ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Doe ik. Ik weet ook hoe het is niet om na 37a38km nog 4a5 km naar de finish te moeten lopen met knieën die moeilijk doen. Maar had mezelf op het gemak laten verzorgen bij de EHBO en dan binnen 4UUR finishen. Big Grin Angel  Dus ik sluit niks uit voor december
De OBT in Utrecht was over het algemeen erg gezapig. Zonder af en toe een sprintje werden mijn spieren koud.
We zijn met een groepje heen en terug gereden (vanuit Rotterdam), en dat ging op zich erg goed.

Nu is de omgeving van Arnhem een stuk minder vlak, dus zal de rit iets meer werken zijn, maar als je een beetje conditie hebt moet het wel te doen zijn.

Ik weet nog niet of ik meedoe; 120km heen en terug is wel een beetje veel van het goede...
(28-Sep-2023, 08:21 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Garmin/Polar  horloges wattages liggen trouwens hoger dan die van losse vermogens apparatuur voor lopen. Dus voor de hardlopers , ga je loop vermogen niet zomaar vergelijken met fiets vermogen. [...] Maar door het lopen ben ik echt wel gewend om te luisteren naar het lichaam
Drie stellingen die best wat onderstreping verdienen.

Lopen en fietsen gaan goed samen maar zijn toch echt anders. Afgelopen zomer heb ik vrijwel niet gelopen maar wel het nodige gefietst en ik merk, nu ik weer wat serieuzer ga lopen, dat ik echt van ver moet komen.
Ik heb via hrdlpn.nl begrepen dat er inderdaad wat verschil zit. Dat je of wel het een goed traint of wel het andere discipline.
(26-Sep-2023, 04:11 PM)Hardloper schreef: [ -> ]https://www.youtube.com/watch?v=mDjGhkDFmWg
omdat ik dit een geweldige filmpje vind. Met meer dan 50km/u een scooter voorbij gaan. Terwijl hij niet die snelheid mag rijden Big Grin Ik vind dat wel lollige om te zien dat je zo snel kan zijn met een snelle Velomobiel. En ja ik weet het, met de QV gaat dit niet zo makkelijk. Maar 45km/u weten te halen even als ik het wil is ook al tof.

Damn, gewoon een sprintje tot 67km/u zie ik nu na de tweede keer het filmpje te kijken. Dat snorscootertje is overduidelijk opgevoerd. maar nog steeds te traag om de koning op het fietspad te zijn. Rap fietsje, die Bulk!
(28-Sep-2023, 02:17 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Damn, gewoon een sprintje tot 67km/u zie ik nu na de tweede keer het filmpje te kijken. Dat snorscootertje is overduidelijk opgevoerd. maar nog steeds te traag om de koning op het fietspad te zijn. Rap fietsje, die Bulk!


Ik weet niet hoe nauwkeurig die km-teller is. Dus even nagemeten:

Afstand 305 meter (van net voor inhalen wegje van rechts, tot hekje rechts van de weg)

Gemeten tijd: 16 (s) (1:40 - 1:56)

Gemiddelde snelheid 68.6

De meter geeft op dat traject laagste snelheid 54 km/h en hoogste snelheid 67 km/h.

Rappe rijder zou ik zeggen!
Ja, Hasan is een beest. En het is trouwens een Milan (SL volgens mij)
Wacht maar.... we hebben laatst ontdekt dat hij in een Snoek past  Big Grin 
(en ik heb het dus niet over de SnoekL, maar de kleine Snoek!)

Als hij de SL daarvoor inruilt hou ik hem echt niet meer bij  Angry
De vraag is of dit op een fietspad wel verantwoord is.
(28-Sep-2023, 09:34 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]De vraag is of dit op een fietspad wel verantwoord is.

Door de toevoeging 'op een fietspad' lijk je voor mij te vragen of 68 km/h op een fietspad, ongeacht de situatie, verantwoord is. Mijn toevoeging 'ongeacht de situatie' geeft aan dat ik vind dat dit in het algemeen niet te zeggen is. In dit filmpje heb je een fietspad met 'rijbaan'-scheiding. Het is goed asfalt en behoorlijk ruim. Maar vooral is het een vrij recht fietspad met een behoorlijke verre blik vooruit. In mijn ogen is het in het algemeen op dit fietspad wel verantwoord.

Kijkende naar het filmpje zou ik persoonlijk de snorfiets niet op dat moment hebben ingehaald vanwege de tegenligger. Dat was in mijn ogen erg krap. Buiten dat zou ik, mocht ik ooit die snelheid kunnen halen, in geen van de andere beelden anders hebben gefietst. Maar ja... dagdromen. Die snelheid haal ik nooit.

Maar ondanks wat mijn persoonlijke visie is, vind ik de vraag wel een belangrijke die mensen vaker mogen stellen.
@datakneder ik volg je in grote delen wel. En ja is het dag dromen volg ik ook. Maar ik vind van inhalen met die tegenligger ook een actie die ik zelf niet had genomen. Of op zijn minst achteraf van zou schrikken, mocht ik erbij stilstaan.
Hoi datakneder,
Ik ben het met je eens dat dit bij overzichtelijke situaties kan, maar inhalen zoals in het filmpje vind ik riskant. Ik heb ook jaren op een lowracer gereden met een 40 km/u. Maar ik heb daar ook precaire situaties meegemaakt. Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"
(28-Sep-2023, 10:40 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Hoi datakneder,
Ik ben het met je eens dat dit bij overzichtelijke situaties kan, maar inhalen zoals in het filmpje vind ik riskant. Ik heb ook jaren op een lowracer gereden met een 40 km/u. Maar ik heb daar ook precaire situaties meegemaakt. Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"

Het beeld op film is altijd/vaak/soms/meestal anders dan de werkelijkheid.

Ik heb een keer een filmpje gezien van het fietsen op een kronkelig smal fietspaadje.
Op beeld zag het er onverantwoord uit. Die vm-en reden bloedsnel en het ging bij iedere bocht allemaal maar net goed.
In het echt reed ik achter de filmer. We reden nergens harder dan 25km/u en in de bochten nog langzamer. Het was gewoon een relaxt ritje. Op beeld zag het er echt heel anders uit.

Op basis van zo'n filmpje ga ik de bestuurder niet veroordelen.
Het gaat er niet om om de velomobilist te veroordelen, maar meer als aanleiding tot een algemene vraag hier op het forum: is het wel gepast om op een fietspad tussen de 60 en 70 te rijden. Mijn antwoord is nee.

Groet,

Marco
(29-Sep-2023, 09:58 AM)Roepers schreef: [ -> ]Het gaat er niet om om de velomobilist te veroordelen, maar meer als aanleiding tot een algemene vraag hier op het forum: is het  wel gepast om op een fietspad tussen de 60 en 70 te rijden. Mijn antwoord is nee.

Groet,

Marco

Hangt volledig van het fietspad af. Ik ken fietspaden waar het onverantwoord is om boven de 20km/u te gaan rijden.

Van Elburg naar Dronten kun je zonder problemen 70km/u rijden. Ik zeg dus niet dat ik dit kan  Big Grin     
Oppassen met de 'uit-de-voorrang-halen-van-de-fietsers-bochtjes'.

Ik ben wel met je eens dat het op veel fietspaden dus niet kan.
Het fietspad in kwestie rijd ik zelf regelmatig en met uitzondering van het bruggetje waar H. nog achter de scooter zit kan je daar van het kruispunt tot het eerstvolgende viaduct veilig vlammen.
Dat bruggetje is vooral link omdat je niet kan zien wat er aan de andere kant is als je aan komt, ik vind het daar dus zelfs wel fijn om een scooter voor me te hebben die al op de brug is. Bovenop moet je dan even kijken of er geen verkeer van rechts gaat komen, en het is de moeite alvast even te kijken of je aan het eind paarden ziet (er zit een pensionstal bij het einde van het pad). Verder is het vooral ook oncomfortabel op dat bruggetje Big Grin
(29-Sep-2023, 09:44 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(28-Sep-2023, 10:40 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]Hoi datakneder,
Ik ben het met je eens dat dit bij overzichtelijke situaties kan, maar inhalen zoals in het filmpje vind ik riskant. Ik heb ook jaren op een lowracer gereden met een 40 km/u. Maar ik heb daar ook precaire situaties meegemaakt. Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"

Het beeld op film is altijd/vaak/soms/meestal anders dan de werkelijkheid.

Ik heb een keer een filmpje gezien van het fietsen op een kronkelig smal fietspaadje.
Op beeld zag het er onverantwoord uit. Die vm-en reden bloedsnel en het ging bij iedere bocht allemaal maar net goed.
In het echt reed ik achter de filmer. We reden nergens harder dan 25km/u en in de bochten nog langzamer. Het was gewoon een relaxt ritje. Op beeld zag het er echt heel anders uit.

Op basis van zo'n filmpje ga ik de bestuurder niet veroordelen.

