Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietspaden
#79
(26-Nov-2021, 12:40 AM)Bart Verbeek schreef: Alles overwegende,  is de techniek het probleem niet. Er zijn voldoende oplossingen te bedenken. Maar als de politieke wil ontbreekt, zal er weinig veranderen.

Burger en overheid denken vanuit de automobilist. Historisch gezien begrijpelijk,  maar hoe verander je dat?
Politiek "wil" is draagvlak creëren. Met behulp van de pers en TV de bevolking zo kneden dat uiteindelijk een beslissing kan worden genomen zonder veel stemmenverlies voor de regerende partijen. Tussentijds nog een denktank of een OMT. Kun je altijd je verantwoordelijkheid afschuiven op een ander als de weerstand te groot wordt. Regeren is pappen en nathouden.

De lagere overheden vragen regelmatig naar praktische oplossingen op landelijk niveau. Wel zo duidelijk voor alle burgers. Maar de landelijke overheid heeft weinig zin om lokale overheden daarmee te ondersteunen.

Het heeft zeker 10 jaar geduurd om tot een helmplicht te komen voor snorfietsers. Na uitstel komt ie er uiteindelijk op 1 juli 2022. Snorfietsers naar de rijbaan moet nu maar lokaal geregeld worden. Verbod 2 takt bromfietsen in de steden. Wordt al jaren over gesproken. Euronorm voor verkoop nieuwe bromfietsen is vanaf 2018 euro-4. Verbod verkoop van snorfietsen op benzine pas in 2025. Heerlijk die kankerverwekkende Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen. Het aroma komt je tegemoet bij de verkeerslichten.
https://www.duurzaamnieuws.nl/verbod-op-...p-benzine/
Antwoord }
Bedankt door:
#80
Citaat:Burger en overheid denken vanuit de automobilist. Historisch gezien begrijpelijk,  maar hoe verander je dat?

Citaat:Politiek "wil" is draagvlak creëren. 


Politieke beïnvloeding is je ook uitspreken op fora en op sociale media; en dan bij voorkeur een objectief verhaal en niet een wij-zij standpunt.
Draagvlak is inderdaad nodig voor politieke verandering; geschat wordt dat dit politiek invloed heeft als 30% die verandering wil.

Niels, vlakdrager, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#81
Wat ik zelf nogal een een ellende vind in fietspaden zijn die oversteekplaatsen. Je wordt als fietser van de ene kant van de weg naar de andere kant gestuurd.  Hier een voorbeeld over de N996: Klik.
Het is 1 van de meest beroerde omdat er op het wegdek voor de auto's geen enkele waarschuwing is aangebracht. Geen wegversmalling of zelfs maar andere kleuren. Voor fietsers is het voordeel van het fietspad verdampt. Kan het anders? Ik denk van wel. Alleen zal  de hele weg moeten worden verschoven zodat de oversteekplaats kan  vervallen. Dat is duur.

Een andere plek waar ik wat vreemde fantasieën over heb is hier: Klik

De fietser moet hier de tolweg oversteken en aan het autoverkeer voorrang verlenen. Maar het kan ook anders. Het fietspad kan in principe rechtdoor lopen en de weg kan  met 2 haakse bochten een autooversteekplaats van het fietspad worden waarbij de auto's aan het fietsverkeer voorrang moeten verlenen. Ik denk dat het nooit zal gebeuren.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#82
(26-Nov-2021, 05:15 PM)Roepers schreef: Het fietspad kan in principe rechtdoor lopen en de weg kan  met 2 haakse bochten een autoversteekplaats van het fietspad worden waarbij de auto's aan het fietsverkeer voorrang moeten verlenen. Ik denk dat het nooit zal gebeuren.

Zo te zien liep het ooit wel rechtdoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#83
Ik was vandaag blij met m'n fietspad. Het was echt herfstweer, 4 graden, regen, veel onrustige wind. En jawel, het mooie gladde geasfalteerde fietspad kruiste een sluipweggetje aan de rand van het dorp. Drie auto's moesten even wachten omdat het kruisende fietspad voorrang had. Even verder de 80 km weg waar ik wel moet wachten. maar gelukkig met een flink verkeerseiland in het midden, zodat ik de weg ook half kan oversteken.

Maar goed s'morgens vermijd ik dat fietspad liever omdat het langs een flinke basisschool loopt.
Antwoord }
Bedankt door:
#84
Als er geen auto's meer rijden daalt het aantal dode fietsers spectaculair!

Niels, leef!, van der Wal
[/quote]

Kan m ook omdraaien en dan is ie nog beter: als er geen fietsers meer rijden daalt het aantal dode fietsers naar 0.....

Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.
Antwoord }
Bedankt door: PietV*
#85
(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.

Helemaal met eens. Verkeer is afgeleid van het woord verkeren. Omgang hebben met elkaar. Zich bevinden, verblijven of vertoeven. Het kan zo mooi zijn.

Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#86
(27-Nov-2021, 09:36 AM)PietV* schreef:
(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.

Helemaal met eens. Verkeer is afgeleid van het woord verkeren. Omgang hebben met elkaar. Zich bevinden, verblijven of vertoeven. Het kan zo mooi zijn.

Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.

Niet mee eens:
Er zit een machtsverschil tussen gemotoriseerd verkeer en ongemotoriseerd verkeer, dit heeft normatieve invloed op het verkeer wat zich uit in het recht van de sterkste. Met enig juridisch stutwerk is dit verschil te beperken; maar de achilleshiel is het beperkt mogelijk zijn van handhaving. Je kan dit wegzetten als wangedrag of risico-calculatie; feit is dat het blijft gebeuren en slachtoffers blijft geven.

Juridisch is het machtsgebruik procentueel te verkleinen; praktisch is het om het verkeer te scheiden in gemotoriseerd en ongemotoriseerd. Oftewel; fietspaden en bruggen viaducten.

Niels, praktijkfietser, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#87
De ongelukken die ik live heb zien gebeuren, werden allemaal veroorzaakt doordat één van de bestuurders er niet met zijn aandacht bij was. Dit kwam door diverse oorzaken, zoals even iets pakken uit een colbertjasje achter je alsook gewoon dagdromen.

.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#88
Bij ons in de buurt is de provinciale weg vernieuwd. Nieuw asfalt en meer verkeersdrempels.

De fietssuggstiestroken zijn vervangen door fietsstroken, terwijl 90% van de bevolking een vrijliggend fietspad wilde. Was echter te duur.

Het grijze asfalt voor het gemotoriseerde verkeer is nu 3m breed en de fietsstroken zijn allebei 2m.
Bij tegemoetkomend verkeer en het inhalen moet het gemotoriseerde verkeer dus gebruik maken van de fietsstroken. Dat mag ook, want de lijnen zijn onderbroken.

Volgens de wet mag het gemotoriseerde verkeer alleen gebruik maken van de fietstroken als dit voor de ddorstroming van belang is, mits zij het ongemotoriseerde verkeer niet hinderen.

Helder toch?

Waarom rijdt dan 95% van het gemotoriseerde verkeer constant op de fietsstroken. Soms zelfs met 4 wielen.
Om de zoveel honderd meter staat er een gigantische witte fiets op de fietsstroken geschilderd, maar ook dit mag niet baten.
Zelfs als er geen ander verkeer is, dan rijdt nog steeds 95% van het gemotoriseerde verkeer op de fietsstroken.

In mijn vm met giga veel verlichting en reflectie voel ik mij redelijk veilig. Ik word meestal keurig met afstand ingehaald en de rest van het verkeer blijf achter mij rijden als er tegenliggers zijn.

Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).


Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#89
(27-Nov-2021, 12:10 PM)Bart Verbeek schreef: De ongelukken die ik live heb zien gebeuren..

Bij zijn het tot nut toe 2 - bijna - ongelukken.
- Eenmaal, echt beangstigend, bij het traag oversteken van de N285. In de buurt van Zevenbergen. https://www.google.nl/maps/@51.6521569,4...312!8i6656
De auto kwam waarschijnlijk net van de snelweg af, reed veel te snel. Hij was er voordat ik het doorhad. De automobilist moest in de ankers met blokkerende banden. De auto was een typisch opgeleukt model. Zal vast iets over de automobilist zeggen. Achteraf had ik beter rechts van de N285, gebleven. Een stuk tegen het fietsverkeer in...
- De tweede keer was een wielrenner die op het fietspad in een bocht niet op zijn eigen helft, rechts van de belijning. kon blijven. Was op de Philipsdam.

Op de rijbaan heb ik zelfs nog geen bijna ongeluk gehad.

Om te leren kijk ik regelmatig op HVZeeland - Nieuws en achtergronden rond veiligheid en hulpverlening in de provincie Zeeland 
Iedere provincie zal zijn versie daar wel van hebben.
Van de week heb ik kunnen leren dat bij Oost-Westweg (N255) naar de kruising met de Nieuweweg de haaitandbelijning blijkbaar niet goed meer was.
Antwoord }
Bedankt door:
#90
(27-Nov-2021, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem (Iedere keer dat dit is voorgevallen heb ik met vermelding van kenteken een melding gedaan bij de politie.).

Ik heb de Provincie en de Politie gemaild en gebeld en ik word de komende week door allebei teruggebeld. Wordt vervolgd.

Hoewel er meestal niets mee gedaan wordt: Dank voor de meldingen.
Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:

https://www.google.nl/maps/@51.934499,4....384!8i8192

Met de bakfiets, daarin zat m'n zoon samen met een bergje gereedschap dat we even naar een verhuizende vriend brachten, warm en droog onder de regenhoes. Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen; bij een kruising waar ik er even onder een hoek van ~30 graden over de tramrails ging, deed meteen de achterkant een stap opzij (normaal probeer ik minimaal op 45 graden erop af te rijden, maar ik was bang dat de automobilist achter me zou proberen me in te halen, en er kwam een auto van rechts zonder voorrang + een tegenligger aan; ik had dus geen zin om op dat punt met ~23 km/h onderuit te gaan, maar ook geen ruimte om een slinger te maken).

Er mag best wat meer rekening gehouden worden met fietsers, de maximumsnelheid is geen minimumsnelheid. Als het langzamer gaat in een drukke stad, leer er dan maar gewoon mee leven... of pak je kans en haal me ruim in waar het kan.
Antwoord }
Bedankt door:
#91
(27-Nov-2021, 10:39 PM)365cycle schreef:
(27-Nov-2021, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Toch gaat het gemiddeld 1x per week mis. 
-Dan word ik van de fietsstrook afgetoeterd. Waarschijnlijk omdat ik niet uiterst rechts rijd, maar tegen de witte onderbroken streep aan. Naast mij is dan een veilgheidszone van ongeveer 1m waar ik naar kan uitwijken, mocht er zich iets gevaarlijks voordoen.
-Automobilisten gaat vlak achter mijn vm rijden, soms knipperend en toeterend. 
-Ze halen mij in met minder dan 1m tussenruimte.
-Ze doen hun raampje open en gaan schelden.
-Ze gaan voor mij rijden en trappen plotseling op de rem.

Overigens vind ik de uiterst-rechts regel ook een belachelijk iets. Ik reed vanmiddag hier:

Mijn bakfiets is een tweewieler (bakfiets.nl Cargo Long), maar de bak is behoorlijk breed. Ga ik daar uiterst rechts rijden, dan ga ik dus rakelings langs de plantenbakken. Eén keer raken en je ligt om.
Er werd dus wél naar me getoeterd, want ik reed tussen de tramrails in. Dat is het breedste stuk, en de enige veilige plek om te fietsen.

Vele bestuurders van motorvoertuigen kennen de verkeersregels niet en houden geen rekening met de "zwakkere" verkeersdeelnemers.

De wet kent namelijk geen uiterst recht regel voor bestuurders, maar de regel dat bestuurders de plicht hebben zoveel mogelijk rechts te houden. Zoveel mogelijk houdt in dat de veiligheid en vlotheid ook voor de fietser voorop staat. Uiterst rechts kan zelfs onveilig zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#92
Uiterst rechts rijden met een gewone rechtop zitter is ook vaak niet veilig, het risico om met je trapper de stoeprand te raken is vaak best groot. En er zitten allerlei kuilen en putten in die strook.

Ook met de Quest rij ik niet uiterst rechts en ben te vaak rechts ingehaald door fietsers die ruimte zien, ze vergeten dat ik na de put, geparkeerde auto of als ik merk hoeveel ik naar links gegaan ben weer meer naar rechts ga en niet verwacht dat er een fietser met haast zich langs mij wringt.
En daar is nooit een meter ruimte, laat staan dat ze mij met een meter tussenruimte kunnen passeren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#93
(28-Nov-2021, 01:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook met de Quest rij ik niet uiterst rechts en ben te vaak rechts ingehaald door fietsers die ruimte zien, ze vergeten dat ik na de put, geparkeerde auto of als ik merk hoeveel ik naar links gegaan ben weer meer naar rechts ga en niet verwacht dat er een fietser met haast zich langs mij wringt.
En daar is nooit een meter ruimte, laat staan dat ze mij met een meter tussenruimte kunnen passeren.


Ik heb 2 spiegels. Ik durf wel te zeggen dat ik zelden word ingehaald zonder het gemerkt te hebben.

Op de weg waar mijn verhaal over gaat, rijden juist bijna geen fietsers. Er is jarenlang onderzoek gedaan naar hoe deze weg veiliger zou kunnen worden voor fietsers.
Bijna alle bewoners en gebruikers wilden een vrijliggend fietspad. Was te duur. Dus nu is gekozen voor de goedkoopste en minst fietsvriendelijke oplossing. Echt kansloos dus.

De kans dat ik rechts word ingehaald met mijn snelheden is zo goed als nihil. Wetende dat er dus ook bijna geen fietsers zijn  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#94
(27-Nov-2021, 09:36 AM)PietV* schreef:
(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.

Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.

Snelheid is zeker de belangrijkste gevaarfactor maar massa telt zeker ook mee. De vergelijking voor kinetische energie is immers:
Ek = ½ m v²
Dus 10% extra snelheid geeft 21% extra energie en 10% extra massa geeft 10% extra.
Dus stel:
Een voetganger à 70 kg en 1,5 m/s (5,4 km/u) => 0,079 kJ
Een fietser à 70 kg + 15 kg en 7,0 m/s (25 km/u) => 2,0 kJ
Een velonaut à 70 kg + 30 kg en 10 m/s (36 km/u) => 5,0 kJ
Een automobilist à 70 kg + 1.200 kg en 10 m/s (36 km/u) => 127 kJ
Een automobilist à 70 kg + 1.200 kg en 17 m/s (61 km/u) => 184 kJ

Deze energie bepaalt de impact, en uiteindelijk grofweg de kans op overlijden van een onbeschermde mens, als er een (frontale) botsing plaatsvind.

Ik denk dat afleiding en inschattingsfouten van beide betrokkenen samen de oorzaken van vrijwel alle (tweezijdige) verkeersongevallen dekken.


(28-Nov-2021, 01:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Uiterst rechts rijden met een gewone rechtop zitter is ook vaak niet veilig, het risico om met je trapper de stoeprand te raken is vaak best groot. En er zitten allerlei kuilen en putten in die strook.

Plus vuil, glas, scherpe stenen.. Ik vind het een mooie richtlijn om, waar geen fietsstrook ligt, met de fiets in het rechterspoor van de auto's te rijden. Ik verwacht van motorrijders overigens dat ze ongeveer in het linkerspoor rijden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , emgaron
#95
pffff het is niet zo simpel om een stukje te fietsen  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#96
(28-Nov-2021, 04:05 PM)gideon schreef: pffff het is niet zo simpel om een stukje te fietsen  Cool

Op sommige wegen inderdaad niet Angry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#97
Uiterst rechts rijden met een gewone rechtop zitter is ook vaak niet veilig, het risico om met je trapper de stoeprand te raken is vaak best groot. En er zitten allerlei kuilen en putten in die strook.[/quote]

Plus vuil, glas, scherpe stenen.. Ik vind het een mooie richtlijn om, waar geen fietsstrook ligt, met de fiets in het rechterspoor van de auto's te rijden. Ik verwacht van motorrijders overigens dat ze ongeveer in het linkerspoor rijden.
[/quote]

Vergeet de mogelijk openslaande deuren van geparkeerde auto's niet; loslopende honden of honden aan een 'lange' lijn zijn ook een goede reden om afstand tot de zijkant te bewaren, en met een velomobiel is het niet aardig om een lopend paard in de berm vlaklangs te passen. En dan heb je ook nog mogelijk diepe plassen aan de zijkanten van de weg.......

Niels, mid-rechts, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , emgaron
#98
(28-Nov-2021, 04:05 PM)gideon schreef: pffff het is niet zo simpel om een stukje te fietsen  Cool

En daar gaat het vaak fout. Het verkeer is niet simpel en zo word het vaak wel behandeld. Verkeer is een aanslag op je zintuigen waarbij afleiding niet kan. Ook de appende fietser die vanalles uithaald zo snel mogelijk van a naar b te komen of de senioren die gezellig gaan fietsen op de electrische fiets en te druk zijn met beppen om op te letten zullen hiervan bewust moeten zijn.

@niels,
Ik vraag me oprecht af hoe je de wereld wilt vormgeven zonder autoverkeer? Ik denk dat dat onbetaalbaar word?
Antwoord }
Bedankt door:
#99
Ik denk dat er maar weinigen zijn die zich realiseren wat er allemaal zonder problemen sneuvelt ten gunste van de luxe van het autorijden. Misschien maak ik het nog wel mee dat het veroorzaken van zoveel ellende onbetaalbaar wordt.

Ik ben erg blij dat ik een veilig en rustig vrij liggend fietspad heb, naast de provinciale weg.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(29-Nov-2021, 01:04 PM)amararock schreef: Ik vraag me oprecht af hoe je de wereld wilt vormgeven zonder autoverkeer? Ik denk dat dat onbetaalbaar word?

Onbetaalbaar? Ik denk dat de gemiddelde auto rijder al snel een halve a hele dag in de week moet werken om de auto te betalen. Wat we met zijn allen kwijt zijn om de infrastructuur ervoor in leven te houden en de vervuiling ervan te verwerken is richting onbetaalbaar.
Antwoord }
(29-Nov-2021, 10:02 PM)berth9999 schreef: Onbetaalbaar? Ik denk dat de gemiddelde auto rijder al snel een halve a hele dag in de week moet werken om de auto te betalen. Wat we met zijn allen kwijt zijn om de infrastructuur ervoor in leven te houden en de vervuiling ervan te verwerken is richting onbetaalbaar.
Heb het op het Duitse forum eens uitgerekend, voor iemand die een auto overwoog en een baan had met een prima reiskostenvergoeding. Een goedkope nieuwe velomobiel (DF) is binnen 2 jaar gratis als je een beetje kilometers maakt. Onderhoud meegerekend. Besparing tijd en sportschoolabonnement niet.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , berth9999
Autorijden is net een verslaving; bij verslaafde is betaalbaarheid ook niet de reden om wel of niet te blijven gebruiken.


Omvormen naar een autoloze wereld zal langzaam gaan; ligt in handen van de publieke opinie en de daaruit volgende politieke beslissingen en wetten.
En als je denk dat dit niet kan: hoe was de wereld 200 jaar geleden?

Niels, fietsjunk, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
Stel een bescheiden zuinige auto (€20k, 5,0 l/100km) die je in tien jaar met 15.000 km/j volledig afschrijft, vijf jaar casco verzekerd, vijf jaar WA+, tankt tegen actuele brandstofprijs bij een beetje voordelige pomp (€ 1,80) en onderhoud zoals de fabriek adviseert bij de dealer. Dat kost je ongeveer € 450 per maand.
Voor een gezin met modaal inkomen, € 2.400 netto per maand inclusief vakantiegeld, is dat ruim een zesde van het inkomen.

Een velomobiel (€10k) kost je ongeveer de helft aan afschrijving en verzekering, hetzelfde aan onderhoud (veel bandjes) maar geen brandstof* en belasting.
Totaal zo'n € 160 per maand.

* Eigenlijk wel natuurlijk maar de meesten zullen dat juist positief ervaren. Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
(30-Nov-2021, 10:39 AM)Bacchus schreef: Stel een bescheiden zuinige auto (€20k, 5,0 l/100km) die je in tien jaar met 15.000 km/j volledig afschrijft, vijf jaar casco verzekerd, vijf jaar WA+, tankt tegen actuele brandstofprijs bij een beetje voordelige pomp (€ 1,80) en onderhoud zoals de fabriek adviseert bij de dealer. Dat kost je ongeveer € 450 per maand.
Voor een gezin met modaal inkomen, € 2.400 netto per maand inclusief vakantiegeld, is dat ruim een zesde van het inkomen.

Een velomobiel (€10k) kost je ongeveer de helft aan afschrijving en verzekering, hetzelfde aan onderhoud (veel bandjes) maar geen brandstof* en belasting.
Totaal zo'n € 160 per maand.

* Eigenlijk wel natuurlijk maar de meesten zullen dat juist positief ervaren. Smile
Klopt grotendeels, maar in mijn optiek niet helemaal. Bijna alle bestemmingen die ik met m'n velomobiel heb, kan ik met m'n auto ook komen. Als ik alles wat ik vroeger met de auto deed met de fiets moet doen heb ik meerdere fietsen nodig. Een gezin zal al snel 2 QuattroVelo's nodig hebben, ik heb de Milan maar heb daarnaast dus ook een bakfiets voor boodschappen en tripjes met m'n uk etc.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM