Zoals elders al gemeld, heb ik een Challenge Fujin besteld. Dat wordt de derde ligfiets in de stal, naast de QV en de Flevotrike.
Waarom nog een open ligger? Verschillende redenen.
Tijdens de warme dagen van de afgelopen tijd, merkte ik dat het rijden in een velomobiel toch niet zo ideaal is (te warm en benauwd) en verlangde ik naar een snelle, open ligger. De Flevotrike is langzaam en niet zo geschikt voor langere tochten. Ik gebruik hem eigenlijk voornamelijk als boodschappenfiets. Daarvoor is hij ideaal.
Daarnaast merk ik dat ik in de QV tijdens tochten beperkt zicht heb (naar boven, door de lange kap) en aangezien ik tijdens mijn ritten graag ook vogels kijk, is de QV minder geschikt voor de combinatie fietsen-vogelen. Ook daarvoor zou ik weer graag een open ligger hebben.
De derde reden voor een open ligger is dat ie mee kan in de trein. Volgend jaar wil ik drie weken door Denemarken gaan fietsen en ik heb geen zin en tijd om het hele stuk naar Denemarken toe ook nog te fietsen. Daarnaast kan de fiets dan ook mee terug in de trein in geval van een onverhoopte calamiteit. Ik begreep ook dat sommige stukken van de fietsroutes in Denemarken over gravel en andere onverharde paden gaan en dan lijkt mij een tweewieler ook geschikter dan een velomobiel.
Waarom dan een Fujin? De Fujin is relatief licht van gewicht (tegenwoordig heeft een Fujin standaard een SL-frame), dus ook zeer geschikt voor heuvelachtig terrein. Het scheelt zo'n 20 kg in vergelijking met mijn QV, dus dat tikt aan en de benen worden er niet jonger op. De Fujin is ook laag, dus minder last van tegenwind. Ik heb een Furai gehad en die vond ik te hoog om comfortabel op te fietsen (lees: mee te stoppen). Ik kon niet behaaglijk met beide voeten op de grond, wat bij de Fujin natuurlijk gemakkelijk lukt. De Fujin is daarnaast een uitstekende fiets voor fietsvakanties. En de Fujin is gewoon een prachtige fiets om te zien.
Tijdens een proefrit met een Fujin bij Elan in Wijchen merkte ik dat de fiets inderdaad snel en licht is. Het kostte me duidelijk minder moeite om (harder dan) 30 km/u te gaan dan destijds op mijn Furai. Omdat je met een Fujin een stuk sneller optrekt dan met een QV, vermoed ik dat de gemiddelde snelheid met een Fujin niet eens zo heel veel lager is dan die met een QV, vooral in gebieden waarbij je regelmatig moet stoppen en optrekken en in heuvelachtig terrein. Ik vond de Fujin ook gewoon heel comfortabel en relaxed fietsen.
Aangezien de vraag naar open liggers is ingestort, verschillende tweewielligfietsbouwers zijn gestopt (alleen Challenge is nog over in Nederland, toch?) en ik Challenge daarom graag wil steunen, heb ik besloten om een nieuwe fiets te kopen. Je moet er toch niet aan denken dat er straks geen tweewielligfietsbouwer meer in Nederland over is?
En tenslotte: met een Fujin erbij, heb ik gemiddeld weer 3 wielen per fiets.