Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gezocht: Advies of Aanbod Forensracer
#1
Voorjaar! Tijd om na te denken over het uitbreiden van het fietsarsenaal. Big Grin

De M-racer is natuurlijk een heerlijke fiets om snel en redelijk comfortabel lange afstanden af te leggen. Maar voor stadsverkeer is hij niet de meest handige. Ik zoek dus een aanvulling:

Ik dacht aan een wendbare ligfiets die uitnodigt om vlot te versnellen en ook best lekker loopt op snelheid, al is topsnelheid minder belangrijk. Daarnaast moet ik er een middelgrote laptoprugzak, ik denk op een bagagedrager, mee kunnen nemen en moet de fiets behoorlijk te rijden zijn met platte pedalen. Het zou mooi zijn als ik (1,84 m) hem ook kan uitlenen aan hele korte mensen, kinderen ook. Als er eigenschappen zijn die hem makkelijker te stallen maken in m.n. uitschuifrekken zou dat een plus zijn.

Volgens mij kijk ik het beste uit naar middenhoge modellen met 2x406, uitrusting een beetje tussen tour en race in. Een paar modellen die zo bij me opkomen: Challenge Hurricane, Optima Stinger, Nazca Fiero. Liefst een beetje een projectfiets, zeg maar net-aan of net-niet in rijdende staat. En dan tegen een schappelijke prijs, tot enkele honderden euro's voor iets waar weinig werk en/of veel potentie in zit.

Mis ik nog aandachtspunten, moet ik ergens mijn ogen voor open houden, of weet of heeft iemand iets staan wat hier een beetje bij past?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Er staat al een tijdje een Optima Stinger op Marktplaats die je vast al gezien hebt, de verkoper heeft er ook een bagagepunt bij. Inmiddels valt er vast wel wat van de prijs af te lullen.

Ik heb een jaar of vijf op een Stinger met dezelfde staartpunt geforensd (±45 kilometer totaal per dag) en ik heb er ook redelijk wat stadsverkeer en lange afstanden (>250km op een dag) mee gedaan. Ik deed er ook altijd boodschappen mee in 'Stad', waar ik woonde op het Groninger platteland waren er niet veel winkels. Die kist slokt werkelijk alles op! Wat mij betreft is de Stinger een uitstekend compromis tussen een lage racer en een betrouwbare woon-werkfiets.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#3
Klopt, die had ik inderdaad gezien en die ziet er zeker interessant uit. Hij is iets beter dan net-aan rijklaar en hij staat redelijk in de buurt. De tailbag weet ik niet zo, al is je boodschappenverhaal wel sterk: ik zie er door die wieluitsparing niet zo een laptoprugzak in verdwijnen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Ga kijken en neem je laptoprugzak mee om te passen, je zult versteld staan.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#5
Bij de Hurry's waren er normale en extra korte. De Stinger lijkt erg op de Baron, voor het voorste deel, waar dan een verende achterbrug onder gebouwd is.

Alle drie de modellen, hadden een eigen bagagedrager volgens mij. Door het kleine achterwiel lenen ze zich voor een grote toptas. Daar past een bescheiden laptoptas in.

Bij alle drie gok ik dat ca 160cm toch wel de ondergrens zal zijn. Korter en de chrank raakt het voorwiel.

Ik heb 2 fietsjes met klein achterwiel gehad, een Valenteijn lowracer en een m5 20-20. Dat is dan nog 451 dus de derailleur iets verder van de grond. Ondanks de korte derailleurs die ik erop had, heb je toch snel versmering van de ketting omdat ie dicht bij de grond zit.

Ik zou ook kijken naar een Baron, of de semilowracer (Fuego) van Nazca, met groot achterwiel. De m5 20-20 vond ik verder ook wel een heel leuk fietsje. De mijne was door Henk Elsinga een beetje verlaagd achter door het kunststofblok onder de veer te verkorten, en dan met een lowracer stuurtje en 18 spaaks wielen.
Toen was ik een stuk sneller als nu, kon er af en toe brommers mee pesten( inhalen) Hij was met ca 13 kilo ook best wel licht.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#6
Toen ik mijn Stinger kocht heb ik de staartpunt direct mee besteld, maar die was toen nog niet meteen leverbaar en ik heb eerst een half jaar met Radical banaantassen gereden. Ik was blij toen ik die punt er op had en alles waterdicht, gestroomlijnd en zonder aanlopen mee kon. Ik reed zo'n 10.000km per jaar met de Stinger, in weer en wind, en ik moest inderdaad regelmatig kettingen schoonmaken en vervangen (als ik het me goed herinner maakte ik ze eens in de 2000km helemaal schoon en verving ik ze bij 4000).

Ik heb ook een Baron (die had ik destijds nog niet); fantastische race- en lange-afstandsfiets, maar ik zou hem niet als forensfiets willen als ik er ook veel stedelijk verkeer mee moest doen. De Stinger (wielbasis 113cm) is stukken wendbaarder dan de Baron (wielbasis weet ik niet, maar het helpt natuurlijk ook niet dat bij mijn Baron de ketting langs het voorwiel loopt). Een Hurricane (die van mij heeft een wielbasis van 96cm) is nog wendbaarder dan een Stinger, maar dat vertaalt zich in wat nerveuzig rijgedrag, wat mij onaangenaam lijkt op de lange afstand (ik heb nooit meer dan 10km op een Hurri gereden en dat vond ik ook wel genoeg).

Jeroen, ken jij Henk Elsinga/ Elzinga? Hij was blijkbaar de/ een vorige eigenaar van de Escape Thjes die ik laatst gekocht heb. Ik kom graag met hem in contact want ik ben benieuwd naar de oorsprong van die fiets.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#7
(18-Feb-2023, 12:02 AM)melle z schreef: [...] met de Stinger, in weer en wind, en ik moest inderdaad regelmatig kettingen schoonmaken en vervangen (als ik het me goed herinner maakte ik ze eens in de 2000km helemaal schoon en verving ik ze bij 4000).

Oei, dat is een flink kettingverbruik.


Citaat:Ik heb ook een Baron (die had ik destijds nog niet); fantastische race- en lange-afstandsfiets, maar ik zou hem niet als forensfiets willen als ik er ook veel stedelijk verkeer mee moest doen. De Stinger (wielbasis 113cm) is stukken wendbaarder dan de Baron [...] . Een Hurricane (die van mij heeft een wielbasis van 96cm) is nog wendbaarder dan een Stinger, maar dat vertaalt zich in wat nerveuzig rijgedrag, wat mij onaangenaam lijkt op de lange afstand
Eens. Voor de lange afstand heb ik de M-racer al, punt is juist dat ik die liever niet mee de stad in neem. Praktisch, vooral vanwege wendbaarheid inderdaad, maar ook omdat ik daar liever wat minder risico op beschadiging of diefstal mee pak. Als we Hurri nog wendbaarder is een niet veel minder efficiënt, is dat nog een betere optie dus.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(18-Feb-2023, 12:41 AM)Bacchus schreef: Oei, dat is een flink kettingverbruik.
Klopt. Ik reed de ketting nooit helemaal 'op', want dan ben je ook meteen aan een nieuwe cassette toe. Als ik het me goed herinner (het is even geleden...) ging een cassette drie kettingwissels/ 12000km mee, net als de derailleurwieltjes. Kettingen en cassettes vervangen moet je toch en als je veel fietst is het de moeite eens uit te rekenen welke vervangingsintervallen op de lange duur het voordeligst uitpakken. Ik gebruik altijd SRAM PC830/951/1051/1130 kettingen; duurdere kettingen bieden naar mijn idee geen meerwaarde op een dagelijkse fiets. Mijn Stinger heeft een 8-versnellings derailleur (en 3 naafversnellingen), ik heb het idee dat 9 en 10 speed kettingen langer meegaan, ondanks dat ze smaller zijn en de krachten dus over een kleiner oppervlak verdeeld worden. Wellicht een gevolg van de vooruitgang? Big Grin Ik gebruikte destijds altijd Pedros Syn Lube, voor mooiweerfietsen gebruik ik dry lube.

Wellicht is deze Hurricane wat voor je, dan hoef ik hem niet te kopen voor het achterwiel. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Al gereserveerd.

Door Bacchus?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(18-Feb-2023, 02:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Al gereserveerd.
Door Bacchus?

Negative. Ik ben niet zo'n snelle beslisser.  Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(17-Feb-2023, 09:26 PM)Bacchus schreef: Voorjaar! Tijd om na te denken over het uitbreiden van het fietsarsenaal. Big Grin

De M-racer is natuurlijk een heerlijke fiets om snel en redelijk comfortabel lange afstanden af te leggen. Maar voor stadsverkeer is hij niet de meest handige. Ik zoek dus een aanvulling:

Helaas beperkt zich dat bij mij niet tot het voorjaar. Maar ik denk dan juist weer aan een fiets puur om te trainen, waarbij zaken als wendbaarheid en dergelijke weer ondergeschikt zijn. Ik heb wel eens op een Optima Baron gereden, en dat vond ik toen wel erg gaaf. Ik droom dus soms wel eens van een snelle racer. Misschien is het handig een staatje aan te leggen, van wat zijn de snelle racers, wat zijn de meer praktische forenzenfietsen en welke fiets is geschikt voor in de stad?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#12
(18-Feb-2023, 02:34 PM)Bacchus schreef: Negative. Ik ben niet zo'n snelle beslisser.  Smile
Klik.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie
#13
Een M5 20-20. Best vlot en heerlijk wendbaar in de stad. Ideaal fietsje eigenlijk. Aanpassen aan lengte kan in principe natuurlijk maar het blijft gedoe met het inkorten van de ketting. Dan is misschien, de voor mij onbekende, Sinner Record of de Sinner Demon een idee? Die schijnen aanpasbaar in lengte te zijn door het verstellen van de stoel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM