ICB nieuws over de vierwieler en de nieuwe Df [split] Drymer stopt 1 februari met productie velomobielen
|
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
19-Feb-2022, 12:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 12:17 AM door 365cycle.)
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
19-Feb-2022, 12:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 12:37 AM door Coen__.)
(19-Feb-2022, 12:17 AM)365cycle schreef: (18-Feb-2022, 11:54 PM)Coen__ schreef: Is toch alleen toepasbaar met middenas. Welke courante VM heeft dat nog? Ik dacht dat er min of meer consensus was dat dat meer nadelen dan voordelen heeft? De ICB 4-wieler
Ik heb op de ICB website gekeken en hij staat er nog steeds niet bij.
Vier Vijf jaar geleden hoorden we daar ook al over, maar meer dan een prototype is het nog niet, of wel?
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
19-Feb-2022, 12:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 01:06 AM door 365cycle.)
(19-Feb-2022, 12:35 AM)Coen__ schreef: Ik heb op de ICB website gekeken en hij staat er nog steeds niet bij. Klopt. Er komt nu even een projectje tussendoor geloof ik.
(19-Feb-2022, 12:35 AM)Coen__ schreef: Vier Vijf jaar geleden hoorden we daar ook al over, maar meer dan een prototype is het nog niet, of wel? Vijf jaar geleden was de DF4 nog een project van Daniel en Ymte; er was toen een zwarte met dikke, dichte wielkasten achter. Vorig jaar heb ik het prototype van Ymte (met 4 open wielen) een paar keer gezien, volgens mij zijn er ook een paar filmpjes van en Ymte heeft er behoorlijk wat kilometers in afgelegd, maar voor zover ik weet was hij niet tevreden en wordt er een nieuwe gemaakt.
Op zich is er denk ik wel plaats in de markt voor een vierwieler met een tussenas; zo snel als een driewieler gaat hij sowieso toch niet zijn, je mist simpelweg de druppelvorm. Voor de QuattroVelo heeft men een ingenieuze oplossing gevonden in de gemodificeerde derailleur met de dubbele vrijloop, maar het blijft een compromis; De bagageruimte is enorm voor een velomobiel, maar niet voor een vierwieler en ook niet heel praktisch gevormd, en je zit vast aan die starre as wat op het gebied van wegligging wat uitdagingen met zich meebrengt.
De vierwieler die Ymte had, had ondanks de onafhankelijke wielophanging in dat opzicht ook een enorm compromis, nl. éénwielaandrijving op een wiel dat maar de helft van de wieldruk aan de achterkant te verwerken heeft. De wielen zaten daarom erg ver naar voren, zo ver dat ik er graag eens een testritje mee had gemaakt. Zou gokken dat hij behoorlijk onderstuurd wordt, terwijl je juist met een rechthoekig spoor misschien wel een keer dwars wil gaan Ontwerp had daarnaast een wel héél dikke Kamm-kont, vermoed dat dat het nogal tot een stads-velomobiel zou maken (alhoewel, de Strada is ook niet heel snel en wél minder praktisch). Er paste wél een krat bier in, hell, die bagageruimte was zo groot, als ie aan de achterkant open kon zou je kunnen proberen er een halve Europallet in te schuiven
Hoe dan ook, ben benieuwd wat er gaat komen (en wanneer!)
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Laatste bericht van Ymte is 2 weken geleden en de stekker is uit dat project getrokken.
Hij rijdt gewoon niet goed genoeg zei Ymte.
Er komt wel een nieuwe DF.
Met dichte (verwijderbare) wielkasten en 16" (ik dacht 349) voorwielen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
Dat zijn wel makkelijk mee te nemen reservewielen dan. Ik weet niet of 349 nou zo relaxed rijdt, maar dat zullen we wel zien.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Brompton vouwfietsen hebben ook 349. 349 zit niet zo ver van 406 als 16" vs 20" doet vermoeden.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
19-Feb-2022, 08:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 08:04 PM door 365cycle.)
Dat projectje bedoelde ik idd, ik weet alleen niet of daar al over gebrabbeld mocht worden. Er is een reden dat die wielen kleiner worden
Daarnaast is die nieuwe DF een aanvulling, de oude verdwijnt niet.
Qua wielomtrek valt het op zich mee. Even een rijtje diameters:
28-451 = 507 mm
50-406 = 506 mm
38-406 = 482 mm
28-406 = 462 mm
40-349 = 429 mm
De Greenspeed Scorcher is o.a. verkrijgbaar in 40-349. Geen ideale band, maar wel een retesnelle. t.o.v. 28mm valt de diameter me mee, en vermoedelijk ben je met iets meer comfort niet eens langzamer.
Nog iets wat je hieruit kan opmaken: Onder een Quest zou je in principe dus ook gewoon een 28-451 kwijt kunnen. Of de Quest XS in de hoogte dezelfde ruimte heeft weet ik niet.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
19-Feb-2022, 08:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2022, 08:26 PM door Wim -de roetsende.)
Daniël Fenn wilde de vierwieler ook met 4x 406 of 4x 451 uitrusten.
Dat was het oorspronkelijke plan.
(19-Feb-2022, 07:01 PM)Coen__ schreef: Brompton vouwfietsen hebben ook 349. 349 zit niet zo ver van 406 als 16" vs 20" doet vermoeden.
Daarom zijn er ook heel veel verschillende banden voor te krijgen.
Is dus een bijkomend voordeel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2046
2414 x bedankt in 1073 berichten
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
(19-Feb-2022, 05:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Met dichte (verwijderbare) wielkasten Ik had hier dus even overheen gelezen in je bericht, Wim.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
(20-Feb-2022, 01:34 AM)365cycle schreef: (19-Feb-2022, 05:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Met dichte (verwijderbare) wielkasten Ik had hier dus even overheen gelezen in je bericht, Wim.
Eigenlijk moet er wielkappen staan, zie ik nu.
Net zoals bij de Quest3 de bedoeling is/was.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Bij kleinere wieltjes kun je binnen een vast kader zoals een binnen en buitenzijde van een geheel dichte wielkast, en scherpere stuurhoek maken, dan met een groter wiel. Dan kon wel eens positieve gevolgen hebben voor de draaicirkel.
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
13-Mar-2022, 05:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Mar-2022, 05:46 PM door 365cycle.)
Dat was idd de motivatie daarachter Jeroen
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|