Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Eiffel
#1
[Afbeelding: Dunkerque-Strasbourg-collage.jpg]

Ik ben uiteindelijk toch maar een verslag gaan schrijven van mijn zesdaagse fietsreis van eind augustus. Ik had een nogal onbevredigd gevoel achteraf. Met afstanden en hoogtemeters had ik wat te veel hooi op mijn vork genomen, maar ik hield toch koppig vast aan mijn plan, en beulde mezelf nogal af gedurende zes hete dagen. Na afloop had ik het gevoel helemaal klaar te zijn met fietsreizen. Ik verlangde terug naar trektochten te voet in echte ruige natuurgebieden, daar waar de ware schoonheid van het landschap begint waar je met wielen niet kunt komen, vrij van infrastructuur, bebouwing, voertuigen en voorzieningen. Ik denk ook dat ik daar volgende zomer weer voor zal kiezen.

Toen ik bij een vriend op bezoek was en deze enige interesse toonde in de gemaakte fietsreis, en ik de foto's op mijn telefoon liet zien en er wat over vertelde, zag ik de hele affaire opeens in een ander licht waarin de bijzondere plekken en mooie belevenisen de onaangename zaken naar de achtergrond drongen.

Ik heb deze keer geen technische problemen gehad met mijn fiets, geen lekke band, geen dingen die gingen aanlopen, geen gedoe met remmen, aandrijving, derailleur, niets. Wel ben ik op de eerste dag onderuit gegaan op een Vlaams rond punt, en ben daar een stuk van mijn voorspatbord kwijtgeraakt. Een paar kilometer verder merkte ik dit op, ik ben nog teruggereden en gaan zoeken, maar ik kon het stuk spatbord niet vinden. Later in Frankrijk ben ik nog een keer omgevallen toen mijn route me over een stijl afdalende hobbelige onverharde weg vol met losse stenen stuurde. Ik probeerde beheerst remmend met lage snelheid af te dalen, maar verloor toch de controle. Ik reed deze reis zodoende met een flinke verzameling schaafplekken en korsten op linker arm en been.

Ligfietsers mijzelf incluis beweren doorgaans dat je geen zadelpijn krijgt op een ligfiets, maar ik had bij deze fietstocht toch wel een soort zadelpijn in de vorm van een geïrriteerde schuurplek op mijn stuit. Deze werd veroorzaakt door de naad achter in het midden van de hardloopbroek die ik gebruik bij het fietsen van lange afstanden. Het duurde ruim twee weken totdat mijn huid op deze plek hersteld was.

Ik heb deze fietsreis gereden met de 11-28 cassette die ik in Nederland gebruik. Daarmee heb ik geen echt laag verzet, en dat heb ik normaliter ook nooit nodig. Korte stijle stukjes die ik soms tegenkom trap ik gewoon even met een lage trapfrequentie omhoog, geen probleem. Ik had gedacht dat het met de niet al te grote hoogteverschillen van Noord-Frankrijk, de Vogezen en de Eiffel ook wel zou gaan, maar dat viel behoorlijk tegen. De hellingen die ik tegenkwam waren meestal niet stijler dan wat je in Nederland op de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe of in Zuid-Limburg aantreft, maar het waren er wel veel meer en ze waren stukken langer. Vaak was het helling-op-helling-af en schakelde ik steeds tussen het grootste en het kleinste tandwiel van mijn cassette heen en weer. Ik heb geen voorderailleur en schakel zo goed als nooit naar mijn kleine voorblad. Ik heb nooit handigheid gekregen in het omleggen van de ketting met de hand aan de kettingbuis, dit gaat vaker fout dan goed, en elke keer dat het mislukt sta ik dus weer te hannessen met een eraf gelopen ketting. Ik gebruik mijn kleine voorblad zodoende alleen als ik het zonder echt niet red. Ik heb mezelf met mijn zware fiets plus bagage op deze fietsreis flink wat hellingen omhoog getakeld met een wat te lage trapfrequentie. Mijn knieen kunnen dat wel hebben, maar het voelt ook zwaar en inefficient. Met een cassette met een grotere spreiding en een goed functionerende voorderailleur was het een stuk prettiger fietsen geweest.

Overzicht van de fietsreis per dag, met afstanden, hoogtemeters en geleverd vermogen zoals berekend door brouter.

dag 1  Doorn - Breda - Antwerpen - Brugge - Nieuwpoort  260 km, 197 hm, 1230 Wh
dag 2  Nieuwpoort - Dunkerque - Bergues - Hazebrouck - Douai - Forêt domaniale de Mormal  205 km, 520 hm, 1020 Wh
dag 3  Forêt domaniale de Mormal - Hirson - Stenay - Lac de Madine  244 km, 1426 hm, 1290 Wh
dag 4  Lac de Madine - Nancy - Canal de la Marne au Rhin - Réserve biologique dirigée de Grossman - Strasbourg  220 km, 1254 hm, 1180 Wh
dag 5  Strasbourg - Haguenau - Sarreguemines - Saarbrücken - Saarlouis - Merzig - Vierherrenborn  187 km, 1215 hm, 1030 Wh
dag 6  Vierherrenborn - Trier - Wittlich - Maare-Mosel-Radweg - Daun - Kreuzau - Alsdorf - Herzogenrath - Geleen  247 km, 1714 hm, 1310 Wh

[Afbeelding: Dunkerque-Strasbourg-overzichtskaart-klein.jpg]
Antwoord }
#2
Was je op vakantie of op de vlucht?  Wink
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Wow, respect hoor.

Op dag 1 was de 'eerste klap een daalder waard' en op de laatste dag 'rook je de stal'  Big Grin Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik ben niet bang voor vergelijkbare afstanden, maar ik vind 50km al ver op een Hurricane en ik moet er niet aan denken om dat 6 dagen achter elkaar te doen. Respect!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik vrees dat je een aantal "beginnersfouten" hebt gemaakt. Te zware lichte versnelling, te hoge dagafstanden ingepland. Ik ben de eerste ligfietsvakantie ook ergens in de Ardennen al omgedraaid omdat 39-28 niet toereikend bleek. Ging zonder bagage prima tegen de Posbank op. Maar goed dat bleek geen goede basis. Doh

Mogelijk spreekt wandelen je meer aan, ben je toch wat verder van de bewoonde wereld verwijderd, en als je de route goed pland ook verder van de onaangename infrastructuur.

Echt in het terrein stoot je met de (lig) fiets toch op grenzen. Met een Gravelbike of MTB kun je nog iets verder van de bewoonde wereld, maar te voet kun je nog meer. Nadeel lijkt me wel dat je te voet ook meer mee moet nemen, omdat je niet even langs een winkel kunt, 5 km omweg per fiets is toch wat anders als 5 km omlopen.

Na jaren overheersen waarschijnlijk de positieve ervaringen van de reis. Da's mijn ervaring. De laatste wat langere fietsvakantie is bij mij al lang terug.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#6
(2 uren geleden)Jeroen S schreef: De laatste wat langere fietsvakantie is bij mij al lang terug.

Die van mij moet nog een keer beginnen  Big Grin  Cool 


Ik heb gewoon te veel honden  Heart Heart Heart Heart
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verschil tussen minerale remvloeistof e...
Ik neem aan dat ze v...melle z — 01:24 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
De laatste wat lan...Wim -de roetsende — 12:54 PM
Verschil tussen minerale remvloeistof e...
Klinkt alsof je op...PlantageBohémien — 11:51 AM
Medeliggers onderweg
Ik zag vandaag De To...Victor — 11:46 AM
Fietser.be interview
Dit is typisch een g...Jeroen S — 11:31 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Ik vrees dat je een ...Jeroen S — 11:24 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een MK2 inder...Jeroen S — 11:10 AM
Verschil tussen minerale remvloeistof e...
Klinkt alsof je op h...melle z — 10:58 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Ik ben niet bang voo...melle z — 10:54 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik zal dit bericht...Wim -de roetsende — 10:50 AM
Fietser.be interview
Nu geef heer Düsentr...Tijanus — 10:42 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik zal dit bericht a...Veloquest — 10:39 AM
Fietser.be interview
Je haalt die sne...Wim -de roetsende — 10:38 AM
Fietser.be interview
om die reden zou...Cygnus — 10:34 AM
Fietser.be interview
Ik ben het aan h...Veloquest — 10:27 AM
Fietser.be interview
Ik ben het aan het...Wim -de roetsende — 10:12 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Wow, respect hoor. ...Wim -de roetsende — 10:07 AM