Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Langzame banden, koude lucht en tegenwind zijn alle aspecten die bijdragen aan een extra training.


Heb je dan toch een keer de wind mee, dan fiets je simpelweg niet hard genoeg  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Blij dat ik gisteravond nog even een flitsbezoekje kreeg van @365cycle en André van de Rotte Rijders om wat bandjes uit te wisselen Smile Van André mag ik de GoCycle eens proberen, en voor Kevin had ik wat Kojaks meebesteld een tijdje terug.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
En dat André op GoCycles rijdt heeft ie geweten, bij jou in de wijk Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Een Quest met Gocycles kan alleen maar rechtdoor toch?
Antwoord }
Bedankt door:
(08-Mar-2022, 01:42 PM)ThijsR schreef: Een Quest met Gocycles kan alleen maar rechtdoor toch?
Zoiets, haha. Had André bovenstaande post nog doorgestuurd. Zijn reactie:

A Trike Called Quest schreef:Nou, was er toch nog iemand blij.
Big Grin 

Buiten de bebouwde kom vind ik het overigens prima gaan hoor, met GoCycles. In wijken is het verschrikkelijk. Merkte gisteren ook weer op waarom het dan zoveel tijd kost; je moet niet alleen een paar keer "steken" om een bocht te halen, maar je verliest ook gewoon ál je snelheid ipv afzakken tot 20 km/h en weer op tempo komen.
Antwoord }
Bedankt door:
A Trike Called Quest --> Oh, die André.

Hij blogt al een tijdje niet meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(08-Mar-2022, 06:44 PM)Wim -de roetsende schreef: A Trike Called Quest --> Oh, die André.

Hij blogt al een tijdje niet meer.
Klopt. Komt wel weer! En z'n verhalen op Strava worden nog niet korter  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Vanmiddag eens even gepast met de Gocycles, maar helaas: achter loopt het heel lichtjes aan, en voor past gewoon niet.
Leuk om het zelf te kunnen ondervinden!

Daarna even een 47-406 van m'n dochter gepikt (ik had de binnenband al geleend) en die was achter wel te gebruiken. Ook op het oog was er duidelijk meer ruimte in de wielkast. Grappig dat "3mm" zo'n verschil maakt, waarschijnlijk wordt het ook minder breed door de stugge wangen.
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Mar-2022, 07:12 PM)Willeke_IGKT schreef: De nieuwe zijn Swalbe Kojaks, vouwbanden. Er weinig profiel, zo weinig heb ik nog nooit gehad.

<--->

Nu kijken of het een verschil maakt in het rijden.

Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.

Vanmorgen bij aankomst op het werk (5 km) gaf de meter in de fiets 15.9 km/u als gemiddelde snelheid (begon vanaf 0.)
Na het werk een ritje door het duin, de vlakke wegen.
Bij mijn stop na 8 km was het gemiddelde omhoog to 17.1 km/u, en bij thuiskomst 17.5 km/u en dat is hoger dan ik ooit gezien heb voor een rit alleen. Dit is inclusief stoppen voor verkeer, massel met de stoplichten, niet echt hoeven stoppen.

De banden werken zeker niet tegen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Banden maken een enorm groot verschil.

Eén van de Theo's die ik ken heeft ooit geschreven dat juist minder sterke rijders met zeer lichtlopende banden moeten gaan rijden.

Sterke rijders gaan ook met Marathon+ banden nog heel hard.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.

De banden werken zeker niet tegen.
Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
......
Bij toenemende temperatuur komen de spieren ook makkelijker op temperatuur...
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
Als het warmer wordt, schrijf ik soms op Twitter dat het weer 8km/u warmer was dan vorige week.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11-Mar-2022, 10:29 PM)Bacchus schreef:
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.

De banden werken zeker niet tegen.
Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.

Ik heb meer invloed op mijn banden dan op het weer Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
Whauw, wat een interessant forum is dit , met al die kennis .
Heerlijk om hierop kennis op te doen op vele vragen die ik heb/had.
Ontzettend bedankt voor jullie bijdrage hierin!!!
Antwoord }
Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid

En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Mar-2022, 02:45 AM)Frutsel schreef:
(11-Mar-2022, 10:29 PM)Bacchus schreef:
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.

De banden werken zeker niet tegen.
Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.

Ik heb meer invloed op mijn banden dan op het weer Tongue

Je kunt ervoor kiezen niet de weg op te gaan als het weer niet optimaal is.

Maar ik denk dat gewoon alle dagen naar het werk met af en toe een langer rit beter gaat zijn voor je snelheid, daar je meer training krijgt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Sommige bandjes gaan bij kou ook duidelijk slechter lopen, terwijl andere minder onder de indruk zijn. Bij mij gaat het ook altijd wat harder als de temperatuur weer gaat stijgen. Binnenkort gaat de Panaracer Pasela eraf achter, en de Conti GP er weer op. Dat scheelt ook een stuk in de snelheid. In de winter vind ik de extra grip van de 1,75 Pasela erg fijn. Ik heb hier erg veel heel rustige weggetjes waar alle steentjes en klei klonten van trekkers erg lang blijven liggen. Als dat dan ook nog vochtig wordt, gaat de achterkant nog wel es raar doen.
Antwoord }
Bedankt door:
Die Gocycles passen onder welke velomobielen? Als ik het zo hoor zijn ze nergens echt handig onder?
Aan de andere kant, misschien eens 3 op mijn Scorpion FS20 leggen, die zou ruimte zat moeten hebben Smile
Antwoord }
Bedankt door:
Ze lopen vooral lekker licht en passen onder de Strada, Quest, Alpha 9 en M9. Ook onder de Milan GT maar dan wordt de draaicirkel iets van 30 meter
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef:
(07-Mar-2022, 07:12 PM)Willeke_IGKT schreef: De nieuwe zijn Swalbe Kojaks, vouwbanden. Er weinig profiel, zo weinig heb ik nog nooit gehad.
Nu kijken of het een verschil maakt in het rijden.

Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.

Vanmorgen bij aankomst op het werk (5 km) gaf de meter in de fiets 15.9 km/u als gemiddelde snelheid (begon vanaf 0.)
Na het werk een ritje door het duin, de vlakke wegen.
Bij mijn stop na 8 km was het gemiddelde omhoog to 17.1 km/u, en bij thuiskomst 17.5 km/u en dat is hoger dan ik ooit gezien heb voor een rit alleen. Dit is inclusief stoppen voor verkeer, massel met de stoplichten, niet echt hoeven stoppen.

De banden werken zeker niet tegen.

Na een paar weken rijden met de nieuwe banden (en nogmaals een rit met de Waterlandse liggers) ben ik ervan overtuigt dat ik de juiste beslissing heb genomen met de banden wissel. Dit keer kon ik makkelijker meekomen, de gemiddelde snelheid lag wat hoger en ik was niet erg moe bij het afhaken en het thuiskomen.
En mijn snelheid bij WW ritten is hoger, ik haal makkelijker de 25 en nu ook de 30 km/u, (er zijn erg weinig stukjes waar ik genoeg afstand goed pad heb om langdurig door te trappen.)
Ook is mijn gemiddelde omhoog. Vrijwel constant hoger.

Nu een beslissing over een nieuwe achterband.
De fietsenzaak waar ik zaterdag heen ga heeft een Swalbe big apple in 406-50 voor me opzij gelegd evenals een Swalbe Big ben, 406-55. 
Heeft er iemand advies over deze banden? Is een van de twee duidelijk sneller dan de andere, of beter lek bestendig?
Dat is dus voor de achterband van een 3 x 20" Quest.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid

En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.

Rolweerstand schaalt lineair met snelheid, luchtwrijving zit een kwadratische component in. De rolwrijving wordt bij hogere snelheden dus een steeds kleinere component. Het absolute snelheidsverschil door een lagere rolwrijving voor hoogvermogenrijders is dus minder dan voor laagvermogenrijders. Daarbij blijft plaktijd gelijk maar neemt de kans op lekrijden toe met hogere snelheid Tongue

Qua temperatuur; warmer dan het nu is resulteert voor mij niet in extra snelheid; het koelingspotentiaal daalt dan en ik heb geen zin om me in het zweet te rijden. De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. En dat treedt niet alleen op tijdens het leveren van de mechanische energie tijdens het fietsen, maar ook tijdens het verwerken van het extra eten. Ik ga tegenwoordig weer wat vaker met de trein en fiets minder. Daardoor kan ik minder eten en onder de streep heb ik het minder snel te warm. Ook wel lekker.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(23-Mar-2022, 08:18 PM)Coen__ schreef: De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. 
Ongeveer even inefficiënt als een verbrandingsmotor in een auto. Dat vond ik dan wel weer een grappige overeenkomst.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers
(23-Mar-2022, 07:14 PM)Willeke_IGKT schreef: Nu een beslissing over een nieuwe achterband.
De fietsenzaak waar ik zaterdag heen ga heeft een Swalbe big apple in 406-50 voor me opzij gelegd evenals een Swalbe Big ben, 406-55. 
Heeft er iemand advies over deze banden? Is een van de twee duidelijk sneller dan de andere, of beter lek bestendig?
Dat is dus voor de achterband van een 3 x 20" Quest.

Ik heb mijn Big Apples laten vervangen door Big Ben Plus , omdat deze lekbestendiger zou zijn. Ik vertrouw ze meer dan de Big Apples. Inmiddels 11.000 km lekvrij, terwijl ik veel off road en over ruwe gravel met bouwpuin zoals gebroken tegels en glas heb gereden. Weinig slijtage te zien. Snelheid geen idee.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid

En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.

Waarom zou je beginnen bij het absolute nulpunt, wat overigens 0 Kelvin is (dus zonder graden)? Afgezien van het feit dat -273,15 graden Celsius een temperatuur is die je toch niet tegenkomt op je fiets, is zuurstof rond de 90K vloeibaar, en rond de 55K zelfs vast. Stikstof doet dat bij 77K en 63K, dus er is geen luchtweerstand bij dat soort temperaturen.

Daarnaast, waarom mix je Kelvin en Celsius?

En wat is het effect van hoge dan wel lage drukgebieden?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(23-Mar-2022, 10:44 PM)Frutsel schreef:
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid.
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Waarom zou je beginnen bij het absolute nulpunt, wat overigens 0 Kelvin is (dus zonder graden)? Afgezien van het feit dat -273,15 graden Celsius een temperatuur is die je toch niet tegenkomt op je fiets, is zuurstof rond de 90K vloeibaar, en rond de 55K zelfs vast. Stikstof doet dat bij 77K en 63K, dus er is geen luchtweerstand bij dat soort temperaturen.

Daarnaast, waarom mix je Kelvin en Celsius?
En wat is het effect van hoge dan wel lage drukgebieden?
Om aan te geven dat tussen -273 graden C. en 0 graden C. 273 graden C zit. Dat is circa 27 graden C. verschil ongeveer 10% verschil in de massa van de lucht. Kelvin en Celsius hebben een gelijke schaalverdeling.

Het verschil in luchtdruk maakt de massa van de lucht ook zwaarder of lichter. Bij een hoge luchtdruk is de luchtweerstand groter.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM