Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brekende Fujin frames
#1
Fijn dat ie terug is Smile

Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.

Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.

De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Antwoord }
#5
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.

Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.

Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering. 
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.

Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter  Wink Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.

En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/

Daar gaat mijn theorie.

Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#9
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(06-Apr-2025, 09:25 PM)melle z schreef: Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.

Ook op hetzelfde punt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(05-Apr-2025, 09:33 PM)ZoefZoef schreef: Fijn  dat ie terug is Smile

Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had.  Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Laswerk is bij beide fietsen in een stukje frame. 
Van de twee Tai's is de achterbrug (veercomstructie en montage zitje) volledig anders. Bij m'n huidige is een montageplaat waar m'n zitje op rust bij de uitgefreesde openingen gebroken. Dit is de fiets met hoogste serienummer (halverwege 4000).
Bij de teruggevonden fiets (frame halverwege 2000)is een hulpbeuge, parallell aan hoofdframe gebroken. Volgens lasser was oorzaak het niet uitgegloeid zijn van frame lassen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.

Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.

Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wintertraining Apeldoorn 6 April 2025
Het is niet mijn muz...Hardloper — 09:42 AM
Brekende Optima Baron frames
Dit is de versterkin...melle z — 09:38 AM
Medeliggers onderweg
Ik zag gisteren een ...Hardloper — 09:29 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is dat dan zoiets al...Hardloper — 09:27 AM
Brekende Optima Baron frames
De oude frames die n...Arend-Jan — 07:29 AM
Wintertraining Apeldoorn 6 April 2025
En dan een video uit...Roepers — 11:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
gaaszit Is dat ...quattrovelootje — 11:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
QV-tje heeft inderda...TvWijk — 11:19 PM
Brekende Optima Baron frames
Als het hele frame v...Gideonaut — 11:10 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
gaaszit Is dat ...ZoefZoef — 10:57 PM
Brekende Optima Baron frames
Dit model baron heb ...ZoefZoef — 10:52 PM
Brekende Optima Baron frames
Optima Orca's ook. ...Lopopodium — 10:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Maar het was toch ee...Hardloper — 10:04 PM
Brekende Optima Baron frames
Optima Barons zijn v...melle z — 10:03 PM
Brekende Optima Baron frames
Ik heb net even naar...Gideonaut — 10:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
gaaszit Is dat Vl...Hardloper — 09:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Pas je wel in een S...Gideonaut — 09:48 PM