Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
08-Mar-2022, 07:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2022, 07:24 AM door Wim -de roetsende.)
Langzame banden, koude lucht en tegenwind zijn alle aspecten die bijdragen aan een extra training.
Heb je dan toch een keer de wind mee, dan fiets je simpelweg niet hard genoeg
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Blij dat ik gisteravond nog even een flitsbezoekje kreeg van @365cycle en André van de Rotte Rijders om wat bandjes uit te wisselen Van André mag ik de GoCycle eens proberen, en voor Kevin had ik wat Kojaks meebesteld een tijdje terug.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
En dat André op GoCycles rijdt heeft ie geweten, bij jou in de wijk
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Een Quest met Gocycles kan alleen maar rechtdoor toch?
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
08-Mar-2022, 02:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2022, 02:21 PM door 365cycle.)
(08-Mar-2022, 01:42 PM)ThijsR schreef: Een Quest met Gocycles kan alleen maar rechtdoor toch? Zoiets, haha. Had André bovenstaande post nog doorgestuurd. Zijn reactie:
A Trike Called Quest schreef:Nou, was er toch nog iemand blij.
Buiten de bebouwde kom vind ik het overigens prima gaan hoor, met GoCycles. In wijken is het verschrikkelijk. Merkte gisteren ook weer op waarom het dan zoveel tijd kost; je moet niet alleen een paar keer "steken" om een bocht te halen, maar je verliest ook gewoon ál je snelheid ipv afzakken tot 20 km/h en weer op tempo komen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
A Trike Called Quest --> Oh, die André.
Hij blogt al een tijdje niet meer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(08-Mar-2022, 06:44 PM)Wim -de roetsende schreef: A Trike Called Quest --> Oh, die André.
Hij blogt al een tijdje niet meer. Klopt. Komt wel weer! En z'n verhalen op Strava worden nog niet korter
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Vanmiddag eens even gepast met de Gocycles, maar helaas: achter loopt het heel lichtjes aan, en voor past gewoon niet.
Leuk om het zelf te kunnen ondervinden!
Daarna even een 47-406 van m'n dochter gepikt (ik had de binnenband al geleend) en die was achter wel te gebruiken. Ook op het oog was er duidelijk meer ruimte in de wielkast. Grappig dat "3mm" zo'n verschil maakt, waarschijnlijk wordt het ook minder breed door de stugge wangen.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
(07-Mar-2022, 07:12 PM)Willeke_IGKT schreef: De nieuwe zijn Swalbe Kojaks, vouwbanden. Er weinig profiel, zo weinig heb ik nog nooit gehad.
<--->
Nu kijken of het een verschil maakt in het rijden.
Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
Vanmorgen bij aankomst op het werk (5 km) gaf de meter in de fiets 15.9 km/u als gemiddelde snelheid (begon vanaf 0.)
Na het werk een ritje door het duin, de vlakke wegen.
Bij mijn stop na 8 km was het gemiddelde omhoog to 17.1 km/u, en bij thuiskomst 17.5 km/u en dat is hoger dan ik ooit gezien heb voor een rit alleen. Dit is inclusief stoppen voor verkeer, massel met de stoplichten, niet echt hoeven stoppen.
De banden werken zeker niet tegen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Banden maken een enorm groot verschil.
Eén van de Theo's die ik ken heeft ooit geschreven dat juist minder sterke rijders met zeer lichtlopende banden moeten gaan rijden.
Sterke rijders gaan ook met Marathon+ banden nog heel hard.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
De banden werken zeker niet tegen. Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
...... Bij toenemende temperatuur komen de spieren ook makkelijker op temperatuur...
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Als het warmer wordt, schrijf ik soms op Twitter dat het weer 8km/u warmer was dan vorige week.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(11-Mar-2022, 10:29 PM)Bacchus schreef: (11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
De banden werken zeker niet tegen. Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.
Ik heb meer invloed op mijn banden dan op het weer
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
Whauw, wat een interessant forum is dit , met al die kennis .
Heerlijk om hierop kennis op te doen op vele vragen die ik heb/had.
