Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brekende Fujin frames
#1
Fijn dat ie terug is Smile

Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had. Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Een Taifun met een gescheurd frame is er volgens mij altijd eentje die geveerd is.

Blijkbaar is daar iets mee mis qua constructie.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.

De mijne is ook geveerd, dus benieuwd waar het zwakke punt dan zit. Voor zover ik weet, is mijne nog ok.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Antwoord }
#5
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.

Dankjewel. Eindelijk een duidelijke foto. Ik had er al vaak van gehoord en over gelezen, maar nog nooit zo duidelijk gezien.

Ik heb ook ooit gehoord dat die achterbrug nooit is ontworpen voor vering. 
Dan komen er totaal andere krachten op en dan zegt die dus krak.

Sluit ook 100% aan bij mijn standpunt: ongeveerd is altijd beter  Wink Big Grin
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Holy shit! Dat is gewoon een complete achtervork die afbreekt!
Het is de eerste keer dat ik dat zie. Zal meteen mijn taifun eens bekijken of ik daar iets vreemds zie.

En dit zou alleen gelden bij de taifun, of ook bij ander challenge modellen met een gesplitst frame van Challengs? Ik meen eerder al eens te hebben gelezen van een fujin waarbij ook aan het frame gelast is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(06-Apr-2025, 05:53 PM)martinus schreef: Toevallig hier ook helaas:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...uch.76453/

Daar gaat mijn theorie.

Die Fujin is ongeveerd. Oei.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#9
Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(06-Apr-2025, 09:25 PM)melle z schreef: Op mijn werk hebben we een geveerde Fujin die ook ooit gebroken en gelast is.

Ook op hetzelfde punt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(05-Apr-2025, 09:33 PM)ZoefZoef schreef: Fijn  dat ie terug is Smile

Wel benieuwd wat het kritische punt is van de taifun gezien zowel deze als je huidige kennelijk laswerk nodig heeft/had.  Zelf heb ik ook een taifun - al een jaar of 12 in mijn bezit - dus de kritische plek van de taifun zou ik weleens willen bekijken op mijn taifun.
Laswerk is bij beide fietsen in een stukje frame. 
Van de twee Tai's is de achterbrug (veercomstructie en montage zitje) volledig anders. Bij m'n huidige is een montageplaat waar m'n zitje op rust bij de uitgefreesde openingen gebroken. Dit is de fiets met hoogste serienummer (halverwege 4000).
Bij de teruggevonden fiets (frame halverwege 2000)is een hulpbeuge, parallell aan hoofdframe gebroken. Volgens lasser was oorzaak het niet uitgegloeid zijn van frame lassen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Afgesplitst van het gestolen Fujin topic zodat de juiste info samen blijft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(06-Apr-2025, 09:43 AM)datakneder schreef: Dit is een foto van het zwakke punt van mijn geveerde Tai.




[Afbeelding: 20250406-094009.jpg]
Bij mijn rode Tai is de "diagonaal" van de driehoek linksonder vlak bij de lasnaad gescheurd. Daarna prima gelast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.

Daarnaast zijn het ook wel plekken waar er krachten in meerdere richtingen werken. Bij die rode Duitse Fujin gaat de kracht op de achtervork omhoog, de kracht die dat tegenhoudt is het gewicht van de rijder op het zitje. Die zitbeugel drukt naar beneden, de vork omhoog, en op het kantje gaat het mis. Zie de zitbeugel maar als je knie en de framebuis als de tak die je wil breken.

Bij de geveerde versies heb je er ook een stel met de vering in een ingewikkelde constructie naast het hoofdframe. Die delen zijn niet helemaal symetrisch en de belasting daarop is ook niet helemaal gelijk. Daar zit ook ergens iets van een hevel of beugel met een oog, rond gat wat uit kan scheuren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(06-Apr-2025, 11:46 PM)melle z schreef: Dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, ik zal er na mijn vakantie eens een foto van maken.
Het is inmiddels ruim na de vakantie, dus hier komt 'ie:

[Afbeelding: 55358571896_8eccd6ea66_b.jpg]
[Afbeelding: 55358993645_3aeb03c651_b.jpg]

Bij de achtervork kan ik geen schade of reparaties ontdekken, maar het is duidelijk dat iemand flink aan het kleien is geweest om Fujin nummer 8897 weer betrouwbaar te krijgen (op het reparatielaswerk is overigens niks aan te merken). Breken zal 'ie niet vast meer, maar ik denk dat deze binnenkort toch de schrootbak in gaat. Alles aan de fiets is tot op de draad versleten en de achterdemper en voorheen verende voorvork maken het een ramp om op te fietsen. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben geen fan van Challenge fietsen.  Wink
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#18
Is de fiets 20 of meer dan 20 jaar oud?  Als hij intensief gebruikt is dan mag dat toch alles wel tot op de draad versleten zijn? Overigens is, als ik de site van Elan goed heb bestudeerd, nog het enige Nederlandse ligfietsmerk dat nieuw is te krijgen. Bij Raptobike staat op de site van Elan geen enkel model.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(5 uren geleden)Roepers schreef: Is de fiets 20 of meer dan 20 jaar oud?  Als hij intensief gebruikt is dan mag dat toch alles wel tot op de draad versleten zijn?
Je hoort mij toch niet zeggen dat dat niet mag? Wat mij betreft is er alleen niks aan verloren als er colablikjes van deze gemaakt worden, als het bijvoorbeeld een Baron geweest was had ik hem weer opgelapt.
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(08-Apr-2025, 07:25 PM)Jeroen S schreef: Het zijn naar mijn idee wel enigszins logische plekken waar ze breken. Het frame is een ronde buis die ingezaagd wordt, open gebogen wordt, en dan wordt er een stuk aluminium plaatmateriaal ingelast.
Het lassen van aluminium is best moeilijk en de daarbij benodigde hitte doet ook wat met het materiaal net naast de las. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet maar die hitte en of het te snel afkoelen doet iets met het materiaal wat niet goed is. Het kan zijn dat er daardoor spanningen in het materiaal achterblijven. Met een aansluitende hittebehandeling wordt het materiaal weer warm genoeg om die spanning deels te laten verdwijnen. Het kan ook zijn dat het materiaal er harder, bros van wordt dus minder elastisch.
Er bestaan diverse soorten warmtebehandelingen, met verschillende effecten. Hoe taai of bros het wordt hangt af van de keuze. Een toestand van hoge sterkte is helaas meestal ook het minst taai. En de minst brosse toestand heeft de laagste vloeigrens.. 
Maar na lassen hoor je aluminium sowieso weer uit te gloeien, anders heb je gewoon teveel spanning in het materiaal. Daarna zal je de sterkte weer terug moeten brengen door 'quenching'; gecontroleerd versneld afkoelen vanaf een gedefinieerde temperatuur. En niet alle legeringen laten zich op dezelfde manier harden....!
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Willeke_IGKT
#21
Duidelijke uitleg Arend Jan. Het gevolg is volgens mij dat je er met lassen alleen niet bent en dat een verkeerde nabehandeling, of het ontbreken van een nabehandeling ook negatieve gevolgen kan hebben. De meeste ligfietsframes hebben toch wel afmetingen die je thuis niet in de oven krijgt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn "nieuwe fiets"
Ik heb er heel veel ...Roepers — 11:21 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Haakse bochten, ma...Wim -de roetsende — 10:58 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Misschien heb je n...datakneder — 10:54 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Mooie fiets. Zo goed...Jeroen S — 10:27 PM
Brekende Fujin frames
Duidelijke uitleg Ar...Jeroen S — 10:23 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
De stuurgeometrie va...Jeroen S — 10:15 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Lassen is niet heel ...melle z — 09:56 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Kijk een hoop goede ...Jeroen S — 09:49 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
@Wim; nee, er zijn g...liggende daan — 09:46 PM
Brekende Fujin frames
Het zijn naar mijn ...Arend-Jan — 09:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een groot deel van d...Jeroen S — 09:37 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of ...melle z — 07:17 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of me...Roepers — 07:05 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb een paar foto...melle z — 06:33 PM
Challenge Taifun gestolen (Utrecht)
Dat kan ik me eerl...melle z — 06:30 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leerza...Jeffrey Leeflang — 05:59 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Ik ben de laatste ti...datakneder — 03:13 PM