Ik veroordeel de ligfietser in kwestie niet. Mocht ik de indruk gewekt hebben dat ik dat wel doe, dan nogmaals ik veroordeel de ligfietser in kwestie niet.
Ik geef direct toe dat in real life het er totaal anders kan uitzien. Maar dat neemt niet weg dat ik wel de beschikking heb over de beelden en op basis van die beelden zeg ik dat ik de keuze om daar in te halen niet zou maken. En dat ook nog eens met de kanttekening dat ik die beelden kan terugspoelen, langzaam en meerdere keren kan afspelen en ik dus een zee aan tijd heb om tot dit oordeel te komen. Wat ik in een split second op dat moment live zou doen weet ik niet. Ik hoop dat ik niet zou inhalen.

Dit sluit aan bij wat Tom Fekkes schrijft: Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"

En mijn keuzes kunnen ook nog wel eens afhangen van de soort dag. Na een lange tocht met veel mensen op het fietspad die niet reageren op mijn signalen dat ik er langs wil, kan ik best eens een keuze maken die ik achteraf als 'fout' zou betitelen.

Ik ben blij dat Tom Fekkes bij dit filmpje zijn commentaar gemaakt heeft. Niet als vingerwijzing naar de rijder in het fimpje, maar als vingerwijzing naar de lezer. Wat zou jij doen in die situatie (gegeven de beperkte informatie van de beelden).
Ik denk dat de snelheid ligt aan de situatie en hoe goed je je voertuig kent (De remmen). Op rustige rechte overzichtelijke trajecten is het veel beter te doen, dan trajecten met veel struiken/bomen , kronkels en school jeugd.
@datakneder
Je verwoordt wat ik bedoel!!
(29-Sep-2023, 11:27 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik denk dat de snelheid ligt aan de situatie en hoe goed je je voertuig kent (De remmen).

Wacht maar tot je in je QV hoge snelheden haalt. Dan kom je er achter dat sturen in een meersporige fiets iets totaal anders is dan een éénsporige fiets. Big Grin  Dus misschien is kunnen sturen belangrijker dan remmen. Denk ook aan Willeke die, weliswaar bij lagere snelheid, haar Quest precies tussen de paaltjes parkeerde.
(29-Sep-2023, 09:58 AM)Roepers schreef: [ -> ]Het gaat er niet om om de velomobilist te veroordelen, maar meer als aanleiding tot een algemene vraag hier op het forum: is het  wel gepast om op een fietspad tussen de 60 en 70 te rijden. Mijn antwoord is nee.

Groet,

Marco

Doorgaans is een fietspad daar niet voor ingericht.
(29-Sep-2023, 11:34 AM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]@datakneder
Je verwoordt wat ik bedoel!!

Ik kan mij ook heel goed vinden in dit verhaal.


Citaat:Dit sluit aan bij wat Tom Fekkes schrijft: Achteraf zeg ik dat het soms wel wat rustiger kon in "bepaalde situaties"

Dit is voor mij ook heel herkenbaar en ik denk dat dit voor iedere weggebruiker geldt.

Dat gevoel van 'Oei, gelukkig ging dat goed' kennen we volgens mij allemaal.
(29-Sep-2023, 09:58 AM)Roepers schreef: [ -> ]Het gaat er niet om om de velomobilist te veroordelen, maar meer als aanleiding tot een algemene vraag hier op het forum: is het  wel gepast om op een fietspad tussen de 60 en 70 te rijden. Mijn antwoord is nee.
Algemeen gesteld, denk ik dat ik het met je eens ben. Bij de aanleg van fietspaden wordt er geen rekening mee gehouden en andere weggebruikers rekenen er niet op. Dat wil niet zeggen dat het gevaarlijk of onverantwoord is of zelfs maar dat je het nooit moet doen. Wel dat je twee keer moet nadenken voor je eraan begint en een keer extra elke keer dat de situatie verandert.
Eigenlijk gisteren uitgevonden, maar het maakt mij vandaag ook blij. Mijn Radical toptas voor de Sinners met een bagagedrager kan op de bagagedrager van een OV-fiets. Dankzij de bandjes onderlangs blijft hij zitten. Dat schept mogelijkheden.

Groet,

Marco
Binnenkort komt mijn rolletje met 5 meter witte lange reflectie aan:
https://rayonics.nl/reflecterende-tape-5meter.html
En 1 meter lange rode
https://rayonics.nl/reflexite-segmented-...meter.html

Het is gecertificeerd en hebt bevestiging gekregen dat het gezien wordt als wettelijke reflectoren. Dus geen discussie mogelijk al dan geen reflectie. Met de paar tientjes ben ik af van de twijfel of ze wel of niet moeilijk gaan doen over de wettelijke reflectie.
Wat is "wettelijke reflectie"? En wie zijn "ze"?