Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 5.657
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11259
8732 x bedankt in 4291 berichten
(, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Met 53T kan ik sowieso nog meetrappen tot 65km/u. Er zijn dagen dat ik het niet fiets. Ik vind 90 rpm comfortabel als ik een redelijk stevig vermogen moet leveren. Ik kijk dus naar de hoogste snelheid die ik redelijk regelmatig verwacht te kunnen kruisen, daarbij wil ik op 90 rpm zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.870
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3166
3412 x bedankt in 2356 berichten
, 10:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Hardloper.)
Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.657
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11259
8732 x bedankt in 4291 berichten
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.516
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 707
2526 x bedankt in 1177 berichten
(, 10:31 AM)365cycle schreef: (, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
Een cadanssensor is dan een stuk goedkoper. Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje
Berichten: 5.657
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11259
8732 x bedankt in 4291 berichten
(, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje ![Sad Sad](https://ligfietsers.nl/images/smilies/sad.png) Heb je het weer gemold?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.870
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3166
3412 x bedankt in 2356 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Hardloper.)
(, 10:31 AM)365cycle schreef: (, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent. Was het woordje NIET vergeten.
Dat zit er al in. Dus dat monitor ik al. Loop al heel lang ook met vermogensmeters. Dus heb vergelijkingsmateriaal zover het te vergelijken is. Al bij proefrijden had ik een cadansensor mee, die zijn niet zo duur. Dus had die al aangeschaft.
Mijn huidige FTP is: 3,26 Watt/kg.
PS: Zolang ik niet expliciet erbij zeg, deel ik de fiets gegevens.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.058
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30918
3012 x bedankt in 1347 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.
Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.516
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 707
2526 x bedankt in 1177 berichten
(11 uren geleden)365cycle schreef: (, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje ![Sad Sad](https://ligfietsers.nl/images/smilies/sad.png) Heb je het weer gemold? ![Rolleyes Rolleyes](https://ligfietsers.nl/images/smilies/rolleyes.png)
Nee, nu gebruik ik de powermeter als cadanssensor, maar 1x een cadanssensor gesloopt door een boutje, en de volgende sensor zat met een rubber geklemd, waarbij dat rubber een keer verdwenen is (en de sensor lekker in het vooronder rondstuiterde op een w/w rit) Dat was dus ook niet bevorderlijk voor de sensor.
Gelukkig kosten ze niet zo veel, maar ik bleef aan de gang
Berichten: 2.870
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3166
3412 x bedankt in 2356 berichten
(10 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.
Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.
Dit is de juiste keuze. Om op het verkeer te letten en niet op de cadans. Maar Willeke, eerlijk, ik weet niet of voor jou de cadans iets toevoegt om bij te houden. Zover ik je inschat doe je er later niks mee en neem aan dat jij wel weet wanneer je een prettige cadans hebt, waarmee je geen blessures rijdt. Misschien is een extra backup voor de verlichting een betere inverstering in jouw geval. Maar je kan het altijd overwegen he, verschillende sport apps ondersteunen de meest gangbare cadansmeters. Dus dan kun je later / real live je cadans bekijken.
Mijn Edge heb ik al zo ingesteld dat ik de snelheid / tijd onderweg / geschatte aankomsttijd en nog iets wat ik relevant vind om op tijd op werk aan te komen bij het kaartje bij mijn werk fiets profiel. Volgens mij was dat ook de cadans. Vermogen doet me minder voor woon/werk. Al zal die geregistreerd worden voor latere analyse. Kan er 10 configureren, dus een werk profiel was snel aangemaakt toen de eerste dag dichterbij kwam.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 245
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 645
466 x bedankt in 236 berichten
(, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik had het laatst met Ymte ook nog over die obsessie van sommigen met grote kettingbladen. Hij begreep er ook niets van. Waarom zou je nog mee willen trappen als je al 80km/u rijdt vond hij.
Nou ja, omdat je niet 80 maar 200 km/u wilt rijden bijvoorbeeld?
Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker:
...en het is hem zowaar nog gelukt ook.
Niet eens op een zoutvlakte, maar op een Autobahn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 620
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1117 x bedankt in 605 berichten
ik vind grote bladen fijn fietsen, heb recent nog een ovale mega blad gekocht via het Duitse forum
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.657
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11259
8732 x bedankt in 4291 berichten
(4 uren geleden)Tijanus schreef: Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker: ![Big Grin Big Grin](https://ligfietsers.nl/images/smilies/biggrin.png) Dan moet je bij rechterbochten opletten dat je kettingblad niet op de grond komt
Meindert Valenteijn vertelde me overigens dat hij ze nog wel groter had dan dit
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.071
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2248
7898 x bedankt in 3861 berichten
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag.
Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden
Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.
Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.
Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 553
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
900 x bedankt in 493 berichten
Ik kan daar over meepraten.De fiets die ik van Meindert kocht, een lage racer had een blad waar iedereen voor bleef staan. Met een vlakke cassette achter was op gang komen redelijk sportschoolwerk. Maar hij was extreem snel.
Maar ik gebruikte hem niet als boodschappenfiets maar echt voor lange ritten, buiten de stad.
Groet,
Tom
Berichten: 5.657
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11259
8732 x bedankt in 4291 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door 365cycle.)
(2 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans. Voor de Tuna-kopers hier de standaard setup met verschillende achterband en -wiel:
Continental Contact Urban 32-584 (27,5")
Continental Contact Urban 47-584 (27,5")
Continental GP5000 28-622 (28")
Gekozen zijn dus de SRAM 11-36 cassette en de 33/53T standaard setup voor de Tuna.
Op tab "Rings" kan je de kettingbladen wijzigen (van klein naar groot).
Als je een Schlumpf wil opnemen, kies dan één voorblad, vul dat in in het middelste vak en vul dat getal gedeeld door 2,5 in in het linkse vak (dus met een 50T krijg je 20/50).
Op tab "Cassette" kan je een andere cassette kiezen/invullen
Onderaan zijn de tabs "Speed" en "Speed Range" degenen die ik het meest gebruik. Vergeet niet om 'm op op "kph" te zetten.
Uiteraard zijn bovenstaande getallen met andere banden in dezelfde maat hetzelfde, maar gezien dit zo'n beetje standaard keuzes zijn onder een Tuna heb ik ze maar zo genoemd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.870
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3166
3412 x bedankt in 2356 berichten
(2 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden
Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.
Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.
Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.
Blijf bij je eigen beredeneringen, want die klopt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|