|
Brekende Fujin frames
|
Berichten: 2.822
Topics: 29
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 42
4362 x bedankt in 2399 berichten
05-Apr-2025, 09:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Apr-2025, 10:09 PM door ZoefZoef.)
Fijn dat ie terug is
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.
Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.822
Topics: 29
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 42
4362 x bedankt in 2399 berichten
06-Apr-2025, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 01:10 AM door ZoefZoef.)
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Berichten: 1.278
Topics: 30
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2655 x bedankt in 1203 berichten
Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.
Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering.
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.
Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.822
Topics: 29
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 42
4362 x bedankt in 2399 berichten
06-Apr-2025, 12:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 09:17 PM door ZoefZoef.)
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.
En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Berichten: 210
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 519
372 x bedankt in 190 berichten
Berichten: 7.454
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3521
10930 x bedankt in 5201 berichten
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Daar gaat mijn theorie.
Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.326
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2323 x bedankt in 1208 berichten
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 2.822
Topics: 29
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 42
4362 x bedankt in 2399 berichten
(06-Apr-2025, 09:25 PM)melle z schreef: Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Ook op hetzelfde punt?
Berichten: 1.326
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2323 x bedankt in 1208 berichten
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(05-Apr-2025, 09:33 PM)ZoefZoef schreef: Fijn dat ie terug is 
Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun. Laswerk is bij beide fietsen in een stukje frame.
Van de twee Tai's is de achterbrug (veercomstructie en montage zitje) volledig anders. Bij m'n huidige is een montageplaat waar m'n zitje op rust bij de uitgefreesde openingen gebroken. Dit is de fiets met hoogste serienummer (halverwege 4000).
Bij de teruggevonden fiets (frame halverwege 2000)is een hulpbeuge, parallell aan hoofdframe gebroken. Volgens lasser was oorzaak het niet uitgegloeid zijn van frame lassen.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 1.013
Topics: 51
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 9
2439 x bedankt in 948 berichten
07-Apr-2025, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Apr-2025, 09:28 PM door Bob Hagendijk.)
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2021
Bedankt: 0
27 x bedankt in 7 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
![[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]](https://i.postimg.cc/x1fcmptT/20250406-094009.jpg) Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Berichten: 2.553
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1346
5043 x bedankt in 2393 berichten
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.
Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.
Berichten: 1.326
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2323 x bedankt in 1208 berichten
(06-Apr-2025, 11:46 PM)melle z schreef: Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken. Het is inmiddels ruim na de vakantie, dus hier komt 'ie:
Bij de achtervork kan ik geen schade of reparaties ontdekken, maar het is duidelijk dat iemand flink aan het kleien is geweest om Fujin nummer 8897 weer betrouwbaar te krijgen (op het reparatielaswerk is overigens niks aan te merken). Breken zal 'ie niet vast meer, maar ik denk dat deze binnenkort toch de schrootbak in gaat. Alles aan de fiets is tot op de draad versleten en de achterdemper en voorheen verende voorvork maken het een ramp om op te fietsen. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben geen fan van Challenge fietsen.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Berichten: 2.875
Topics: 90
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3065
3281 x bedankt in 1401 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Roepers.)
Is de fiets 20 of meer dan 20 jaar oud? Als hij intensief gebruikt is dan mag dat toch alles wel tot op de draad versleten zijn? Overigens is, als ik de site van Elan goed heb bestudeerd, nog het enige Nederlandse ligfietsmerk dat nieuw is te krijgen. Bij Raptobike staat op de site van Elan geen enkel model.
Groet,
Marco
Berichten: 1.326
Topics: 33
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2323 x bedankt in 1208 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door melle z.)
(1 uur geleden)Roepers schreef: Is de fiets 20 of meer dan 20 jaar oud? Als hij intensief gebruikt is dan mag dat toch alles wel tot op de draad versleten zijn? Je hoort mij toch niet zeggen dat dat niet mag? Wat mij betreft is er alleen niks aan verloren als er colablikjes van deze gemaakt worden, als het bijvoorbeeld een Baron geweest was had ik hem weer opgelapt.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|