ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
(19-Nov-2023, 09:39 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Waar ben je heen geweest Tim?

Eerst richting Eemshaven, via Delfzijl en Termuntenzijl naar Nieuwe Statenzijl, afzakken langs de grens en dan via Vlagtwedde, Stadskanaal naar Borger, korte stop bij Twilwel in Rolde en via Assen, Peize, Stad weer terug noordwaarts. 

Mooi rondje, van de uitgestrekte akkers van de reuze landbouw bedrijven in Oost Groningen tot de bossen in Drenthe. En natuurlijk die heerlijke, Groningse polders die ik goed ken.  Smile
Ik weer makkelijk door de hekjes van de Reevesluis paste.
(OK, dat was omdat vanochtendvroeg ik de CCU-32mm er op gelegd heb, omdat de Go-Cycle EOL was)
Er weer drie anti-fietserpaaltjes zijn neergelegd. (Levensgevaarlijk die dingen)
Ik weer lekker heb gefietst.
(19-Nov-2023, 08:58 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Intrinsiek was het niet zo koud. Uit ervaring weet ik dat een graad of 10 of 11 heel langzaam de warmte uit je lichaam weet te slurpen. Met 200 kilometer en een uurtje of acht fietsen met rijwind ga je dat wel merken na verloop van tijd.
10-11 graden... heerlijk juist. Nog wat kouder kan ook wel maar dan moet de kap er wel op voor echt lange afstanden. Als het rond het vriespunt komt trek ik de lange broek uit de kast en tegenwoordig doe ik ook een doorzichtige plakker voor de koplamp, scheelt gigantisch met koude voeten. 
Lekker doorrijden, met een velomobiel kan het gewoon Big Grin
Ik heb vandaag een inspanningstest gedaan en had een max vermogen van 268 watt. Moest rond de 70 rpm blijven. Echter heb ik ook nog deze ochtend interval training gedaan. 70 rpm voelde voor mij toch wel wat traagjes.
(21-Nov-2023, 07:53 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ik heb vandaag een inspanningstest gedaan en had een max vermogen van 268 watt. Moest rond de 70 rpm blijven. Echter heb ik ook nog deze ochtend interval training gedaan. 70 rpm voelde voor mij toch wel wat traagjes.
Een interval en een inspanningstest op één dag... moet ik 'm nog inkoppen? Big Grin
Ach hij is jong en hersteld snel. Komt goed.  Smile
(21-Nov-2023, 10:39 PM)365cycle schreef: [ -> ]Een interval en een inspanningstest op één dag... moet ik 'm nog inkoppen? Big Grin
Toe maar, nog een hersenschudding erbij....
Heel blij vandaag! Gisteren even naar Intercity Bike geweest, want ik kreeg het oplossen van het defect van 2 weken terug zelf niet voor elkaar.
Er was best wat beschadigd geraakt, ik vermoed dat er iets tussen de ketting geslagen is ofzo. Ik heb nu:
- nieuw achterwiel (lag al klaar. Er zat een smerig slagje in m'n velg, nog van m'n aanrijding);
- nieuwe ketting (tip voor Bülk-rijders: Zelfs met lange benen is 3x 126 schakels genoeg. KMC verkoopt z'n 12-speed kettingen met die lengte en als je kijkt wat die dingen kosten is het best een lekkere besparing!);
- nieuwe kettingrol voor (alu, van velomobiel.nl - wilde ze toch eens proberen ipv die van Alligt);
- andere cassette (er waren wat tanden afgebroken, maar een kennis heeft z'n mountainbike stuk gemaakt en daar zat een Rotor 12-speed bij die ik kon overnemen);
- nieuwe derailleur (Deore XT 12-speed);
Vanochtend de gehuurde bestelbus terug gebracht en met de Bülk weer naar huis gereden. Het was koud en de banden hadden geen zin, maar de Bülk wel Big Grin Gewoon ~50 gekruist waar ik de ruimte had. Hij loopt lekkerder dan tot nu toe!

Dokter Peter bezig met een chirurgische ingreep:
[Afbeelding: dokterpeter.jpg]
Ik had een leuk gesprekje met een scholier die de voorkeur gaf van 100% spierkracht boven trap ondersteuning. Ik vroeg of hij wist waar een bepaalde locatie was waarover ik terug naar huis wou fietsen. Tevens kwam ik een man tegen op een plek die iets minder geschikt is voor mijn Velomobiel en hij zelf een HP Velotechniks trike. Vond hem ook een warme persoonlijkheid hebben. Hij leest hier mee. Maar ik ben ook blij dat ik weer terug thuis ben. Ondanks mijn tocht van ietsje meer dan 50km kreeg ik wel koude voeten.
...ik vandaag las dat er een fatsoenlijke oversteek zal komen voor fietsers tussen Den Haag Bezuidenhout / Voorburg richting Hollands Spoor / Binckhorstlaan. Zie https://www.denhaag.nl/pers/zo-gaat-de-n...eruit-zien. Ideaal voor mij!

Er zijn niet veel geweldige oversteken te maken als fietser om de snelweg A12 en de spoorlijn Den Haag naar Utrecht te kruizen. Je kan langs het centraal station over de Bezuidenhoutseweg of de verlengde van de Juliana van Stolberglaan, maar dan ben je gelijk veroordeeld een deel van de drukte rond het centrum door te fietsen, alternatief is het wat obscure fietstunneltje bij de Schenkkade (waar je tweemaal moet afstappen om met de fiets aan de hand een trap op en af te lopen, je kan deze tunnel niet fietsend in en uit), of tenslotte langs station Voorburg (maar om daar te komen moet ik over het hobbelfietspad van stoeptegels van de Laan van Nieuw Oost Einde in Voorburg fietsen, wat ik eigenlijk de vreselijkste route vind van deze vier).

Nu nog vier jaar geduld hebben...
ik er eindelijk in geslaagd ben een nieuwe ketting op mijn fiets te leggen. Mijn ketting was een paar weken terug gebroken. Al die tijd was er steeds wel een probleem. Niet het juiste materiaal of gereedschap, geen droog weer, niet genoeg daglicht, geen vrij, andere verplichtingen.

Met de meeste dingen ben ik wel handig, maar voor fietsen heb ik niet veel gevoel. Ook ontbreekt het me aan kennis en ervaring met sleutelen aan fietsen. Ik gebruik gauw teveel kracht. Enfin, inmiddels ligt er een nieuwe ketting op.
Nou niet te hard trappen.
(03-Dec-2023, 04:48 PM)melle z schreef: [ -> ]Nou niet te hard trappen.

Dat is nog wel een dingetje.

Er stond een vrachtwagen dwars over het fietspad te mediteren of hij op illegale wijze door de defecte bussluis zou glippen of niet. Ik kwam daardoor stil te staan op een helling in een te hoge versnelling. Toen ik probeerde weg te rijden knapte de ketting.

Vroeger waren dat soort dingen een non event. Maar tegenwoordig ben ik vier weken verder voordat ik zoiets opgelost heb. En er zal nog wel meer achter weg komen, verwacht ik. Zo moet ik eens nadenken hoe ik het onderhoud ga regelen. Nu ik daadwerkelijk afhankelijk van de fiets ben, moet ik er misschien een tweede trike bij hebben. Als ik dan zo'n akkefietje heb kan ik gewoon de andere fiets pakken. Dat geeft speelruimte om dingen te regelen. Dan kan ik ook preventief zaken laten vervangen. Dat had met deze ketting ook moeten gebeuren.
Zou een naafversnelling laten monteren dan geen oplossing zijn? Die kun je in stilstand schakelen.
Groet,

Marco
(03-Dec-2023, 06:13 PM)Roepers schreef: [ -> ]Zou een naafversnelling laten monteren dan geen oplossing zijn? Die kun je in stilstand schakelen.
Groet,

Marco

Ik weet weinig van die materie af. Toen ik in 2017 proefritten maakte op diverse trikes, hadden die allemaal een automatische versnelling. Dat is wel ideaal. Dat handmatig gefrot met tandwielen tijdens het rijden vind ik maar niets. Vroeger had je ook kettingen die veel langer mee gingen. Ik rijd nog niet zo heel lang met derailleurs. Het is allemaal nogal kwetsbaar. De naafversnelling die ik vroeger had kon je ook alleen maar rijdend schakelen, meen ik me te herinneren.
Een naafversnelling is een prima ding! Ik mag het ook graag gebruiken om vanuit stilstand, zeker als ik in een kuiltje sta, weg te fietsen.
(03-Dec-2023, 07:17 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Een naafversnelling is een prima ding! Ik mag het ook graag gebruiken om vanuit stilstand, zeker als ik in een kuiltje sta, weg te fietsen.

Ja, wat dat aangaat zijn die combinaven wel lekker. 3 naafversnellingen, en 7-9 op de cassette. Mocht je verkeerd uitkomen, dan zet je de naaf in de laagste versnelliing, en rijd je zo weer weg.
(03-Dec-2023, 05:39 PM)Bart Verbeek schreef: [ -> ]Zo moet ik eens nadenken hoe ik het onderhoud ga regelen. Nu ik daadwerkelijk afhankelijk van de fiets ben, moet ik er misschien een tweede trike bij hebben. Als ik dan zo'n akkefietje heb kan ik gewoon de andere fiets pakken. Dat geeft speelruimte om dingen te regelen. Dan kan ik ook preventief zaken laten vervangen. Dat had met deze ketting ook moeten gebeuren.

Wij wonen dusdanig afgelegen dat de eerste fietsrepareervoorziening op 10km afstand is en rijden geen auto. Al doende en dankzij youtube en m-engineering site kunnen we inmiddels eigenlijk alles zelf repareren, meestal vind ik dat zelfs leuk als er tenminste geen druk op staat en ik het kan doen op een moment dat ik de tijd heb. En dat laatste kun je organiseren door meer fietsen te hebben dan strict nodig. Behalve hobby is aantal fietsen is N+1 ook gewoon nodig om ontspannen van de fiets afhankelijk te zijn. En ik bestel vaak net een onderdeeltje meer dan nodig, zodat er wat op voorrad ligt, en doe onderhoud steeds meer ook preventief.
Ik weer lekker in m'n fiets naar het werk mocht.
De handrem weer los is, de GoCycles zitten er weer onder in plaats van de CCU.
De koplamp niet meer mee knippert met de richtingaanwijzer en de claxon, die draait nu op 15V (Direct op de accu, na de hoofdschakelaar)
Vandaag ben ik blij met lekker warme kleding. Kou is het probleem niet meer!
(03-Dec-2023, 08:28 PM)blokdoorn schreef: [ -> ]Wij wonen dusdanig afgelegen dat de eerste fietsrepareervoorziening op 10km afstand is en rijden geen auto. Al doende en dankzij youtube en m-engineering site kunnen we inmiddels eigenlijk alles zelf repareren, meestal vind ik dat zelfs leuk als er tenminste geen druk op staat en ik het kan doen op een moment dat ik de tijd heb. En dat laatste kun je organiseren door meer fietsen te hebben dan strict nodig. Behalve hobby is aantal fietsen is N+1 ook gewoon nodig om ontspannen van de fiets afhankelijk te zijn. En ik bestel vaak net een onderdeeltje meer dan nodig, zodat er wat op voorrad ligt, en doe onderhoud steeds meer ook preventief.

Idem hier. Er zitten fietsenmakers dichtbij, maar de wachttijd is fors en aan een velomobiel beginnen ze niet graag. Daarom heb ik dus ook de DF XL; niet meer m'n favoriete fiets, maar wel gewoon een hele goede.
Ik m'n eerste sterretje heb verdient met de Quest.
(05-Dec-2023, 07:07 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]Ik m'n eerste sterretje heb verdient met de Quest.
Sterretje?
(05-Dec-2023, 09:05 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(05-Dec-2023, 07:07 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]Ik m'n eerste sterretje heb verdient met de Quest.
Sterretje?

10.000km afgelegd.


Wilco heeft daar ooit verschillende blogberichten over geschreven: http://redstrada.blogspot.com/?m=0
De Mountain Drive kwam vandaag uitstekend van pas om ergens door heen te geraken. Weet niet meer of het een bergje op was en/of dat de weg van mindere kwaliteit was. Maar door de hogere cadans wist ik meer kracht te zetten om me een weg te banen door een klein stukje traject.
(06-Dec-2023, 05:42 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Maar door de hogere cadans wist ik meer kracht te zetten om me een weg te banen door een klein stukje traject.
Minder kracht, of meer vermogen bij gelijke kracht  Wink