Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Met 53T kan ik sowieso nog meetrappen tot 65km/u. Er zijn dagen dat ik het niet fiets.
Ik vind 90 rpm comfortabel als ik een redelijk stevig vermogen moet leveren. Ik kijk dus naar de hoogste snelheid die ik redelijk regelmatig verwacht te kunnen kruisen, daarbij wil ik op 90 rpm zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 10:31 AM)365cycle schreef:
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.

Een cadanssensor is dan een stuk goedkoper. Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje Sad
Heb je het weer gemold?  Rolleyes
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 10:31 AM)365cycle schreef:
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
Was het woordje NIET vergeten.

Dat zit er al in. Dus dat monitor ik al. Loop al heel lang ook met vermogensmeters. Dus heb vergelijkingsmateriaal zover het te vergelijken is. Al bij proefrijden had ik een cadansensor mee, die zijn niet zo duur. Dus had die al aangeschaft.

Mijn huidige FTP is: 3,26 Watt/kg.

PS: Zolang ik niet expliciet erbij zeg, deel ik de fiets gegevens.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.

Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
(, 11:36 AM)365cycle schreef:
(, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje Sad
Heb je het weer gemold?  Rolleyes

Nee, nu gebruik ik de powermeter als cadanssensor, maar 1x een cadanssensor gesloopt door een boutje, en de volgende sensor zat met een rubber geklemd, waarbij dat rubber een keer verdwenen is (en de sensor lekker in het vooronder rondstuiterde op een w/w rit) Dat was dus ook niet bevorderlijk voor de sensor.

Gelukkig kosten ze niet zo veel, maar ik bleef aan de gang Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.

Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.

Dit is de juiste keuze. Om op het verkeer te letten en niet op de cadans. Maar Willeke, eerlijk, ik weet niet of voor jou de cadans iets toevoegt om bij te houden. Zover ik je inschat doe je er later niks mee en neem aan dat jij wel weet wanneer je een prettige cadans hebt, waarmee je geen blessures rijdt. Misschien is een extra backup voor de verlichting een betere inverstering in jouw geval. Maar je kan het altijd overwegen he, verschillende sport apps ondersteunen de meest gangbare cadansmeters. Dus dan kun je later / real live je cadans bekijken.

Mijn Edge heb ik al zo ingesteld dat ik de snelheid / tijd onderweg / geschatte aankomsttijd en nog iets wat ik relevant vind om op tijd op werk aan te komen bij het kaartje bij mijn werk fiets profiel. Volgens mij was dat ook de cadans. Vermogen doet me minder voor woon/werk. Al zal die geregistreerd worden voor latere analyse. Kan er 10 configureren, dus een werk profiel was snel aangemaakt toen de eerste dag dichterbij kwam. Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik had het laatst met Ymte ook nog over die obsessie van sommigen met grote kettingbladen. Hij begreep er ook niets van. Waarom zou je nog mee willen trappen als je al 80km/u rijdt vond hij.

Nou ja, omdat je niet 80 maar 200 km/u wilt rijden bijvoorbeeld?
Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker:

[Afbeelding: 130-T-Meiffret.jpg]

...en het is hem zowaar nog gelukt ook.
Niet eens op een zoutvlakte, maar op een Autobahn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
ik vind grote bladen fijn fietsen, heb recent nog een ovale mega blad gekocht via het Duitse forum Big Grin
[Afbeelding: wfcIk4r2SUTOO6l_1739380686.jpg]
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(5 uren geleden)Tijanus schreef: Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker:
Big Grin Dan moet je bij rechterbochten opletten dat je kettingblad niet op de grond komt Tongue 

Meindert Valenteijn vertelde me overigens dat hij ze nog wel groter had dan dit Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. 

Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden  Huh 

Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.


Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.

Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
Ik kan daar over meepraten.De fiets die ik van Meindert kocht, een lage racer had een blad waar iedereen voor bleef staan. Met een vlakke cassette achter was op gang komen redelijk sportschoolwerk. Maar hij was extreem snel.
Maar ik gebruikte hem niet als boodschappenfiets maar echt voor lange ritten, buiten de stad.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Bug 
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.
Voor de Tuna-kopers hier de standaard setup met verschillende achterband en -wiel:

Continental Contact Urban 32-584 (27,5")

Continental Contact Urban 47-584 (27,5")

Continental GP5000 28-622 (28")

Gekozen zijn dus de SRAM 11-36 cassette en de 33/53T standaard setup voor de Tuna.
Op tab "Rings" kan je de kettingbladen wijzigen (van klein naar groot). 
Als je een Schlumpf wil opnemen, kies dan één voorblad, vul dat in in het middelste vak en vul dat getal gedeeld door 2,5 in in het linkse vak (dus met een 50T krijg je 20/50).
Op tab "Cassette" kan je een andere cassette kiezen/invullen
Onderaan zijn de tabs "Speed" en "Speed Range" degenen die ik het meest gebruik. Vergeet niet om 'm op op "kph" te zetten.

Uiteraard zijn bovenstaande getallen met andere banden in dezelfde maat hetzelfde, maar gezien dit zo'n beetje standaard keuzes zijn onder een Tuna heb ik ze maar zo genoemd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden  Huh 

Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.


Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.

Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.

Blijf bij je eigen beredeneringen, want die klopt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: ZoefZoef, 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Baron 1 op MP
Voor de vierkante ac...Jeroen S — 11:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Helemaal mee eens Wi...Jeroen S — 11:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als goed is heb ik...Willeke_IGKT — 10:31 PM
Ervaringen met de Tuna
Als je graag in ee...Hardloper — 10:21 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als goed is heb ik b...Hardloper — 10:15 PM
Ervaringen met de Tuna
Een groot kettingb...365cycle — 09:12 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik kan daar over mee...Tom Fekkes — 09:01 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb een inspann...Wim -de roetsende — 09:00 PM
Baron 1 op MP
Dank voor de tip, to...melle z — 08:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoals het er nu na...Wim -de roetsende — 08:47 PM
Baron 1 op MP
Wellicht iets voor M...Tijanus — 08:31 PM
Kabel kappen vervangen voor visdraad
Een losse racekap is...Arend-Jan — 07:44 PM
Ervaringen met de Tuna
Dan is een ketting...365cycle — 07:26 PM
Ervaringen met de Tuna
ik vind grote bladen...Gideonaut — 07:20 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik had het laats...Tijanus — 06:56 PM
wat ze zeggen
Ze beginnen het te b...Niels van der Wal — 06:04 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Hoelang de accu prec...De tovenaar — 03:40 PM