ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
(12-Oct-2023, 07:51 AM)Raptobrikker schreef: [ -> ]Vandaag ben ik blij omdat ik morgen mijn Quest naar huis mag rijden!

En iets minder blij omdat windkracht 5-6 zuidwest wordt voorspeld waar ik 130km bijna recht tegenin mag gaan fietsen…

Nog tips voor een eerste lange rit in deze omstandigheden?

Voor de route:
Ik heb lang in Utrecht gewoond en ben vaak naar Dronten gefietst.
Als je inderdaad naar Pernis fietst:
Stichtse brug, voor Soest afslaan richting Utrecht, Oostelijk om Utrecht heen naar Vianen en dan via de dijk naar Kinderdijken. (Vanaf daar weet je waarschijnlijk de weg)
Ook een goede plek voor koffie/lunch is https://www.veldkeuken.nl/ tussen Utrecht en Bunnik in. Erg lekker brood in de winkel.

Niels, DF, van der Wal
Oh ja, route. Als je een efficiënte route wil zonder zelf te moeten zoeken, stuur mij of Arend-Jan ff een DM.
Wij rijden behoorlijk vaak heen en weer tussen Zuid-Holland en Dronten  Rolleyes
Ik had er eens met mijn vervoerder erover (vaders), zaterdag gaan we als goed is naar Dronten. Dus ik ben blij dat ik weet wanneer ik mijn QV kan gaan uitproberen.
Wat een berg goede en nuttige reacties, dank!

Ik heb een gesloten kap - levert dat nog frustratie op bij stoplichten met een drukknop?

Ik heb een hartslagmeter en ook vermogensmeter - ik zal morgen goed in zone 2 rijden!

Ik heb de route via fietsplanner met geavanceerde optie brede fiets laten maken en in de Garmin gezet - ik probeer zo de route te laten zien. 

Eten ga ik zo halen - goede voorraad voor onderweg.

De route voor morgen
(12-Oct-2023, 08:48 PM)Raptobrikker schreef: [ -> ]Ik heb een gesloten kap - levert dat nog frustratie op bij stoplichten met een drukknop?


Ik heb een hartslagmeter en ook vermogensmeter - ik zal morgen goed in zone 2 rijden!



Ik heb de route via fietsplanner met geavanceerde optie brede fiets laten maken en in de Garmin gezet - ik probeer zo de route te laten zien. 



Eten ga ik zo halen - goede voorraad voor onderweg.


De route voor morgen


In Nederland leveren de knoppen doorgaans geen problemen op. Het blijft natuurlijk altijd wel een beetje een gedoe met zo'n kap.

Ik wens je alvast veel succes toe en lees morgen vast hoe het ging.
(12-Oct-2023, 10:24 AM)JanBurp schreef: [ -> ]Als je geen kap hebt: iets om te voorkomen dat harde regendruppels in je ogen knallen. Bril, of petje, of een vizier, helpt allemaal. En een doekje om de nattigheid af en toe van je bril/vizier/kap te poetsen.

En, zoals al gezegd, vooral geen haast hebben ;-)

Veel plezier!

Een petje is idd wel lekker als het regent.

En wat ik verder kan aanraden, als je dan toch je velomobiel bij Velomobiel gaat ophalen.  Koop er voor een paar euro een paar stukje van dat klittenband bij voor je schuimkap, die zal er vast wel bijzetten.  Ik heb met de schuimkap gereden en na verloop van tijd kwam de klittenband los van de quest door het steeds maar weer vastzetten en loshalen. Wel zo handig als je dan een stukje klittenband op voorraad hebt want je wordt niet blij als je kap half loshangt en de wind er vat op krijgt. Vooral niet als het de voorste straps zijn.
(12-Oct-2023, 08:48 PM)Raptobrikker schreef: [ -> ]Ik heb de route via fietsplanner met geavanceerde optie brede fiets laten maken en in de Garmin gezet - ik probeer zo de route te laten zien. 



De route voor morgen

Het grote plaatje van de route heb ik bekeken; waarschijnlijk is het tot Utrecht wat ik in mijn hoofd had.
Tussen Eemnes en Utrecht zijn 2 kruispunten die je slecht kan nemen met een velomobiel. De bochten zijn erg krap. Als je het weet (of ziet) kun je de bochten net nemen door buiten-binnen-buiten te sturen (al moet je bij de oversteek bij Baarn dan over de stoep). Je hebt echter een Quest, die heeft voetgaten, dus kun je makkelijk steken. (je weet dan gelijk wat fFinstonen is).

Volgens mij is er droog weer voorspeld in de middag.

Niels, Yabba Dabba Doo, van der Wal
Flintstonen, ik heb er beeld bij! Eens kijken hoe vaak dat vandaag nodig is.

Nog een vraag, volledig gespeend van praktijk-velo-ervaring… hoe werkt dat nou bij een stoplicht met drukknop, als je een met racekap rijdt?

Is dat alle velcrostrips los maken, optillen, indrukken en alles weer vastmaken? Of via het vizier friemelen?
(13-Oct-2023, 08:00 AM)Raptobrikker schreef: [ -> ]Flintstonen, ik heb er beeld bij! Eens kijken hoe vaak dat vandaag nodig is.

Nog een vraag, volledig gespeend van praktijk-velo-ervaring… hoe werkt dat nou bij een stoplicht met drukknop, als je een met racekap rijdt?

Is dat alle velcrostrips los maken, optillen, indrukken en alles weer vastmaken? Of via het vizier friemelen?

De meeste stoplichten hebben tegenwoordig een sensor, waardoor je niet meer op de knop hoeft te drukken.
Maar anders is het pielen. Met de schuimkap (de racekap van een DF zit met haken, niet met klittenband vast) is dat strontvervelend, en hoop ik altijd dat er andere fietsers zijn die op de knop drukken
Als er andere fietsers zijn stop ik meestal zo dat die makkelijk het knopje kunnen bereiken, soms vraag ik zelfs voorbijgangers, als de paal met knop wat ver van de weg staat.

Als je ergens vaker komt weet je welke wel en welke niet het knopje nodig hebben.
In Deventer hoef ik nooit op een knopje te drukken. Het verkeerslicht springt altijd na verloop van tijd op groen. De sensoren werken blijkbaar goed.
In Waddinxveen moet ik een behoorlijk rare slinger over de stoep maken om de sensor van een stoplicht te pakken. Helaas is het knopje helemaal onbereikbaar.
Aan de andere kant, er gaan wel lampjes aftellen als 'ie je gedetecteerd heeft, dus je weet wel dat je niet voor joker staat te wachten
In Waterland ken ik één fietsstoplicht (grens Purmerend-Zuidoostbeemster) zonder detectielus, waar het knopje zo hoog zit, dat ik er, vlak langs geparkeerd en uitstrekkend reikend, nog niet bij kan…
In Almelo staan er vlakbij een manege palen voor deze knopjes die een knop onderaan voor fietsers hebben, en helemaal bovenaan voor ruiters. Op sommige plekken willen/kunnen gemeentes dus wel rekening houden met afwijkende verkeersdeelnemers. Bij oinhandige paaltjes kan een berichtje naar de gemeente soms helpen. Maar zeker met een racekap lijkt het me altijd lastig.
(13-Oct-2023, 10:52 AM)Bob Hagendijk schreef: [ -> ]In Almelo staan er vlakbij een manege palen voor deze knopjes die een knop onderaan voor fietsers hebben, en helemaal bovenaan voor ruiters.
Dat lijkt me voor ruiters nog wel belangrijker, of pikken die lussen ook hoefijzers op? (En zijn hoefijzers nog altijd ijzer (naja, staal, lijkt me) en niet -ik noem maar iets- nylon?)
(13-Oct-2023, 03:49 PM)Bacchus schreef: [ -> ]
(13-Oct-2023, 10:52 AM)Bob Hagendijk schreef: [ -> ]In Almelo staan er vlakbij een manege palen voor deze knopjes die een knop onderaan voor fietsers hebben, en helemaal bovenaan voor ruiters.
Dat lijkt me voor ruiters nog wel belangrijker, of pikken die lussen ook hoefijzers op? (En zijn hoefijzers nog altijd ijzer (naja, staal, lijkt me) en niet -ik noem maar iets- nylon?)

Hoefijzers waren en zijn vooral van (smeed)ijzer.

Ze worden ook gemaakt van: aluminium (dravers), staal, kunststof (renpaarden), titanium.
(13-Oct-2023, 04:23 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Ze worden ook gemaakt van: aluminium (dravers), staal, kunststof (renpaarden), titanium.


Tijd voor carbon-hoefijzers zou ik zeggen. Maar goed het enige paard dat ik rijd is mijn stalen ros, alhoewel die tegenwoordig van carbon en aluminium is.
(13-Oct-2023, 04:32 PM)datakneder schreef: [ -> ]Maar goed het enige paard dat ik rijd is mijn stalen ros.

Zoiets?
[Afbeelding: DutchPonyPals1.jpg]
(13-Oct-2023, 08:42 AM)Frutsel schreef: [ -> ]De meeste stoplichten hebben tegenwoordig een sensor, waardoor je niet meer op de knop hoeft te drukken.
Maar anders is het pielen. Met de schuimkap (de racekap van een DF zit met haken, niet met klittenband vast) is dat strontvervelend, en hoop ik altijd dat er andere fietsers zijn die op de knop drukken


Ik heb/had bij mij in de buurt een tweetal oversteekpunten waar ik wel op het knopje moet drukken. Bij één zat aan de onderkant een knopje voor blinden (voetgangers worden in Duitsland bijna altijd gecombineerd met fietsers). Daar heb ik een wigje ingestoken zodat dit verkeerslicht inmiddels ook automatisch gaat. Angel
... ik merk dat ik steeds ietsje sneller word in mijn Strada. In de kruissnelheden, topsnelheden en daarmee gemiddelden zit een stijgende lijn. Vanmorgen tijdens een rondje die ik een keer eerder heb gereden van 71 km zat ik voor het eerst gemiddeld boven de 30 km/u. Vorige week, tijdens een rondje van 100 km zat ik nog op de 29 km/u. Kruissnelheid ligt nu, afhankelijk van wegdek en wind, tussen de 35 en 40 km/u. Soms iets hoger.
Vandaag had ik mijn kleinzoons op bezoek. Zoals je ziet ben ik bezig met opvoeden.

[Afbeelding: Jong-geleerd.jpg]
De oudste, rechts op de foto, heeft al op mijn buik meegereden en kan al schakelen en remmen. En langzaam bochten nemen.

Ik zoek een kleine driewieler voor kinderen met een rem. Kan iemand mij helpen?
Zoek eens naar KMX trikes.
(14-Oct-2023, 10:47 PM)melle z schreef: [ -> ]Zoek eens naar KMX trikes.

Dank Melle, ik ga kijken
(14-Oct-2023, 10:49 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]
(14-Oct-2023, 10:47 PM)melle z schreef: [ -> ]Zoek eens naar KMX trikes.

Dank Melle, ik ga kijken

Velomobiel.nl verkocht die zelfs. Ik weet niet of ze dat nu nog doen.


Ze staan nog wel op de site: https://velomobiel.nl/KMX/


Op Marktplaats kom ik ze ook regelmatig tegen. 

Let op, want er zijn verschillende modellen en maten.
(14-Oct-2023, 10:52 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]
(14-Oct-2023, 10:49 PM)Tom Fekkes schreef: [ -> ]
(14-Oct-2023, 10:47 PM)melle z schreef: [ -> ]Zoek eens naar KMX trikes.

Dank Melle, ik ga kijken

Velomobiel.nl verkocht die zelfs. Ik weet niet of ze dat nu nog doen.

Ik blijf zoeken tot ik iets vind. Een aantal sites geven aan dat de productie voorlopig is gestaakt. Dus ik zoek nog iets wat op voorraad is. Zal wel moeilijk worden. Ik mail jouw suggestie Wim, met de vraag of er nog iets op voorraad is.