Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
#1
Een jaar of 5 geleden heb ik op een Berg Ferrari een Panasonic fietsmotor gezet, dat motortje werkte wel goed, alleen er wordt één achterwiel aangedreven, wat bergop een probleem is, en het stuur systeem had te veel speling, een volwassene kan er wel op zitten, maar dan heb je een klein stuurtje tussen je knieën , bovendien is zo'n skelter loodzwaar.
Dus, dat ding staat maar in de schuur te verstoffen,  een paar maand geleden kwam ik op het idee er een onderstuur op te zetten, net als bij mijn trike, dat werkt fijn, en is makkelijk te maken.
Dan ga je steeds verder denken hoe ik er een echte bruikbare ligfiets van kan maken?
Die één wiel aandrijving kan ik veranderen door de achteras te delen, en op het niet aangedreven wiel een motortje te zetten met duimengas bediening, dan kun je bij weg rijden en bij bergop het linker achterwiel ook inschakelen.
Dan het gewicht, die meneer van Berg Toys wilde een degelijk product maken, alleen alles van  buis  met 2mm wand maken is wat overdreven, nu had ik nog alu profielen en strip liggen, dus iets van aluminium maken,  bij een E- Trike hangen de accu's meestal ergens aan het frame, nu heb ik anders gedaan, een lange bak gemaakt v alu, als centraal frame, 14 cm breed, dan kunnen de trappers er nog net langs.
In die bak kunnen de accu's, en maak ik de voorwiel ophanging aan vast, die oorspronkelijke schommel vooras weg, en vervangen door armpjes van een kinder quad, en fusee's van een Huka minder validen fiets, geloof het of niet, had ik allemaal nog in het magazijn liggen.
Dus van de Berg Ferrari blijft niet veel over, alleen het achter frame, waar ook de Sachs 7 versnellingsnaaf aan vast zit, de brede 12 inche velgen, en de Ferrari look, dus de plastic delen.
Deze week veel regen, dus veel in de werkplaats geweest, dat alu frame met die voorwiel ophanging en de bevestiging v d luchtdempers heb ik al klaar, nu ga ik een verbinding met het achter frame maken.
Antwoord }
#2
Even een update, laatste weken was het mooi weer, dus veel buiten gewerkt, maar nu komt de winter er toch echt aan en ook weer alle aandacht voor het Ferrari project.
Het frame is grotendeels klaar, motor ophanging ook, ook hier komt weer een Panasonic middenmotor in van 250 watt, direct  daar onder de accu, en nog plaats voor een reserve accu, voorin bij de voorwielophanging passen de Lifpo 4 accu's in het centrale frame, en daar is ook nog plaats voor de stuurstang, het hele frame is uit aluminium en  ik denk dat ik het gewicht behoorlijk beperken kan.
Eerst had ik zorgen dat het frame niet stijf genoeg zou worden, maar dat is geen punt meer, ik heb de profielen voor de stoel doorverbonden met het voorframe, en nu heb ik er vertrouwen in.
Je komt wel dicht bij het asfalt te zitten, achter is maar 12 cm bodemvrijheid, komt door de 12 inche wieltjes, moet maar eens kijken hoe dat in de praktijk gaat, het wordt dus een soort kart.
Het zal er uitzien als een  ander soort ligfiets en verheug me op het komende voorjaar om een proefrit te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#3
Mag ik je aanvullen? Ik mis nog een groet uit het Boheemse woud.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#4
(18-Nov-2024, 04:22 PM)Fietsbennie schreef: Mag ik je aanvullen? Ik mis nog een groet uit het Boheemse woud.
Vergeten, komt door de sneeuw en de koude wind, dat nodigt niet uit tot vriendelijke woordenwisseling bij de deur, snel terug naar de kachel is de gedachte.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , Jeroen S
#5
Stoelen maken in serie, twee stuks, één voor de Berg Ferrari, en één voor de FlooW.
Het zelfde systeem als bij de trike, ik neem stoelen uit een Renault Espace, de achterstoelen, voorstoelen zijn te breed, achter staan er drie naast elkaar, ik kreeg wel eens opmerkingen dat die stoelen niet comfortabel zitten? nooit op gereageerd, stoel te smal of achterwerk te breed?
Vanwege te hoog gewicht, gaan alle buizen er uit, en vervangen door dunwandige buizen van een tuinstoel.
Het grote voordeel  van een auto stoel is dat schuim zitting uit een matrijs komt, in het schuim zitten nylon strips, waar je de bekleding aan vast kunt maken, zodat je een kuip zitting krijgt, die rondom steun geeft, daar zie je maar weer, dat een massa product ook zijn voordeel heeft.
En dan de stoffen bekleding, die is oersterk, en makkelijk te reinigen.
Vandaag weer een rit gemaakt, deels door de sneeuw, en ik heb daar een probleem, links onder in mijn rug, maar met deze zitting geen enkel probleem, dat was op de stadsfiets wel anders, een ligfiets nodigt uit om  er een goede stoel op te maken. 
De FlooW staat ook weer op de werkbank, ik wil deze winter dat ding klaar hebben, de zitting moest ik helaas iets smaller maken, want die fiets heeft vierwiel tankbesturing, en die stuur armen staan vrij dicht bij elkaar, dat veranderen is een probleem, de leuning kon zo blijven.
Al met al heb ik veel te doen, een berg onderdelen gekocht die allemaal nog in Nederland liggen, in januari ga ik die ophalen.
Groet uit het Boheemse Woud, met een sneeuwdek van tien cm.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM