M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Berichten: 6.389
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13240
10245 x bedankt in 4988 berichten
(11-Jul-2025, 10:02 AM)Willeke_IGKT schreef: @365cycle was jij degene die de cranks in eerste instantie in die fiets geplaatst had of heb jij de fiets met die cranks gekocht? Ik heb m zo gekocht, maar er was nog niets aan veranderd. Toen Veloquest m kocht stond er nog geen 1000 km op
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.692
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2794
9213 x bedankt in 4459 berichten
(11-Jul-2025, 09:22 AM)Jeroen S schreef: Sommige mensen met de apparatuur om een nieuw gat te boren hebben ook wel een frees om de boel af te ronden.
Volgens mij moet je een 175 hebben om in te korten tot een 155.
Klopt, die van mij zijn door Bram mooi afgerond.
Klopt waarschijnlijk ook, Ymte heeft ooit van een setje 175 voor mij cranks van 152,5 gemaakt. Misschien kan 155mm ook wel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 6.389
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13240
10245 x bedankt in 4988 berichten
Zal het de leverancier eens vragen want ben nu eigenlijk ook wel benieuwd!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.906
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 682
3769 x bedankt in 1755 berichten
Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.
Berichten: 6.692
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2794
9213 x bedankt in 4459 berichten
(14-Jul-2025, 06:11 PM)Jeroen S schreef: Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.
Daarom maakte Ymte er ook een 152,5mm van. Dan blijft er meer materiaal over.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 203
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 113
335 x bedankt in 175 berichten
Heeft iemand Bram intussen al kunnen bereiken? Ik las laatst dat iemand er een tandem heeft opgehaald, lijkt me dus van wel.
Berichten: 2.498
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3798 x bedankt in 2101 berichten
(29-Jul-2025, 09:35 AM)Snoek043 schreef: Heeft iemand Bram intussen al kunnen bereiken? Ik las laatst dat iemand er een tandem heeft opgehaald, lijkt me dus van wel.
Bram was tot ik meen een tweetal weken terug weer even in Nederland. Ik gok dat ie nu weer terug in Noorwegen is en daar weer even zal verblijven.
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
29-Jul-2025, 01:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jul-2025, 01:39 PM door liggende daan.)
De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.
Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.
2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.
Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.
Berichten: 2.498
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3798 x bedankt in 2101 berichten
(29-Jul-2025, 01:31 PM)liggende daan schreef: De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.
Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.
2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.
Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.
Welk specifiek klusje bedoel jij nu? Inkorten van cranks of lees ik ergens overheen?
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
(29-Jul-2025, 03:08 PM)ZoefZoef schreef: (29-Jul-2025, 01:31 PM)liggende daan schreef: De tandem heb ik idd eerste week juli opgehaald.
Bram is redelijk goed bereikbaar via het m5 emailadres.
2de helft augustus is hij in Nederland als ik mij niet vergis.
Maarruh...zo'n specifieke klus is dat toch niet? Elk verspaningsbedrijf met de juiste tappen kan dit verzorgen, lijkt me.
Welk specifiek klusje bedoel jij nu? Inkorten van cranks of lees ik ergens overheen?
Ja, inkorten / schroefdraad tappen idd
Berichten: 2.498
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3798 x bedankt in 2101 berichten
Heel moeilijk lijkt het me idd niet maar het moet wel goed gebeuren. Dat wil zeggen dus dat de beide cranks wel goed uitgericht moeten staan bij het boren anders zit je met een trapper sow scheef staat.
Maar dacht niet dat Snoek043 daarvoor contact met M5 zoekt, toch?
Berichten: 203
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 113
335 x bedankt in 175 berichten
Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Ahja dat was het idd.
Daar zag ik nog wel een aantal van in een doos (circa 10 st) dus hopelijk zit de juiste (hoek) er voor jou bij.
Berichten: 2.498
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3798 x bedankt in 2101 berichten
(, 03:27 PM)liggende daan schreef: (, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Ahja dat was het idd.
Daar zag ik nog wel een aantal van in een doos (circa 10 st) dus hopelijk zit de juiste (hoek) er voor jou bij. Heeft ie ook nog de specifieke M5 lichte voornaven liggen? En een carbon 622 50mm velg. Die had ie bij de tijdelijke uitverkoop nog wel die laatste, maar wat ie nog heeft nu weet ik echt niet.
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 0
17 x bedankt in 10 berichten
(, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Ik heb hier nog een stuurpen van een CHR liggen die niks doet.
![[Afbeelding: stuurpen-CHR.jpg]](https://i.postimg.cc/mPZ0yH9L/stuurpen-CHR.jpg)
Ik weet niet of die platter is dan die van jou, maar zo ja, dan mag je hem hebben.
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
[/quote]
Heeft ie ook nog de specifieke M5 lichte voornaven liggen? En een carbon 622 50mm velg. Die had ie bij de tijdelijke uitverkoop nog wel die laatste, maar wat ie nog heeft nu weet ik echt niet.
[/quote]
Dat weet ik niet, er ligt daar nog zoveel!
Wat er nog wel zijn, zijn een flink aantal 2-spoke wielen voor de liefhebbers.
Overigens is het maken van een complete inventarisatie + het beschikbaar maken hiervan onderwerp van gesprek tussen Bram en mij.
Gezien de hoeveelheid spullen zal dit echter niet op heel korte termijn beschikbaar zijn.
Berichten: 6.692
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2794
9213 x bedankt in 4459 berichten
(, 08:52 PM)broxtor schreef: (, 01:04 PM)Snoek043 schreef: Ik had een plattere stuurpen nodig, verder niets. Ik denk dat hier een paar zaken door elkaar gehaald worden.
Ik heb hier nog een stuurpen van een CHR liggen die niks doet.
![[Afbeelding: stuurpen-CHR.jpg]](https://i.postimg.cc/mPZ0yH9L/stuurpen-CHR.jpg)
Ik weet niet of die platter is dan die van jou, maar zo ja, dan mag je hem hebben.
Stuurpenhoek: verkrijgbaar in vier verschillende hoeken: 120/127/134/145 graden.
Die van ZoefZoef is dus zo goed als zeker 127 graden.
Bram dacht dat op basis van mijn lengte ik voor 99% zeker de 120 graden versie zou moeten hebben. Toch heb ik nu de 127 graden.
Ik ben misschien vrij klein, maar ik heb verhoudingsgewijs een wat langere rug.
Hoe kleiner je bent hoe platter de stuurpen moet zijn. Ik ben 1.76m en vond die lage echt niet prettig fietsen. Je handen zitten dan echt laag en sturen gaat niet comfortabel. Het voelde niet vertrouwd en zeker. Daarna de 127 graden versie erop en opeens was het mijn fiets. Alles klopte. Het fijne gevoel was er en ik voelde mij al na 50meter vertrouwd met deze fiets.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 203
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 113
335 x bedankt in 175 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Snoek043.)
@liggende daan
Ik had Bram vlak voor z’n terugkomst al een paar mailtjes gestuurd. Op eentje antwoordde hij dan eindelijk (halleluja!) met de boodschap dat hij rond een bepaalde datum terug zou zijn. Maar goed, ik ben niet het type dat dan meteen z’n koffers pakt, een dag verlof neemt en voor z’n deur gaat kamperen zonder afspraak.
Ik weet niet hoe jullie dat in Nederland aanpakken – misschien werkt het daar met postduiven of spontane theemomenten – maar hier in België is "een afspraak maken" toch meestal de standaard. Jij woonde waarschijnlijk op een boogscheut van hem, dat maakt het uiteraard een pak makkelijker. Even aanbellen en klaar.
Die twee spaakwielen had ik Bram ook al eens over aan z’n koerspet geluld. Ik dacht er zelfs aan om hem te vragen of hij ze wilde ruilen tegen mijn driespaaks, met een beetje opleg – ik ben tenslotte geen profiteur.
Maar goed, hoe snel die dingen ook zijn, ze voelen een beetje outdated: ooit cool, nu vooral zwaar. Dat gezegd hebbende – de M5 ziet er wel retestoer uit met die wielen. Echt zo'n "ik ben hier niet om vrienden te maken"-uitstraling. Ik zou dat zelfs nog durven combineren met een discwiel achteraan, gewoon omdat het kan. Catwalkwaardig, puur koersmode op z'n scherpst.
Nadeel? Windgevoelig uiteraard. Maar ja, ik ben niet het type dat het weerbericht checkt voor ik op de fiets spring – ik rijd als ik zin heb. Stijl boven alles.
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
(6 uren geleden)Snoek043 schreef: @liggende daan
Ik had Bram vlak voor z’n terugkomst al een paar mailtjes gestuurd. Op eentje antwoordde hij dan eindelijk (halleluja!) met de boodschap dat hij rond een bepaalde datum terug zou zijn. Maar goed, ik ben niet het type dat dan meteen z’n koffers pakt, een dag verlof neemt en voor z’n deur gaat kamperen zonder afspraak.
Ik weet niet hoe jullie dat in Nederland aanpakken – misschien werkt het daar met postduiven of spontane theemomenten – maar hier in België is "een afspraak maken" toch meestal de standaard. Jij woonde waarschijnlijk op een boogscheut van hem, dat maakt het uiteraard een pak makkelijker. Even aanbellen en klaar.
@Snoek
Een afspraak maken voor het ophalen van het m5 tandem-frame ging wel oke, maar het voordeel van 'op fietsafstand wonen' heeft zeker geholpen.
Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)
Berichten: 6.692
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2794
9213 x bedankt in 4459 berichten
(5 uren geleden)liggende daan schreef: Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)
Dat zou echt geweldig zijn.
Sowieso alvast bedankt voor het feit dat je hierover bent begonnen en blijkbaar mee aan de slag wilt gaan.
Wat is jouw motivatie om hieraan te beginnen?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 50
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 111
96 x bedankt in 49 berichten
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (5 uren geleden)liggende daan schreef: Wie weet wordt dit makkelijker met een voor iedereen (online) bereikbare inventarisatie van alle moois ;-)
Dat zou echt geweldig zijn.
Sowieso alvast bedankt voor het feit dat je hierover bent begonnen en blijkbaar mee aan de slag wilt gaan.
Wat is jouw motivatie om hieraan te beginnen?
Mijn interesse voor ligfietsen is pas een jaar of 4 'oud'; wel toevalligerwijs gestart met een M5 (oke; ik woon in Middelburg..)
Voor onderdelen kwam ik al snel bij Bram uit, en als je daar rondkijkt is dat natuurlijk het walhalla als je iets (M5's) zoekt.
Momenteel is Bram vooral bezig met z'n kunstenaarschap in Noorwegen. M5 is in die zin een deels afgesloten hoofdstuk, ware het niet dat er nog zoveel onderdelen op een blije eigenaar liggen te wachten/verstoffen in Middelburg.
Daarover pratende bij het 'samenstellen' van mijn M5- tandem-frame, zag ik diverse onderdelen liggen die hier op het forum weleens voorbij komen als 'gevraagd / gezocht'.
Een (online / website) inventarisatie zou voor iedere M5-fan de mogelijkheid bieden om iig te weten te komen of er in Middelburg nog dat specifieke onderdeel aanwezig is. Voor Bram is deze exercitie niet opportuun omdat hij voornamelijk met z'n andere passie bezig wil zijn.
Ik heb hem mijn hulp aangeboden en we gaan eens kijken of we elkaar daarin kunnen vinden.. wordt vervolgd hopelijk !
Berichten: 6.692
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2794
9213 x bedankt in 4459 berichten
(5 uren geleden)liggende daan schreef: Ik heb hem mijn hulp aangeboden en we gaan eens kijken of we elkaar daarin kunnen vinden.. wordt vervolgd hopelijk !
Ik vind dit echt mooi en hoopvol. Fijn dat je dit oppakt. Ik vermoed namens heel veel M5-bezitters.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 203
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 113
335 x bedankt in 175 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Snoek043.)
@liggendedaan (en al de rest)
Ik had Bram overigens ook een zakelijk voorstel gedaan. Ik baat een groot magazijn uit in Antwerpen en verscheep dagelijks tassen (rugzakken, koffers, ..) doorheen heel Europa met UPS en DHL Express. Die laatste is wat duurder maar heeft een betere service, vooral Frankrijk met UPS is een kleine ramp wat betreft E-commerce.
Opslag en distributie van simpele dingen zou voor mij niet echt een probleem zijn. Mensen snel kunnen voorzien van onderdelen is voor mij belangrijker dan er geld uit te slaan. Het is tenslotte een nichewereld.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|