Waardering:
  • 8 stemmen - gemiddelde waardering is 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
De laatste keer dat ik in Dronten was wilde Peter van ICB een mal maken van de vloer van de B4M, voor Bart van Ventisit.
Dat gedaan en ik heb aangeboden om even bij het bedrijf langs te gaan zodat Bart het zelf kon checken in de fiets, het is maar 7 km bij mijn werk vandaan.

Vandaag ben ik daar geweest en nu kun je bij ICB en Roemenië zo'n zelfde set matten bestellen als ik nu in mijn fiets heb liggen (of zo snel als zij deze in de collectie opgenomen hebben.)

Daar was ik dus al blij mee.

Daarna ben ik nog een stukje extra om gereden en ik heb nu 118,82 km op de teller staan voor de week.
Vorige week ook al ongeveer 120 km, het gaat goed met de kilometer stand.

Ook blij met het niet nat regenen ondanks de voorspelde buien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Atrike , Jeroen S , Marten
... ik na drie weken nietsen om mijn knie te ontzien vandaag weer een tocht met de QV heb kunnen maken van 88 km. Vooralsnog voel ik mijn knie niet, even duimen dat dat zo blijft. Ik merkte wel dat mijn fietsconditie wat is weggezakt. 

Als mijn knie zich blijft gedragen, dan stap ik waarschijnlijk volgende week alsnog op de fiets voor een tochtje van een dag of 10. Geen Zweden, helaas, maar een rondje over oude spoorbanen in de Eiffel, langs de Moesel en via het Prümfietspad en het Ruhruferpad weer terug naar Nederland. Ook mooi, maar ik zat liever in Zweden.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Kunnen we ergens een route verslag lezen? Met eventueel mooie foto´s?? Want Moesel is een van de dingen die ik nog weleens wil doen met de velomobiel. Misschien is het wel de meest realistische buitenlandse vakantie die ik op het oog heb, want Noord Kaap is toch iets minder realistische. En andere plannen heb ik nog niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ga een polarstep aanmaken.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Hardloper
Omdat ik weer energie had voor een ritje. Ik heb van donderdag tot en met woensdag ontzettend weinig energie gehad. Na 6 uur werken was ik doodop, terwijl het daarvoor veel beter ging. Dus niet met de fiets naar het werk geweest, met de fysio overlegd wat verstandig is. Samen tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk geen terugval was, maar een licht griepje zonder dat ik er echt ziek van was. Gelukkig afgelopen donderdag weer zin en energie in fysio, en vandaag zonder problemen weer een stuk gefietst ondanks de wind.
Antwoord }
Ik vanmiddag mijn fiets even ging uitlaten en toen een stukje (200 meter) in een laagvliegende zwerm boerenzwaluwen kwam. Ik 40 en zij ook. Ik op de weg en zij er 30 cm boven. 
Kicke!!! Het was hetzelfde gevoel als op een zeilboot met dolfijnen bij de boeg.
Antwoord }
Afgelopen donderdag:
Dolfijnen bij de boot!
Ja, sorry, niet ligfietsgerelateerd, maar wel heel blij.  Big Grin
Antwoord }
Ik was maar een stukje fietsen en vroeg omstanders waar een bepaald fietspad op uit kwam. Nou als je door rijdt en een bepaalde richting volgde kwam je uit bij een weiland uit waar de boer per ongeluk rode klaprozen had gezaaid. Oorspronkelijk een andere bestemming in gedachten. Maar het was wel grappige om de lokale toeristen hotspot te bekijken. Dus heb weer wat van de provincie gezien wat ik gewoon totaal niet kende.

[Afbeelding: IMG-5056.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , TimSch
(14-Jun-2026, 07:17 PM)Hardloper schreef: ...........bij een weiland uit waar de boer per ongeluk rode klaprozen had gezaaid. 

Was dit in Rosmalen?

Zo niet, weet je zeker dat de boer per ongeluk klaprozen heeft gezaaid?


Klaprozen zijn namelijk pioniersplanten. Die groeien als er omgewoelde aarde is. Dat kan op bijvoorbeeld een braakliggend terrein zijn of gewoon in een weiland.

Als je gaat graven, dan komen er dus eigenlijk altijd later klaprozen.

In een vierkante meter bodem kunnen namelijk tussen de 1000 en 100.000 zaden liggen. Daar zitten meestal wel een paar zaadjes van de klaprozen tussen. Als ze zuurstof en licht krijgen, dan komen ze uit.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Jun-2026, 08:07 PM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Jun-2026, 07:17 PM)Hardloper schreef: ...........bij een weiland uit waar de boer per ongeluk rode klaprozen had gezaaid. 

Was dit in Rosmalen?

Zo niet, weet je zeker dat de boer per ongeluk klaprozen heeft gezaaid?


Klaprozen zijn namelijk pioniersplanten. Die groeien als er omgewoelde aarde is. Dat kan op bijvoorbeeld een braakliggend terrein zijn of gewoon in een weiland.

Als je gaat graven, dan komen er dus eigenlijk altijd later klaprozen.

In een vierkante meter bodem kunnen namelijk tussen de 1000 en 100.000 zaden liggen. Daar zitten meestal wel een paar zaadjes van de klaprozen tussen. Als ze zuurstof en licht krijgen, dan komen ze uit.

Ik gok dat ie op dit veld gestuit is:
https://www.ad.nl/binnenland/boer-frank-...~a8ade541/
Zonder betaalmuur: https://archive.ph/Vw7Hm
Antwoord }
(14-Jun-2026, 08:36 PM)ZoefZoef schreef:
(14-Jun-2026, 08:07 PM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Jun-2026, 07:17 PM)Hardloper schreef: ...........bij een weiland uit waar de boer per ongeluk rode klaprozen had gezaaid. 

Was dit in Rosmalen?

Zo niet, weet je zeker dat de boer per ongeluk klaprozen heeft gezaaid?


Klaprozen zijn namelijk pioniersplanten. Die groeien als er omgewoelde aarde is. Dat kan op bijvoorbeeld een braakliggend terrein zijn of gewoon in een weiland.

Als je gaat graven, dan komen er dus eigenlijk altijd later klaprozen.

In een vierkante meter bodem kunnen namelijk tussen de 1000 en 100.000 zaden liggen. Daar zitten meestal wel een paar zaadjes van de klaprozen tussen. Als ze zuurstof en licht krijgen, dan komen ze uit.

Ik gok dat ie op dit veld gestuit is:
https://www.ad.nl/binnenland/boer-frank-...~a8ade541/
Zonder betaalmuur: https://archive.ph/Vw7Hm

Volgens mij was het inderdaad dit veld.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Vandaag maar weer eens lekker een stukje fietsen. Bij het voorste kettingwiel rommelde het nog een beetje, maar dat zou vast wel goedkomen. Nog maar even gauw over de Rijnbrug, die volgend weekend dicht zit. Langs de Rijn naar Xanten en daar afgestoken over de Bisslicher Insel, Beetje verwarrend die Rijn, want Bisslich ligt aan de overkant, maar vroeger liep de Rijn daar anders waardoor dit nu een soort van eiland is, een beetje dan. Bij de Weseler Rijnbrug even uit de fiets, want die haarspeldbochten zijn te krap. Net over de Rijnbrug, voor de aansluitende brug over de monding van de rivier de Lippe rechtsaf gestoken, een onverhard fietspad door de Lippemonding. 

https://www.google.nl/maps/place/Lippem%...FQAw%3D%3D

Een beetje verwarrend. Een nogal slingerend fietspad, de Rijn kon ik zien en aan de andere kant, heel diep de Lippeuiterwaarden. Naturschutzgebiet, waarbij ik wel een beetje twijfel of het oude of nieuw gemaakte natuur is. Rechts enorme Industriehallen. Ik volgde de Lippe nog wat verder stroomopwaarts, maar duidelijk was dat ik aan de rand van het Ruhrgebied zat. Dinslaken 12 km. Ergens in de buurt van Buchholtwelmen vond ik het tijd om maar eens te gaan uitzoeken waar ik zat en hoe ik weer thuis ging komen. Dus even de telefoon erbij... 

