mij gaat dat op ter land ter zee en in de lucht. Ik weet niet in hoeverre de trein een uitzondering is.
We zijn het gewoon gaan vinden om ver van het werk te gaan wonen dankzij steeds meer snelwegen. Dat is in een overgang naar menselijk snelheidsverkeer wel een hobbel om van terug te komen, maar niet onwenselijk. Ik heb pas de laatste 5 jaar de afstand woonwerk per ebike overbrugd en heb spijt dat niet veel eerder gedaan te hebben. Wanneer je dan op je werk komt heb je de eerste uitdaging al achter de rug en terug neem je op een prettige en gezonde manier afstand. Lang leve het ultralicht vervoer!
Antwoord }
Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.

Hoeveel subsidie zit er op een velomobiel?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
(06-Jan-2023, 08:09 PM)Bart Verbeek schreef: Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.

Hoeveel subsidie zit er op een velomobiel?

Helaas geen. 
En ik denk dat de overheid hier een grote steek laat vallen.

Electrische auto's vervuilen (hoewel niet op dezelfde manier als benzine en diesel auto's) door hun grote gewicht, grote hoeveelheid batterijen, productie methodes en zo voort.
Velomobielen vervuilen veel minder, evenveel per kilo voor de productie maar zoveel minder kilo's. Bijna geen batterijen, zelfs in de E-VMs. Veel minder slijtage van het weg oppervlak.

Ik ben alleen bang dat een subsidie de vraag naar nieuwe VM zo zou verhogen dat de wachttijden in de jaren gaan lopen.
Dus eerst meer productie mogenlijk maken en dan ons goedkopere VM verkopen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
(06-Jan-2023, 08:20 PM)Willeke_IGKT schreef:
(06-Jan-2023, 08:09 PM)Bart Verbeek schreef: Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.

Hoeveel subsidie zit er op een velomobiel?

Helaas geen. 
En ik denk dat de overheid hier een grote steek laat vallen.

Electrische auto's vervuilen (hoewel niet op dezelfde manier als benzine en diesel auto's) door hun grote gewicht, grote hoeveelheid batterijen, productie methodes en zo voort.
Velomobielen vervuilen veel minder, evenveel per kilo voor de productie maar zoveel minder kilo's. Bijna geen batterijen, zelfs in de E-VMs. Veel minder slijtage van het weg oppervlak.

Ik ben alleen bang dat een subsidie de vraag naar nieuwe VM zo zou verhogen dat de wachttijden in de jaren gaan lopen.
Dus eerst meer productie mogenlijk maken en dan ons goedkopere VM verkopen.
Mercedes wil nu net als Tesla een net van snelladers op gaan bouwen, om hun veel te zware kolossen snel te kunnen laden, wanneer veel wind is kan dat lukken, maar wat is op mistige dag zonder wind? dan kan het zijn dat de stroomafname beperkt wordt, het laden van een E bike vraagt maar  een fractie van wat een E auto nodig heeft, een deel v d mensheid leeft aan de realiteit voorbij.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle , =oNNo=
Subsidie voor het aankopen van een nieuwe auto? Wat is daar de reden nou weer van?
Eigenlijk nog vreemder dan kinderbijslag...
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jan-2023, 09:33 PM)Lopopodium schreef: Subsidie voor het aankopen van een nieuwe auto? Wat is daar de reden nou weer van?
Eigenlijk nog vreemder dan kinderbijslag...

Voor een elektrische auto.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jan-2023, 09:33 PM)Lopopodium schreef: Subsidie voor het aankopen van een nieuwe auto? Wat is daar de reden nou weer van?
Eigenlijk nog vreemder dan kinderbijslag...
Alleen als die elektrisch is. Men wil wel degelijk van al die benzine- en dieselauto's af; dat dat verleden tijd is ziet men op zich goed in. Maar:

[Afbeelding: electriccars.png]

De overheid begrijpt niet dat autobezit de staatskas geld kost ipv oplevert. Ook niet als elektrische auto's straks wél belast gaan worden. 
Ze leven met dezelfde illusie als de autobezitter zelf, en op zich is dat logisch, want er zijn meer ambtenaren op landelijk niveau mét één of meer auto's thuis, dan zonder.

Ik had het ook niet echt verwacht, maar zo min mogelijk auto's (en meer mensen in het OV en/of op de fiets) levert de staat meer geld op. Het is dus niet alleen goedkoper, het levert geld op. Samenvatting van een leuk stukje onderzoek hierover (en meer) vind je hier

De conclusie die ik daaruit trek is dat auto's en automobilisten prima zijn, en tot op zekere hoogte zelfs noodzakelijk. Echter heb ik een aantal keer boven de snelweg naar de file staan kijken, en staan tellen; als ik kijk naar wat en wie ik zoal zie rijden, is in de spits letterlijk 90% één persoon met een niet noemenswaardige kofferbak (geen zichtbare bagage, geen bestelauto oid). Doe een beetje water bij de wijn, kunnen we als we de boel echt uitknijpen van 80% van het huidige verkeer af. Als we de helft daarvan weten te bereiken is het fileprobleem al opgelost en wordt de weg een stuk veiliger.
Antwoord }
Ooit heb ik es een boek gelezen van een econoom, met redelijk communistische visie op de economie. Is lang geleden, dus ik weet de naam niet meer. Die had es wat zitten rekenen en bij het auto gebruik ook de uren mee gerekend die je moet werken om het ding te betalen. Dan schiet het al snel niet meer op. Maar goed we zijn er aan verslaafd en vanuit de ontkenning worden allerlei rare gedachten mogelijk. Was het nu Bentley of Mercedes die vroeg om verhoging van de gewichtslimieten op het rijbewijs voor personen auto's? Het lukt anders echt niet meer om een fatsoenlijke auto te bouwen, als we onder de 3500 kg toelaatbaar moeten blijven... Maar gisteren waren er bij mij op het werk van de 8 man toch wel 2 op de fiets, hoewel er minstens 4 op hooguit 10 km van het werk wonen. In de zomer stiigt dat aantal wel behoorlijk.
Antwoord }
(07-Jan-2023, 12:21 PM)Jeroen S schreef: Maar gisteren waren er bij mij op het werk van de 8 man toch wel 2 op de fiets, hoewel er minstens 4 op hooguit 10 km van het werk wonen. In de zomer stiigt dat aantal wel behoorlijk.
Op mijn werk is er de regel dat mensen die dichter dan 5 km van het werk wonen niet op het eigen terrein mogen parkeren, (wordt niet strak de hand aan gehouden.)
Van de mensen die binnen die afstand wonen komt een deel altijd met de auto, een deel met de auto als het kind naar de oppas/kinderdagverblijf gebracht moet worden (nog steeds binnen 7 km en sneller met een fiets) en een deel komt meteen met de auto als er maar een enkel drupje regen verwacht wordt.

Er zijn er drie die altijd fietsen en daar de twee anderen niet alle dagen werken staat mijn VM vaak alleen in de fietsenstalling als het regent. In mooi weer zijn de meeste onder de 3 km op de fiets, maar nog steeds niet iedereen, en staat mijn fiets buiten tussen de auto's.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle , Hoekie
@ Jeroen: dat was Bentley. Ze vragen maar een typegoedkeuring voor een C-rijbewijs aan hoor, malloten Big Grin

@ Willeke: prima policy! Als ik ooit weer werknemers heb maak ik de fiets van de zaak gratis. Echt gratis. Scheelt weer in het ziekteverzuim ;-)
Antwoord }
(07-Jan-2023, 12:21 PM)Jeroen S schreef: Ooit heb ik es een boek gelezen van een econoom, met redelijk communistische visie op de economie. Is lang geleden, dus ik weet de naam niet meer. Die had es wat zitten rekenen en bij het auto gebruik ook de uren mee gerekend die je moet werken om het ding te betalen. Dan schiet het al snel niet meer op.

Dat was Ivan Illich als ik het me goed herrinner. Interessante manier van kijken. Hangt beetje van je inkomen af en zo wat andere zaken. Maar voor de meeste mensen is een fiets dan sneller dan de auto. Een VM is dan weer wat duurder dan een fiets, maar ook een stuk sneller. Dus de berekening zal dan vast ook nog wel in het voordeel van de VM (of andere ligfiets) zijn.
Antwoord }
(07-Jan-2023, 06:06 PM)365cycle schreef: @ Willeke: prima policy! Als ik ooit weer werknemers heb maak ik de fiets van de zaak gratis. Echt gratis. Scheelt weer in het ziekteverzuim ;-)

Alle werknemers hebben een fiets, ook die altijd met de auto komen.
Een van de nieuwere colega's kwam na een herinnering voor het eerst op de fiets, ik vroeg waarom hij dat niet eerder gedaan had en hij had er gewoon nooit aan gedacht. Hij woont op 2 km van het werk.

Dus zorg niet alleen dat de werknemers een fiets hebben, dwing ze om die fiets ook te gebruiken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , 365cycle
Velomobiel (al dan niet assisted) is dan een goed reclame middel. Verder: geen parkeerplaats huren doet vaak al een hoop Big Grin
Antwoord }
Mijn werk is midden in Amsterdam, en we hebben precies 2 parkeerplaatsen in de kelder.
Het gros van mijn collega's komt met de fiets of het OV.
Dus dat is dan een pluspunt voor Amsterdam: Parkeren is er zo duur en lastig, dat je beter een ander vervoer kan kiezen Smile
Antwoord }
(07-Jan-2023, 07:08 PM)Frutsel schreef: Mijn werk is midden in Amsterdam, en we hebben precies 2 parkeerplaatsen in de kelder.
Het gros van mijn collega's komt met de fiets of het OV.
Dus dat is dan een pluspunt voor Amsterdam: Parkeren is er zo duur en lastig, dat je beter een ander vervoer kan kiezen Smile

Wij speelden vroeger vaak in Amsterdam (vanuit Almere). We werden dan afgezet door de chauffeurs die vervolgens op zoek gingen naar een parkeerplaats. Die chauffeurs verschenen dan vaak veel te laat aan het bord. Zulk parkeerbeleid was vaak een extra loper waard voor onze tegenstanders.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Op zich is het vri...Wim -de roetsende — 08:07 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Op zich is het vrij ...ZoefZoef — 08:04 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam l...Wim -de roetsende — 08:04 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam los...Hardloper — 07:53 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Velomobielen gaan ...ZoefZoef — 07:23 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Inmiddels deze beruc...TimSch — 07:18 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Nou ik weet het niet...Hardloper — 06:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Edit: Ik zie nu in...Hardloper — 06:52 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik hoop voor de mann...Hardloper — 06:49 PM
1,85 en 68 kg. Pas ik in een Quest XS?
Dank iedereen! Ik ...Hardloper — 06:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... ik in discussie ...datakneder — 05:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij met het weer va...TimSch — 05:34 PM
Dubbele akku schakeling - hoe heb je da...
Hoekie — 05:15 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Klopt, echter vallen...Hoekie — 05:06 PM
Ervaringen met de Bülk
Leg dan maar uit...Frutsel — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Jaa, ik kreeg een ...melle z — 04:08 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
..... blijkbaar z...TimSch — 04:03 PM