Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
(11-Jul-2025, 10:02 AM)Willeke_IGKT schreef: @365cycle was jij degene die de cranks in eerste instantie in die fiets geplaatst had of heb jij de fiets met die cranks gekocht?
Ik heb m zo gekocht, maar er was nog niets aan veranderd. Toen Veloquest m kocht stond er nog geen 1000 km op Smile
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Jul-2025, 09:22 AM)Jeroen S schreef: Sommige mensen met de apparatuur om een nieuw gat te boren hebben ook wel een frees om de boel af te ronden.

Volgens mij moet je een 175 hebben om in te korten tot een 155.

Klopt, die van mij zijn door Bram mooi afgerond.

Klopt waarschijnlijk ook, Ymte heeft ooit van een setje 175 voor mij cranks van 152,5 gemaakt. Misschien kan 155mm ook wel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Zal het de leverancier eens vragen want ben nu eigenlijk ook wel benieuwd!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Jul-2025, 06:11 PM)Jeroen S schreef: Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.

Daarom maakte Ymte er ook een 152,5mm van. Dan blijft er meer materiaal over.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Heeft iemand Bram intussen al kunnen bereiken? Ik las laatst dat iemand er een tandem heeft opgehaald, lijkt me dus van wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(29-Jul-2025, 09:35 AM)Snoek043 schreef: Heeft iemand Bram intussen al kunnen bereiken?  Ik las laatst dat iemand er een tandem heeft opgehaald, lijkt me dus van wel.

Bram was tot ik meen een tweetal weken terug weer even in Nederland. Ik gok dat ie nu weer terug in Noorwegen is en daar weer even zal verblijven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.

Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.

2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.

Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(29-Jul-2025, 01:31 PM)liggende daan schreef: De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.

Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.

2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.

Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.

Welk specifiek klusje bedoel jij nu?  Inkorten van cranks of lees ik ergens overheen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
(29-Jul-2025, 03:08 PM)ZoefZoef schreef:
(29-Jul-2025, 01:31 PM)liggende daan schreef: De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.

Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.

2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.

Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.

Welk specifiek klusje bedoel jij nu?  Inkorten van cranks of lees ik ergens overheen?


Ja, inkorten / schroefdraad tappen idd
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Heel moeilijk lijkt het me idd niet maar het moet wel goed gebeuren. Dat wil zeggen dus dat de beide cranks wel goed uitgericht moeten staan bij het boren anders zit je met een trapper sow scheef staat.

Maar dacht niet dat Snoek043 daarvoor contact met M5 zoekt, toch?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets.  Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.

Ahja dat was het idd.

Daar zag ik nog wel een aantal van in een doos (circa 10 st) dus hopelijk zit de juiste (hoek) er voor jou bij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 03:27 PM)liggende daan schreef:
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets.  Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.

Ahja dat was het idd.

Daar zag ik nog wel een aantal van in een doos (circa 10 st) dus hopelijk zit de juiste (hoek) er voor jou bij.
Heeft ie ook nog de specifieke M5 lichte voornaven liggen? En een carbon 622 50mm velg. Die had ie bij de tijdelijke uitverkoop nog wel die laatste, maar wat ie nog heeft nu weet ik echt niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets.  Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.

Ik heb hier nog een stuurpen van een CHR liggen die niks doet.
[Afbeelding: stuurpen-CHR.jpg]
Ik weet niet of die platter is dan die van jou, maar zo ja, dan mag je hem hebben.
Antwoord }
[/quote]
Heeft ie ook nog de specifieke M5 lichte voornaven liggen? En een carbon 622 50mm velg. Die had ie bij de tijdelijke uitverkoop nog wel die laatste, maar wat ie nog heeft nu weet ik echt niet.
[/quote]

Dat weet ik niet, er ligt daar nog zoveel!

Wat er nog wel zijn, zijn een flink aantal 2-spoke wielen voor de liefhebbers.

Overigens is het maken van een complete inventarisatie + het beschikbaar maken hiervan onderwerp van gesprek tussen Bram en mij.

Gezien de hoeveelheid spullen zal dit echter niet op heel korte termijn beschikbaar zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 08:52 PM)broxtor schreef:
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets.  Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.



Ik heb hier nog een stuurpen van een CHR liggen die niks doet.

[Afbeelding: stuurpen-CHR.jpg]

Ik weet niet of die platter is dan die van jou, maar zo ja, dan mag je hem hebben.


Stuurpenhoek: verkrijgbaar in vier verschillende hoeken: 120/127/134/145 graden.

Die van ZoefZoef is dus zo goed als zeker 127 graden.

Bram dacht dat op basis van mijn lengte ik voor 99% zeker de 120 graden versie zou moeten hebben. Toch heb ik nu de 127 graden.
Ik ben misschien vrij klein, maar ik heb verhoudingsgewijs een wat langere rug. 

Hoe kleiner je bent hoe platter de stuurpen moet zijn. Ik ben 1.76m en vond die lage echt niet prettig fietsen. Je handen zitten dan echt laag en sturen gaat niet comfortabel. Het voelde niet vertrouwd en zeker. Daarna de 127 graden versie erop en opeens was het mijn fiets. Alles klopte. Het fijne gevoel was er en ik voelde mij al na 50meter vertrouwd met deze fiets.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
@liggende daan

Ik had Bram vlak voor z’n terugkomst al een paar mailtjes gestuurd. Op eentje antwoordde hij dan eindelijk (halleluja!) met de boodschap dat hij rond een bepaalde datum terug zou zijn. Maar goed, ik ben niet het type dat dan meteen z’n koffers pakt, een dag verlof neemt en voor z’n deur gaat kamperen zonder afspraak.

Ik weet niet hoe jullie dat in Nederland aanpakken – misschien werkt het daar met postduiven of spontane theemomenten – maar hier in België is "een afspraak maken" toch meestal de standaard.  Jij woonde waarschijnlijk op een boogscheut van hem, dat maakt het uiteraard een pak makkelijker. Even aanbellen en klaar.

Die twee spaakwielen had ik Bram ook al eens over aan z’n koerspet geluld. Ik dacht er zelfs aan om hem te vragen of hij ze wilde ruilen tegen mijn driespaaks, met een beetje opleg – ik ben tenslotte geen profiteur.

Maar goed, hoe snel die dingen ook zijn, ze voelen een beetje outdated: ooit cool, nu vooral zwaar. Dat gezegd hebbende – de M5 ziet er wel retestoer uit met die wielen. Echt zo'n "ik ben hier niet om vrienden te maken"-uitstraling. Ik zou dat zelfs nog durven combineren met een discwiel achteraan, gewoon omdat het kan. Catwalkwaardig, puur koersmode op z'n scherpst.

Nadeel? Windgevoelig uiteraard. Maar ja, ik ben niet het type dat het weerbericht checkt voor ik op de fiets spring – ik rijd als ik zin heb. Stijl boven alles.
Antwoord }
Bedankt door: liggende daan , Willeke_IGKT
(6 uren geleden)Snoek043 schreef: @liggende daan

Ik had Bram vlak voor z’n terugkomst al een paar mailtjes gestuurd. Op eentje antwoordde hij dan eindelijk (halleluja!) met de boodschap dat hij rond een bepaalde datum terug zou zijn. Maar goed, ik ben niet het type dat dan meteen z’n koffers pakt, een dag verlof neemt en voor z’n deur gaat kamperen zonder afspraak.

Ik weet niet hoe jullie dat in Nederland aanpakken – misschien werkt het daar met postduiven of spontane theemomenten – maar hier in België is "een afspraak maken" toch meestal de standaard.  Jij woonde waarschijnlijk op een boogscheut van hem, dat maakt het uiteraard een pak makkelijker. Even aanbellen en klaar.

@Snoek

Een afspraak maken voor het ophalen van het m5 tandem-frame ging wel oke, maar het voordeel van 'op fietsafstand wonen' heeft zeker geholpen.

Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)
Antwoord }
(5 uren geleden)liggende daan schreef: Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)

Dat zou echt geweldig zijn. 

Sowieso alvast bedankt voor het feit dat je hierover bent begonnen en blijkbaar mee aan de slag wilt gaan.

Wat is jouw motivatie om hieraan te beginnen?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: liggende daan , Willeke_IGKT
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(5 uren geleden)liggende daan schreef: Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)

Dat zou echt geweldig zijn. 

Sowieso alvast bedankt voor het feit dat je hierover bent begonnen en blijkbaar mee aan de slag wilt gaan.

Wat is jouw motivatie om hieraan te beginnen?


Mijn interesse voor ligfietsen is pas een jaar of 4 'oud'; wel toevalligerwijs gestart met een M5 (oke; ik woon in Middelburg..)

Voor onderdelen kwam ik al snel bij Bram uit, en als je daar rondkijkt is dat natuurlijk het walhalla als je iets (M5's) zoekt.


Momenteel is Bram vooral bezig met z'n kunstenaarschap in Noorwegen. M5 is in die zin een deels afgesloten hoofdstuk, ware het niet dat er nog zoveel onderdelen op een blije eigenaar liggen te wachten/verstoffen in Middelburg.

Daarover pratende bij het 'samenstellen' van mijn M5- tandem-frame, zag ik diverse onderdelen liggen die hier op het forum weleens voorbij komen als 'gevraagd / gezocht'.

Een (online / website) inventarisatie zou voor iedere M5-fan de mogelijkheid bieden om iig te weten te komen of er in Middelburg nog dat specifieke onderdeel aanwezig is. Voor Bram is deze exercitie niet opportuun omdat hij voornamelijk met z'n andere passie bezig wil zijn. 

Ik heb hem mijn hulp aangeboden en we gaan eens kijken of we elkaar daarin kunnen vinden.. wordt vervolgd hopelijk !
Antwoord }
(5 uren geleden)liggende daan schreef: Ik heb hem mijn hulp aangeboden en we gaan eens kijken of we elkaar daarin kunnen vinden.. wordt vervolgd hopelijk !

Ik vind dit echt mooi en hoopvol. Fijn dat je dit oppakt. Ik vermoed namens heel veel M5-bezitters.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@liggendedaan (en al de rest)

Ik had Bram overigens ook een zakelijk voorstel gedaan. Ik baat een groot magazijn uit in Antwerpen en verscheep dagelijks tassen (rugzakken, koffers, ..) doorheen heel Europa met UPS en DHL Express. Die laatste is wat duurder maar heeft een betere service, vooral Frankrijk met UPS is een kleine ramp wat betreft E-commerce.

Opslag en distributie van simpele dingen zou voor mij niet echt een probleem zijn. Mensen snel kunnen voorzien van onderdelen is voor mij belangrijker dan er geld uit te slaan. Het is tenslotte een nichewereld.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Laten we niet verget...PieterTrapt — 04:13 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Onder groepen van ou...blokdoorn — 03:46 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Binnen bepaalde gr...ZoefZoef — 01:54 PM
Bülk Distance
Ben benieuwd of Jan...ZoefZoef — 01:35 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Bij m'n uk in de...Frutsel — 01:12 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@liggendedaan (en al...Snoek043 — 01:11 PM
Bülk Distance
Ben benieuwd of Jan ...365cycle — 12:54 PM
Bülk Distance
Interessante verg...mvdriel — 12:48 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik heb hem mijn ...Wim -de roetsende — 12:01 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Wie weet wordt...liggende daan — 11:48 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Bij m'n uk in de k...Wim -de roetsende — 11:25 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Wie weet wordt d...Wim -de roetsende — 11:23 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@liggende daan ...liggende daan — 11:15 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
@liggende daan Ik h...Snoek043 — 10:28 AM
Routeplanning
Sinds ik dedicated f...365cycle — 10:27 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Dat was vroeger me...365cycle — 10:17 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Het verschil met de ...Willeke_IGKT — 10:15 AM