Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Ik denk dat Piet hier op de algemene gaswet doelt en vervolgens aanneemt dat het aantal deeltjes in een volume recht evenredig is met de luchtweerstand. Die spreekt inderdaad over absolute temperatuur maar is ook wel enkel geldig bij dunne gassen.
Antwoord }
Bedankt door:
(24-Mar-2022, 12:31 AM)PietV* schreef:
(23-Mar-2022, 10:44 PM)Frutsel schreef:
(12-Mar-2022, 10:18 AM)PietV* schreef: Het is gewoon natuurkunde dat vlotte ligfietsen. Gewoon weten aan welke weerstanden dat beetje spierkracht op gaat. Voor de wat snellere rijders op een vlakke weg is dat de luchtweerstand. En die is in de winter aanzienlijk groter dan in de zomer. Uitgaande van het absolute 0 punt, 0 Kelvin, scheelt elke 27 graden C. 10% meer of minder luchtweerstand. Elke 13,5 graad C. dus 5%. En dat merk je wanneer het warmer wordt. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid.
En op de rolweerstand valt ook veel winst te halen. Dat heeft niets te maken met sterke of wat minder sterke fietser. Weerstand = weerstand. Zeker voor de velomobilisten met die 20 inch voorwielen. Bovendien is de uitlijning ook van belang. Heeft minder met de banden te maken, maar de rolweerstand kan aardig toenemen door wringing of slip en dus het onnodig schuren van de banden op het wegdek.
Waarom zou je beginnen bij het absolute nulpunt, wat overigens 0 Kelvin is (dus zonder graden)? Afgezien van het feit dat -273,15 graden Celsius een temperatuur is die je toch niet tegenkomt op je fiets, is zuurstof rond de 90K vloeibaar, en rond de 55K zelfs vast. Stikstof doet dat bij 77K en 63K, dus er is geen luchtweerstand bij dat soort temperaturen.

Daarnaast, waarom mix je Kelvin en Celsius?
En wat is het effect van hoge dan wel lage drukgebieden?
Om aan te geven dat tussen -273 graden C. en 0 graden C. 273 graden C zit. Dat is circa 27 graden C. verschil ongeveer 10% verschil in de massa van de lucht. Kelvin en Celsius hebben een gelijke schaalverdeling.

Het verschil in luchtdruk maakt de massa van de lucht ook zwaarder of lichter. Bij een hoge luchtdruk is de luchtweerstand groter.

De massa van de lucht zal enorm toenemen op het moment dat het vloeibaar wordt, en nog een beetje meer wanneer het vast is. De schaalverdeling is dus niet lineair tussen 0K en 273,15K Je kan dus niet zeggen dat de luchtdruk 0 is bij het absolute nulpunt, en 100 is bij 273K en dan zeggen dat het verschil dus 10% per 27,315 graden is.

Nou is de dichtheid van een ideaal gas wel omgekeerd evenredig met de temperatuur in het gebied dat het ook daadwerkelijk een gas betreft. (Aan de andere kant van de schaal heb je plasma, maar dan is het denk ik wel te warm om te fietsen, net als dat het te koud is op het moment dat lucht vloeibaar wordt)

Je kan je dus gewoon beperken tot een range van zeg -20 graden Celsius tot +40 graden Celsius, en aangezien de schaalverdeling van Kelvin en Celsius hetzelfde is (afgezien van het nulpunt) hoef je ook niet te 'vertalen' naar Kelvin.

Theoretisch allemaal heel leuk, maar los van de temperatuur is de geldende luchtdruk ook een factor. Overigens verandert de massa van lucht niet. het volume van 1 mol lucht zal wel veranderen, maar dat is gewicht, niet massa.

Anyway, het is heel leuk om te filosoferen over ideale omstandigheden etc, maar in de praktijk werkt het toch anders.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Hmm, type ik dit nu voor de tweede keer, is m'n post verdwenen of heb ik hem niet verstuurd de vorige keer?

(23-Mar-2022, 09:58 PM)365cycle schreef:
(23-Mar-2022, 08:18 PM)Coen__ schreef: De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. 
Ongeveer even inefficiënt als een verbrandingsmotor in een auto. Dat vond ik dan wel weer een grappige overeenkomst.

Ja, dat is wel grappig inderdaad. Helaas schort in het lijf ook aan een fatsoenlijk koelingssysteem. Bijvoorbeeld gloedjehete en natgezweten rug, maar ijskoude tenen. Ik zou dan zeggen; ga met dat oververhitte bloed even door de voeten. Maar zo werkt het helaas niet lijkt het. Geen zoneregeling zeg maar Sad

En het afvoeren van warmte is niet alleen tijdens het fietsen zelf, maar ook van de spijsvertering op andere tijden. Nu ik wat minder fiets en wat meer met de trein ga en ik daardoor ook minder eet merk ik gewoon dat ik het minder snel te warm heb.

Hopelijk komt er ooit nog eens een VM met echt goede rugventilatie. Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(24-Mar-2022, 03:16 PM)Coen__ schreef: Ja, dat is wel grappig inderdaad. Helaas schort in het lijf ook aan een fatsoenlijk koelingssysteem. Bijvoorbeeld gloedjehete en natgezweten rug, maar ijskoude tenen. Ik zou dan zeggen; ga met dat oververhitte bloed even door de voeten. Maar zo werkt het helaas niet lijkt het. Geen zoneregeling zeg maar Sad
Gewoon een zwaardere waterpomp monteren. Probleem opgelost  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(24-Mar-2022, 03:16 PM)Coen__ schreef: Hmm, type ik dit nu voor de tweede keer, is m'n post verdwenen of heb ik hem niet verstuurd de vorige keer?
(23-Mar-2022, 09:58 PM)365cycle schreef:
(23-Mar-2022, 08:18 PM)Coen__ schreef: De mens is namelijk als motor nogal inefficiënt en heeft dus een enorm weg te koelen verliesvermogen. 
Ongeveer even inefficiënt als een verbrandingsmotor in een auto. Dat vond ik dan wel weer een grappige overeenkomst.
Ja, dat is wel grappig inderdaad. Helaas schort in het lijf ook aan een fatsoenlijk koelingssysteem. Bijvoorbeeld gloedjehete en natgezweten rug, maar ijskoude tenen. Ik zou dan zeggen; ga met dat oververhitte bloed even door de voeten. Maar zo werkt het helaas niet lijkt het. Geen zoneregeling zeg maar Sad
En het afvoeren van warmte is niet alleen tijdens het fietsen zelf, maar ook van de spijsvertering op andere tijden. Nu ik wat minder fiets en wat meer met de trein ga en ik daardoor ook minder eet merk ik gewoon dat ik het minder snel te warm heb.
Hopelijk komt er ooit nog eens een VM met echt goede rugventilatie. Tongue
De mens is nog inefficiënter dan een verbrandingsmotor in een auto. Komt in de buurt van een rokende twee-taktje onder een brommer.
Ik heb makkelijk schrijven in m'n Alleweder. Koel het hele jaar rond. Met een 3 laags Ventisit en een aluminium zit heb ik zelden een natte rug en nooit koude voeten. Voldoende ventilatie om het eventuele zweet op de rug te laten verdampen voor afkoeling en via de Ventisit te laten condenseren op de aluminium zit. Die zit kan weleens nat worden, m'n rug nooit.
De mens is prima aangepast om zich op temperatuur te houden, tenzij je daar geen gebruik van maakt. We hebben daarvoor 3 soorten spieren. Skelet-, gladde- en de hartspier. De gladde spieren regelen het meest onze lichaamstemperatuur. Die spieren zitten in onze darmen, luchtwegen en bloedvaten. Die circa 120.000 km bloedvaten verdelen de warmte over ledematen en longen. Ventilatie geeft veel koeling.
Alles doet zijn werk in een optimaal ritme, ook wel cadans genoemd. Als het daar aan ontbreekt is er geen goede warmteafvoer en gaat men overmatig zweten. Bij een optimale cadans is alles in flow. Hart, bloedsomloop en ventilatie. Zo niet dan zakt het CO2 niveau in het bloed en vernauwen alle gladde spieren zich om de noodzakelijke CO2 vast te houden en de pH waarde op circa 7.4 te houden. Een hoge trapfrequentie dan een optimale cadans gaat dan tegen je werken.
Antwoord }
Bedankt door:
Dit draadje meandert tamelijk ernstig. Ik heb al zitten kijken of ik een deel af zou kunnen splitsen tot een draadje over de menselijke aandrijving.  De laatste opmerking van Piet gaat weer over trapfrequentie. Dat was in dit draadje nog niet ter sprake gekomen, maar in dit draadje: Te koop: M5 M-Racer (2x28"). Daar is het ook geheel off topic, maar als er allerlei verschillende draadjes over trapfrequentie dreigen te gaan, dan schieten we ons doel voorbij.  Ik kijk nog even wat ik ga doen. Hier gaat het verder over Banden banden. Over trapfrequentie kunnen we hier het beste discussieren: Fietstechniek of techniek van het fietsen 
Fietstechniek of techniek van het fietsen
Marco -en nu weer on topic- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , ThijsR
(23-Mar-2022, 10:10 PM)Bart Verbeek schreef:
(23-Mar-2022, 07:14 PM)Willeke_IGKT schreef: Nu een beslissing over een nieuwe achterband.
De fietsenzaak waar ik zaterdag heen ga heeft een Swalbe big apple in 406-50 voor me opzij gelegd evenals een Swalbe Big ben, 406-55. 
Heeft er iemand advies over deze banden? Is een van de twee duidelijk sneller dan de andere, of beter lek bestendig?
Dat is dus voor de achterband van een 3 x 20" Quest.

