Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ICB nieuws over de vierwieler en de nieuwe Df [split] Drymer stopt 1 februari met productie velomobielen
#1
(18-Feb-2022, 11:54 PM)Coen__ schreef: Is toch alleen toepasbaar met middenas. Welke courante VM heeft dat nog? Ik dacht dat er min of meer consensus was dat dat meer nadelen dan voordelen heeft?
De ICB 4-wieler Smile 

(18-Feb-2022, 11:54 PM)Coen__ schreef: Met Hilgo mag je in standaard uitvoering ook niet op de rijbaan, wat voor mij juist een van dé redenen is om VM te rijden. 
Not again!  Blush Rolleyes Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(19-Feb-2022, 12:17 AM)365cycle schreef:
(18-Feb-2022, 11:54 PM)Coen__ schreef: Is toch alleen toepasbaar met middenas. Welke courante VM heeft dat nog? Ik dacht dat er min of meer consensus was dat dat meer nadelen dan voordelen heeft?
De ICB 4-wieler Smile

Ik heb op de ICB website gekeken en hij staat er nog steeds niet bij. Big Grin

Vier Vijf jaar geleden hoorden we daar ook al over, maar meer dan een prototype is het nog niet, of wel?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(19-Feb-2022, 12:35 AM)Coen__ schreef: Ik heb op de ICB website gekeken en hij staat er nog steeds niet bij. Big Grin
Klopt. Er komt nu even een projectje tussendoor geloof ik.

(19-Feb-2022, 12:35 AM)Coen__ schreef: Vier Vijf jaar geleden hoorden we daar ook al over, maar meer dan een prototype is het nog niet, of wel?
Vijf jaar geleden was de DF4 nog een project van Daniel en Ymte; er was toen een zwarte met dikke, dichte wielkasten achter. Vorig jaar heb ik het prototype van Ymte (met 4 open wielen) een paar keer gezien, volgens mij zijn er ook een paar filmpjes van en Ymte heeft er behoorlijk wat kilometers in afgelegd, maar voor zover ik weet was hij niet tevreden en wordt er een nieuwe gemaakt.

Op zich is er denk ik wel plaats in de markt voor een vierwieler met een tussenas; zo snel als een driewieler gaat hij sowieso toch niet zijn, je mist simpelweg de druppelvorm. Voor de QuattroVelo heeft men een ingenieuze oplossing gevonden in de gemodificeerde derailleur met de dubbele vrijloop, maar het blijft een compromis; De bagageruimte is enorm voor een velomobiel, maar niet voor een vierwieler en ook niet heel praktisch gevormd, en je zit vast aan die starre as wat op het gebied van wegligging wat uitdagingen met zich meebrengt.
De vierwieler die Ymte had, had ondanks de onafhankelijke wielophanging in dat opzicht ook een enorm compromis, nl. éénwielaandrijving op een wiel dat maar de helft van de wieldruk aan de achterkant te verwerken heeft. De wielen zaten daarom erg ver naar voren, zo ver dat ik er graag eens een testritje mee had gemaakt. Zou gokken dat hij behoorlijk onderstuurd wordt, terwijl je juist met een rechthoekig spoor misschien wel een keer dwars wil gaan Cool  Ontwerp had daarnaast een wel héél dikke Kamm-kont, vermoed dat dat het nogal tot een stads-velomobiel zou maken (alhoewel, de Strada is ook niet heel snel en wél minder praktisch). Er paste wél een krat bier in, hell, die bagageruimte was zo groot, als ie aan de achterkant open kon zou je kunnen proberen er een halve Europallet in te schuiven  Big Grin 

Hoe dan ook, ben benieuwd wat er gaat komen (en wanneer!)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Laatste bericht van Ymte is 2 weken geleden en de stekker is uit dat project getrokken.

Hij rijdt gewoon niet goed genoeg zei Ymte.

Er komt wel een nieuwe DF.

Met dichte (verwijderbare) wielkasten en 16" (ik dacht 349) voorwielen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#5
Dat zijn wel makkelijk mee te nemen reservewielen dan. Ik weet niet of 349 nou zo relaxed rijdt, maar dat zullen we wel zien.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Brompton vouwfietsen hebben ook 349. 349 zit niet zo ver van 406 als 16" vs 20" doet vermoeden.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Dat projectje bedoelde ik idd, ik weet alleen niet of daar al over gebrabbeld mocht worden. Er is een reden dat die wielen kleiner worden Big Grin 
Daarnaast is die nieuwe DF een aanvulling, de oude verdwijnt niet.

Qua wielomtrek valt het op zich mee. Even een rijtje diameters:
28-451 = 507 mm
50-406 = 506 mm
38-406 = 482 mm
28-406 = 462 mm
40-349 = 429 mm

De Greenspeed Scorcher is o.a. verkrijgbaar in 40-349. Geen ideale band, maar wel een retesnelle. t.o.v. 28mm valt de diameter me mee, en vermoedelijk ben je met iets meer comfort niet eens langzamer.

Nog iets wat je hieruit kan opmaken: Onder een Quest zou je in principe dus ook gewoon een 28-451 kwijt kunnen. Of de Quest XS in de hoogte dezelfde ruimte heeft weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Daniël Fenn wilde de vierwieler ook met 4x 406 of 4x 451 uitrusten.

Dat was het oorspronkelijke plan.

(19-Feb-2022, 07:01 PM)Coen__ schreef: Brompton vouwfietsen hebben ook 349. 349 zit niet zo ver van 406 als 16" vs 20" doet vermoeden.

Daarom zijn er ook heel veel verschillende banden voor te krijgen.

Is dus een bijkomend voordeel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dit draadje is afgesplitst van Drymer stopt  1 februari met de productie van velomobielen.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
(19-Feb-2022, 05:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Met dichte (verwijderbare) wielkasten 
Ik had hier dus even overheen gelezen in je bericht, Wim.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(20-Feb-2022, 01:34 AM)365cycle schreef:
(19-Feb-2022, 05:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Met dichte (verwijderbare) wielkasten 
Ik had hier dus even overheen gelezen in je bericht, Wim.

Eigenlijk moet er wielkappen staan, zie ik nu.

Net zoals bij de Quest3 de bedoeling is/was.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#12
Bij kleinere wieltjes kun je binnen een vast kader zoals een binnen en buitenzijde van een geheel dichte wielkast, en scherpere stuurhoek maken, dan met een groter wiel. Dan kon wel eens positieve gevolgen hebben voor de draaicirkel.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Dat was idd de motivatie daarachter Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Korte cranks
150 is best een last...Jeroen S — 12:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik net voor 1,50 e...ZoefZoef — 12:37 PM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM