Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
(12-Feb-2025, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Met 53T kan ik sowieso nog meetrappen tot 65km/u. Er zijn dagen dat ik het niet fiets. Ik vind 90 rpm comfortabel als ik een redelijk stevig vermogen moet leveren. Ik kijk dus naar de hoogste snelheid die ik redelijk regelmatig verwacht te kunnen kruisen, daarbij wil ik op 90 rpm zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
12-Feb-2025, 10:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2025, 12:45 PM door Hardloper.)
Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
(12-Feb-2025, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.520
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 707
2538 x bedankt in 1181 berichten
(12-Feb-2025, 10:31 AM)365cycle schreef: (12-Feb-2025, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent.
Een cadanssensor is dan een stuk goedkoper. Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
(12-Feb-2025, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje  Heb je het weer gemold?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
12-Feb-2025, 12:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2025, 12:47 PM door Hardloper.)
(12-Feb-2025, 10:31 AM)365cycle schreef: (12-Feb-2025, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag. Mijn loop cadans zit ook rond de 200. Verbazingwekkend laag, met jouw bouw. Maar daarom: Ga nou eerst eens veel rijden. Monteer desnoods een vermogensmeter of cadanssensor, dan registreer je ook wat je aan het doen bent. Was het woordje NIET vergeten.
Dat zit er al in. Dus dat monitor ik al. Loop al heel lang ook met vermogensmeters. Dus heb vergelijkingsmateriaal zover het te vergelijken is. Al bij proefrijden had ik een cadansensor mee, die zijn niet zo duur. Dus had die al aangeschaft.
Mijn huidige FTP is: 3,26 Watt/kg.
PS: Zolang ik niet expliciet erbij zeg, deel ik de fiets gegevens.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.074
Topics: 60
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 31080
3033 x bedankt in 1360 berichten
12-Feb-2025, 01:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2025, 01:08 PM door Willeke_IGKT.)
Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.
Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.520
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 707
2538 x bedankt in 1181 berichten
(12-Feb-2025, 11:36 AM)365cycle schreef: (12-Feb-2025, 11:05 AM)Frutsel schreef: Alleen wel goed opletten bij het monteren, dat hij niet kapotschuurt door een uitstekend boutje  Heb je het weer gemold? 
Nee, nu gebruik ik de powermeter als cadanssensor, maar 1x een cadanssensor gesloopt door een boutje, en de volgende sensor zat met een rubber geklemd, waarbij dat rubber een keer verdwenen is (en de sensor lekker in het vooronder rondstuiterde op een w/w rit) Dat was dus ook niet bevorderlijk voor de sensor.
Gelukkig kosten ze niet zo veel, maar ik bleef aan de gang
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
(12-Feb-2025, 01:07 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb in de Strada een groter groot voorblad laten monteren toen ik op de dijk van Enkhuizen met 20 km/u een prettige cadans had en nog maar een kransje kleiner kon achter.
Daarna reed ik op datzelfde stuk dijk weer 20 in een voor mij prettige cadans en had ik achter nog 3 kransjes over, kan ik 30 rijden en de cadans is dan nog prettig. Geen flauw idee wat de nummers zijn, misschien komt er in de B4M wel een cadans meter, tellen werkt niet omdat ik bij fietsen te veel op de weg en het verkeer let, niet op de tijd.
Dit is de juiste keuze. Om op het verkeer te letten en niet op de cadans. Maar Willeke, eerlijk, ik weet niet of voor jou de cadans iets toevoegt om bij te houden. Zover ik je inschat doe je er later niks mee en neem aan dat jij wel weet wanneer je een prettige cadans hebt, waarmee je geen blessures rijdt. Misschien is een extra backup voor de verlichting een betere inverstering in jouw geval. Maar je kan het altijd overwegen he, verschillende sport apps ondersteunen de meest gangbare cadansmeters. Dus dan kun je later / real live je cadans bekijken.
Mijn Edge heb ik al zo ingesteld dat ik de snelheid / tijd onderweg / geschatte aankomsttijd en nog iets wat ik relevant vind om op tijd op werk aan te komen bij het kaartje bij mijn werk fiets profiel. Volgens mij was dat ook de cadans. Vermogen doet me minder voor woon/werk. Al zal die geregistreerd worden voor latere analyse. Kan er 10 configureren, dus een werk profiel was snel aangemaakt toen de eerste dag dichterbij kwam.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 254
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 666
484 x bedankt in 245 berichten
(12-Feb-2025, 07:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik had het laatst met Ymte ook nog over die obsessie van sommigen met grote kettingbladen. Hij begreep er ook niets van. Waarom zou je nog mee willen trappen als je al 80km/u rijdt vond hij.
Nou ja, omdat je niet 80 maar 200 km/u wilt rijden bijvoorbeeld?
Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker:
...en het is hem zowaar nog gelukt ook.
Niet eens op een zoutvlakte, maar op een Autobahn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 623
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1122 x bedankt in 608 berichten
ik vind grote bladen fijn fietsen, heb recent nog een ovale mega blad gekocht via het Duitse forum
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
(12-Feb-2025, 06:56 PM)Tijanus schreef: Dan is een kettingblaadje 130 wel lekker:  Dan moet je bij rechterbochten opletten dat je kettingblad niet op de grond komt
Meindert Valenteijn vertelde me overigens dat hij ze nog wel groter had dan dit
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.088
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2258
7935 x bedankt in 3878 berichten
(12-Feb-2025, 10:21 AM)Hardloper schreef: Ik heb een inspanningstest gedaan en die moest op iets van 70rpm. Nou dat vond ik echt NIET fijn. Veel te traag.
Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden
Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.
Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.
Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 556
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
908 x bedankt in 496 berichten
Ik kan daar over meepraten.De fiets die ik van Meindert kocht, een lage racer had een blad waar iedereen voor bleef staan. Met een vlakke cassette achter was op gang komen redelijk sportschoolwerk. Maar hij was extreem snel.
Maar ik gebruikte hem niet als boodschappenfiets maar echt voor lange ritten, buiten de stad.
Groet,
Tom
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
12-Feb-2025, 09:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2025, 09:13 PM door 365cycle.)
(12-Feb-2025, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans. Voor de Tuna-kopers hier de standaard setup met verschillende achterband en -wiel:
Continental Contact Urban 32-584 (27,5")
Continental Contact Urban 47-584 (27,5")
Continental GP5000 28-622 (28")
Gekozen zijn dus de SRAM 11-36 cassette en de 33/53T standaard setup voor de Tuna.
Op tab "Rings" kan je de kettingbladen wijzigen (van klein naar groot).
Als je een Schlumpf wil opnemen, kies dan één voorblad, vul dat in in het middelste vak en vul dat getal gedeeld door 2,5 in in het linkse vak (dus met een 50T krijg je 20/50).
Op tab "Cassette" kan je een andere cassette kiezen/invullen
Onderaan zijn de tabs "Speed" en "Speed Range" degenen die ik het meest gebruik. Vergeet niet om 'm op op "kph" te zetten.
Uiteraard zijn bovenstaande getallen met andere banden in dezelfde maat hetzelfde, maar gezien dit zo'n beetje standaard keuzes zijn onder een Tuna heb ik ze maar zo genoemd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
(12-Feb-2025, 09:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je graag in een hoge cadans fietst dan moet je toch helemaal niet met een 61T-kettingblad gaan rijden
Hier gaat volgens mij iets mis met oorzaak en gevolg.
Een groot kettingblad en geen hele hoge snelheid zorgt toch echt voor een lage cadans.
Leg aub even uit, want ik begrijp het nu niet meer.
Blijf bij je eigen beredeneringen, want die klopt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.088
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2258
7935 x bedankt in 3878 berichten
(12-Feb-2025, 10:21 PM)Hardloper schreef: Blijf bij je eigen beredeneringen, want die klopt.
Dat weet ik, maar waarom wil jij dan groot kettingblad voorop hebben liggen?
Citaat: Zit alleen dan van wat voor cassette / binnenblad en buitenblad zou ik dan willen. Zit te denken dan aan 33 + 61
Dit was jouw opmerking. Waarom zit je dan toch te denken aan een 61T? Dat is dus mijn vraag.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.578
Topics: 8
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 372
3068 x bedankt in 1434 berichten
Misschien omdat hij in de QV een 20 inch achterwieltje heeft, dat compenseert het blad nogal. 61:11x1,5 meter= 8,3 meter. 53:11x2 meter=9,6 meter. 53:13x2=8,15 meter. Ik heb de wielomtrekken even geschat, maar komt in de buurt.
Het scheelt ongeveer een halve meter wielomtrek, dat merk je wel.
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
13-Feb-2025, 10:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2025, 11:56 AM door 365cycle.)
Je hoeft die wielomtrekken helemaal niet te schatten, zie de links die ik hierboven al neergezet heb
Wielomtrek (tabje Rollout), snelheid in ieder verzet op de cassette bij cadans, alles zit erin. Ik zal de standaard QV nog even toevoegen:
Continental Contact Urban 32-584 (27,5")
Continental Contact Urban 47-584 (27,5")
Continental GP5000 28-622 (28")
QuatreVelo met 70T, Schlumpf MountainDrive, 11-36 cassette en 32-406 banden
Ik heb de code van Mike Sherman destijds geforked om wat bugs te kunnen fixen, Hardloper heeft 'm ook geforked maar volgens mij nog geen aanpassingen gemaakt.
Dus ik snap dit gesprek eigenlijk niet zo goed.
edit: link QV gefixt, Mark bedankt voor het vinden van nog een bug!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
(13-Feb-2025, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Dit was jouw opmerking. Waarom zit je dan toch te denken aan een 61T? Dat is dus mijn vraag. Omdat ik er dan sneller mee zou willen en totaal geen goede kijk heb wat handig is he.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 355
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1183
736 x bedankt in 337 berichten
13-Feb-2025, 07:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2025, 07:56 PM door PieterTrapt.)
Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.
Zeker kransjes 11 of 12 hebben daar last van.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 6.088
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2258
7935 x bedankt in 3878 berichten
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.
Zeker kransjes 11 of 12 hebben daar last van.
Op kransje 11 of 12 rijd ik al boven de 45/50km/u. Dat doe ik toch niet iedere dag.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.880
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3194
3424 x bedankt in 2364 berichten
13-Feb-2025, 08:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2025, 08:53 PM door Hardloper.)
Met lopen, dan zit ik zo aan de 12 a 13km/u. Interval training: pieken over de 20km/u. Dus tja dan gaat er wel wat potentieel vermogen ontstaan verwacht ik zo.
Maar eerst even met de 4 wielen naar het werk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
Als je met de QV consequent 45 km/h als kruissnelheid kan rijden wordt een 53T misschien te klein in een Tuna.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.088
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2258
7935 x bedankt in 3878 berichten
(13-Feb-2025, 11:11 PM)365cycle schreef: Als je met de QV consequent 45 km/h als kruissnelheid kan rijden wordt een 53T misschien te klein in een Tuna.
Kun jij het? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.697
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11319
8805 x bedankt in 4329 berichten
14-Feb-2025, 11:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2025, 11:03 AM door 365cycle.)
(14-Feb-2025, 09:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Kun jij het? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Ja, maar niet van hier naar Arnhem ofzo, en misschien dat ik het met dit weer momenteel ook niet haal met m'n huidige conditie. Ik heb wel een aantal ritten in mijn regio boven de 40 gemiddeld met de QV gereden, maar eigenlijk allemaal met warm weer. Haalde ook best vaak bromscooters in met dat ding
Zodra je een aantal kilometer (bijvoorbeeld 5) die snelheid kan vasthouden zonder jezelf echt stuk te rijden is een te hoog toerental draaien irritant. Als 45 lukt met een QV, zit je met een Tuna misschien wel 10 kilometer hoger.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Mooi Twente
|
Zijn ze nog actief...datakneder — 12:45 AM |
Mooi Twente
|
Zijn ze nog actief? ...Schemerwoude — 12:34 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Of zet hem op massi...ZoefZoef — 11:37 PM |
Slow TV
|
1:21,43 Het Spring...LigfietsWilsum — 11:31 PM |
Slow TV
|
1:21,43 Het Springen...Wim -de roetsende — 10:25 PM |
Slow TV
|
Slow TV mag in dit...Veloquest — 10:02 PM |
Slow TV
|
Slow TV mag in dit o...Hoekie — 09:54 PM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Of zet hem op massie...Arend-Jan — 08:11 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Had wel interesse m...HansNL — 07:09 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Had wel interesse ma...Gideonaut — 06:44 PM |
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Potverkaatje wat is ...HansNL — 06:33 PM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Jouw doel met een ve...365cycle — 04:08 PM |
Velomobielende bakker
|
Grappig, snap wel wa...Gideonaut — 02:46 PM |
Ervaringen met de Tuna
|
Gaat op wanneer je...datakneder — 02:36 PM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
De Snoek (of vel...Snoek043 — 02:00 PM |
Fietsreis Velsen Noord, Chatham, Velsen...
|
Het hele verhaal i...Lopopodium — 01:24 PM |
Velomobielende bakker
|
Bij 2:01 zie ik hem ...Wim -de roetsende — 12:59 PM |
|