Ik heb mijn Big Apples laten vervangen door Big Ben Plus , omdat deze lekbestendiger zou zijn. Ik vertrouw ze meer dan de Big Apples. Inmiddels 11.000 km lekvrij, terwijl ik veel off road en over ruwe gravel met bouwpuin zoals gebroken tegels en glas heb gereden. Weinig slijtage te zien. Snelheid geen idee.

Ik heb beide banden maar meegenomen, heb ik meteen een betrouwbare reserve achterband liggen.
In 9 maanden geen enkele lekke band gehad (en wel 50 tot 150 km per week en uitschieters met meer) met de Monte Carlo's voor en de Big apple achter. En de eerste lekke band na die tijd was een spijker die buiten het loopvlak naar binnen was gegaan, achter.

Dus ik heb genoeg vertrouwen in de Big Apple, maar vond het wel een goed besluit om beide banden mee te nemen en uit te proberen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
Het is een tijd geleden dat ik hier wat gepost heb. Vooral druk met werk geweest en veel woon-werk gefietst. Sinds ik vorig jaar maart mijn Strada heb gekocht heb ik mijn speed-pedelec niet meer gebruikt en inmiddels 10.000km met de Strada erop zitten.
In het begin heb ik voor met gocycle gereden. Sinds een half jaar neem ik op woensdag een andere route. Hier kan ik kiezen: stukje schelpenpad of een paar km omrijden. Schelpjes en nat weer vinden de gocycles bij mij niet leuk. Na in de herfst 4x lekrijden binnen 1000km heb ik ze gewisseld voor Schwalbe Marathon Greenguard 47-406. Het gaat wat langzamer, maar de rest van de herfst en winter geen lekke banden meer gehad.
Achter heb ik een schwalbe almotion 55-559 liggen. Rijdt heerlijk en tot nu toe nog geen lek gehad (even afkloppen). Het enige nadeel is dat ik het bij mijn Strada niet voor elkaar krijg de band niet aan te laten lopen. Ik heb hem nu al niet helemaal recht staan, waardoor ik iets in krabbengang ga, maar zelfs dan schuurt één wang iets bij dieper inveren. Ik heb de fiets achter ook al wat hoger gezet. De wang die schuurt heb ik voorzien van een laagje bison rubber repair, wat in ieder geval zorgt dat de band heel blijft. Ideaal is het nog steeds niet.
Als alternatief heb ik al eens gekeken naar Schwalbe Marathon Supreme, maar €50,- om even te proberen vond ik wat veel.
Ik moest nu wat meer dingen voor mijn velomobiel regelen en was ook weer naar banden aan het kijken. Bij https://www.bicyclerollingresistance.com/ kom ik nu de Continental Contact Urban tegen. Deze is te krijgen in 47-559, 50-559 en 55-559 en het vergelijkbare eigenschappen als de Marathon Supreme. De 50-559 is op het moment bij rose en bikester verkrijgbaar. Vooral bij rose is deze met €18,25 aantrekkelijk geprijsd. Verzendkosten zijn wel €10,-.

Heeft iemand ervaring met deze banden?

Het iemand interesse om deze band ook te proberen? Als we dan samen bestellen kunnen we de verzendkosten delen. Ergens in een straal van 75km rond Leusden wil ik de band wel brengen. Heb ik gelijk een excuus om weer een keer een langere rit in het weekend te maken.

En als het bevalt... heeft iemand belang bij een ca. 9000km gebruikte almotion?
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Apr-2022, 05:17 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:  kom ik nu de Continental Contact Urban tegen. Deze is te krijgen in 47-559, 50-559 en 55-559 en het vergelijkbare eigenschappen als de Marathon Supreme. De 50-559 is op het moment bij rose en bikester verkrijgbaar. Vooral bij rose is deze met €18,25 aantrekkelijk geprijsd. <-->
Heeft iemand ervaring met deze banden?

Ik heb geen ervaring met deze banden maar ik had Schwalbe BigBen 55-406 onder mijn Quest gezet, aanlopen.
Vervangen door Schwalbe Big Apple, 50-406 en geen aanloper meer.

Dus ik denk dat het een goed expiriment is om te proberen.

(PS, ik heb nu een BB55-406 liggen met 10 km gereden.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Jij hebt toch een quest 3x20" Willeke?
Voor de voorbanden met droog weer kan ik de gocycles echt adviseren. Het scheelde bij mij toch wel 2km/h in kruissnelheid in vergelijking met de Schwalbe Marathon Greenguard. Achter zou ik dat niet doen ivm lekrijden. Ik vraag me trouwens af hoe lekbestendig de Big Ben is. Op mijn speed-pedelec heb ik die gehad tot ik over een reflector van een brommer reed. De band was finaal aan gort. Gelukkig kon ik veilig stoppen, maar als dat de achterband van een velomobiel was geweest dan was het waarschijnlijk slechter afgelopen. Daarna met Schwalbe Energizer en Schwalbe Marathon GT tour gereden. Die waren een stuk robuuster. De rolweerstand maakte met 350w extra vermogen toch niet zo veel uit, dus daar heb ik toen niet zo naar gekeken.

Mijn Strada heeft 26" achter. De wielkast zal dus iets anders zijn. Toen ik hem kocht zat er een Schwalbe Marathon Greenguard 47-559 op. Die liep niet aan. De Continental Contact Urban lijkt een slank profiel te hebben, dus misschien past 50-559 dan wel. Only one way to find out.
Als ik niet direct geïnteresseerden heb om ook te bestellen kan ik er anders 3 bestellen en 2 naar Wim Schermer brengen. Dan weten we gelijk hoe de rolweerstand is. Als ze er dan gunstig uitkomen raak ik ze hier wel weer kwijt en anders heb ik voor de komende 6 jaar achterbanden Wink
Antwoord }
Bedankt door:
@Arjen onder mijn Quest had ik een Marathon Almotion van Wim Schermer. Die is 55-559, maar dat paste prima. Liep nooit aan, zelfs niet met mijn vaak toch wel 145-150 kg zware Quest (met mezelf + bagage erin)
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Apr-2022, 05:17 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: ... de Continental Contact Urban ...



Heeft iemand ervaring met deze banden?





Ik zou je adviseren om eens te zoeken op velomobilforum.de, er is daar redelijk wat geschreven over deze banden.



Ik heb zelf sinds ongeveer een jaar de 32-406 variant op mijn open ligger (mijn enige ligfiets), en ben er wel tevreden mee. Goede lekbestendigheid gecombineerd met veel grip en niet al te slechte scores kwa rolweerstand.

Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal, ik heb ongeveer een jaar gereden op wat bredere schwalbe marathon banden van de vorige eigenaar, die al redelijk gesleten waren en na dat jaar echt helemaal op waren. De contact urbans gaven me zowel meer grip als meer snelheid.
Antwoord }
Bedankt door:
Inderdaad, op het Duitse forum is er een hele topic over. Heb er daar zelf ook bijgedragen.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...406.59124/

Voor mij is het een band met een heel mooi compromis in lekbestendigheid en rolweerstand.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , pietandringa
Mijn Milan GT staat op CCU banden. 42-406 voor en 42-584 achter. Wat Hoekie zegt, een band die op heel veel eigenschappen goed scoort. En het zijn geen dure banden, gewoon proberen dus.
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Apr-2022, 09:53 PM)365cycle schreef: @Arjen onder mijn Quest had ik een Marathon Almotion van Wim Schermer. Die is 55-559, maar dat paste prima. Liep nooit aan, zelfs niet met mijn vaak toch wel 145-150 kg zware Quest (met mezelf + bagage erin)

Theoretisch zou het inderdaad moeten passen, maar in alle standen van het wiel loopt het net iets aan bij diep inveren. Theo van velomobiel.nl heeft gezegd dat je eventueel één van de punten van de ophanging een beetje uit kunt vijlen. Je kunt met de slobgaten van de ophanging alleen de horizontale richting van het wiel stellen. Door het uitvijlen zou je ook verticaal iets kunnen verstellen. Ik heb me er tot nu toe nog niet aan durven wagen. 
Mijn Strada (4) is één van de eersten. Daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me eens inlezen op het Duitse forum. Voor het geld is het de poging wel waard.

Iemand nog interesse om ook te proberen?
Antwoord }
Bedankt door:
Had je deze ook al gezien Arjen?

 

Kan misschien ook werken voor je probleem met de band.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(11-Apr-2022, 11:27 AM)365cycle schreef: Had je deze ook al gezien Arjen?

 

Kan misschien ook werken voor je probleem met de band.

Dankjewel! Dat is ook nog een idee. Alleen eens kijken of je er met de föhnen beetje bij kunt komen. Zo'n groot serviceluik heb ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Apr-2022, 12:30 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Dankjewel! Dat is ook nog een idee. Alleen eens kijken of je er met de föhnen beetje bij kunt komen. Zo'n groot serviceluik heb ik niet.
Van achter de stoel verwarmen en dan vanuit de wielkast vervormen moet denk ik wel lukken. Zal het wiel er wel even uit moeten, tenzij je hele dunne armen hebt Big Grin (linkje klikken niet per se aan te raden. Alleen voor wie heel nieuwsgierig is...  Shy )
Antwoord }
Bedankt door:
Mijn nu op de kop af 3 jaar oude DFXL heb ik toen laten afleveren met 3 marathon+ banden. 406x35mm voor en 559x47mm achter.
Geen lekke banden mee gehad de eerste 6000km. Toen ik een keer bij ICB was heb ik voor 406x28 conti speed contact gekocht. Die waren wel veel sneller, scheelde 3km/u gemiddeld, maar ook wel erg snel lek, zeker bij iets minder bandenspanning. Nu rij ik alweer een tijdje op conti contact urban 406x32 en heb laatst ook een achterband van hetzelfde type in de maat 47mm omgelegd. Deze banden zijn voor mij gevoel even snel als de contact speed alleen veel minder snel lek. Vooral de wang is een stuk dikker. Mocht je een keer een asfalt,- of stoepranden meepakken dan blijft deze wel heel. Kortom, tevreden. De urban voorbanden gaan bij mij  zo’n 4000km mee. De achterband vertoont nog helemaal niks.
Pas een setje nieuwe eronder gezet. De vorige zag er zo uit:

[Afbeelding: 97006-CA6-6807-4-BE0-A36-C-28338637-D715.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , pietandringa , ThijsR
Oef, ik zou mijn banden toch iets eerder vervangen als ik jou was Smile

Ik denk dat ik die CCU ook maar op mijn tweede set voorwielen ga leggen.
Antwoord }
Bedankt door:
(10-Apr-2022, 09:33 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Jij hebt toch een quest 3x20" Willeke?
Voor de voorbanden met droog weer kan ik de gocycles echt adviseren. Het scheelde bij mij toch wel 2km/h in kruissnelheid in vergelijking met de Schwalbe Marathon Greenguard.