Ontzettend bedankt voor jullie bijdrage hierin!!!
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
12-Mar-2022, 10:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Mar-2022, 10:20 AM door PietV*.)
Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
(12-Mar-2022, 02:45 AM)Frutsel schreef: (11-Mar-2022, 10:29 PM)Bacchus schreef: (11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik weet niet of het aan de banden ligt, [...] , of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
De banden werken zeker niet tegen. Banden en bandenspanning zijn zeker plaatsen waar een hoop te winnen is maar "mooi" weer helpt ook een hoop.
Ik heb meer invloed op mijn banden dan op het weer
Je kunt ervoor kiezen niet de weg op te gaan als het weer niet optimaal is.
Maar ik denk dat gewoon alle dagen naar het werk met af en toe een langer rit beter gaat zijn voor je snelheid, daar je meer training krijgt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Sommige bandjes gaan bij kou ook duidelijk slechter lopen, terwijl andere minder onder de indruk zijn. Bij mij gaat het ook altijd wat harder als de temperatuur weer gaat stijgen. Binnenkort gaat de Panaracer Pasela eraf achter, en de Conti GP er weer op. Dat scheelt ook een stuk in de snelheid. In de winter vind ik de extra grip van de 1,75 Pasela erg fijn. Ik heb hier erg veel heel rustige weggetjes waar alle steentjes en klei klonten van trekkers erg lang blijven liggen. Als dat dan ook nog vochtig wordt, gaat de achterkant nog wel es raar doen.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Die Gocycles passen onder welke velomobielen? Als ik het zo hoor zijn ze nergens echt handig onder?
Aan de andere kant, misschien eens 3 op mijn Scorpion FS20 leggen, die zou ruimte zat moeten hebben
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
Ze lopen vooral lekker licht en passen onder de Strada, Quest, Alpha 9 en M9. Ook onder de Milan GT maar dan wordt de draaicirkel iets van 30 meter
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
23-Mar-2022, 07:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2022, 07:18 PM door Willeke_IGKT.)
(11-Mar-2022, 09:40 PM)Willeke_IGKT schreef: (07-Mar-2022, 07:12 PM)Willeke_IGKT schreef: De nieuwe zijn Swalbe Kojaks, vouwbanden. Er weinig profiel, zo weinig heb ik nog nooit gehad.
Nu kijken of het een verschil maakt in het rijden.
Ik weet niet of het aan de banden ligt, aan het feit dat ik de rit met de Waterlandse liggers eigenlijk snelheid of uithoudingvermogen te kort kwam en daarom nu serieuser aan het oefenen ben, of aan de wind, maar vandaag ging ik behoorlijk sneller dan meestal.
Vanmorgen bij aankomst op het werk (5 km) gaf de meter in de fiets 15.9 km/u als gemiddelde snelheid (begon vanaf 0.)
Na het werk een ritje door het duin, de vlakke wegen.
Bij mijn stop na 8 km was het gemiddelde omhoog to 17.1 km/u, en bij thuiskomst 17.5 km/u en dat is hoger dan ik ooit gezien heb voor een rit alleen. Dit is inclusief stoppen voor verkeer, massel met de stoplichten, niet echt hoeven stoppen.
De banden werken zeker niet tegen.
Na een paar weken rijden met de nieuwe banden (en nogmaals een rit met de Waterlandse liggers) ben ik ervan overtuigt dat ik de juiste beslissing heb genomen met de banden wissel. Dit keer kon ik makkelijker meekomen, de gemiddelde snelheid lag wat hoger en ik was niet erg moe bij het afhaken en het thuiskomen.
En mijn snelheid bij WW ritten is hoger, ik haal makkelijker de 25 en nu ook de 30 km/u, (er zijn erg weinig stukjes waar ik genoeg afstand goed pad heb om langdurig door te trappen.)
Ook is mijn gemiddelde omhoog. Vrijwel constant hoger.
Nu een beslissing over een nieuwe achterband.
De fietsenzaak waar ik zaterdag heen ga heeft een Swalbe big apple in 406-50 voor me opzij gelegd evenals een Swalbe Big ben, 406-55.
