Brekende Fujin frames
|
Berichten: 2.509
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3817 x bedankt in 2109 berichten
05-Apr-2025, 09:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Apr-2025, 10:09 PM door ZoefZoef.)
Fijn dat ie terug is
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Berichten: 6.710
Topics: 170
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2815
9253 x bedankt in 4477 berichten
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.
Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.509
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3817 x bedankt in 2109 berichten
06-Apr-2025, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 01:10 AM door ZoefZoef.)
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Berichten: 1.128
Topics: 25
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 694
2295 x bedankt in 1057 berichten
Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Berichten: 6.710
Topics: 170
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2815
9253 x bedankt in 4477 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.
Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering.
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.
Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.509
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3817 x bedankt in 2109 berichten
06-Apr-2025, 12:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 09:17 PM door ZoefZoef.)
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.
En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Berichten: 177
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 436
300 x bedankt in 157 berichten
Berichten: 6.710
Topics: 170
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2815
9253 x bedankt in 4477 berichten
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Daar gaat mijn theorie.
Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.196
Topics: 32
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2062 x bedankt in 1090 berichten
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.509
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3817 x bedankt in 2109 berichten
(06-Apr-2025, 09:25 PM)melle z schreef: Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Ook op hetzelfde punt?
Berichten: 1.196
Topics: 32
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2062 x bedankt in 1090 berichten
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(05-Apr-2025, 09:33 PM)ZoefZoef schreef: Fijn dat ie terug is 
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun. Laswerk is bij beide fietsen in een stukje frame.
Van de twee Tai's is de achterbrug (veercomstructie en montage zitje) volledig anders. Bij m'n huidige is een montageplaat waar m'n zitje op rust bij de uitgefreesde openingen gebroken. Dit is de fiets met hoogste serienummer (halverwege 4000).
Bij de teruggevonden fiets (frame halverwege 2000)is een hulpbeuge, parallell aan hoofdframe gebroken. Volgens lasser was oorzaak het niet uitgegloeid zijn van frame lassen.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 829
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1808 x bedankt in 774 berichten
07-Apr-2025, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Apr-2025, 09:28 PM door Bob Hagendijk.)
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 1.917
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 699
3790 x bedankt in 1766 berichten
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.
Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Kilometer topic
|
De teller voor juli ...Kapitein Bosui — 11:50 AM |
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
|
Vandaag is hele dag ...PlantageBohémien — 11:35 AM |
Wrap
|
Heb hm in naturel ...Wim -de roetsende — 10:34 AM |
Trisled's nieuwste
|
Aan de andere kant...Wim -de roetsende — 10:31 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
@datakneder, meet ...datakneder — 10:30 AM |
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
|
Ik ga even dit topic...TimSch — 09:51 AM |
Ervaringen met de Tuna
|
Jaren geleden werd...Hoekie — 09:48 AM |
Wrap
|
Snoek043 heeft ervar...Frutsel — 09:42 AM |
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Dank je Jeroen !
...liggende daan — 09:37 AM |
Trisled's nieuwste
|
Aan de andere kant v...SnoekL#35 — 09:26 AM |
Kilometer topic
|
Ik was bijna bij d...Bart Verbeek — 08:40 AM |
Kilometer topic
|
Ik was bijna bij de ...Jeroen S — 08:07 AM |
Ervaringen met de Tuna
|
Maar daarvoor zit er...Jeroen S — 08:04 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
@datakneder, meet vo...Jeroen S — 08:00 AM |
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Dat is knap gedaan D...Jeroen S — 07:46 AM |
Wrap
|
Ik heb ooit een pogi...Jeroen S — 07:34 AM |
Waar ben je vandaag geweest met de fiet...
|
De landsgrens tussen...Jeroen S — 07:31 AM |
|