Ik had tot voor kort voor Schwalbe Monte Carlo's, die om de fiets lagen toen ik hem kocht. Nog niet helemaal versleten maar begonnen minder te worden.
In Dronten Schwalbe Koyak vouwbanden gekocht en die liggen er nu om, ik ga daarmee sneller dan eerst. Ik weet niet hoeveel maar genoeg om het te merken.

Achter had de fiets een Schwalbe Big Apple, 50-406, die begon ook wat twijfelachtig te worden, een spijker naast het loopvlak gaf het eerste lek in 9 maanden Quest rijden, nu ligt er een nieuwe band van hetzelfde type onder en met die band (en goed pompen) ga ik weer iets sneller of misschien moet ik zeggen dat ik nu sneller op een hoge snelheid (voor mij) kom en het beter kan volhouden.

Dus voor mij voorlopig geen andere nieuwe banden, deze lijken goed te passen bij mijn manier van rijden en wegen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
De CCS ken ik juist als uiterst lekbestendig. Misschien een slechte batch gehad Bas?
Grip op nat is wel echt belabberd met de CCS, daarin is de CCU ook veel beter.
De CCU doet er verder voor zover ik weet ook zeker niet voor onder, alleen qua snelheid. Met name als het koud is schijnt de CCU zwaarder te lopen dan de CCS, en die is ook al niet zo heel snel.
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Apr-2022, 09:27 PM)Bas_ligfiets schreef: Nu rij ik alweer een tijdje op conti contact urban 406x32 en heb laatst ook een achterband van hetzelfde type in de maat 47mm

Bedankt voor de reactie. Leuk om ook een ervaringsdeskundige te treffen. 
4000km vind ik wel wat weinig. Mijn gocycles waren na 6000km nog niet op. Ik wissel mijn voorbanden regelmatig van kant om ze gelijkmatig te laten slijten. Misschien dat de breedte van de band nog uitmaakt?
De rechterkant sleet eerst harder, maar dat bleek aan te ver uitstekende boutjes van de bidonhouder te liggen  Doh

Ik ga de gok toch maar wagen denk ik. Gewoon maar eens proberen.
Antwoord }
Bedankt door:
Mijn kruissnelheid ligt normaal gesproken rond de 35, soms wat hoger en woon in dichtbevolkt gebied. Daar ga ik automatisch veel “op 2 wielen” de bochten door, er is geen fatsoenlijk rechtdoorpad te vinden om enige afstand te overbruggen. Tezamen met mijn kleine 100kg hebben de voorbanden wel veel te verduren denk ik. De M+ kon nog wel even mee maar zat na 6000km geen profiel meer op. Ik heb gehoord dat je die op kan rijden tot ze rondom blauw zijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
Nu er weer een paar kilometers gemaakt zijn met een CCU achter ipv een Kojak denk ik toch wel weer het verschil te voelen in comfort. Qua snelheid doet het allemaal niet veel voor elkaar onder naar mijn idee, maar de CCU is gewoon een stukje minder soepel.

Dit allemaal wel in temperaturen boven de 5 graden. Daaronder wordt de beleving van beide banden rap slechter.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik rij alle banden rondom op 6-7 bar. Ik denk niet dat “soepel” er dan nog veel toe doet, ze zijn knetterhard. Als je dikkere banden rijd, kan je uiteraard met minder druk toe, dan is dat stugge wel merkbaar. Mijn DFXL kan echter niet meer kwijt dan 35mm, dus de 32mm CCU geeft net een beetje meer speling rondom.
De kojak heb ik nog nooit geprobeerd. Op mijn WW route langs Rotterdam zuid ligt vaak veel rommel/glas op de paden/wegen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM