Van 155 naar 170 (Cranks)
|
Berichten: 1.115
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 678
2267 x bedankt in 1045 berichten
Ik heb vorige week weer 170 cranks i.p.v. 155 cranks op mijn fiets zitten. De gedachte was dat ik nu met een lage frequentie trap en langere cranks ook voor een lagere frequentie zorgen. Ik geef toe het is meer een halfdoordacht idee, dus val me daar niet op aan.
Maar het had wel een gevolg en ik probeer te achterhalen wat de oorzaken zijn van de zaken die ik merk.
1. Ik trek sneller/makkelijker op.
Nou dat lijkt me duidelijk. Ik heb 10% meer hefboom, dus 10% meer kracht op de ketting. Ik zou denken dat dit direct vanaf de stert merkbaar zou zijn, maar het blijkt vooral in het traject 15-35 km/h duidelijk merkbaar.
2. Ik heb een iets (1-2 km/h) hoge top. En dan niet de top van de sprint, maar de top van de kruissnelheid.
Deze is wat lastiger. Ten eerste omdat het zo weinig is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat het werkelijk zo is. Ten tweede als er wel dit effect is, hoezo? Het enige dat ik kan bedenken is dat er een stukje in de beenbeweging is waar ik optimaal kracht kan zetten. Dat heeft o.a. te maken met de kniehoek. En laat dat stukje 20 cm zijn. En als ik met dezelfde cadans rijd, is die 20cm procentueel groter bij een 155 crank dan een 170 crank.
3. Ik ben eerder moe/op. Ik heb nog neit hele grote afstanden gefietst. Maar het overkomt me nu regelmatig dat ik terug moet in mijn kruissnelheid omdat de energie opraakt.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ik nu andere spieren, danwel mijn spieren anders, aanspreek. En die zijn hierop niet getrained. Dan zou dit dus met training beter moeten worden. En misschien ook een verbetering van punt 2. door training.
Ik zou van jullie graag willen weten of er nog andere ideeën zijn die deze verschijnselen verklaren. Ik ga deze cranks zeker een maand er op laten zitten, omdat onwennigheid/ongetrainedheid niet de reden moet zijn om terug te gaan.
Berichten: 2.384
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36382
3631 x bedankt in 1572 berichten
Het kan heel goed dat jouw bevindingen de waarheid zijn. Een kleine hoeveelheid testen kan ook op placebo werking wijzen.
Ik heb niets veranderd aan mijn fiets, ik rij al maanden 100 tot 200 km per week, heel vaak rond 120 km.
Maar ik merkte deze week dat ik veel sneller reed onderweg naar mijn werk, ik had 21 gemiddeld op mijn catseye teller staan tegenover 15 normaal.
Waarom? Een stel op e-bikes voor mij op het eerste stuk waar ik vaart kan maken en dan is even doortrekken naar 30 logisch.
Ook was ik op een andere tijd, waardoor er minder ander verkeer op de weg was, een rit hoefde ik geen een keer te stoppen en maar twee keren even rustig aan te doen.
Ik hou zo'n hogere snelheid niet de hele dag vast, in de middag was mijn tempo terug op het voor mij normale. Maar het is wel mooi wanneer het wel snel gaat.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 1.876
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 663
3710 x bedankt in 1724 berichten
Misschien heeft het ook nog te maken met je herstel van het ziek zijn. Dat zou me ook niks verbazen. Met dit warme weer rolt het ook gewoon goed, dat scheelt ook in de snelheid.
Berichten: 3.338
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3846
4162 x bedankt in 2785 berichten
(17-Jul-2025, 07:38 AM)Jeroen S schreef: Misschien heeft het ook nog te maken met je herstel van het ziek zijn. Dat zou me ook niks verbazen. Met dit warme weer rolt het ook gewoon goed, dat scheelt ook in de snelheid.
Gisteren was het hier regenachtige en ook regen gehad en wat denk je. Voor mijn gevoel rolde de wieltjes niet lekker door.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.994
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7980
3040 x bedankt in 1428 berichten
Na ervaring met 170, 165, 155 en 140 cranks
1. heb ik het idee dat de grootte van het voor tandwiel het beste meegenomen wordt bij een beslissing/oordeel over cranks van een bepaalde lengte. Soms kan die hetzelfde blijven en soms is het fijner om bijvoorbeeld een groter voor tandwiel te nemen als je langere cranks gebruikt en omgekeerd. Of een andere cassette, maar dat is rigoureuzer dan een voor tandwiel veranderen.
2. en 3. in dezelfde versnelling?
Berichten: 1.115
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 678
2267 x bedankt in 1045 berichten
17-Jul-2025, 03:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jul-2025, 04:59 PM door datakneder.)
(17-Jul-2025, 07:38 AM)Jeroen S schreef: Misschien heeft het ook nog te maken met je herstel van het ziek zijn. Dat zou me ook niks verbazen. Met dit warme weer rolt het ook gewoon goed, dat scheelt ook in de snelheid.
Helemaal uitsluiten kan ik het niet. Maar ik heb in mijn herstel een gemiddelde van 35 naar de rand bebouwde kom Kleve gehaald. Dat had ik nog nooit gedaan. En ik was verre van kapot. Nu voelt het voor mij dat vermoeiheid snel opkomt als ik boven de 30 kruissnelheid rijd.
(17-Jul-2025, 03:33 PM)Hoekie schreef: Na ervaring met 170, 165, 155 en 140 cranks
1. heb ik het idee dat de grootte van het voor tandwiel het beste meegenomen wordt bij een beslissing/oordeel over cranks van een bepaalde lengte. Soms kan die hetzelfde blijven en soms is het fijner om bijvoorbeeld een groter voor tandwiel te nemen als je langere cranks gebruikt en omgekeerd. Of een andere cassette, maar dat is rigoureuzer dan een voor tandwiel veranderen.
2. en 3. in dezelfde versnelling?
2. en 3. met dezelfde cadans. En aangezien aan de tandwielen niets veranderd is, dus idd. ook dezelfde versnelling.
(Edit) Net een trainingsritje gedaan (30 km) en direct buiten het dorp had ik door wat er mis was. Met de verandering van cranks heb ik natturlijk ook de trapas naar voren gezet. Die bleek alleen veel te veel (1 cm) naar voren te zitten. Dus even gestopt en hem verstel en verder gegaan. Misschien had ik hem niet vast genoeg gedraaid, want ik had al het idee dat het erger werd. Vanochtend boodchappen met net over 25km/h gemiddeld. Misschien door de kracht op de trappers is de trapas ook naar voren gegleden.
Het fietsen ging een stuk beter. Kreeg onderweg wel steken in de zij, omdat ik net voor vertrek nog uitgebreid had gegeten. Maar het tempo iets naar beneden en rustig naar huis gereden.
1. Nu merk ik ook dat het wenselijk is dat met grotere cranks ook het tandwiel wordt vergroot. Ik had zelf al met de korte cranks het idee dat ik groter wou. Ik rijdt nu met 65T en zou wel graag eens met 80T proberen. Heeft iemand hier er misschien nog een liggen die ik kan overnemen?
Berichten: 1.876
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 663
3710 x bedankt in 1724 berichten
80 tanden is wel heftig, dan trap je wel langzaam rond. Maar het past bij je aanpak van langzaam en methodisch trappen. Ik hbe nog een 65er gereserveerd voor als ik ooit de 60 die erop zit te klein vindt. Dat is voorlopig niet het geval.
Berichten: 1.994
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7980
3040 x bedankt in 1428 berichten
(17-Jul-2025, 03:47 PM)datakneder schreef: 1. Nu merk ik ook dat het wenselijk is dat met grotere cranks ook het tandwiel wordt vergroot. Ik had zelf al met de korte cranks het idee dat ik groter wou. Ik rijdt nu met 65T en zou wel graag eens met 80T proberen. Heeft iemand hier er misschien nog een liggen die ik kan overnemen?
Wat Jeroen S zegt. Direct naar 80T is wel een hele grote stap. Waarom?
Berichten: 3.338
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3846
4162 x bedankt in 2785 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hardloper.)
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.327
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13106
10146 x bedankt in 4934 berichten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.115
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 678
2267 x bedankt in 1045 berichten
(5 uren geleden)Hoekie schreef: Wat Jeroen S zegt. Direct naar 80T is wel een hele grote stap. Waarom?
Ligt eraan waar je vandaan komt. Ik heb nu 65T erop liggen en dan heb ik vanaf 33 km/h de grootste versnelling er op staan 65/12. Aangezien ik dit jaar wat meer train en er merkbaar mijn spieren ontwikkelen en ik denk dat er nog wel groei in zit, denk ik dat dit niet zo'n enorme stap is als het lijkt.
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Mocht het niet lukken tweedehands, voor € 83,49 een nieuwe: https://www.dutchbikebits.com/alligt-chainrings
Mocht 80 nog niet genoeg zijn: https://trisled.com.au/product/100t-chainring/
Top! Trisled had ik al gevonden, maar aan de prijs. Maar Alligt totaal niet tegengekomen. Die prijs is dan wel de basisprijs met een toeslag van € 53,- voor 80T, maar dat vind ik niet een probleem.
Berichten: 1.994
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7980
3040 x bedankt in 1428 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Hoekie.)
(5 uren geleden)Hardloper schreef: Mocht het niet lukken tweedehands, voor € 83,49 een nieuwe: https://www.dutchbikebits.com/alligt-chainrings
Mocht 80 nog niet genoeg zijn: https://trisled.com.au/product/100t-chainring/
Dat is voor een 43T....Voor een 80T komt er 53,72 bij wordt het € 137,21
(4 uren geleden)datakneder schreef: (5 uren geleden)Hoekie schreef: Wat Jeroen S zegt. Direct naar 80T is wel een hele grote stap. Waarom? Ligt eraan waar je vandaan komt. Ik heb nu 65T erop liggen en dan heb ik vanaf 33 km/h de grootste versnelling er op staan 65/12. Aangezien ik dit jaar wat meer train en er merkbaar mijn spieren ontwikkelen en ik denk dat er nog wel groei in zit, denk ik dat dit niet zo'n enorme stap is als het lijkt.
Ik zou altijd max 10 en eerder 4 a 7 per stap groter doen. Er vanandert zoveel met een veel groter voor tandwiel.
Je hebt een 26" 559 achterwiel toch?
Ah ja, heb een 70T Alligt BCD 110/130 met dubbele flens liggen.
Voor 2x verzendkosten NL-DE, vooraf te betalen, mag je die wel een paar weken lenen.
(8 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik hbe nog een 65er gereserveerd voor als ik ooit de 60 die erop zit te klein vindt. Dat is voorlopig niet het geval.
Met een 26" 584 achtwerwiel?
Berichten: 1.115
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 678
2267 x bedankt in 1045 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door datakneder.)
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Ik zou altijd max 10 en eerder 4 a 7 per stap groter doen. Er vanandert zoveel met een veel groter voor tandwiel.
Je hebt een 26" 559 achterwiel toch?
Ah ja, heb een 70T Alligt BCD 110/130 met dubbele flens liggen.
Voor 2x verzendkosten NL-DE, vooraf te betalen, mag je die wel een paar weken lenen.
Ja het achterwiel is 26" 559. Bedankt voor het aanbod, maar een 70T gaat het zeker niet doen. Wat ik wil is dat ik de meeste tijd rijd op de twee-na-grootste versnelling. Dan heb ik nog wat speelruimte mocht alles meezitten (wind, wegdek, helling, conditie, gevoel van de dag, etc.) Dan kom ik uit op 80T. Ik ben op deze fiets al van 52T naar 65T gegaan zonder enige problemen.
Het enige probleem dat ik voorzie is een verlies in stijgingspercentages dat ik aankan. Zolang ik nog maar overal in de buurt bovenaan komen kan, is dat voor mij geen probleem. Dat houdt in dat er wel een aantal routes zijn die ik niet aankan. Deze route zal ik niet kunnen rijden. Dat kon ik al nauwelijks op mijn tweewieler. Maar er zijn andere routes om daar bovenop de berg te komen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|