ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik gisteren in nieuwe huis kon gaan wonen. Nieuwe plek nieuwe herinneringen nieuwe avonturen. Eerst maar opruimen en dan de ligger maar opzoeken.
(21-Jan-2024, 10:06 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Ik gisteren in nieuwe huis kon gaan wonen. Nieuwe plek nieuwe herinneringen nieuwe avonturen. Eerst maar opruimen en dan de ligger maar opzoeken.

Gefeliciteerd! Mooi op tijd voor de lente!
Veel geluk gewenst in jullie nieuwe toko Fietsbennie.
Gelukkig dat zo’n ligger nogal opvalt, je hoeft er vast niet lang naar te zoeken. Cool
Ik ben al een week blij, omdat ik de afgelopen maand de 7 kilo vocht weer ben kwijtgeraakt die ik was aangekomen.

Half december woog ik 83,5kg, terwijl ik normaal gesproken dus rond de 77 weeg. Nu staat de teller weer op 76,5kg.

Vanwege 'longproblemen' kreeg ik antibiotica, maar blijkbaar gaat daar de nierwerking van achteruit.
Nou houd ik altijd al iets vocht vast vanwege medicijngebruik, maar nu liep ik helemaal vol.

Dus veel gedronken, gefietst en een paar extra plaspillen genomen. Daardoor raakte ik ieder dag weer wat vocht kwijt. Vooral de laatste week ging het snel.

De longproblemen zijn gelukkig ook over. Voor de zekerheid is er toch een Thorax-foto gemaakt, maar alles was prima.

Dus ik ben blij.
..omdat de wegen weer sneeuw- en ijsvrij zijn. Het betekent dat de ligfiets en ik weer de weg op kunnen zonder op mn plaat te gaan.
ik voor het eerst mijn ketting probleemloos heb gesmeerd.
Niet te vaak! Veel kettingen worden overdadig gesmeerd en dat is een groter probleem dan te weinig olie.

Groet,

Marco
(22-Jan-2024, 06:11 PM)Roepers schreef: [ -> ]Niet te vaak! Veel kettingen worden overdadig gesmeerd en dat is een groter probleem dan te weinig olie.

Groet,

Marco

Ik kreeg te horen iedere 2 maanden en het is ondertussen ruim 3 maanden terug dat Blokdoorn en ik elkaar en dat wij elkaars QV hebben ontmoet.
Ik heb daar wat vraagtekens bij, maar ik ben geen velomobilist. Olie trekt vuil en zand aan op een open ligfiets. Dus toen ik veel smeerde liep de zaak daarin vast en was het einde ketting. Ik heb ooit ook eens een ontvetter gebruikt, maar over dat effect was ik evenmin tevreden. Wat een zooi!

Sinds ik minimalistisch smeer is de levensduur van de ketting echt vooruitgegaan. Ik denk zelfs verdubbeld. Dus alleen als ik merk dat ketting minder functoneert. Dat is vooral bij schakelproblemen. En geef ik het maar heel weinig olie. Ik beschouw olie niet langer als antiroestbescherming. Het dient alleen de smering en een ketting heeft daarvoor niet heel veel olie nodig.

In een velomobiel is het een ander verhaal. De ketting zit afgeschermd tegen weersinvloeden en zand en dergelijke. Er zal heel weinig olie vanaf spoelen. Waarom zou je iedere 2 maanden moeten smeren? Hoeveel olie moet er dan op? Ongeacht het kilometerage?

Groet,

Marco
(22-Jan-2024, 07:28 PM)Roepers schreef: [ -> ]Waarom zou je iedere 2 maanden moeten smeren? Hoe veel olie moet er dan op? Ongeacht het kilometerage?

Ik kan daar nog geen zinnige antwoord op geven.
(22-Jan-2024, 06:55 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(22-Jan-2024, 06:11 PM)Roepers schreef: [ -> ]Niet te vaak! Veel kettingen worden overdadig gesmeerd en dat is een groter probleem dan te weinig olie.

Groet,

Marco

Ik kreeg te horen iedere 2 maanden en het is ondertussen ruim 3 maanden terug dat Blokdoorn en ik elkaar en dat wij elkaars QV hebben ontmoet.

Ik heb sindsdien meer dan 1000km gefietst en voel eerder de behoefte om overtollig vet van de ketting de te verwijderen dan te smeren.
(22-Jan-2024, 07:32 PM)Hardloper schreef: [ -> ]
(22-Jan-2024, 07:28 PM)Roepers schreef: [ -> ]Waarom zou je iedere 2 maanden moeten smeren? Hoe veel olie moet er dan op? Ongeacht het kilometerage?

Ik kan daar nog geen zinnige antwoord op geven.

Hier hebben we het al eens eerder over gehad.

Ik vind iedere 2 maanden smeren echt helemaal nergens op slaan. Zelfs als je 500km per week fietst.

Hoeveel kilometer heb je in die 3 maanden dan gefietst?

Het aantal kilometers is veel belangrijker dan de maanden.

Ik smeer maximaal 1x per jaar en ik fiets 50x120km + nog de LOL/MT-tochten = ongeveer 7500km
Gisteren was ik blij, omdat na bijna 2 maanden klungelen met de gezondheid, ik eindelijk weer naar huis reed rond de 35km/u.


Voor de duidelijkheid: dat is voor mij lekker hard in deze tijd van het jaar  Big Grin 


3 weken geleden was dit nog 25km/u.
Ik ben vandaag blij dat mijn woon-werkverkeer hoofdzakelijk noord-zuid is, waardoor ik vrij weinig last heb van de harde westenwind  Big Grin.

Het was wel goed opletten dat de windvlagen mij niet de sloot in duwen, en vooral ook aan de west kant van de weg rijden (koers noord).
(24-Jan-2024, 12:05 PM)Raymond schreef: [ -> ]Ik ben vandaag blij dat mijn woon-werkverkeer hoofdzakelijk noord-zuid is, waardoor ik vrij weinig last heb van de harde westenwind  Big Grin.

Het was wel goed opletten dat de windvlagen mij niet de sloot in duwen, en vooral ook aan de west kant van de weg rijden (koers noord).



Wind? Welke wind?


Zo'n SL is redelijk zijwindgevoelloos  Cool
Ik ben blij omdat ik tijdens m'n ritje gisteren op één buschauffeur na (die over mijn weghelft moest en voorkroop, waardoor ik moest remmen) alleen maar vriendelijke, galante automobilisten tegenkwam!

De Bülk kreeg ook nog een compliment: Ik reed op de weg, en trok vanaf een rotonde hard op. Er reed een automobilist achter me die ik niet wilde hinderen en ik had er gewoon even zin in. Hij kon natuurlijk prima volgen (dat kan sowieso wel, maar zeker met deze sportwagen; volgens mij een Chevrolet, en ik hoorde duidelijk een V8), maar hij kon ook gewoon vlot optrekken, hoefde niet rustig aan te doen zeg maar. Een stukje verder draaide ik het fietspad op, en de automobilist rolde naast me naar het stoplicht. Hij draaide z'n raampje open en riep iets van "dat ding trekt best zeg!". Ik heb maar niets gezegd over de motorisering, haha Tongue
Ik ben blij omdat ik eindelijk de eerste woonwerk rit met de ligger heb gemaakt vanmorgen. Wat me direct opviel is hoeveel last je hebt van de lichten van tegenliggers. Ik moet maar eens op zoek naar een goede fietsbril.
(25-Jan-2024, 04:44 PM)LigZeeuw schreef: [ -> ]Ik ben blij omdat ik eindelijk de eerste woonwerk rit met de ligger heb gemaakt vanmorgen. Wat me direct opviel is hoeveel last je hebt van de lichten van tegenliggers. Ik moet maar eens op zoek naar een goede fietsbril.
Ik rijd met DRIIVE. Niet goedkoop, wel heel blij mee.
Dank voor de tip, binnenkort eens bij de opticien langs om te kijken wat er mogelijk is.
Omdat het vanochtend weer zo'n lekker stukje fietsen was! De flevobike rijdt alsof ik zweef, heerlijk!!
[Afbeelding: embed?resid=147B460DDD528BF5%21126527&au...eight=2268]
Fraai plaatje Tiemen!

Als ik jou was zou ik 'm hier even dubbelposten Wink
Edit: Wacht, ik doe het gewoon even voor je Wink
Vandaag ben ik blij omdat ik weer eens ben natgeregend op een hollandse fiets. Laat mijn VM niet de hele dag op een woonboulevard annex carpoolplek staan. Nat regenen is niet leuk, maar het is al weer jaren geleden dat me dat gebeurd is. Leve de velomobiel.

Moet eind februari nog een keer zonder carpoolmogelijkheid naar dezelfde locatie. ca 100 km. S'Heerenberg Utrecht is wel een redelijk bekende route en ik moet aan de goede kant van Utrecht zijn, bij de Uithof in de buurt. Met dank aan de files met de auto en de laatste 10 km met de trekkingfiets toch zo'n 2 uur en een kwartier onderweg. Op de fiets 94 km zegt de routeplanner. Geen idee wat dan een realistische tijd is gezien de drukte in de ochtend en twee klimmetjes. Bij Arnhem en bij Austerlitz.
(25-Jan-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: [ -> ]Geen idee wat dan een realistische tijd is gezien de drukte in de ochtend en twee klimmetjes. Bij Arnhem en bij Austerlitz.


Over Austerlitz kan ik niet veel zeggen, maar in Arnhem klim ik niet en stel het uit tot in het centrum van Oosterbeek. Volgens mij de minst intensieve manier om bij het spoor te komen.
Ik wil langs de n224. Grotendeels prima fietspad en goed doorfietsen tot Ede zonder al te veel hindernissen. In Ede ga je dan ook een beetje om het dorp heen. Lang het spoor, dat heb ik daar al heel erg lang niet meer gedaan. Dus misschien loopt dat wel beter dan ik me in herinnering heb. Misschien maar eens een stukje proberen.

De Pyramide van Austerlitz stel niet zo heel erg veel voor, ongeveer een kilometer klimmen, top op 52 meter.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/...r%20hoogte.

Maar das toch wel effe iets meer klimmen dan een bruggetje.

93 km in ongeveer 3 uur zou met de houten Velomobiel wel heel erg ambitieus zijn voor mij. Met de Milan is het misschien wel te doen. Het Snelfietspad naar Arnhem, daar achter het Station omhoog, alsmaar rechtdoor naar Ede, Scherpenzeel, Woudenberg, Zeist, en dan ben ik er al bijna. Bij Zeist kan ik ook wel binnendoor naar de Uithof, maar dat ziet Google niet. Ga ook nog maar eens de fietsrouteplanner proberen.

Kan goed dat het bij het idee blijft, maar ik denk er wel serieus over na. Op de cursus moet ik vooral zitten en opletten, dus dan kan ik weer fysiek bijkomen. Volgens mij zijn er ook veel invalide toiletten die ik vast wel even 10 minuten kan gebruiken om effe op te frissen en om te kleden. Stalling voor scooters/motoren is er zat voor de deur. Past de VM ook wel.
..de eerste fietswinkel die ik belde een fietsdoos had staan die ik zo ga halen zodat er een ligfiets op transport kan.
(27-Jan-2024, 02:46 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]..de eerste fietswinkel die ik belde een fietsdoos had staan die ik zo ga halen zodat er een ligfiets op transport kan.

Heb je de appelgroene Fuego verkocht?