Heeft er iemand advies over deze banden? Is een van de twee duidelijk sneller dan de andere, of beter lek bestendig?
Dat is dus voor de achterband van een 3 x 20" Quest.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
23-Mar-2022, 08:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2022, 08:21 PM door Coen__.)
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Rolweerstand schaalt lineair met snelheid, luchtwrijving zit een kwadratische component in. De rolwrijving wordt bij hogere snelheden dus een steeds kleinere component. Het absolute snelheidsverschil door een lagere rolwrijving voor hoogvermogenrijders is dus minder dan voor laagvermogenrijders. Daarbij blijft plaktijd gelijk maar neemt de kans op lekrijden toe met hogere snelheid
Qua temperatuur; warmer dan het nu is resulteert voor mij niet in extra snelheid; het koelingspotentiaal daalt dan en ik heb geen zin om me in het zweet te rijden. De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. En dat treedt niet alleen op tijdens het leveren van de mechanische energie tijdens het fietsen, maar ook tijdens het verwerken van het extra eten. Ik ga tegenwoordig weer wat vaker met de trein en fiets minder. Daardoor kan ik minder eten en onder de streep heb ik het minder snel te warm. Ook wel lekker.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
23-Mar-2022, 09:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2022, 09:58 PM door 365cycle.)
(23-Mar-2022, 08:18 PM)Coen__ schreef: De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. Ongeveer even inefficiënt als een verbrandingsmotor in een auto. Dat vond ik dan wel weer een grappige overeenkomst.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(23-Mar-2022, 07:14 PM)Willeke_IGKT schreef: Nu een beslissing over een nieuwe achterband.
De fietsenzaak waar ik zaterdag heen ga heeft een Swalbe big apple in 406-50 voor me opzij gelegd evenals een Swalbe Big ben, 406-55.
Heeft er iemand advies over deze banden? Is een van de twee duidelijk sneller dan de andere, of beter lek bestendig?
Dat is dus voor de achterband van een 3 x 20" Quest.
Ik heb mijn Big Apples laten vervangen door Big Ben Plus , omdat deze lekbestendiger zou zijn. Ik vertrouw ze meer dan de Big Apples. Inmiddels 11.000 km lekvrij, terwijl ik veel off road en over ruwe gravel met bouwpuin zoals gebroken tegels en glas heb gereden. Weinig slijtage te zien. Snelheid geen idee.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 graden Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Waarom zou je beginnen bij het absolute nulpunt, wat overigens 0 Kelvin is (dus zonder graden)? Afgezien van het feit dat -273,15 graden Celsius een temperatuur is die je toch niet tegenkomt op je fiets, is zuurstof rond de 90K vloeibaar, en rond de 55K zelfs vast. Stikstof doet dat bij 77K en 63K, dus er is geen luchtweerstand bij dat soort temperaturen.
Daarnaast, waarom mix je Kelvin en Celsius?
En wat is het effect van hoge dan wel lage drukgebieden?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
24-Mar-2022, 12:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 12:33 AM door PietV*.)
(23-Mar-2022, 10:44 PM)Frutsel schreef: (12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid.
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek. Waarom zou je beginnen bij het absolute nulpunt, wat overigens 0 Kelvin is (dus zonder graden)? Afgezien van het feit dat -273,15 graden Celsius een temperatuur is die je toch niet tegenkomt op je fiets, is zuurstof rond de 90K vloeibaar, en rond de 55K zelfs vast. Stikstof doet dat bij 77K en 63K, dus er is geen luchtweerstand bij dat soort temperaturen.
Daarnaast, waarom mix je Kelvin en Celsius?
En wat is het effect van hoge dan wel lage drukgebieden? Om aan te geven dat tussen -273 graden C. en 0 graden C. 273 graden C zit. Dat is circa 27 graden C. verschil ongeveer 10% verschil in de massa van de lucht. Kelvin en Celsius hebben een gelijke schaalverdeling.
Het verschil in luchtdruk maakt de massa van de lucht ook zwaarder of lichter. Bij een hoge luchtdruk is de luchtweerstand groter.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|