Berichten: 6.311
Topics: 159
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2426
8403 x bedankt in 4095 berichten
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.
Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.233
Topics: 24
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3389 x bedankt in 1861 berichten
06-Apr-2025, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 01:10 AM door ZoefZoef.)
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Berichten: 6.311
Topics: 159
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2426
8403 x bedankt in 4095 berichten
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.
Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.
Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering.
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.
Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.233
Topics: 24
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3389 x bedankt in 1861 berichten
06-Apr-2025, 12:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Apr-2025, 09:17 PM door ZoefZoef.)
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.
En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Berichten: 6.311
Topics: 159
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2426
8403 x bedankt in 4095 berichten
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Daar gaat mijn theorie.
Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.078
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1839 x bedankt in 979 berichten
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.078
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1839 x bedankt in 979 berichten
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 703
Topics: 42
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1499 x bedankt in 663 berichten
07-Apr-2025, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Apr-2025, 09:28 PM door Bob Hagendijk.)
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Berichten: 1.652
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 448
3233 x bedankt in 1505 berichten
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.
Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.