Helaas bleek die nog thuis aan de oplader te liggen. Doh

Even verder herkende ik de snelweg A3 en de parkeerplaats Hunxe. Het dorpje Krudenburg net gemist, maar in Drevenack ook wel weer een leuk dorpje gevonden. Vanaf daar wist ik het wel weer ongeveer uit het hoofd. Zo kwam ik gelukkig toch weer thuis. Onderweg ook nog een paar keer de ketting naast het kettingwiel gehad en die er weer op gefrummeld. Blij met een mooi avontuur wat toch weer goed afliep.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Lig-hen
Intussen ben ik er zeker van dat ik al meer dan 300000 km liggend gereden heb, want de Mango was goed voor ca. 124000 km, de QV intussen ruim 173000, de Fujin rond de 2000 en gedurende de maanden dat ik een vervangende Strada had als de QV last van een kinderziekte had zal ik zeker meer dan 1000 km ermee gereden hebben Wink Ik ben er vrij zeker van de het ligfietsen het gewone fietsen intussen wel heeft ingehaald nadat ik er 15,5 jaar geleden mee begonnen ben. Al komen ook die in totaal zeker over de 200000 km, dus ik als motortje heb alleszins al het half miljoen gehaald Big Grin Ik zou zomaar mee kunnen doen aan klokje rond Big Grin
Antwoord }
(14-Jun-2026, 08:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Klaprozen zijn namelijk pioniersplanten. Die groeien als er omgewoelde aarde is. Dat kan op bijvoorbeeld een braakliggend terrein zijn of gewoon in een weiland.

Als je gaat graven, dan komen er dus eigenlijk altijd later klaprozen.

In een vierkante meter bodem kunnen namelijk tussen de 1000 en 100.000 zaden liggen. Daar zitten meestal wel een paar zaadjes van de klaprozen tussen. Als ze zuurstof en licht krijgen, dan komen ze uit.

Vandaar dat de klaproos na WO-I een symbool werd. In Vlaanderen en Noord-Frankrijk werden veel soldaten begraven, later bloeiden daarop klaprozen. 

In Flanders Fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.
We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.
Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

John McCrae
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Antwoord }
(15-Jun-2026, 09:47 AM)qv-tester schreef: Ik ben er vrij zeker van de het ligfietsen het gewone fietsen intussen wel heeft ingehaald
Nou dat is denk ik bij mij ook wel het geval, maar hoeveel KM ik rechtop heb afgelegd. Dat ga ik nooit meer kunnen achterhalen.  Blush
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Omdat ik vandaag een Hurri zag staan in het magazijn van werk! Al maanden vraagt een collega met oprechte interesse naar de voordelen van ligfietsen, en sinds vrijdag fietst hij op mijn hurricane. Tot nu toe is hij erg positief!(en fietst er sneller op dan dat ik zelf deed....)  hij heeft zijn woon werk reistijd van 30 naar 20 minuten gebracht. Volgende week vrijdag hoor ik of hij de hurri overneemtSmile (en of hij de gemiddelde ligfiets leeftijd verder omlaag trekt!)
Antwoord }
...omdat ik toch niet korter ben geworden deze vakantie. Minder blij ben ik dat een beugeltje/klem van de trapasbevestiging is gebroken, waardoor de trapas iets naar voren is geschoven.
Antwoord }
..na meer dan twee weken dan toch eindelijk een pakket geleverd gaat worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Jun-2026, 08:39 AM)LigfietsWilsum schreef: ...omdat ik toch niet korter ben geworden deze vakantie. Minder blij ben ik dat een beugeltje/klem van de trapasbevestiging is gebroken, waardoor de trapas iets naar voren is geschoven.
Een slangklem in je tas doen als noodoplossing is niet gek. Werkt prima nl.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Gezien ik buiten niet veel kan ben ik mijzelf binnen bezig aan het houden. Ik heb een tijdje geleden een Optima Baron met een hele mooie grote staart overgenomen maar de fiets zelf is helemaal verteerd, het verf bladert eraf, overal roest, alle montage punten in het frame zijn van hun draad gestript en het stuur is krom en mogelijk gescheurd. Maar het is zonde om hem weg te gooien dus ben ik begonnen met het insmeren van verf stripper en nu in photoshop wat ideetjes aan het kliederen Big Grin  Gezien overspuiten niet echt een optie is voor binnen dan maar met de hand? 

Dit is tot nu toe mijn favoriet! 
[Afbeelding: baron.jpg]

Voor de stuur heb ik ook al een idee, ik heb nog een racefiets stuur liggen die ik misschien netjes door midden kan zagen.. Dan zou ik er zo'n Ltwoo groepset op kunnen gooien.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Bobslee
Hier nog een interessant concept met een racestuurtje,post #44. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...542/page-3

Kijk wel even goed voor je weer gaat verven, of er geen scheurtjes zitten, en of je een oplossing kunt vinden voor de draad. O.a. voor de stoelbevestiging is dat wel essentieel. Desnoods zou je kunnen doorboren, maar vooral bij de bovenste is dat niet ideaal omdat de kop tussen de stoelribben uitkomt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(5 uren geleden)Jeroen S schreef: Hier nog een interessant concept met een racestuurtje,post #44. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...542/page-3

Kijk wel even goed voor je weer gaat verven, of er geen scheurtjes zitten, en of je een oplossing kunt vinden voor de draad. O.a. voor de stoelbevestiging is dat wel essentieel. Desnoods zou je kunnen doorboren, maar vooral bij de bovenste is dat niet ideaal omdat de kop tussen de stoelribben uitkomt.


Die van Velomo is wel erg breed, misschien is dat nodig voor de knie ruimte, ik heb die van mij nog niet kunnen uitproberen maar ik zou het fijner vinden als ik een lekker kort stuurtje kon hebben. Maar ik kan altijd nog aanpassingen maken. 
[Afbeelding: IMG-20260622-154247377.jpg]

En idd, de hele reden dat ik het frame aan het strippen ben is zodat ik goed na kan gaan of er ergens scheurtjes zitten, dit is namelijk een oudere variant die nog geen versteviging heeft bij het stuur, als ik daar iets vind dan is het game over en kan die gelijk de prullenbak in. Het gestripte draad is iets minder erg, in plaats van bouten doe ik er gewoon een stuk draadeind doorheen en aan allebei de kanten een borgmoertje, dat zou het monteren van de staart ook een stuk makkelijker maken.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb een Baron (#9213) waarvan de onderste twee buisjes van de achterbrug gescheurd zijn bij de aansluiting met de hoofdbuis. Dit is een bekend probleem bij deze fietsen.

[Afbeelding: 55351126530_e9d9c61385_b.jpg]
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vorige week was ik niet blij omdat de neuskap van mijn fiets gewaaid was. Ik heb in Dronten even met Peter gesproken en zondag twee gaatjes in de kap geboord, twee mm boortje, en een draadje door getrokken, van 0,9 mm gevlochten vislijn. Met datzelfde draad heb ik de kap aan het frame in de fiets vastgezet. Dit draad heeft een shock breeksterkte van 30 kilo, dus zou genoeg moeten zijn om wegwaaien te voorkomen. Het is een backup, de kap zit vast met klittenband.
Op de eerste foto zie je het draadje aan de buitenkant, de tweede foto laat de grootste opening zien die het draadje toelaat maar met deze ruimte kun je de kap naast de fiets zetten of rechtop in de fiets naast de trapas.

[Afbeelding: IMG-20260622-172446-1-2.jpg]

[Afbeelding: IMG-20260622-173104-1.jpg]

Een ander stukje knoopwerk waarmee ik eindelijk tevreden ben is de til lus.
Na wat verschillende opties ben ik op een eenvoudige verdubbelde Turkseknoop geëindigd.
Deze zit door het til oog en valt net op of achter het achterlicht. Is net groot genoeg om met twee handen te tillen en kort genoeg dat het met een hand ook goed gaat.

[Afbeelding: IMG-20260622-172852-1-2.jpg]
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
Ik had eigenlijk een mooie grommer van je verwacht, met een mooi sierlijntje tussen de strengen.
Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Is het heiligschennis om een reflecterend stickertje over het touwtje te plakken zodat er niet zo snel water op en tussen komt wat uiteindelijk het kwaliteit van het touwtje zou kunnen beïnvloeden?

ik heb trouwens soortgelijke scheurtjes in m'n zwarte Baron maar dan zo goed als overal, dus het is lastig te onderscheiden wat wel of niet een scheur in het frame is. Al heb ik er een paar weken mee gefietst zonder issues dus er is een grote kans dat het alleen de verflaag is.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, NielsKo, 50 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron (#...Lopopodium — 07:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk ee...Willeke_IGKT — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is het heiligschenni...Gideonaut — 06:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk een...LigfietsWilsum — 06:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week was ik n...Willeke_IGKT — 06:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron (#9...melle z — 06:01 PM
Kilometer topic
Afgelopen week 302,5...arnovelo — 04:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier nog een int...Gideonaut — 04:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier nog een interes...Jeroen S — 03:27 PM
Milan 4.2
Mooi als ze mee kome...Jeroen S — 03:18 PM
Milan 4.2
Anonimised by Milan ...365cycle — 01:41 PM
Milan 4.2
Even kijken of dit w...Arend-Jan — 10:37 AM
Medeliggers onderweg
In een tochtje van 1...Lopopodium — 11:27 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Niels van der Wal — 09:13 PM
Kilometer topic
Na mijn retourtje Cl...TimSch — 07:49 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet ni...Bobslee — 07:26 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Willeke_IGKT — 07:18 PM